Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gps voor de fiets - Forum Wereldfietser

Gps voor de fiets

Hoi

Ik ben al enkele dagen aan het denken om een gps voor de fiets te kopen om te gebruiken op fietsvakantie. Ik had graag geweten welke gps'en jullie gebruiken en wat jullie ervaringen hier omtrent zijn.
Ik ben vooral geinteresseerd in een niet te dure gps met toch een goede prijs/kwaliteit verhouding.

grtz Robin
Robin,

Ik heb een Garmin GPSMap 60. Deze gebruik ik in de auto, op de motor, op de fiets, met wandelen en met Geocaching.

Wat belangrijk is, dat je kaarten op de GPS nauwkeurig genoeg zijn.
Over de kaarten wil ik een paar dingen zeggen:
- Er zijn nog geen goede fietskaarten voor de GPS. Deze zijn wel in de maak, maar (volgens mij) nog niet beschikbaar.
- Met de bestaande kaarten van Garmin red ik me prima in het buitenland omdat er daar veel minder fietspaden zijn en de gewone (ook de kleine) weggetjes staan er meestal wel op.
- Goede kaarten maakt een GPS duur.

Daarnaast is het handig als hij (spat)waterdicht is.

Op mijn fietsvakanties heb ik hem altijd prima kunnen gebruiken. De routes kon ik van tevoren goed plannen met een beetje puzzelen op de pc (daar heb ik de kaarten ook beschikbaar) en het leuke is dat hij heel veel kan opslaan, waar je achteraf op terug kan kijken.
Op deze paginazie je een deel van een vakantieverslag. Het kaartje (zie zie je hem op de pc) is de gereden route, deze haal je er achteraf zo uit. Hou je muis op het blauwe woordje profiel, dan zie je het hoogteprofiel. In mijn kaarten zitten overigens geen hoogteprofielen die je vooraf kunt bekijken.

Kortom, ik ben er positief over en kan het alleen maar aanraden. De enige mits die ik heb dat goedkoop erg lastig wordt in deze. Maar misschien zijn er ook andere meningen over...

De zoekfunctie biedt ook deze keer weer uitkomst ...

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =welke+gps

Wouter Hagedoorn

In het laatste nummer van Op Pad staat een test van GPS apparaten. Beste koop is de Garmin Etrex Venture, die ik ook heb. Je zou kunnen overwegen zo'n GPS uit de States te importeren, op ebay is zo'n nieuwe Venture HC voor minder dan 100 euro te koop. Tel je daar nog verzendkosten en BTW bij op dan is dat nog altijd fors minder dan de 295 euro adviesprijs. Zie ook dit topic over bestellen in de USA.

PS ik zie trouwens dat de Etrex Venture (HC) niet meer over een Micro Sd geheugenslot beschikt. Dit is toch wel aan te raden als je veel kaarten wil laden en daarnaast ook nog wat tracks wilt opslaan. De Garmin Etrex Legend HCx heeft dit wel maar is weer 100 euro duurder.

Hoi,

Ik fiets zelf al 4 jaar met een Garmin Quest. Voldoet prima, ontvangst onder dik bladerdek is niet altijd goed, daar zijn de nieuwere GPS'en beter in.

zie ook het GPS forum voor meer info, er is een speciale rubriek voor fietsen/wandelen:
http://forum.gps.nl/

ook hier is meer info te vinden:
http://www.gps-garmin.nl/gps_op_de_fiets.html

sjoerd

Op de komende Fiets en Wandelbeurs is veel over GPS, met ook praktische workshops.

Zie: www.fietsenwandelbeurs.nl

Pathfinder_II schreef:De zoekfunctie biedt ook deze keer weer uitkomst ...

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =welke+gps

Wouter Hagedoorn
Dat topic is wel reeds een jaar oud, en techniek veranderd snel;)

Bedankt voor alle antwoorden en alle links, daar ben ik al ff zoet mee :lol:
Het zal alleszinds een Garmin worden, welke dat zien we nog wel.

Spijtig dat de fiets en wandelbeurs zo veraf is :( , anders kwam ik zeker kijken.

Misschien heb je hier wat aan : http://www.fiets-gps.be/
om je wat wegwijs te maken in de verschillende toestellen die er bestaan...

K.

Ik heb ook een Garmin Venture. Autorouting heb je niet nodig, je maakt gewoon thuis een track en die fiets je dan na. Nadeel is wel dat je bij de Venture 10 tracks van 250 punten maar kan opslaan en dan nog een active log van 2048. Bij de duurdere etrex toestellen is dit 20*500 en 10000 in active log. dacht ik, kan ook 10*500 + 10000 zijn. Als je een beetje nauwkeurige track wil hebben is het toch wel handig om zeker 8 punten per km te hebben dus dan kun je uitrekenen hoeveel km je nauwkeurig kan fietsen. Het active log geheugen is ook niet ideaal om na te fietsen omdat je de track wel op je scherm ziet maar je hebt geen informatie van hoever het nog is, welke richting het volgende trackpoint is... Voor lange reizen is de Venture niet zo geschikt tenzij je onderweg steeds via een pc andere tracks inlaadt en de oude wist :).

Zelf vorig jaar volledig op gps gereden,
ik had zelfs geen kaart bij.
een stuk van een bestaande route gedaan en daarna zelf stuk ontworpen. daarna gemerkt dat er een andere route op 5 km van camping liep.

route op voorhand gemaakt in mapsource.
gps 60csx

reed perfect eigenlijk, juist kleine binnenbaantjes (lees oude spoorwegbermen) stonden er niet op maar dit opgelost via waypoints.


http://users.pandora.be/popcorn/website/
zelfbouw dus niet veel stoefs, maar wel plezant om alles uit te lezen
er is een nieuwe Garmin fiets GPS: 605 en 705
de 605 klinkt wel als een mooi dingetje, de 705 is meer iets voor wedstrijdfietsers.

hier wat specs in mooie marketingwoorden
Edge 605

OMSCHRIJVING:
- Uiterst gevoelige GPS ontvanger voor snelle acquisitie en verbeterde ontvangst onder dicht bladerdek en tussen hoge gebouwen
- Ingebouwde GPS antenne SirfStar
- Waterproof
- USB interface aansluiting voor vlotte data transfer naar de computer
- Oplaadbare Li-Polymeer accu: batterijlevensduur tot 15 uur na volledige oplading
- Standaard geheugen van 495 MB
- MicroSD card slot voor uitbreiding van het geheugen
- Bevat eenvoudige Europese basis kaartmap
- Navigatie functionaliteit op basis van waypoints en autorouting via optionele City Navigator cartografie
- Afmetingen: 5,14*1,09*2,54 cm (B*L*D)
- Gewicht: 105 gram
- USB interface aansluiting voor vlotte data transfer naar de computer
- Mogelijkheid voor apparaat-naar-apparaat communicatie voor het onderling delen van routes, trainingen, koersen, tracks en waypoints
- Scherm: 33*37 mm (B*H), 176 x 220 pixels, kleuren TFT scherm
- 100 opgeslagen waypoints, 50 routes
- Windows PC en MAC compatible (MAC software kan pas later beschikbaar komen)
- Werktemperatuur: -15°C to +50°C
- Er is geen cadanssensor of hartslagband aan te sluiten op dit model, daarvoor kunt u de Garmin Edge 705 aanschaffen


DETAILS:
Training gegevens: snelheid, afstand, ronde op basis van positie, gemiddelde en maximum snelheid.
Geschiedenis: Automatische opslag tot 1000 ronden;
Software: Download naar PC met Garmin Training Center en Garmin Connect software
Auto Pauze: Training Timer pauzeert automatisch onder de ingestelde snelheid en start zodra deze grens weer wordt overschreden
Koers: Race op een opgeslagen koers met eerder gereden snelheden van alle punten van de koers. Combineer koersen en de Virtual Partner functies en race tegen een tegenstander die in snelheid varieert bij beklimmingen en in bochten.
Waarschuwingen: Snelheid, tijd, afstand.


STANDAARD LEVERING: Edge 605 met Europese basis kaartmap, netlader, USB interfacekabel, fietsstuursteun, handboek.


OPTIONELE SOFTWARE:
CITYNAVIGATOR EUROPA (deur tot deur navigatie)
TOPO NEDERLAND en TOPO BELGIE (topografische detailkaarten met hoogtelijnen, fiets en wandelpaden, gedetaillerde bossages en watergangen, geen navigatie functies)
FIETSEN WANDEL BELGIE (fiets- en wandelroutes voor België)
ik vraag me af wat de bruikbaarheid is op een fietsvakantie, en denk dan aan het volgende:

- opladen van batterijen: ik heb meestal geen generator bij me: kunnen deze batterijen worden opgeladen via een dynamo, of zonne-energie?
- geheugen voor routes: kan ik er een route van +- 3000km inzetten? (ik las ergens dat 8 puntjes per km werd aangeraden, das dus een hoop puntjes....)
- geheugen en beschikbaarheid van kaarten: voor europa, zijn de beschikbare kaarten goed genoeg voor fietsvakantie (wij zoeken meestal niet de single tracks op, maar iets meer detail dan de gratis anwb kaarten zou toch fijn zijn)
- leesbaarheid: ik hoop het scherm iets beter leesbaar is dan bv mijn laptop, of een pinautomaat in de zon: die zijn namelijk niet leesbaar, en om nu alleen 's nachts te gaan fietsen... (er staat ook dat de batterij 15 uur meegaat, van mijn laptop en mobiele telefoon weet ik dat batterijduur negatief evenredig is met schermhelderheid: zou ik met een leesbaar scherm, een dag kunnen fietsen?)
- Betrouwbaarheid ontvangst: ik snap best dat ontvangst wegvalt in Gothart, of onder Eiffeltoren: maar is het wel goed genoeg om tijdens fietsvakanties te gebruiken, ook al zit je af en toe in het bos of in de bergen? (het is niet erg als ie af en toe wegvalt natuurlijk)

alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik heb nog geen ervaringen met gps, maar het lijkt me mooi spul!
Ik heb geen 606 maar een GPSMAP 60C, Misschien heb je wat aan mijn ervaringen:
- opladen van batterijen: ik heb meestal geen generator bij me: kunnen deze batterijen worden opgeladen via een dynamo, of zonne-energie?
Mijn GPSMAP 60C gebruikt 2 AA beatterijen. Daar doet hij het ongeveer 18 uur. Ik heb oplaadbare batterijen mee en onderweg laad ik die af en toe op. Lader is klein en licht.
- geheugen voor routes: kan ik er een route van +- 3000km inzetten? (ik las ergens dat 8 puntjes per km werd aangeraden, das dus een hoop puntjes....)
De meeste moderne GPS-en hebben de mogelijkheid om een geheugenkaartje te gebruiken. Je kunt dus data op meerdere kaartjes meenemen of één grotere kaart gebruiken.
Mijn GPS heeft die mogelijkheid niet (was toen nog niet te koop) maar het is iets om op te letten als dit belangrijk voor je is.
- geheugen en beschikbaarheid van kaarten: voor europa, zijn de beschikbare kaarten goed genoeg voor fietsvakantie (wij zoeken meestal niet de single tracks op, maar iets meer detail dan de gratis anwb kaarten zou toch fijn zijn)
De MapSource kaarten van Garmin gaan tot een hoog detail nivo. Alle kleine weggetjes staan erop heb ik in de praktijk gemerkt. Maar helaas geen fietspaden.
- leesbaarheid: ik hoop het scherm iets beter leesbaar is dan bv mijn laptop, of een pinautomaat in de zon: die zijn namelijk niet leesbaar, en om nu alleen 's nachts te gaan fietsen... (er staat ook dat de batterij 15 uur meegaat, van mijn laptop en mobiele telefoon weet ik dat batterijduur negatief evenredig is met schermhelderheid: zou ik met een leesbaar scherm, een dag kunnen fietsen?)
Als de zon er fel op schijnt is het wat lastiger leesbaar maar ik kan het altijd goed zien. Op deze foto kun je zien hoe het ding op mijn stuur zit. Alleen in het donker fietsen is absoluut niet noodzakelijk.
- Betrouwbaarheid ontvangst: ik snap best dat ontvangst wegvalt in Gothart, of onder Eiffeltoren: maar is het wel goed genoeg om tijdens fietsvakanties te gebruiken, ook al zit je af en toe in het bos of in de bergen? (het is niet erg als ie af en toe wegvalt natuurlijk)
Ontvangst is in het algemeen prima. In dichte bossen en nauwe kloven valt hij soms even weg. Ik heb eigenlijk nooit zonder signaal gezeten en tijdens fietstochten op het platteland of in de bergen al helemaal niet.

Ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt. Nogmaals ik ben een zeer tevreden gebruiker van een GPS in welke vorm van transport dan ook.
HansvanderVeeke schreef: De meeste moderne GPS-en hebben de mogelijkheid om een geheugenkaartje te gebruiken. Je kunt dus data op meerdere kaartjes meenemen of één grotere kaart gebruiken.
Mijn GPS heeft die mogelijkheid niet (was toen nog niet te koop) maar het is iets om op te letten als dit belangrijk voor je is.
Mijn Venture cx kan het geheugen op de micro sd kaart alleen gebruiken om de reeds afgelegde tracks op te slaan (en daarnaast natuurlijk de kaartgegevens). Tracks die je van te voren heb gemaakt met bijv een route die je wilt afleggen, kan je alleen in het interne geheugen laden. Vreemd genoeg kan het apparaat die niet inlezen van de micro sd kaart. Het interne geheugen is vrij beperkt, 3000 km aan routes passen er zeker niet op, hooguit misschien 1000 km.

- Betrouwbaarheid ontvangst:

Is in de nieuwere modellen verbeterd, af en toe valt het signaal weg bij mijn Garmin Venture. Hoe nauwkeurig de ontvangst is kan je zien op de kaartjes op wikiloc.com en mijn website.

GPS ontvangers kun je in heel veel verschillende modellen en systemen kopen, zelf ben ik erg blij met de ontvangers van Garmin, die zijn in mijn beleving betrouwbaar, en bevallen me goed, als je een gps op de fiets gaat gebruiken is het goed om na te denken wat je eigenlijk wil: wil je ook kaartmateriaal meenemen? of is het voldoende om de gereden tocht op te slaan?
beide uitgangspunten kan natuurlijk ook!

als je flexibel wil zijn is het kopen van een garmin gps met een X in de modelnaam erg handig: in deze types zit een los geheugenkaartje en kun je dus naar behoefte geheugenkaartjes verwisselen, of een grotere kopen. dat kan niet als er geen losse kaartjes in de gps zitten.

ook is de chipset die gebruikt is van belang de nieuwere modellen van garmin maken gebruik van de SIRF III chipset, die is gevoeliger en daardoor heb je minder vaak last van slechte ontvangst of het wegvallen van de satelieten.

ook het type maakt uit, hoe groot wil je dat het scherm is? een kleine gps kijkt lastiger dan een grote, maar is weer lastiger meenemen en opbergen als je niet aan het fietsen bent.

vwb de gevoeligheid: de etrexmodellen zijn in mijn beleving minder gevoelig dan de 60 serie, en ook meer gevoelig voor scheef gebruik dan de 60 serie, een etrex wil bij voorkeur namelijk vlak worden gebruikt en een 60 doet het in alle standen goed!

P.s.:
als je een gps op de fiets wil monteren is het kijkenn naar de mounts van RAM-Mount (www.ram-mount.com) een goede tip, deze mounts zijn net een tikkie sterker....

Hoi Tovenaar,

Het lijkt inderdaad wel onwil van Garmin om het geheugen meer flexibel te gebruiken. Deze beperking is ook het geval met het teruglezen van oude routes.

Er is echter een work around door de routes op een zelfgemaakte kaart te zetten. Dit kan met bijvoorbeeld CGPSMapper (http://www.gps-info.nl/custom_maps.html) - Hier kun je dan de zelf gereden routes of die van internet op weergeven. Er is alleen wel wat handigheid voor nodig. Door deze kaart als doorzichtige onderlegger te gebruiken kun je een onbeperkte hoeveelheid data aan tracks opslaan.

Dit is ook de manier waarop ze op dit moment bezig zijn met het knooppunten netwerk in kaart te bregen. Op deze manier zou er ook een wereldwijde 'Fietsvakantie'-Kaart kunnen worden gemaakt.

Wouter Hagedoorn

Hoi Wouter,
Dat is ook het programma dat ik heb gebruikt om de gratis topo kaart van Madeira die ik van mapcenter had gedownload, aan te passen. Mbv google earth oa nieuwe snelwegen ingetekend en tracks toegevoegd. Verder heb ik de kaart routable gemaakt en weer op mapcenter geplaatst. Het was behoorlijk ingewikkelde materie maar uiteindelijk heb ik er nog wat aan gehad op Madeira.
Zie http://mapcenter.cgpsmapper.com/maplist ... eira&cat=4

Hmm, na al het Garmin geweld even een ander idee. Ik heb een PDA met ingebouwde GPS ontvanger en een tomtom kaartje van heel europa en het detail hiervan is behoorlijk goed.
Het is helaas niet helemaal ideaal:
1) tomtom is niet gemaakt voor de fiets en stuurt je nog wel eens of via een onfietsbare weg of raakt hij de weg kwijt als je op een fietspad langs een grote weg rijd en gaat dan ongevraagt een alternatieve route berekenen die je niet kan volgen omdat je er niet rijdt. En verdwalen in utrecht zuid is geen lolletje na 120km fietsen.
2) Opladen/stroomvoeding is onderweg echter wel belangrijk. Mijn PDA hield het omgerekend ongeveer 3 uur continue uit (10 uur gefietst en vaak uitgezet als ik 10km rechtdoor kon) Voor de voeding heb ik een blik geworpen op whiskeys schakeling, nog steeds van plan om hem te maken, maar het is niet zo simpel als ik gehoopt had.

Ik heb hem in mijn transparante waterdichte kaartstuk van mijn stuurtas liggen, dat werkt ideaal, echter na 3 uur in de volle zomerzon begon het apparaat toch wat oververhittingsverschijnselen te tonen, een oplossing hiervoor kon ik niet echt vinden, behalve om hem dan toch maar in mn fietstas te leggen.

Maar zoals velen al hebben gezegd, voor positiebepaling zijn ze super.

* Voordeel van tomtom boven garmin, tomtom heeft ook campings, benzinestations, pinautomaten, restaurantjes en andere Points Of Interest erin staan, effe aanklikken en ernaartoe fietsen ;)
Deimor schreef:* Voordeel van tomtom boven garmin, tomtom heeft ook campings, benzinestations, pinautomaten, restaurantjes en andere Points Of Interest erin staan, effe aanklikken en ernaartoe fietsen ;)
Ter info:
Zit ook in een aantal (duurdere) typen Garmins. Is (volgens mij) afhankelijk van welk kaartmateriaal dat je laadt. Mijn GPSMAP 60C met MapSource heeft het ook.

Overigens gebruik ik voor de fietstochten het routeren minder omdat de huidige GPS-en/kaarten dit niet goed kunnen voor fietspaden. Ik vind hem wel handig om te zien waar ik ben en om bij te houden waar ik ben geweest.
HansvanderVeeke schreef:Ik heb geen 606 maar een GPSMAP 60C, Misschien heb je wat aan mijn ervaringen:
- geheugen en beschikbaarheid van kaarten: voor europa, zijn de beschikbare kaarten goed genoeg voor fietsvakantie (wij zoeken meestal niet de single tracks op, maar iets meer detail dan de gratis anwb kaarten zou toch fijn zijn)
De MapSource kaarten van Garmin gaan tot een hoog detail nivo. Alle kleine weggetjes staan erop heb ik in de praktijk gemerkt. Maar helaas geen fietspaden.


Ik hoop dat je wat aan de antwoorden hebt. Nogmaals ik ben een zeer tevreden gebruiker van een GPS in welke vorm van transport dan ook.
Ik gebruik de TOPO kaart van nederland, maar daar staan dus wel fietspaden op, als ze langs een 'grote' weg liggen, dan wordt de fietspad aangeduid met het woord 'fietspad' parallel aan de weg