Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar. - Forum Wereldfietser

Ik wil een Giant Expedition: fiets van het jaar.

Ik zocht een Santos of een Koga, maar ik ga nu waarschijnlijk een Giant Expedition kopen. Een belangrijke reden voor mij is dat het doel waarvoor ik de fiets ga gebruiken de meerprijs van die andere fietsen niet rechtvaardigt.

Ik wil de fiets gebruiken voor lange, rustige duurstochten, af en toe woon- werkverkeer, meenemen in de caravan naar het buitenland, tochtjes in het weekend met het gezin.

Fedor heeft me al goede tips gegeven, toch ben ik benieuwd naar meer tips.

Voordelen (voor mij) Giant Expedition 2008:
-goede prijs/kwaliteit;
-goede kwaliteit: volledig XT;
-uitontwikkeld model;

Nadelen (voor mij):
-(erg) sloping;
-confectiefiets (ik weet niet of het echt een nadeel is);
-niet onderscheidend: het is de Opel Kadett / VW Golf onder de fietsen;
-diefstalgevoelig?
Voor mijn doel volstaat het denk ik wel. Ik fiets eigenlijk alleen maar op goede wegen. Soms een stukje bospad, maar dat is voldoende uitgesleten en hard genoeg.

Ik kan maar erg weinig reviews vinden over deze fiets. Gelukkig lees ik ook niets over gebroken frames etc.

Je hebt weer een PB Piet ;)

Sloping frames heb ik geen moeite mee. Voordeel is dat je ruimte hebt voor een (goede) verende zadelpen als je daar behoefte aan hebt zonder dat de afstand tot de trappers te groot wordt. Frame is verder "groot" uitgevoerd en erg stijf. Ook met volle bagage op rotte wegen geeft het geen krimp (moet je dan wel van houden natuurlijk ;)).

Na 1,5 jaar redelijk intensief gebruik zijn er wel wat roestplekjes, maar da's alleen op bijvoorbeeld de drager van de koplamp. Verder nog in prima staat.

Mijn versie is Deore LX afgemonteerd, en dat heeft geen problemen gegeven behalve de reguliere slijtage. Voor het gebruik wat jij wilt zou dat ook voldoende moeten wezen.

Een belangrijke reden voor mij is dat het doel waarvoor ik de fiets ga gebruiken de meerprijs van die andere fietsen niet rechtvaardigt.
Volgens mij is dit een beetje strijdig met:
Voordelen (voor mij) Giant Expedition 2008: ....-goede kwaliteit: volledig XT;
XT is natuurlijk wel mooi, maar ik zou me er niet blind op staren. Voor dat "simpeler" doel waarvoor het gebruikt gaat worden is inderdaad goedkoper, als LX, waarschijnlijk ook ruim voldoende.

@Spironski: met LX zou ik ook tevreden zijn hoor. Op deze Giant zit echter de hele XT groep. En dan steekt de prijs (1399) gunstig af tegen een Koga of een Santos. Misschien hebben die fietsen andere kwaliteiten (behalve dat je ook voor de naam betaalt volgens mij, zeker bij Koga).

@Fedor: De Tubus dragers zitten er nog steeds op. Ze zijn zilverkleurig met een glanzende vernislaag. Ze lijken daardoor van aluminium, kan dat kloppen?

piet66 schreef:@Fedor: De Tubus dragers zitten er nog steeds op. Ze zijn zilverkleurig met een glanzende vernislaag. Ze lijken daardoor van aluminium, kan dat kloppen?
Dat is correct. De tasbeugels leiden wel tot slijtage van de toplaag en enige roestvlekjes (die weer verdwijnen als de tassen weer gebruikt worden). Ze zijn dus wel van staal en erg sterk.

En dan steekt de prijs (1399) gunstig af tegen een Koga of een Santos. Misschien hebben die fietsen andere kwaliteiten (behalve dat je ook voor de naam betaalt volgens mij, zeker bij Koga).
Giant is altijd goedkoop geweest, zeker als je de "spec lijst" vergelijkt met sommige anderen. Maar er is natuurlijk wel meer te vertellen aan een fiets dan de groep waarmee hij is afgemonteerd. Hoe zit het b.v. met de kwaliteit van het staal/aluminium van het frame? Is echt overal die XT groep gebruikt, of alleen op de onderdelen die in het oog lopen? Hoe is het frame afgewerkt, wat voor zadel, dragers, velgen en banden zijn gemonteerd,.... en zo kan je een tijdje doorgaan.

Alles opgeteld kan dat veel uitmaken. Ik weet niet hoeveel je zuiver voor de naam betaalt. Ik heb een XT afgemonteerde Koga. Die is luxe en overcompleet afgeleverd, dat doen ze blijkbaar graag. Daar betaal je natuurlijk iets voor, maar ik vond hem toch niet zoveel duurder dan vergelijkbaar uitgerustte concurrenten, en hij bleek zelfs €350 goedkoper dan een vergelijkbaar uitgerustte Santos.

Hoi Piet,

Ik heb zelf een Giant Expedition GTS 3.0 model 2007 (899 euro). Ik ben er erg tevreden over, ik heb er meerdere tochten meegereden en ga in april zo,n 1500km fietsen door frankrijk. Je moet de fiets natuurlijk niet vergelijken met een Koga of een Santos. Maar ik vind met name het model 2007 (mat zwart) vrijwel de mooiste onder de confectiefietsen. Zie foto:
Afbeelding
De fiets heeft iets stoers en rijd echt voortreffelijk. Ik heb wel last van wat kleine dingetjes:
- zakkende zadelpen (inmiddels verholpen door de zadelpen iets op te schuren)
- getik in de stuurpen (daar waar het stuur mee vastzit) help!!!
- iets roest op enkele achterspaken, mijn katten hebben er tegen aan gepist, en daar kunnen de spaken blijkbaar niet tegen. Ik heb de roest weggepoetst en de spaken iets ingevet met vaseline. Ook heeft de dealer aangeboden de spaken te vervangen. De onderdelen: o.a. Shimano Tourney / Deore, zolang je niet extreme eisen stelt is dit gewoon een goed schakelsysteem. Voor eleke groep geld dat je regelmatig onderhoud er aan moet plegen zodat alles lekker soepel blijf schakelen. (wordt nogal eens vergeten, dit soort groepen gaan dan naar een aantal jaren slechter werken)

Succes verder met je aankoop.

Wijnand

Er is echt nix mis met een Expedition.
Overal ben ik ze tegengekomen.
En nooit zag ik dat er aan gesleuteld moest worden.

De kwaliteit van vakantiefietsen is sowieso erg verbeterd. Vergelijk de eerste Expeditions eens met de huidige.
En als ik die oude Expeditions weer vergelijk met mijn eerste Batavus semi-racefiets met draadstalen achterdragertje met zo'n klapklemveer uit de jaren '70...
We moesten in die tijd elke dag sleutelen, plakken, wielen richten enz...

Trap maar lekker weg op die Expedition!

niko

En als ik die oude Expeditions weer vergelijk met mijn eerste Batavus semi-racefiets met draadstalen achterdragertje met zo'n klapklemveer uit de jaren '70...
We moesten in die tijd elke dag sleutelen, plakken, wielen richten enz...
Haha, ja dat is waar ook! Ik had er een Pletcher aluminium voordrager bij waarvan de verbindingen van PLASTIC waren :shock: . Dat ging natuurlijk stuk ergens op een hoogvlakte van Noorwegen, waarna ik met ijzerdraad de hele zaak bij elkaar heb gehouden. Daarna nog een geweldige vakantie gehad!

Prima fiets, al lijkt het alsof toch niet alles XT is. Vermijd de uitvoering met schijfremmen. Voor ongeveer deze prijs zijn de scherpst geprijsde alternatieven denk ik de Fahrradmanufaktur T 400 voor 1100 euro en de Avaghon Series LX voor 1429 euro (plus 54 euro voor een voordrager, maar dan heb je wel handgebouwde wielen en een stalen frame).
Wim

Wijnand's tikkende stuurpen. Die verstelbare krengen gaan na verloop van tijd geloof ik allemaal kraken. Je kunt er siliconenspray in doen, misschien helpt dat een tijdje. En goed vastdraaien. Omdat je nu weet hoe je je stuur wilt hebben zou ik maar op zoek gaan naar een vaste pen waarmee je dezelfde zitpositie kunt bereiken.
Wim

wijnand schreef:...ik vind met name het model 2007 (mat zwart) vrijwel de mooiste onder de confectiefietsen.
Helemaal mee eens. Ik lonkte eigenlijk naar een IDW EasyRohler (ook vanwege de lay-out) maar Giant bood met de GTS 1.0 een stukken voordeliger alternatief.

Alleen jammer dat de dragers niet zwart zijn ;)

Ik heb ook een Expedition, die al een heel leven voor mij heeft gehad. Ben hem nu ook al een jaar of twee aan het misbruiken. Geweldige fiets. Net terug van een lang weekend ardennen. De wegen die ik heb genomen waren spekglad en besneeuwd. Ook nog lek gereden vooraan maar nergens gevallen :). Bij mij kraakt de zadelpen af en toe. Al de rest is nog bijna zoals het altijd is geweest. Frame is nog steeds zeer stijf.

Willem Jongman schreef:Prima fiets, al lijkt het alsof toch niet alles XT is.Wim
Het 2008 model heeft voor zover ik kon zien in de winkel de volledige XT groep aan boord, dus inclusief naven. Ik weet nu niet of de crank XT is. Zal het navragen.

Ik vind het jammer dat de voortandwielen 44-32-22 zijn i.p.v. 48-36-26. In het vlakke NL is dat handiger.

De frames van de Expedition 2007 model 1.0, 2.0 en 3.0 zijn volgens mij identiek. Deze fietsen verschillen alleen qua opbouw en afmontage.

Ik lig nu met flinke griep in bed en word al moe als ik de trap afloop, dus de gang naar de fietsenmaker zit er deze week niet meer in.

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik leid hieruit af dat ik met deze fiets zeker geen kat in de zak koop.

Is dit niet de "oude" XT groep en kon Giant een partij goedkoper inkopen omdat Shimano een nieuwe XT groep op de markt heeft gebracht.

Overigens is daar en die Giant nix mis mee :wink:

Veel fietsplezier

Bob&Marguérite schreef:Is dit niet de "oude" XT groep en kon Giant een partij goedkoper inkopen omdat Shimano een nieuwe XT groep op de markt heeft gebracht.
Hoe kom je daar achter?

Whatever...

Voortandwielen en cassette is voor iedereen anders. Ik rij graag in een vrij klein verzet. Ik gebruik meestal mijn middenblad en als ik klim meestal mijn kleinste. Het grootste enkel als ik lang afdaal. Ik heb 22-33-44 ofzo en vanachter 8v met als grootste een 32 tandjes. Ik gebruik die allerkleinste versnelling toch geregeld als ik ga klimmen :). Maar als je niet tevreden bent met de voorste bladen, dan kun je altijd vragen aan de fietsenmaker of hij ze wil vervangen. Voor een kleine meerprijs is dit geen probleem.

piet66 schreef:Ik vind het jammer dat de voortandwielen 44-32-22 zijn i.p.v. 48-36-26. In het vlakke NL is dat handiger.
Knappe jongen als je in Nederland een 28¨ (622) met bagage rondtrapt op 44-11 :wink:.