Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dwars of niet? - Forum Wereldfietser

Dwars of niet?

Hallo Allemaal,

Net aangemeld, en met veel interesse lees ik al de posts hier.
Ik zat door de topic met fietsfoto's te bladeren en er viel me iets op. De meeste fietsen met een extra tas op de achterdrager hebben deze dwars op de fiets liggen.
Ik zelf fiets ook met een extra tas op de achterdrager, er zitten 2 slaapzakken in. Ik heb hem echter in de lengterichting liggen, zodat je ook nog makkelijk in de achtertassen zelf kan.
Is het een persoonlijke voorkeur om deze tas dwars te leggen, of is er een andere reden?

Groet
Maurice

Hoi Maurice,

Welkom op het forum :-)

Ikzelf leg mijn extra tas altijd dwars omdat hij eenvoudig weg te lang is voor de bagagedrager. In de lengte is natuurlijk veel handiger.

Fiets de wereld (lekker dwars),
Whisky

... en je hebt minder kans op een wheelie met een dwarse tas ;)

Voor mij geldt hetzelfde, in de lengterichting zou de tas te ver uitsteken. Ik hou met het inpakken van de zijtassen rekening met het feit dat deze onderweg in principe niet open hoeven.

Te lang ??

Afbeelding

Het is dat ik nog een ouderwets matje heb ... die bepaald met zijn 50cm de lengte van de kanotas. Verder de tentstokken en het grondzeil ...
Nu kan ik er in droge gebieden nog mooi 2 waterflessen naast steken.

Wouter

(P.S. Die bult bovenop is een geplofte Marathon Supreme :wink: die mee terug ging voor garantie)

Ik leg de extra bagage ook liefst in de lengte, dan kan ik nog aan de andere tassen aan.

In de lengte heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik vind mijn tassen met slaapzak, matje en tent erin er toch te lang voor en de drager niet breed genoeg. Dus in de breedte en bevestigd met het onvolprezen bagage(helm)netje. Ook nu zou de drager van mij wel wat breder mogen zijn, vanwege het doorhangen. Verder probeer ik 't zo te organiseren dat ik onderweg alleen maar in m'n stuurtas en voortassen hoef te zijn.

Gevoelsmatig heb ik het idee ook dat een dwarse tas de (zware) zijtassen beter fixeert omdat deze ze naar beneden drukt zodat er minder speling ontstaat.

Afbeelding

Zo zag het er vroeger uit (maar m,n Bob steekt nog wat verder uit). Nu werk ik met sjorbanden en een rol dwars bovenop de tassen kan ik zo makkelijker bevestigen.

Nu werk ik met sjorbanden en een rol dwars bovenop de tassen kan ik zo makkelijker bevestigen
Tip: Koop geen sjorbanden waarin plastic is verwerkt. Ik heb deze sjorbanden van de gamma (geloof ik) opgestuurd gekregen, en die heb ik zonder veel kracht te gebruiken zeer snel kapot getrokken. Neem liever die met de metalen tandjes.

Toon

whisky schreef: Ikzelf leg mijn extra tas altijd dwars omdat hij eenvoudig weg te lang is voor de bagagedrager. In de lengte is natuurlijk veel handiger.
Conclusie dus: dwarsdrager zijn overbeladen. :wink:

Ik heb zelf alleen een tentje achterop in de lengte. Bij dwars vind ik het ook erg lastig je been over de fiets te zwaaien bij het opstappen

Toon schreef:Neem liever die met de metalen tandjes.
Te koop in verschillende lengtes bij de meeste buitensportzaken.

Fedor schreef:
Toon schreef:Neem liever die met de metalen tandjes.
Te koop in verschillende lengtes bij de meeste buitensportzaken.
Afgelopen jaar had ik nog een combinatie van beide maar dit jaar ga ik over naar banden met metalen tanden. In diverse maten inderdaad maar ook eenvoudig zelf op maat in te korten.

We hebben meestal een kanotas mee die alleen wordt gevuld als er extra proviand en water meegenomen moet worden. Hij ligt in de lengte tussen de achtertassen. De sluiting om de staande buis doen en vastklikken. Dat is alles. Zo vol als op de foto is hij zelden.
Afbeelding

Bagage ver naar achteren op of aan je bagagedrager is ongunstig voor de wegligging en belasting van je achterwiel. Daarom gaat mijn extra bagage dwars achterop en zo veel mogelijk naar voren. Het rolletje van de selfinflatable matras verdwijnt dan voor een deel onder mijn zadel, daar tegenaan komt een rugzakje met de vaak natte buitentent. Het nadeel is inderdaad dat je wat lastiger in je achtertassen kunt, maar daar kan je met pakken rekening mee houden. Met je bagage dwars kan je deze ook gemakkelijker aan je bagadrager bevestigen met twee elastische spanbanden.

Ronald

Hoi allemaal,

Ik snap de toegevoegde waarde van de kano-worst eigenlijk niet zo!
Had tent meestal(in de lengte achterop) en een tent hoeft niet waterdicht verpakt, vind ik..(heb nu kleinere tent en die past in de fietstas)

De rest past met gemak in de 4 tasjes (ja ook voor maanden). Alleen voor boodschapjes zou een xtra tas makkelijk kunnen zijn.. maar dan neem ik liever een gewone supermarkt plastic zak en prop die onder de snelbinder of spin.

Kan iemand mij de toegevoegde waarde van de 'worst' uitleggen?

Groetjes Marieke

Mijn "worst" is een matrasje van 50cm breed dat met geen mogelijkheid in mijn fietstas past. De natte buitentent doe ik liever niet in een fietstas. Daarom doe ik die in een rugzakje waar ik erg veel plezier aan heb als ik op locatie een wandeling wil maken of boodschappen moet doen.

Ronald

Spinnetje schreef: Kan iemand mij de toegevoegde waarde van de 'worst' uitleggen?

Groetjes Marieke
Zo'n grote rol als die op de laatste foto heb ik niet maar ik heb er een extra grote matras in (5 cm dik) en twee slaapzakken van ca. 1 kg p.s.
En anders spullen die persé droog moeten blijven. Verder stop ik er mijn kleding in als ik ga douchen. Dan sluit ik de tas en hang ´m ergens in de douchecel.

Ik ben het met Cyclista eens: ik plaats het gewicht het liefst zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van mijn fiets (+mijzelf), dus gaat mijn tent (4,7 kg, 60 cm pakmaat) dwars op mijn achterdrager, zo ver mogelijk naar voren.
Daarmee klem ik mijn tassen vast, wat vervelend is (ik kan er minder goed bij), en goed is (mijn achtertassen klemmen nog stabieler op mijn fiets)

Dank jullie voor de antwoorden. het begint een leuke discussie te worden. Punt is dat ik wel een goed gevulde tas op de bagagedrager heb. Als ik met m'n vrouw fiets heeft zij de tent achter op en ik heb de slaapzakken. Verder hebben we alletwee nog 5 andere tassen mee. Nu heb ik altijd al het idee dat we veelsteveel mee hebben en dan gaan wij meestal hooguit 2 weken fietsen. :)

Anyway. Mijn kanotas is vrees ik iets te breed om over dwars te doen.

Groets
Maurice

Maurice schreef:Mijn kanotas is vrees ik iets te breed om over dwars te doen.
De wet heeft de maximum breedte van een fiets vastgesteld op 0,75 meter. :D