Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BOB goes Airstream - Forum Wereldfietser

BOB goes Airstream

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geinspireerd door BOB, gebouwd door Rob

specs:
- zelfdragende carroserie uit 0,8mm aluminium
- 24" wiel
- inhoud 90-100 liter
- eigen gewicht 6,5 kg
- laadvermogen een kilootje of 25 ?

ontwerp eisen:
- laag zwaartepunt
- lage luchtweerstand
- stijve constructie
- waterdichte bagage ruimte
- lichter dan BOB Yak met drysak
- groot wiel

Cool!
Maar dan bekruipt me wel de gedachte: waarom niet meteen en 26# wiel? dan is dat compatibel met je fietswielen?

Oh ja: ook nog een slot op je kar, dan wordt er ook niets (?) meer gejat!

Wat een prachtige aanhanger!
Mooi gemaakt!

niko

Prachtig - bijna net zo mooi als een Airstream. Ik zou er wel een bandje opzetten met minder rolweerstand.
Willem
Wat mooi! Ik ken die Amerikaanse "Airstream"-caravans wel. Net een miniatuurtankje als je een kanonsloop "meedenkt". Maar waarom geen spatborden boven de wielen? Wordt een vieze smeerboel....
Ga je een bedrijf beginnen om die alu-aanhangwagentjes in productie te nemen?

waarom een 24" wiel, nou omdat ik dat nog 'toevallig' had liggen van een kinderfiets. Overigens zitten in de Nishiki 28" wielen. Geldt ook voor de overige onderdelen, zo zijn de aluminium platen nog restanten van mijn "caravan" project. (zie mijn website).
Ik wou niet al op voorhand een hoop geld uitgeven en er daarna achter komen dat het mij niet bevalt. Zoals het karretje op de foto's staat heeft het mij 7euro aan popnagels gekost, al het overige materiaal had ik nog liggen.

Inmiddels heb ik het karretje met een proefritje van 20 km getest (met 20 kg lading erin) en ik moet zeggen dat hij erg goed volgt, je merkt er eigenlijk nauwelijks iets van, ook op zandpaadjes en door flinke kuilen gaat het prima.
Omdat het zwaartepunt zo laag is kun je ook goed 'uit het zadel' zonder dat de kar tegenwerkt.

Het wiel heb ik al omgespaakt op een uitvalnaafje (LX) met nieuwe spaaknippels. kosten 21 euro. Een nieuw bandje komt er uiteraard ook nog op voordat ik er echt mee op pad ga, waarschijnlijk een schwalbe marathon S368 24"*1.75

spatborden zitten ook niet op de fiets, duss

Thanks voor jullie reacties
Afbeelding

Hi Rob, ziet er idd goe uit. Istie een beetje waterdicht? en hoe heb je da voor elkaar gekregen?

Ben ook benieuwd naar het verhaal achter de koppelingen, en heeft ie een intern frame?

Afbeelding

Bas

Als band kun je ook nog denken aan een Big Apple. Dat geeft toch weer wat minder rolweerstand, en houdt de kar ook nog wat rustiger. Die rolweerstand is wel de moeite waard, want je zet er toch zo maar een derde wiel bij. Bij vakantiefietssnelheden is rolweerstand een groot deel van de totale weerstand.
Willem

B@se schreef:Hi Rob, ziet er idd goe uit. Istie een beetje waterdicht? en hoe heb je da voor elkaar gekregen?

Ben ook benieuwd naar het verhaal achter de koppelingen, en heeft ie een intern frame?

Bas

De bak heeft geen intern frame, het is dus een zelfdragende carosserie zoals men dat noemt, er zitten alleen een paar verstevigingsprofielen in de rechte stukken.

Koppeling aan de fiets werkt als volgt: rubber dopjes eraf trekken en dan de beugels ombeurten aan ieder zijde van de staafjes schuiven, hiervoor zijn de beugels flexibel genoeg.

In het verticale scharnierpunt aan de bak zitten messing glijlagers (kun je gemakkelijk maken van een snelkoppeling voor verwarmingsbuis en een stuk verwarmingsbuis. :wink:

De bak zou waterdicht moeten zijn omdat de platen elkaar telkens overlappen, net zoals bij een airstream caravan, overigens ga ik de naden nog wel van binnenuit afkitten.

Ik zal eens een foto van het inwendige schieten.

AfbeeldingAcherzijde
Afbeeldingvoorzijde

hoi rob,

waar kunnen we bestellingen plaatsen? :P

echt mooi gedaan, maar haken die revetten (of hoe heten die dingen) niet in je spullen?

groetjes,

Thomas

@Thomas:
Die dingen die je revetten noemt zijn popnagels, en ja er zal misschien wel eens wat aan blijven haken.

Vandaag een proefritje met de kar gemaakt, ruim 80 km, stukje duitsland meegenomen.
Het viel me helemaal niet tegen. Als je vanuit stilstand optrekt, dan merk je wel dat je wat gewicht extra bij je hebt, maar eenmaal aan het rollen fiets het bijna net zoals zonder kar. ik had een gemiddelde van 23,5km/uur, zonder kar zou dit met deze temperaturen op 26,5 uitgekomen zijn (ik ben een warmweer fietser)
Bergaf heb ik een stuk 45 km/uur gereden, ook zonder enige instabiliteit.

Mooie kar hoor!
Erg geslaagd zelfbouw project vind ik.
Zoals eerder werd gezegd, misschien nog wel (op sommige plaatsen) de popnagels een beetje wegwerken (achter een rubberstrip ofzo) om te voorkomen dat je bagage blijft haken en schade oploopt.

Helemaal te gek man!

2 kleine vraagjes:
- Zoals de airsteam op asfalt top. Maar zonder frame ben je dan niet bang voor diepe kuilen (extreme knikbelasting) voor als je een keertje door het bos gaat?
- als je hem niet helemaal volpropt met zachte dingetjes, heb je dan niet een heel mooi drumstel achter je stalen ros hangen?