Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paastocht - Forum Wereldfietser

Paastocht

159 berichten
De Vechtdalroute

Korte beschrijving van de Vechtetalroute (Duits) die de loop van de Overijsselse Vecht volgt. Wij fietsen van de monding bij Zwolle tot de bron in het Duitse Darfeld de route langs de slingerende Vecht. Andersom kan ook, aangezien de route in beide richtingen bewegwijzerd is. De bijna 245 km lange fietsroute voert door drie streken met ieder een heel eigen karakter het Overijsselse Salland, het Graafschap Bentheim en Munsterland. De route volgt kleine boeren weggetje en fietspaden. Met name de Duitse trajecten met vrijwel overal “fietspadkes” zijn ideaal voor fietsers. De route voert over dijken door het weidse rivierenlandschap langs enorme landgoedbossen en vooral door een kleinschalig hoevenlandschap. Hier zijn nog prachtige vloedbossen en natuurlijk gevormde oevers te vinden. Steden langs de route zoals Zwolle, Ommen, Hardenberg, Neuhenhaus, Nordhorn, Schuttdorf en Schopingen dragen een rijke histori met zich mee. Stroomopwaarts vanaf Nordhorn krijgt de Vecht een ander karakter. Richting monding wordt de rivier smaller en smaller en krijgt een meanderend verloop. Grillige beekdalen slingeren door een zacht heuvellandschap. Langs de route bevinden zich afwisselende Steden die een rijke historie met zich meedragen. Zowel cultuur- als natuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen.

Je bent welkom om 10:00 uur op vrijdag 21 maart op station Zwolle. We verzamelen bij het NS informatiepunt bij de trappen.


Programma

Vrijdag 21 maart: de route start om 11:00 uur vanuit station Zwolle en gaat via Dalfsen, Vilsteren, Ommen, Vilsteren richting Hardenberg. We overnachten op een camping in of bij Hardenberg. Route ongeveer 70 km.

Zaterdag 22 maart: vanuit Hardenberg fietsen wij richting Duitsland richting de plaats Uelsen en of Neuenhaus waar wij camperen. *
Route ongeveer 70 km. (140 km)

Zondag 23 maart: van Uelsen/Neuenhaus fietsen wij naar de Haddorfer See een camping *
Route ongeveer 60 km. (200 km)

Maandag 24 maart: vanuit Harddorfer See fietsen wij dan naar de bron in Darfeld *
Route ongeveer 45 km. (245 km)

· * = Op dit moment ben ik druk doende te achterhalen of de campings in Duitsland langs de route open zijn. In Nederland is het geen probleem een open camping te vinden. Andere alternatieven zijn boerencampings, B&B’s, pensions etc. Ik hoop deelnemers zo snel mogelijk te informeren ook wat prijs betreft. Het is mogelijk dat er van de verblijfplaats wordt afgeweken ingeval beschikbaarheid.

· Een ander punt is dat Maart zijn staart kan roeren. Dus neem het nodige aan warme kleding mee.

· Wat vervoer betreft is er bij Darfeld het plaatsje Coesfeld waar een trein naar Gronau en vervolgens Enschede vertrekt. Hou er rekening mee dat er 'waarschijnlijk van tevoren' geboekt moet worden om met de Duitse Bundesbahn te kunnen rijden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen terug te fietsen.
http://www.bahn.de/p/view/planen/subhom ... chen.shtml

· Informatie: Boekje met routebeschrijving en gedetailleerde kaarten. Vechtdalroute LF 16, fietsen tussen bron en monding van de Vecht, ISBN 90-805612-2-3

Je kan uiteraard later insteken. Of als je eerder weg moet is dat ook geen probleem. Laat het ons even weten dan kunnen wij er rekening mee houden.

Wellicht overbodig om te vermelden maar de verblijf- en reiskosten zijn natuurlijk voor ieder die deelneemt aan de fietsroute.

Deelnemers zijn zelf 'financieel' aansprakelijk voor eventuele incidenten of ongelukken.

Voor vragen kun je altijd mailen.

Groet John & Agnes

Tussen Coesfeld en Enschede rijdt geen Deutsche Bahn (DB), maar de Prignitzer Eisenbahn. Fietsen kunnen mee, maar met een hele groep kan dit wel eens teveel zijn voor deze regionale treintjes. Wellicht moet er verdeeld worden, dat een groep in Coesfeld een trein later neemt en een lekker Duits biertje gaat drinken. De treinen vanaf Coesfeld vertrekken een keer per uur om 1 minuut over het hele uur. De treinsreis naar Enschede duurt 49 minuten. Je moet een kaartje voor de fiets kopen. Op het station van Coesfeld is geen loket: alleen maar een automaat. De Duitse automaten werken anders dan die van de NS.
Voorverkoop en reserveren is voor dit regionale spoortje niet mogelijk.
je kunt via de site van de DB wel een reisroute opvragen van Coesfeld naar het station in jouw omgeving vink aan: fiets mee.
De DB site heeft zelfs een pagina in het Nederlands om je reisroute op te zoeken: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
Zie over de Prignitzer Eisenbahn ook Fiets en Trein op dit forum, of: www.prignitzer-eisenbahn.de

Zie voor meer informatie over de Camping Haddorfer Seen, niet ver voorbij het leuke dorp Ohne met een grappig bruggetje over de Vecht: www.campingplatz-haddorf.de
Drie jaaar geleden was naast deze camping een groot veld waar je vrij kon kamperen.
Op de camping zijn Radler Huetten.


Verder lijkt een maximum van 10 mensen wel erg weinig als je dat vergelijkt met het aantal deelnemers met de voorgaande jaren.
Pasen valt dit jaar wel belachelijk vroeg. Misschien is het wel helemaal geen lekker weer om te fietsen, maar zelf tijdens de wintertrektocht (brrrrrrr) waren er meer dan 10 deelnemers

bert sitters schreef:

Verder lijkt een maximum van 10 mensen wel erg weinig als je dat vergelijkt met het aantal deelnemers met de voorgaande jaren.
Pasen valt dit jaar wel belachelijk vroeg. Misschien is het wel helemaal geen lekker weer om te fietsen, maar zelf tijdens de wintertrektocht (brrrrrrr) waren er meer dan 10 deelnemers
Hoi Bert,

Je hebt gelijk dat het er meer waren. Alleen wij zitten met het probleem van de overnachtingen. Omdat er zeer weinig campings open zijn moeten we wel gebruik maken van andere andere voorzieningen. Ga dan maar eens met zijn 24 voor een B & B staan :?

Mocht het storm lopen zou een tweede groep kunnen starten in Darfeld.

Gr John
Vikingar schreef:Te denken valt aan een totaal van 10 personen.
:shock: :?: :?: :?:

Neuenhaus kan een knelpunt lijkt, maar je zit daar vlakbij Nederland. Daar moet wel wat te regelen zijn.

Maximaal 10 deelnemers kan echt niet bij de Paastrektocht van de Wereldfietser!!!
Vikingar schreef: Zondag 23 maart: van Uelsen/Neuenhaus fietsen wij naar de Haddorfer See een camping *
Route ongeveer 60 km. (200 km)
Ik heb slechte ervaringen met die camping aan de Haddorfer See. Op een mooie Pinksterdag was het er bomvol en toen ik er met de fiets aankwam was er eerst geen plek. Pas na lang zeuren kreeg ik een plekje tussen 2 caravans in. Het sanitair was vies en de camping erg duur.

Vlakbij Ulsen / Neuenhaus heb ik in Wilsum ( 3 km z.o.van W, tussen U en W) camping Wilsumer Berge gevonden . Gehele jaar open
Alleen worden groepen jongeren niet toegelaten. Zou het wel lukken als ik papa over jullie allemaal speel?
Papa Jans uit 1945 moet toch zeer betrouwbaar overkomen :roll:

Ik had me dus al opgegeven voor de Paastocht. :D

Ik denk dat Bert gelijk heeft, 10 is weinig,

Moet goed komen :!:

Groet

Jans

De ervaring leert dat er tijdens het paasweekend 40 tot 50 deelnemers zullen zijn (Pinksterweekend idem dito), allemaal kampeerders uiteraard.
Succes,
jim

Als er echt maar 10 personen deel kunnen nemen aan deze tocht, ben ik er niet bij dit keer. Juist het feit dat we met een man of 50 a 60 samen kamperen en optrekken trekt mij aan deze tochten.
Ik zoek zelf wel een mooie route uit dan. Sorry.

Ik wou net deze keer voor de eerste keer meefietsen om de mensen achter het forum te leren kennen.
Ik vind 10 fietsers ook wat weinig en aangezien ik deze route afgelopen jaar exakt zo gefietst heb vind ik het niet zo aantrekkelijk. Ik moet dus nog even wachten met mijn eerste tocht met de wereldfietsers.

Vikingar schreef:
bert sitters schreef:

Verder lijkt een maximum van 10 mensen wel erg weinig als je dat vergelijkt met het aantal deelnemers met de voorgaande jaren.
Pasen valt dit jaar wel belachelijk vroeg. Misschien is het wel helemaal geen lekker weer om te fietsen, maar zelf tijdens de wintertrektocht (brrrrrrr) waren er meer dan 10 deelnemers
Hoi Bert,

Je hebt gelijk dat het er meer waren. Alleen wij zitten met het probleem van de overnachtingen. Omdat er zeer weinig campings open zijn moeten we wel gebruik maken van andere andere voorzieningen. Ga dan maar eens met zijn 24 voor een B & B staan :?

Mocht het storm lopen zou een tweede groep kunnen starten in Darfeld.

Gr John
Voor een groep wereldfietsers kan alles, als je het maar goed regelt. Heb je al met die campings gebeld of gemaild?

Hoi John,

ik had al een paar Belgen uitgenodigd om een keer met de Nederlandse wereldfietsers mee te doen, dus ik hoop dat er wel meer mee kunnen dan 10 personen

Ingeborg :wink:

Nou maximaal 10 personen voor de tocht lijkt me absoluut niet a la de improviserende wereldfietser! :D :D :)

Ik denk dat iedereen wel snakt om lekker te gaan fietsen en te kamperen. Nou ja ik wel. Dat fietsen ga ik binnenkort wel in Ghana doen (in temperaturen van 30 plus :D :D ), maar van kamperen komt er daar niet van.

Ik kom zelf 11 maart terug en wil het paasweekend daarna ook wel in charge zijn voor het organiseren van een fietstrektocht. Nou ja niet overgeorganiseerd. Gewoon afspreken op een station (Driebergen-Zeist) op Goede Vrijdag en dan kijken hoe de wind waait. Overnachten op natuurkampeerterrein waar altijd plek is!

Gewoon lekker fietsen (70 km) dus zonder veel gedoe. Als er personen interesse hebben om met deze alternatieve paastocht mee te gaan, hoor ik het graag. Zoals Jim al aangaf er zijn altijd veel belangstellenden dus waarom niet twee tochten?

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Leuk idee Rutger, maar als de vereniging de Wereldfietser een Paastocht organiseert, dan moeten ook zoveel mogelijk leden deel kunnen nemen en past het niet om dit af te grendelen op 10, terwijl we de afgelopen jaren steeds zo'n 50 deelnemers hadden.
Het leuke is dat drie, vier groepen dagelijks op weg gaan en 's avonds komt men elkaar allemal op de camping weer tegen. Iedereen heeft weer zijn eigen ervaringengehad onderweg. Stof voor uitwiseling bij het kampvuur, of bij de open haard in de boerenschuur. Vaak wisselt met ook van groep: de ene dag gaat men met Jim mee en de andere dag met Leon.

Hoi John en Agnes,

Wat denken jullie er zelf van? Het is namelijk verheugend te constateren dat jullie een tocht willen organiseren en de tocht ziet er heel goed uit. Maar zoals je al hebt gemerkt moeten wereldfietserstochten voldoen aan enkele criteria, en dat zijn er echt niet veel, maar één belangrijke is inderdaad dat je rekening moet houden met 40-50 deelnemers. Met wat zoekwerk lukt het vast om de route aan te passen en campings te vinden waar groepen kunnen staan, ja toch?

jim (die dan helaas niet meefietst, vanwege ski-verplichtingen elders)

Rutger schreef:Nou maximaal 10 personen voor de tocht lijkt me absoluut niet a la de improviserende wereldfietser! :D :D :)

Ik denk dat iedereen wel snakt om lekker te gaan fietsen en te kamperen. Nou ja ik wel. Dat fietsen ga ik binnenkort wel in Ghana doen (in temperaturen van 30 plus :D :D ), maar van kamperen komt er daar niet van.

Ik kom zelf 11 maart terug en wil het paasweekend daarna ook wel in charge zijn voor het organiseren van een fietstrektocht. Nou ja niet overgeorganiseerd. Gewoon afspreken op een station (Driebergen-Zeist) op Goede Vrijdag en dan kijken hoe de wind waait. Overnachten op natuurkampeerterrein waar altijd plek is!

Gewoon lekker fietsen (70 km) dus zonder veel gedoe. Als er personen interesse hebben om met deze alternatieve paastocht mee te gaan, hoor ik het graag. Zoals Jim al aangaf er zijn altijd veel belangstellenden dus waarom niet twee tochten?

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Hallo allemaal,

Voordat de versie aangezwengeld door sommigen een totaal andere wordt ik ben nog steeds bezig. 10 heb ik genoemd omdat ik in eerste instantie geconfronteerd werd door dichte campings in Duitsland. Ik wilde niet het risico lopen voor een dichte deur aan te komen met zeg maar 20 WF'ers. Daarnaast gaf ik aan nog steeds bezig te zijn met uitzoeken. Maar dat mocht niet meer baten.

Aan de reacties te zien konden velen het anders maar vooral beter. Niemand van jullie heeft mij ook maar een keer persoonlijk benaderd. Daarnaast voelde ik er weinig voor om me aan een publieke terechtstelling over te geven. Voor degene die niet kan wachten: het staat je vrij om een 2e 3e of 4e Paastocht te organiseren.

Nietemin ben ik nog steeds bezig met uitzoeken.

John

Hoi John,

Het is absoluut niet onvriendelijk bedoeld dat ik even een zijsprong maakte. Je initiatief om tijdens het Paasweekend iets te organiseren is abslouut oke. :) :) Ik hou zelf niet zo van het woordje max. Het fietsplezier met zo veel mogelijk medefietsers moet voorop staan bij dit soort activiteiten toch? Ik heb zelf al heel wat Paasweekenden meegemaakt met zo'n 50 man en het was altijd heel gezellig.

Het lijkt me wel dat het probleem met de campings makkelijk is op te lossen, gewoon even terugfietsen naar het prachtige Gelderland of Drente en daar een geschikte camping (bijvoorbeeld natuurkampeerterrein) zoeken.

Groeten,

Rutger

(Zelfcensuur)
Vikingar schreef:De Vechtdalroute

Korte beschrijving van de Vechtetalroute (Duits) die de loop van de Overijsselse Vecht volgt. Wij fietsen van de monding bij Zwolle tot de bron in het Duitse Darfeld de route langs de slingerende Vecht. Andersom kan ook, aangezien de route in beide richtingen bewegwijzerd is. De bijna 245 km lange fietsroute voert door drie streken met ieder een heel eigen karakter het Overijsselse Salland, het Graafschap Bentheim en Munsterland. De route volgt kleine boeren weggetje en fietspaden. Met name de Duitse trajecten met vrijwel overal “fietspadkes” zijn ideaal voor fietsers. De route voert over dijken door het weidse rivierenlandschap langs enorme landgoedbossen en vooral door een kleinschalig hoevenlandschap. Hier zijn nog prachtige vloedbossen en natuurlijk gevormde oevers te vinden. Steden langs de route zoals Zwolle, Ommen, Hardenberg, Neuhenhaus, Nordhorn, Schuttdorf en Schopingen dragen een rijke histori met zich mee. Stroomopwaarts vanaf Nordhorn krijgt de Vecht een ander karakter. Richting monding wordt de rivier smaller en smaller en krijgt een meanderend verloop. Grillige beekdalen slingeren door een zacht heuvellandschap. Langs de route bevinden zich afwisselende Steden die een rijke historie met zich meedragen. Zowel cultuur- als natuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen.

Groet John & Agnes

Hallo Paashazen :wink:

Inmiddels heb ik verwijzingen naar de aantallen verwijderd. Staat de Paastocht nog steeds open en kan ik rustig doorgaan met het organiseren.

Maar niet vandaag want ik ga fietsen. Het is te mooi weer.

John

Hoi John,
Ik ben blij dat je de opmerkingen positief hebt opgevat en dat je er ook iets mee kan doen, helemaal goed. Dan gaan jullie een prachtige tocht maken, hopelijk met net zulk mooi weer als vandaag. Succes verder,
jim