Additionally, paste this code immediately after the opening tag: INFO - 2 vragen over afmontage Koga Rand. en Batavus iMPact - Forum Wereldfietser

INFO - 2 vragen over afmontage Koga Rand. en Batavus iMPact

Wij zijn op zoek naar informatie over wat 'beter' is en of een van onderstaande een goede koop zou kunnen zijn.

-------------------------------------------------

Koga Miyata Randonneur (vermoedelijk 2002 of 2003 ??)

De fiets is volledig afgemonteerd.

XT afmontage: naven en a. derailleur

LX afmontage: crankstel en rem / shifters

De prijs die we moeten betalen bij Snel is 495,-

...eigenlijk geen flauw idee wat het verschil is tussen XT en LX. ~Ook bij Shimanoo werden we niet wijzer.

Kan iemand ons vertellen hoe dat zit?

---------------------------------------------

Daarnaast hebben we een Batavus iMPact gezien. ~Deze zag er nog heel nieuw uit. De prijs was 550. Nu hebben wij alleen begrepen dat de achterrekken van dit model weleens willen breken, heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand dit tegenspreken?

afmontage van de fiets:

XT 27 speed derrailleur
schijfremmen: hayes HMX1.

Alvast bedankt!

Groeten Laura en Jeroen

LX is goed, en XT is beter. Het gaat vooral wat langer mee. Veel belangrijker is of de fiets geschikt is voor je doel. Een fiets met schijfremmen is voor vakantiegebruik niet zo'n goed plan. Maar het belangrijkste is of het frame je goed past. 495 euro voor een goede tweedehands Koga is redelijk maar niet heel goedkoop. Je krijgt er dus ook wat garantie van Snel op, en alles wat versleten is, is ongetwijfeld vervangen. Fabrikanten als Batavus staan hier niet in groot aanzien. De keus voor schijfremmen is tekenend, en als ik meer wist zou ik vast nog wel wat aan te merken hebben (zoals vermoedelijk brakke dragers).
Willem

Je vraagt om een mening:

Wij zouden voor de Koga gaan.
Waarom -ook de rest van afmontage is van de betere merken cq hoogwaardigmateriaal.
Kijk eens op de koga site dan kun je door het cijfer te veranderen de oudere collecties bekijken en weet je misschien gelijk het echte bouwjaar:
http://www.koga.com/nl/collection.asp?collection=4 dit is 2003 en als je van de 4 een 3 maakt krijg je 2002. Dan kun je gelijk de specificaties bekijken.
Overigens zag en zie je wel meer dat XT en LX delen door elkaar gebruikt worden. Kennelijk om de verkoopsprijs aantrekkelijk te maken.
Hier eerder werd al vermeld dat er kwaliteitsverschil in LX en XT zit. Dit merk je dat als gebruiker nauwelijks.

Vrienden van ons maakten een wereldreis op Batavus M'pacts. Dragers waren na 900 kilometer al diverse keren gebroken. En na de reis waren de fietsen aan totale revisie toe.
Neorej schreef:Wij zijn op zoek naar informatie over wat 'beter' is en of een van onderstaande een goede koop zou kunnen zijn.
Een vriendin van mij heeft zo'n ding en hoewel het een heel kleine maat is weegt het ding een ton en de dragers zijn inderdaad al een keer gebroken. Als je ze goed bekijkt snap je ook wel waarom.
Over die schijfremmen heb ik ook mijn twijfels, als is het maar omdat de schijfjes zo fragiel zijn.
Het verschil tussen LX en XT is tegenover bovenstaande argumenten te verwaarlozen.
Leon
Waarschijnlijk is de keuze al gemaakt en de koop al dan niet gesloten, maar als mosterd na de maaltijd dan nog dit: ik fiets al 6 jaar met veel plezier op een batavus mprove (zo'n 10000 km per jaar). De fiets zelf is van schokbeton, maar de dragers vormen inderdaad een probleem: ze breken na verloop van tijd af. En ook de schijfremmen hebben het onlangs begeven. Alles afwegende zo ik willen adviseren: koop geen mprove. Maar dat advies kan ik voor me houden, want ze worden al jaren niet meer gemaakt. Al liggen de schappen bij Batavus wel vol met reserve-dragers, want ik heb al tot 3 keer toe nieuwe kunnen krijgen.

Willem Jongman schreef:LX is goed, en XT is beter
Dat ligt er maar net aan. Voor een vakantiefiets is de 'net even wat minder high-tech' LX soms op onderdelen net even beter.
Voorbeeld:
V-brakes zonder rammelende parallelegram constructies
Voortandwielen uit weer recht te timmeren metaal ipv staal-composiet constructie
Achtertandwielen uit een stuk ipv samengesteld met een alu drager

Eumm..

ik heb toch echt paradinges op mijn LX remmen :wink:

Haike schreef:Eumm..

ik heb toch echt paradinges op mijn LX remmen :wink:
Er staat ook soms

LX en XT bestaan al meer dan 15 jaar en in die jaren zijn er al heel wat versies geweest. Huidige XT heeft het parallellogram ook niet meer, lichter dan de vorige versie juicht de catalogus ;)

m-gineering schreef:
Haike schreef:Eumm..

ik heb toch echt paradinges op mijn LX remmen :wink:
Er staat ook soms

LX en XT bestaan al meer dan 15 jaar en in die jaren zijn er al heel wat versies geweest. Huidige XT heeft het parallellogram ook niet meer, lichter dan de vorige versie juicht de catalogus ;)
Je hebt gelijk, ik zat te suffen..... :wink:
Neorej schreef:Wij zijn op zoek naar informatie over wat 'beter' is en of een van onderstaande een goede koop zou kunnen zijn.

-------------------------------------------------

Koga Miyata Randonneur (vermoedelijk 2002 of 2003 ??)

De fiets is volledig afgemonteerd.

XT afmontage: naven en a. derailleur

LX afmontage: crankstel en rem / shifters

De prijs die we moeten betalen bij Snel is 495,-

...eigenlijk geen flauw idee wat het verschil is tussen XT en LX. ~Ook bij Shimanoo werden we niet wijzer.

Kan iemand ons vertellen hoe dat zit?

---------------------------------------------

Daarnaast hebben we een Batavus iMPact gezien. ~Deze zag er nog heel nieuw uit. De prijs was 550. Nu hebben wij alleen begrepen dat de achterrekken van dit model weleens willen breken, heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand dit tegenspreken?

afmontage van de fiets:

XT 27 speed derrailleur
schijfremmen: hayes HMX1.

Alvast bedankt!

Groeten Laura en Jeroen
Liever geen Koga meer vanwege slechte ervaringen.

@Ralph: zo maak je me wel nieuwsgierig. Slechte ervaringen met Koga, je fiets of je fietsenmaker? Over die driehoek kan ik ook nog smakelijke verhalen vertellen ... Maar jij eerst?

arnob schreef:@Ralph: zo maak je me wel nieuwsgierig. Slechte ervaringen met Koga, je fiets of je fietsenmaker? Over die driehoek kan ik ook nog smakelijke verhalen vertellen ... Maar jij eerst?
Driehoek is het goede woord, maar van een driehoeksverhouding is geen sprake. Verhalen hoef ik niet te vertellen. Het kan in één zin; Koga is het slechtste product dat ik ooit heb gekocht!

Ralph schreef:
arnob schreef:@Ralph: zo maak je me wel nieuwsgierig. Slechte ervaringen met Koga, je fiets of je fietsenmaker? Over die driehoek kan ik ook nog smakelijke verhalen vertellen ... Maar jij eerst?
Driehoek is het goede woord, maar van een driehoeksverhouding is geen sprake. Verhalen hoef ik niet te vertellen. Het kan in één zin; Koga is het slechtste product dat ik ooit heb gekocht!
Uit zo'n antwoord kan alleen maar afgeleid worden dat de frustratie zodanig subjectief en ongegrond is, dat het niet mogelijk is er verder iets zinnigs over te zeggen.
Voor hetzelfde geld lanceer ik hier de kreet dat alle Koga's die ik totnogtoe kocht, ronduit fantastisch waren.

jansenius schreef:
Ralph schreef:
arnob schreef:@Ralph: zo maak je me wel nieuwsgierig. Slechte ervaringen met Koga, je fiets of je fietsenmaker? Over die driehoek kan ik ook nog smakelijke verhalen vertellen ... Maar jij eerst?
Driehoek is het goede woord, maar van een driehoeksverhouding is geen sprake. Verhalen hoef ik niet te vertellen. Het kan in één zin; Koga is het slechtste product dat ik ooit heb gekocht!
Uit zo'n antwoord kan alleen maar afgeleid worden dat de frustratie zodanig subjectief en ongegrond is, dat het niet mogelijk is er verder iets zinnigs over te zeggen.
Voor hetzelfde geld lanceer ik hier de kreet dat alle Koga's die ik totnogtoe kocht, ronduit fantastisch waren.
Dat is jouw mening. Mijn mening is anders en jouw conclusie is mijn inziens ongegrond. Helaas heb ik een verkeerde keuze gemaakt door een ' fantastische' Koga te kopen.

(dubbel gepost)

De ironie van mijn antwoord is je waarschijnlijk ontgaan 8) .
Dan maar even duidelijk stellen : ik vind het dwaas en ongeloofwaardig om te zeggen dat Koga een slecht (pardon : het slechtste ;-) ) product is als je weigert daarover in geargumenteerde discussie te treden.
Dan kan je evengoed niets zeggen.

PS : voor alle duidelijkheid, ik ben een Kogarijder, ja, omdat het in mijn ogen het best beschikbare alternatief is voor mijn wensen/verlangens/situatie/budget, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een en ander niet voor verbetering vatbaar blijft. Overigens denk ik op dat vlak hetzelfde over Koga als over mijn vrouw :lol: , met dat verschil dat ik met mijn vrouw getrouwd ben en met mijn Koga('s) niet ;-)

jansenius schreef:De ironie van mijn antwoord is je waarschijnlijk ontgaan 8) .
Dan maar even duidelijk stellen : ik vind het dwaas en ongeloofwaardig om te zeggen dat Koga een slecht (pardon : het slechtste ;-) ) product is als je weigert daarover in geargumenteerde discussie te treden.
Dan kan je evengoed niets zeggen.

PS : voor alle duidelijkheid, ik ben een Kogarijder, ja, omdat het in mijn ogen het best beschikbare alternatief is voor mijn wensen/verlangens/situatie/budget, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een en ander niet voor verbetering vatbaar blijft. Overigens denk ik op dat vlak hetzelfde over Koga als over mijn vrouw :lol: , met dat verschil dat ik met mijn vrouw getrouwd ben en met mijn Koga('s) niet ;-)
De ironie is mij niet ontgaan:)

Het is echter jouw mening en als jij hierover een discussie wil beginnen is dat je goed recht, maar niet mijn plicht tot deelname.
Ik heb niet gezegd dat Koga het slechtste product is. Koga is het slechtste product dat IK ooit heb gekocht.

Ralph schreef:Koga is het slechtste product dat IK ooit heb gekocht.
dan moet je wel een bijzonder gelukkig mens zijn ;)

m-gineering schreef:
Ralph schreef:Koga is het slechtste product dat IK ooit heb gekocht.
dan moet je wel een bijzonder gelukkig mens zijn ;)
:P :P :P

Hier in de straat is ook iemand wiens Koga binnen 3 jaar naar de schroothoop kon, alles wat er aan stuk kon gaan ging stuk, terwijl mijn Stevens, gelijk gekocht en evenveel kilometers, nog nooit iets gehad heeft. Ik zou dus ook nooit een Koga kopen en al helemaal geen Batavus, Nederlandse fietsen zijn prijs/kwaliteit veel te duur. Ik ga altijd voor een Duitse fiets.