Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram - Forum Wereldfietser

Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram

Eindelijk is hij in Nederland verkrijgbaar. De Asus Ee PC. Een lichtgewicht reisnotebook. Goedkoop en waarschijnlijk goed genoeg.

Bij deze mijn vraag of er iemand is die er al mee heeft gewerkt? Hoe goed is de wifi en hoe werkt hij met bijvoorbeeld Photoshop elements?

Dus als je een forumist bent die commentaar heeft zonder ermee gewerkt te hebben, open dan even zelf een lijntje :lol:

Hi Eric, de eee draait xandros en is uitegerust met oa firefox en Openoffice.org, omdat deze sub-notebook standaard met een op KDE gebaseerd linux platform komt zal photoflop er niet op draaien, misschien krijg je Gimp wel draaiende. Ssd is trouwens wel erg ok.
Bas

Waarom geen smartphone? Heb deze van mijn werk maar ik kan me voorstellen dat je 'm ook meeneemt op vakantie om verslagen te schrijven.

Als je photoshop wil draaien zul je een windows based notebook moeten kiezen. Er zijn genoeg 12inch laptops die op de grens liggen van meeneembaar op fietsreis.

Ik gebruik al jaren photoshop op een Mac. Dus windows hoeft niet. Aantrekkelijk van de Asus is natuurlijk de prijs. Een gewone of mac laptop komt daar niet in de buurt. De goedkoopste 13 inch MacBook kost 1050 euro.

Hallo,

ik heb gelezen dat er ook een versie met windows XP komt.

Voor een uitgebreide discussie zie
http://www.crazyguyonabike.com/reviews/ ... 1&nested=0

Groetjes,
Frank

Dat ding verbruikt maar 11 watt. Mogelijk op te laden via je Son-dynamo en in de zomer makkelijk met een klein zonnepaneeltje. zou helemaal te gek zijn! Indien je windows-based wil gaan draaien zal dat ten koste gaan van de performance. Met de KDE is het trouwens net zoals je gewend bent onder Windows makkelijk navigeren. Xandros is trouwens best stabiel en snel. Onder Linux zijn trouwens gratis en voor niets programma's te krijgen om foto's te bewerken. Wel ben je gehouden aan de beperkte resoluties van dit schermpje. Nog mooier zou zijn als er een GPS module zou kunnen worden geplaatst. Al met al een aanrader om mee op reis te nemen, om met het thuisfront te kunnen e-mailen en foto's te versturen. Of hij robuust is, durf ik niet te zeggen. Voor de prijs hoef je het echter niet te laten. Welliswaar zullen er ook versies komen met een Windows uitvoering. Naar verwachting zullen die niet de Celeron hebben en zwaarder zijn uitgevoerd, met meer geheugen. Naast dat de prijs dan aanzienlijk hoger zal uitvallen, zal ook het stroomverbruik dan extreem toenemen. Koop zo'n ding met een extra 8 GB-flashkaartje, extra accu en je gaat er een hoop lol van hebben.

Eee pc met GPS module: http://www.youtube.com/watch?v=lb91IZgAhxA
beetje onhandig op de fiets ;-) Misschien is de Garmin nuvifone dan een beter alternatief: gsm, gps, mp3 speler, webbrowser, fototoestel in één apparaat.

Hier hangt er een aan en ik bedoelde er eentje in. Natuurlijk is zo'n ding niet om op je stuur te plaatsen. Gaat niet goed komen! Voor lokatiebepaling en route uitstippelen kan het echter zeer handig zijn en op een 7"schermpje veel beter zichtbaar.

groetjes.

Wat LCD-schermen van computers betreft, ik heb ooit eens met een landkaart op een Toshiba Libretto door de Sahel gefietst. In de felle zon was het scherm niet meer af te lezen:-)) En er was geen schaduwplekje te vinden. Maar ja, dat was 12 jaar geleden...

EEE

Beste Allemaal,

Ik wacht al 3 maanden op het uitkomen van de 8G.
Deze is weer uitgesteld waardoor ik nu de 4G zal aanschaffen de komende week.
Waarom toch altijd wer die Windows?
Alles is ook beschikbaar in Linux voor niets. Ook eventueel uitwisselbaar met windows voor de verslaafden onder ons!
Wij gaan de EEE's gebruiken om onderweg direct op de website een bericht met foto's te uploaden.
Natuurlijk zijn er altijd zaken die je erbij zou willen hebben. Dat kan deels ook wel, maar elke PC heeft zijn voor en nadelen. Deze EEE heeft volgens mij bijna alleen maar voordelen. Tijdens mijn / onze reis zullen we de PC aan de tand voelen en doorgeven of hij voldoet aan wereldfietsers normen.

Hij is klein, licht, verbruikt weinig, heeft een sollid state disk (= minder kwetsbaar heeft volledig Office aanboord (uitwisselbaar met Windows-office) Skype is te gebruiken, Wifi aan boord, 3x USB2 aan boord Camera aan boord etc.etc.
Onze bedoeling is onze belevenissen digitaal op te slaan waardoor je niet thuis je handgeschreven verhaal nog eens in de computer moet zetten om te kunnen gebruiken!

Ik heb redelijk hoge verwachtingen!
Hartelijke groet,

Menno :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Eric Schuijt schreef:Wat LCD-schermen van computers betreft, ik heb ooit eens met een landkaart op een Toshiba Libretto door de Sahel gefietst. In de felle zon was het scherm niet meer af te lezen:-)) En er was geen schaduwplekje te vinden. Maar ja, dat was 12 jaar geleden...
En dat is nog steeds niks beter. Tenzij er nu wel een schaduwplekje is te vinden!

Demy schreef:
Eric Schuijt schreef:Wat LCD-schermen van computers betreft, ik heb ooit eens met een landkaart op een Toshiba Libretto door de Sahel gefietst. In de felle zon was het scherm niet meer af te lezen:-)) En er was geen schaduwplekje te vinden. Maar ja, dat was 12 jaar geleden...
En dat is nog steeds niks beter. Tenzij er nu wel een schaduwplekje is te vinden!
Het is tegenwoordig wel iets beter gesteld hoor, de contrast ratio's zijn behoorlijk verbeterd de afgelopen jaren. Met mijn oude laptop van 8 jaar geleden kon je idd niks op het scherm lezen (in de schaduw op een zonnige dag). tegenwoordig kan je ook in de volle zon werken (maar de schermen slurpen wel meer watt tegenwoordig)
menno schreef:Beste Allemaal,
... Wij gaan de EEE's gebruiken om onderweg direct op de website een bericht met foto's te uploaden ...
... Onze bedoeling is onze belevenissen digitaal op te slaan waardoor je niet thuis je handgeschreven verhaal nog eens in de computer moet zetten om te kunnen gebruiken! ...
Hmm, dit kan ook met een PDA zoals ik hem nu heb, nog kleiner, heeft een onscreen toetsenbord: hele verslag van 5wk china2006 en 2wk ardennen2007 erop getypt, zelfs een half wetenschappelijk essay). Tevens heeft ie GPS en met naafdynamo makkelijk op te laden -> usb 5V nodig. Opslag is max 4gb op mini sd kaartje. Verbindingen via wifi, maar ook GPRS/UMTS als er niet toevallig een wifi paaltje in het bos staat ;) Owja, en je kan er ook nog mee bellen, films en mp3's op afspelen..

Vooral het ontbreken van GPRS/UMTS is een punt waarom ik denk dat bloggen met de Asus ding voor vakantiefietsers iets minder relevant is, om je mooie verhalen online te krijgen zal je toch een dorpje/stadje met wifi zenders moeten hebben. Een UMTS kaartje zou het iets nuttiger maken, maar die zijn alleen als PCMIA beschikbaar en dat zit dacht ik niet op de Asus.

Voor de minder zoeklustigen nog even de details, Asus EeePC 701:
• 7-inch display
• CPU & Chipset: Intel mobile CPU & chipset
• Besturingssysteem: Compatibel met Linux/ Microsoft Windows XP
• Communicatie: 10/100 Mbps Ethernet; 56K modem
• WLAN: WiFi 802.11b/g
• Grafische kaart: Intel UMA
• Geheugen: 512 MB, DDR2-400
• Opslag: 4/ 8/ 16 GB Flash
• Webcam: 300K pixel videocamera
• Audio: Hi-Definition Audio CODEC
• Ingebouwde stereo speaker, ingebouwde microfoon
• Levensduur accu: 3 uur (4 cellen: 5200 mAh, 2S2P)
• Afmetingen en gewicht: 22,5 x 16,5 x 2,1~3,5 cm, 0,89 kg

Het beperkte interne geheugen laat maximaal Photoshop 7 toe (mijn ervaring op mn oude laptop) en de beperkte opslagcapaciteit zal alleen voor officewerk voldoen, foto's/filmpjes opslaan (en eventueel bewerken) zou je een grotere HD voor willen hebben. En ik denk niet dat deze laptop een volledig USB gevoede extrene HD aan kan (op netstroom misschien net).

Maar... mooi ding, alleen voor de vakantiefietser?

Deimor schreef:
Het is tegenwoordig wel iets beter gesteld hoor, de contrast ratio's zijn behoorlijk verbeterd de afgelopen jaren. Met mijn oude laptop van 8 jaar geleden kon je idd niks op het scherm lezen (in de schaduw op een zonnige dag). tegenwoordig kan je ook in de volle zon werken (maar de schermen slurpen wel meer watt tegenwoordig)
Dit geloof je zelf toch zeker niet? Is wel beter geworden maar nog steeds onwerkbaar in het zonlicht. De zon is altijd sterker dan de backlight van de LCD.

hier nog eentje voor pakweg 100 euro meer die wel een 30 GB hdd heeft. Misschien ook een mogelijkheid? Het is hier al eerder gezegd dat dit systeem onder Linux draait. Ook deze overigens. Je kunt dan beter oplossingen zoeken die onder Linux draaien. die zijn er trouwens genoeg en bovendien gratis.

Het valt me trouwens op dat er nu weer vergelijkingen worden getrokken met PDA's. Natuurlijk handige apparaten die al dan niet onder een Windows CE omgeving draaien. Daar kun je dus helemaal geen invloed op uitoefenen. De Asus eee is gewoon een volledige PC. Meer uitbreidingmogelijkhed en sneller. UMTS lijkt me helemaal niet nodig. WIFI is wereldwijd maar niet overal. Je kunt je teksten makkelijk van tevoren intypen en zodra je weer een WIFI tegenkomt even snel versturen. UMTS is bovendien een dure oplossing en heeft ook lang niet overal bereik. Neem dan een sateliettelefoon!

groetjes.

Ehhh, om eerlijk te zijn meen ik dat wel, je moet natuurlijk wel het scherm uit de zon draaien en het helpt als je een donkere achtergrond achter je hebt, maar dan kan ik op de laptop van een vriend gewoon buiten in het park werken hoor. Natuurlijk zit er wel een verschil tussen grafisch en office werk. Officewerk is vaak zwart wit (letters hebben groot contrast) dus dat gaat wel in de zon, voor grafisch werk moet je idd binnen zitten om de details in kleur nog goed te zien.

Wat ik bedoelde met mijn UMTS vs. WiFi opmerking is dat mij de kans groter lijkt dat er een telefoonnetwerk is dan een wifinetwerk. Voor WiFi moet je zoeken waar de hotpot is en moeite doen om er op te komen (toegangsrechten krijgen). WiFi is wel goedkoper, maar zolang je het bij tekst (kleine hoeveelheid kilobytes) houdt is UMTS snel en goedkoop genoeg. Voor foto's uploaden zou ik het idd niet gebruiken.

Ik bedoelde niet te zeggen dat een PDA beter is dan deze/een mini laptop, maar als ik lees waarvoor men de minilaptop wilt gebruiken, meen ik dat dit net zo goed op een PDA kan. De vraag is dus waarom schaf je de laptop aan, wil je echt op vakantie gaan photoshoppen?
Ook vind ik dat je dit niet echt een volledige PC kan noemen, er blijft 1.3GB van de 4GB over (zoals die van de fabriek komt) en de 800x480 resolutie zal internet browsen niet makkelijk maken, evenals dat sommige programma's minimaal 800*600 of 1024*768 zullen eisen. Een laptop is trouwens ZEER beperkt uit te breiden, zo'n minilaptop al helemaal. De laptop is ongetwijfeld wat sneller, mn PDA heeft maar 400 Mhz, maar waar gebruik je de snelheid voor? Op mijn PDA draait windows mobile en daar is veel software voor en ook is het aardig ver aan te passen. Het is echter wel minder open source.

De vraag is net zoals bij vakantiefietsen vind ik. Stel eerst de vraag wat je er mee wilt doen en wat je minimale eisen zijn. Op een vouwfiets kan je ook op vakantie gaan...

Voor de mensen die een betrouwbare review van de Asus EEE willen zien, klik hier

Mijn keuze voor een vakantielaptop: IBM X41, hier een review
betere resolutie, performance en uitbreidingsmogelijkheden. Wel BEHOORLIJK wat duurder, maar als je 3000 euro aan een vakantiefiets besteed ;) .... tweedehands is natuurlijk goedkoper.

Die IBM is een advertentie uit 2005. Voor een derde van de prijs heb je gemakkelijk een laptop met het meervoudige aan specs. (ouwe meuk dus!)

Ik denk dat de mensen die een Asus eee willen kopen het is begonnen om:

licht gewicht.
specs. Foto's film, e-mail bewerken en verzenden en opslag.
lage prijs.

Voor de Windows liefhebbers is er ook nog een Packard Bell Easynote XS. Ook 950 gram en een leuk ding, maar volgens mij ingehaald door Asus.

(grr, eerste (langere) versie ging verloren omdat ik opnieuw moest inloggen)

Dit is mijn laatste reactie want we verschillen denk ik gewoon van mening Demy.

7 inch laptops zijn handig vanwege hun geringe energieverbruik van 7 a 11 watt, waardoor ze met een 12V naafdynamo of zonnepaneel op te laden en te gebruiken zijn. 12 inch laptopjes hebben vaak 14.4V nodig en vallen dus net buiten dit bereik van 12V. Echter aan een 12inch laptop heb je wel meer aan buiten de fietsvakanties (betere prestaties en gebruiksgemak)
Ik zou me persoonlijk ergeren en beperkt voelen door de beperkte resolutie en opslagcapaciteit. Ook de geringe snelheid in het dagelijks gebruik zou mijn geduld tarten. Daarom zweer ik bij de smartphones (PDA type). Het is een minipc, telefoon, gpstoestel, camera en mediaspeler (en zaklamp) in 1. Ook is ie nog kleiner, nog lichter en nog minder energieverbruik. Je kan er alleen niet met goed fatsoen foto's op bewerken... maar ja dat doe ik dan ook niet op vakantie ;)

Ik zou persoonlijk nog even wachten tot dit type iets beter is ontwikkeld

P.S. vandaag bij een vriend zo'n ding gezien, toch wel erg handig en de resolutie irritatie valt nog wel mee. Ideaal als je een hele fijne PC thuis hebt en gewoon lekker office-/internetwerk wilt doen buitenshuis.

* Edit: add ervaring

Deimor schreef:

Ik zou persoonlijk nog even wachten tot dit type iets beter is ontwikkeld

P.S. vandaag bij een vriend zo'n ding gezien, toch wel erg handig en de resolutie irritatie valt nog wel mee. Ideaal als je een hele fijne PC thuis hebt en gewoon lekker office-/internetwerk wilt doen buitenshuis.

* Edit: add ervaring


Hehe,, Dus toch om?

Deimor,
Veel gebruikers vinden het moeilijk om te veranderen indien ze tevreden zijn met een oplossing die prima voldeed in het verleden. Echter gaat de technologische ontwikkeling nog steeds erg snel en is een apparaat bij aanschaf alweer achterhaald door iets snellers. De kwestie of we het met elkaar eens zijn is niet belangrijk. Ik kom dat in mijn vak dagelijks tegen. Wat de boer niet kent... Uiteindelijk gaat het om de oplossing. Zo zou je met een schroevendraaier een spijker in het hout kunnen slaan, maar zegt 't niets over de beste oplossing. De zelfde vooroordelen gaan op voor besturingssystemen. Voor Linux achtige besturingssystemen is men vaak onterecht huiverig. Met een beetje inspanning kun je er net zoveel mee doen dan wat je gewend was onder een Windows omgeving. Grote voordeel is dat juist deze Linux-versies veel energie zuiniger omspringen en een veel kleinere aanslag op je geheugen en opslagruimte heeft dan b.v. een sterk grafische omgeving als Windows. Bijkomend voordeel is bovendien dat je met dergelijke besturingssystemen nagenoeg geen last hebt van vervelende virussen, want die worden over het algemeen allemaal voor Windows geschreven.

Ik kwam een paar weken terug een videoreview tegen bij Bright: http://www.bright.nl/uitpakparty-asus-eee-pc
Hier de review.

Wellicht helpt dit met de keuze.



Edit: Nog een link toegevoegd