Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geld opnemen op het platteland in Iran - Forum Wereldfietser

Geld opnemen op het platteland in Iran

Ik ben van plan o.a. door Iran te gaan fietsen. Ik neem aan, dat je daar in de steden geld kunt pinnen? Welk type cheques of ander betaalmiddel kun je voor daar verder het beste meenemen??

Wiebe Schuitemaker
WIEBE SCHUITEMAKER schreef:Ik ben van plan o.a. door Iran te gaan fietsen. Ik neem aan, dat je daar in de steden geld kunt pinnen? Welk type cheques of ander betaalmiddel kun je voor daar verder het beste meenemen??

Wiebe Schuitemaker
Hoi Wiebe, welkom op het forum :D

Iran is een geisoleerd land, ook monetair (Visa en Mastercard zitten in Amerika). Je moet dus al je geld CASH bij je dragen. Je kan wel geld pinnen maar alleen als je een rekening opend in Iran, niet echt handig dus. Neem dus lekker dollars mee.

Ik had mijn geld in meerdere tassen verstopt en ook nog aardig wat in mijn geldriem.
Iran is goedkoop en ik had aan 500$ genoeg voor 1.5 maand maar ik heb wel veel bij de lokale bevolking overnacht of gekampeerd (goed te doen).

Voor dit soort informatie is de landeninfo erg handig:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=680

Fiets de wereld (in Iran met tassen vol geld),
Whisky

Hallo Wiebe,

Ik denk niet dat het een goed advies is om dollars mee te nemen. Euro's worden zelfs beter geaccepteerd in Iran dan dollars. Het is mogelijk om precies, of zelfs meer, dan de midrange-koers te krijgen voor je euro's.

Euro's worden overal ter wereld -misschien m.u.v. de America's want daar ben ik nog niet geweest- (vrijwel) net zo goed geaccepteerd als dollars. In reisgidsen wordt vaak wat laaddunkend gedaan over de euro, maar die zijn dan geschreven door Engelsen of Amerikanen. In werkelijk is de euro al jaren breed geaccepteerd in de wereld en die acceptatie groeit nog steeds.

Ik heb gekampeerd, enkele bij mensen thuis overnacht, geslapen in de betere budget-hotels en was 225 euro per maand kwijt (een cola zeven eurocent en geen bier natuurlijk, het is inderdaad zeer goedkoop) .
Biljetten van vijftig euro zien ze graag.

Tweehonderdvijftig cash euro's extra meenemen (op meerdere plekken je geld verstoppen natuurlijk) en bespaar jezelf de kosten van het wisselen naar dollars: weggegooid geld.

Ik denk niet dat het een goed advies is om dollars mee te nemen. Euro's worden zelfs beter geaccepteerd in Iran dan dollars. Het is mogelijk om precies, of zelfs meer, dan de midrange-koers te krijgen voor je euro's.
Hoi!

Ik had aardig wat dollars bij me omdat die na Iran in centraal asie beter worden geaccpeteerd. Maar mocht je de mogelijkheid hebben onderweg aan euro´s te komen neem daar dan ook een stapeltje van mee (goede koers) :-)

Fiets de wereld (met cash),
Whisky

Ter vergelijking de Dollar en Euro in Peru:
Koers Euro in Peru in 3 jaar tijd: constant rond de 4,1 á 4,2
Koers Dollar in Peru in 3 jaar tijd: van ca. 3,18 nu naar 2,89 en soms zelfs 2,80...

Ik zou zeggen: laat die Amerikanen maar lekker stikken met hun dollar :lol:!

In Egypte had men ook liever Euros dan dollars :)

De dollar is de laatste jaren natuurlijk enorm in waarde gezakt, vooral door het grote amerikaanse begrotingstekort, en het tekort op de betalingsbalans. Het gevolg is dat je het met de dollar maar nooit weet: morgen kan hij al weer minder waard zijn. Dat is voor jou een reden geen dollars te willen hebben, en voor anderen een reden ze niet te willen aannemen.
In de VS heb je echter niets maar dan ook echt niets aan euro's. Ik zal je de smakelijke anecdotes onthouden, maar mijn inschatting is dat zeker de helft van de amerikanen niet eens weet dat er zoiets als andere valuta's bestaat. Overigens is dit alles geen reden niet naar de VS te gaan. Het is een werkelijk prachtig land, met veel hartelijke en zeer integere mensen. Door de lage dollar is een bezoek nu ook heel wat goedkoper geworden.
Wim

Willem schreef:
de VS heb je echter niets maar dan ook echt niets aan euro's. Ik zal je de smakelijke anecdotes onthouden, maar mijn inschatting is dat zeker de helft van de amerikanen niet eens weet dat er zoiets als andere valuta's bestaat
Oh ja?? :)
http://www.nu.nl/news/1462518/30/Winkel ... o%27s.html

Nederland is volgens mij het enige land waar de euro nog niet is geaccepteerd. :roll:

Gelet op het lijstje met landen Wiebe, (Iran, Pakistan, India, Maleisië, Thailand, Laos, Indonesië) heb je aan $100,- meer dan genoeg. Niet in Nederland wisselen maar bijvoorbeeld in Iran. Als je vanuit Iran Pakistan in fietst dan heb je mogelijk geen pinautomaten waar je kan opnemen (wel in Islamabad en Lahore) dus daar ook wat euro's voor meenemen. in de overige landen kan je pinnen.