Laat ik ook eens een moneda en la bolsita doen.
Sinds vier maanden fiets ik door Mexico op een Optima Condor (2 x 26" met onderstuur). Mijn eerste ligfietsreis, en het bevalt uitstekend. Sterker nog, ik kan me niet meer voorstellen dat ik ooit zonder ligfiets op reis zou zijn gegaan.
Tot nu toe ben ik, op een helling van 18% na, overal boven gekomen. Het gaat meestal traag maar gestaag, met soms niet meer dan 6 km/h. Het nadeel van een ligfiets is dat je niet op de trappers kunt staan. Maar dit wordt volledig opgeheven doordat je je kunt schrap zetten in je stoeltje.
Steenslag/onverhard, en ook harde zijwind, is moeilijker. Doordat je eigen zwaartepunt lager zit, en doordat je meer gefixeerd op je fiets zit, is het lastiger je balans te houden. Maar ach, vallen is niet zo erg, je rolt gewoon van je fiets af. Tot nu toe ben ik zo'n tien keer gevallen, steeds bij lage snelheid, en er is nog niets gebeurd (1 schaafwondje). Bij hoge snelheid is de Condor sowieso bijzonder stabiel. En ik moet zeggen: het went ook, rijden over steenslag en in mul zand. Er zijn zelfs lui die off-road rijden op een Condor.
Ze zeggen dat je harder gaat op een ligfiets door de lagere luchtweerstand. Ach, zelf ga ik net zo hard maar dan met minder energie ;-)
Een ligfiets is iets bijzonders en daarom wordt je nogal eens als circusattractie beschouwd. Daar moet je aan wennen. De andere kant van de medaille is dat je erg opvalt in het verkeer. Ik heb het idee dat dat een belangrijke reden is dat ik in Mexico door vrijwel alle automobilisten en truckchauffeurs met respect wordt behandeld.
Ligfietsen heb je in heel veel verschillende typen, onvergelijkbaar met de rechtopfiets. Een ligfiets moet echt bij je passen. Daarom is een proefrit zo belangrijk.
Een bovenstuur is smaller, en daardoor iets sneller, je kunt er makkelijker een spiegeltje op monteren, en de bovenstuurversie van een ligfiets is geschikter voor kortere mensen. Zelf heb ik (ik ben 1.94) een onderstuur: naar mijn idee stuurt dat wat directer, en het gevoel van vrijheid is groter. Het is echt een zetel met uitzicht (de Fransen hebben er mooie namen voor zoals velo couche en velo panoramique).
Nog een nadeel van de ligfiets: naar mijn idee kun je niet zonder SPD's. Je voeten rusten niet op de trappers, je hebt kracht nodig om ze erop te houden. Met SPD's is dat opgelost. Maar ik was verbaasd over hoe snel ik aan het ligfietsen met SPD's gewend was. Zelfs in een drukke stad.
Nog iets waar ik over verbaasd was: rijden met bagage. Ik heb ruim 30 kilo aan bagage, en met water en eten erbij gaat dat al richting de 40 kilo. Maar alles hangt achterop en onderop, het voorwiel is vrij. Dus dat rijdt bijzonder gemakkelijk. Voordat ik op reis ging had ik uberhaupt nog nooit met bagage gereden!
En om aan te geven hoe leuk ligfietsen is: een aantal jaar geleden heb ik met zo'n vijftien collega's een dagje geligfietst bij Twigt in Bergen aan Zee. Het heeft de hele dag geregend. Ik heb nog nooit mensen zoveel plezier zien hebben in de regen. Na het eerste half uurtje oefenen ging de glimlach niet meer van hun gezicht.
Wacht maar tot jij met 70 per uur downhill hangend door de bocht gaat!
Saludos,
Gaele
(voor verhalen en foto's van de Condor in Mexico:
http://gaele.guruburu.com)