Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hybride of ligfiets? - Forum Wereldfietser

hybride of ligfiets?

hallo allemaal,

Na bijna tien jaar trouwe dienst is mijn Gazelle medeo een paar maanden geleden gestolen.. :cry:
Nu ik een beetje over het ergste verdriet heen ben, begin ik te denken over het kopen van een nieuwe fiets.
Ik twijfel alleen of ik weer een hybride zal nemen of dat ik wat langer door zal sparen (...) en een ligfiets zal aanschaffen.
Hebben jullie tips?
Ik wil de fiets als vakantiefiets gebruiken en gewoon als vervoermiddel, i.p.v. de auto.

ZRS

Dag Zeerover,

Zoveel mensen zoveel meningen maar de mijne is duidelijk: Spaar door totdat je een ligfiets kan kopen. Zelf ligfiets ik sinds een jaar of vier en persoonlijk begrijp ik niet dat mensen nog op gewone fietsen fietsen. Het fietst comfortabeler, het gaat wat sneller, geen zadelpijn, rugpijn of pijn in de polsen enz. enz. Inmiddels ben ik in het bezit van twee ligfietsen: eentje voor de vakantie en eentje om naar het werk te fietsen.

Nou, hoor ik veel mensen al zeggen, zijn er dan geen nadelen? OK, toegegeven, als je de fiets koopt om in de stad te gebruiken zou ik het afraden. Ook het fietsen op mulle zandwegen gaat niet echt lekker (maar op welke fiets wel?). Paden met een harde ondergrond (zand of asfalt en alles wat daar tussenin zit) fietsen prima. Het klimmen is volgens de boekjes moeilijker maar zelf merk ik niet zoveel verschil.
Ik heb verschillende fietsvakanties gedaan op de ligfiets en die zijn mij uitstekend bevallen.

Mijn advies is: huur verschillende ligfietsen, probeer ze uit om erachter te komen wat voor jouw het beste is. Wat lager, waardoor je problemen kan krijgen met je vakantiebagage, of wat hoger waardoor je mogelijk wat langszamer gaat. Orienteer je ook eens op de tweedehands markt. Veel meer informatie kun je vinden op www.ligfietsplaza.nl.

Uiteraard kun je bij me terecht voor meer vragen. Veel plezier met het uitproberen en met het beslissen!!

Martin

Bedankt voor je advies, :)
martin schreef: Inmiddels ben ik in het bezit van twee ligfietsen: eentje voor de vakantie en eentje om naar het werk te fietsen.
Wat voor types zijn dat? En wat zijn de verschillen?

ZRS

Hallo zeerover,

Zelf ben ik sinds een klein jaar de gelukkige bezitter van een ligfiets.
Na lang beraad (en een beetje uitproberen) heb ik gekozen voor een "hoge" ligfiets, ttz eentje met twee 26" wielen. Vond ikzelf eigenlijk iets prettiger rijden tov de lagere fietsen.

Het is nu wel zo dat een hoge ligfiets iets trager zal zijn dan een lage, maar daartegenover staat weer een iets groter comfort.
Nu ja, het is zoals Martin schreef: zoveel mensen, zoveel meningen. En wat de snelheid van een ligfiets betreft, dat is relatief: ik hou ervan om relaxed over een verkeersvrije route te fietsen, en de snelheid is op dat moment totaal ondergeschikt aan het gevoel van dat moment: genieten van de omgeving en toch rustig en ontspannen vooruit komen.
Hou je wel van snelheid, dan moet je kiezen voor een lage fiets: ook in de ligfietswereld bestaan er verschillende types: race, trekking, hybrides tot zelfs MTB.

Zoals gezegd zijn er inderdaad enige nadelen, maar dat heeft een rechtopfiets ook hé: de nadelen die ik ondervind zijn het maneuvreren in dicht stadsverkeer, alhoewel ik langzamerhand ondervind dat dit een kwestie van gewoonte is: hoe langer ik nu ligfiets, hoe meer vertrouwen ik krijg, ook in de stad.
Een ander nadeel, en algemeen gekend, is de natte rug. Daar moet je maar mee leven, en eerlijk gezegd, zo erg is dat nu ook weer niet hoor.
bij warm weer draai je je met de rug naar de zon tijdens een rustpauze, en voor je het weet is je rug droog.
In de winter draag is meerdere lagen over elkaar en als je dan een beetje oplet wat voor kledij je draagt, voel je daar hoegenaamd niets van (bvb geen katoen dragen, dat slorpt vocht op en heeft een afkoelend effect).
Dus draag ook in de zomer, behalve bij echt heet weer als de afkoeling echt noodzakelijk is, liever geen katoen.

Zelf heb ik er nog geen vakantie mee gedaan, maar ik hoop dit de komende zomermaanden wel te doen.

Ik heb een link naar een zeer leuke en interressante site bijgevoegd. Deze is wel in het frans maar is zéér compleet, met zeer veel tips en veel mooie foto's : http://users.skynet.be/ligfiets/

Have fun, en bij vragen: laat ze maar komen.
William

Hoi,

Ik heb een Flevobike 50-50, een fiets met 20" wielen voorzien van alle gemakken als een bagagedrager, spatborden, verlichting etc. Dit is nog steeds een redelijk lage fiets, maar ik heb geen problemen met het gebruik van de bananentassen. Bij lagere modellen schuren die over de grond. Het zitje van de fiets is nog vrij rechtop.
Het model zelf is inmiddels niet meer bij Flevobike in productie, maar bij Sinner.

De snelle fiets is een Optima Baron. Dat is een lage racer met een 20" en een 26" wil waar het zitje een centimeter of 10-15 lager bij de grond zit dan de Flevobike. Het zitje is zodanig dat ik behoorlijk rechtuit lig. Zelf heb ik geen last van mijn nek op deze fiets.

Het natte-rug nadeel was ik inderdaad vergeten te noemen. Er zijn op dit moment al aardig wat ontwikkelingen gaande die de rug droger gaan houden. Ik heb een kussentje waar een metalen gaas in zit waardoor het kussentje minder op elkaar wordt gedruk en het vocht beter weg kan. Zelf gebruik ik altijd thermische hempjes die het vocht snel afvoeren.

Groeten,

Martin

Headley schreef:Ik heb een link naar een zeer leuke en interressante site bijgevoegd. Deze is wel in het frans maar is zéér compleet, met zeer veel tips en veel mooie foto's : http://users.skynet.be/ligfiets/
Helaas ken ik maar vijf woorden frans, dus ik heb alleen plaatjes gekeken.. :oops:

Nog wat vragen:
Is het als vakantiefiets niet lastig i.v.m. onderdelen? Ik neem aan dat je bijv. in Polen niet zo gemakkelijk een reservewiel kan krijgen.

Gebruiken jullie je fiets ook in de winter? (pekel)
Ik heb dat met mijn Gazelle nooit gedaan omdat ik bang was voor roest.

Groeten,

ZRS

zeerover schreef:Is het als vakantiefiets niet lastig i.v.m. onderdelen? Ik neem aan dat je bijv. in Polen niet zo gemakkelijk een reservewiel kan krijgen.
Juist daarom heb ik gekozen voor een hoge fiets, ttz een soort MTB-ligfiets. Die onderdelen zijn zo goed als overal verkrijgbaar (standaard MTB-onderdelen).
zeerover schreef:Gebruiken jullie je fiets ook in de winter? (pekel)
Moet eerlijk toegeven dat ik in de winter wel heb stilgelegen, maar ik denk dat wanneer je na een rit door pekel je fiets afspoeld en droogt, er geen probleem mag zijn.

Nog wat links :
http://home.hetnet.nl/~mvervaet/
http://ligfiets.pagina.nl/

William.

Winter??

Als 'snachts het kwik daalt tot 18 graden of 3 graden in de bergen???
Zelf ben ik al meer dan een jaar van plan om een ligfiets te kopen.

Eentje met 26 " velgen.

Nazca Pionier of te wel een Orca van Optima.
Gezien mijn maar 172 is het moeilijk om te beslissen.

1. Omdat ik niet meer naar Europa kom en daarom ook niet even de fietsen met elkaar kan vergelijken.
2. Bovenstuur onderstuur?
3. De Euro staat verdomd stevig en mijn toekomstige fiets is een stuk duurder geworden. :evil:


Bij Nazca zijn ze wel bereid om een soort bouwpakket op te sturen met Frame en alle belangrijke ligfietsonderdelen. Ik kan hem dan zelf afwerken met de lokale onderdelen.


Ondertussen heb ik iemand bereid gevonden om hem in Oktober mee te brengen, maar ik heb mijn keuze nog niet kunnen maken.

Somchai schreef:3. De Euro staat verdomd stevig en mijn toekomstige fiets is een stuk duurder geworden. :evil:
Ik neem aan dat het nu wel een stuk goedkoper voor ons is om eens bij jou in Thailand een ritje te komen maken :lol: :D :wink:

Hallo zeerover,

Na alle adviezen betreffende ligfietsen stel ik je voor jezelf af te vragen waarom er in verhouding betrekkelijk weinig ligfietsen worden verkocht, zeker als "vakantiefiets" .....:?:

Misschien is het verstandig om voor jezelf eerst te beslissen wat voor fiets je nu eigenlijk wilt. Probeer eerst eens een ligfiets, vooral ook met 25 a 30 kg. bepakking in heuvelachtig terrein, voor je beslist .....:!:

Ik fiets nog steeds rechtop. :wink:

Zelf rijdt ik sinds een klein jaar op een nazca pioneer. Voor mij een ideale fiets. Deels uit nood geboren (enkele pols ok's en reumaachtige klachten waardoor ik op een 'bukfiets' niet langer dan een uur vooruit kan), deels omdat ik het gewoon leuke fietsen vind.
Probeer inderdaad verschillende fietsen uit. Ik heb voor een hoge fiets gekozen (26 inch wielen) vanwege de zichtbaarheid (vooral in het buitenland waar ze veel minder fietsers gewend zijn) en de verkrijgbaarheid van banden etc in den vreemde. de meeste onderdelen op een ligfiets zijn redelijk standaard, dus geen probleem op reis. Ook kun je gemakkelijker grote tassen meenemen.

Somchai, zelf ben ik 176 en kon bij het proefrijden op de condor (is iets hoger dan orca) niet goed bij de grond waardoor ik omviel. De pioneer is wat lager en ik kan prima met de voeten bij de grond. Ik heb een bovenstuur omdat ik daarvan het voordeel vind dat als je ergens op een slechte weg terrecht komt, je wat gemakkelijker kunt duwen zonder je rug te breken. ook vervoer in vliegtuigen schijnt gemakkelijker te gaan omdat een bovenstuur minder breed is.
Verder is dat echt heel persoonlijk wat je prettiger vindt.

Echt op vakantie zijn we helaas nog niet geweest met de ligfietsen, maar we gaan in augustus naar denemarken en van de winter naar sri lanka.
Wel rijdt ik bijna alles op de ligfiets, ook stadsverkeer, dat na een periode wennen (drukke kruispunten lopend oversteken omdat ik niet snel genoeg weg was) ook vrij gemakkelijk gaat. ook opverhard en gras gaat redelijk.

uitproberen dus!!!

els :D

Somchai,
Ikzelf heb een Orca van Optima. Met bovenstuur!! Dat was voor mij een must, wat voor model het ook zou worden. Met een onderstuur fietst het misschien iets prettiger op rechte baan, maar wanneer je aan maneuvreren toe komt begint de misérie. Maar OK, ook dat zal op den duur wel wennen wanneer je kiest voor een onderstuur.
De modellen van Nazca heb ik niet geprobeerd, maar ze zijn zeker niet minder goed.

Dick,
Aan jou kan ik alleen maar de raad geven om eens een ligfiets te proberen, voor zover je dat al niet gedaan hebt? Wie weet ... :wink:

Groetjes,
William

Dag Dick,

Inderdaad, na zoveel adviezen van enthousiaste ligfietsers kun je je inderdaad afvragen waarom er niet meer mensen op een ligfiets fietsen, speciaal als het om vakantiefietsen gaat. Het is het grote raadsel van veel mensen die ligfietsen. Heeft het te maken met onbekendheid met ligfietsen? Met negatieve vooroordelen over ligfietsen? Met conservatieve opvattingen over hoe je 'zou moeten fietsen'?

Geen idee. Maar de enige manier om je een goede mening te kunnen vormen is door erop te fietsen en te testen. Zelf ben ik nog maar weinig mensen tegengekomen die na een dagje ligfietsen zeiden: "Dit nooit meer". De meeste mensen vinden het erg leuk en het blijkt dat veel vooroordelen door een dagje ligfietsen worden weggenomen.

Groeten,

Martin

Dennis de Vries schreef:
Somchai schreef:3. De Euro staat verdomd stevig en mijn toekomstige fiets is een stuk duurder geworden. :evil:
Ik neem aan dat het nu wel een stuk goedkoper voor ons is om eens bij jou in Thailand een ritje te komen maken :lol: :D :wink:
Inderdaad, wanneer kom je? :wink:

els schreef:Zelf rijdt ik sinds een klein jaar op een nazca pioneer. Voor mij een ideale fiets. Deels uit nood geboren (enkele pols ok's en reumaachtige klachten waardoor ik op een 'bukfiets' niet langer dan een uur vooruit kan), deels omdat ik het gewoon leuke fietsen vind.
Probeer inderdaad verschillende fietsen uit. Ik heb voor een hoge fiets gekozen (26 inch wielen) vanwege de zichtbaarheid (vooral in het buitenland waar ze veel minder fietsers gewend zijn) en de verkrijgbaarheid van banden etc in den vreemde. de meeste onderdelen op een ligfiets zijn redelijk standaard, dus geen probleem op reis. Ook kun je gemakkelijker grote tassen meenemen.

Somchai, zelf ben ik 176 en kon bij het proefrijden op de condor (is iets hoger dan orca) niet goed bij de grond waardoor ik omviel. De pioneer is wat lager en ik kan prima met de voeten bij de grond. Ik heb een bovenstuur omdat ik daarvan het voordeel vind dat als je ergens op een slechte weg terrecht komt, je wat gemakkelijker kunt duwen zonder je rug te breken. ook vervoer in vliegtuigen schijnt gemakkelijker te gaan omdat een bovenstuur minder breed is.
Verder is dat echt heel persoonlijk wat je prettiger vindt.

Echt op vakantie zijn we helaas nog niet geweest met de ligfietsen, maar we gaan in augustus naar denemarken en van de winter naar sri lanka.
Wel rijdt ik bijna alles op de ligfiets, ook stadsverkeer, dat na een periode wennen (drukke kruispunten lopend oversteken omdat ik niet snel genoeg weg was) ook vrij gemakkelijk gaat. ook opverhard en gras gaat redelijk.

uitproberen dus!!!

els :D
Bedankt voor de extra info Els.

Headley schreef:Somchai,
Ikzelf heb een Orca van Optima. Met bovenstuur!! Dat was voor mij een must, wat voor model het ook zou worden. Met een onderstuur fietst het misschien iets prettiger op rechte baan, maar wanneer je aan maneuvreren toe komt begint de misérie. Maar OK, ook dat zal op den duur wel wennen wanneer je kiest voor een onderstuur.
De modellen van Nazca heb ik niet geprobeerd, maar ze zijn zeker niet minder goed.

Dick,
Aan jou kan ik alleen maar de raad geven om eens een ligfiets te proberen, voor zover je dat al niet gedaan hebt? Wie weet ... :wink:

Groetjes,
William
Thanks William,

Mijn keuze vanop afstand was onderstuur omdat ik hiermee al een keer gereden heb op een bike friday. En Dick sindsdien DROOM ik van een ligfiets.

26" omdat al mijn fietsen deze bandenmaat hebben en omdat het in Thailand standaard is.

Ik vermoed dat zowel bij de orca als de pionier men vrij makkelijk van boven naar onderstuur kan verwisselen, mits men de onderdelen erbij besteld?

Somchai schreef:Ik vermoed dat zowel bij de orca als de pionier men vrij makkelijk van boven naar onderstuur kan verwisselen, mits men de onderdelen erbij besteld?
Hallo Somchai,

Er is recent een onderstuurversie van de Orca uitgekomen (http://www.ligfiets.nl/nl/1.htm), maar ik weet nu niet direct of je van onderstuur naar bovenstuur kunt wisselen of niet :?:

Groetjes,
William

Somchai,

Is er toch nog één nadeel aan het in Thailand wonen.... geen ligfietsen uit kunnen proberen om een keuze te kunnen maken. De bovenstuur/onderstuur keuze is een lastige. Het blijkt dat de uiteindelijke keuze van ligfietskopers ongeveer gelijk verdeeld is. Zelf heb ik twee fietsen met bovenstuur. Ik vind het prettiger en iets stabieler fietsen. Een fiets met onderstuur vind ik qua vormgeving mooier.

Als je waarde hecht aan snelheid kom je eerder uit bij een bovenstuur i.v.m. de verminderde luchtweerstand. Heb je de ligfiets om lekker relaxed rond te rijden dan maakt het niet zoveel uit. Bij valpartijen zal een onderstuur misschien iets kwetsbaarder zijn, zeker als je met duimshifters werkt en een spiegeltje op het stuur hebt zitten (wat ik je overigens aanraadt!).

Zowel de Nazca als de Optima zullen niet echt ingewikkeld zijn om ze om te bouwen aangezien ze beide in twee uitvoeringen worden geleverd. Maar als ik het goed heb zit op de onderstuur-uitvoering een extra 'uitstulping' op het frame gelast wat mogelijk tot problemen kan leiden als je de bovenstuur uitvoering koopt. Misschien even informeren bij de fabrikanten.

Wat je ook kiest, ik wens je veel geduld tot oktober toe.

Martin
Laat ik ook eens een moneda en la bolsita doen.

Sinds vier maanden fiets ik door Mexico op een Optima Condor (2 x 26" met onderstuur). Mijn eerste ligfietsreis, en het bevalt uitstekend. Sterker nog, ik kan me niet meer voorstellen dat ik ooit zonder ligfiets op reis zou zijn gegaan.

Tot nu toe ben ik, op een helling van 18% na, overal boven gekomen. Het gaat meestal traag maar gestaag, met soms niet meer dan 6 km/h. Het nadeel van een ligfiets is dat je niet op de trappers kunt staan. Maar dit wordt volledig opgeheven doordat je je kunt schrap zetten in je stoeltje.

Steenslag/onverhard, en ook harde zijwind, is moeilijker. Doordat je eigen zwaartepunt lager zit, en doordat je meer gefixeerd op je fiets zit, is het lastiger je balans te houden. Maar ach, vallen is niet zo erg, je rolt gewoon van je fiets af. Tot nu toe ben ik zo'n tien keer gevallen, steeds bij lage snelheid, en er is nog niets gebeurd (1 schaafwondje). Bij hoge snelheid is de Condor sowieso bijzonder stabiel. En ik moet zeggen: het went ook, rijden over steenslag en in mul zand. Er zijn zelfs lui die off-road rijden op een Condor.

Ze zeggen dat je harder gaat op een ligfiets door de lagere luchtweerstand. Ach, zelf ga ik net zo hard maar dan met minder energie ;-)

Een ligfiets is iets bijzonders en daarom wordt je nogal eens als circusattractie beschouwd. Daar moet je aan wennen. De andere kant van de medaille is dat je erg opvalt in het verkeer. Ik heb het idee dat dat een belangrijke reden is dat ik in Mexico door vrijwel alle automobilisten en truckchauffeurs met respect wordt behandeld.

Ligfietsen heb je in heel veel verschillende typen, onvergelijkbaar met de rechtopfiets. Een ligfiets moet echt bij je passen. Daarom is een proefrit zo belangrijk.

Een bovenstuur is smaller, en daardoor iets sneller, je kunt er makkelijker een spiegeltje op monteren, en de bovenstuurversie van een ligfiets is geschikter voor kortere mensen. Zelf heb ik (ik ben 1.94) een onderstuur: naar mijn idee stuurt dat wat directer, en het gevoel van vrijheid is groter. Het is echt een zetel met uitzicht (de Fransen hebben er mooie namen voor zoals velo couche en velo panoramique).

Nog een nadeel van de ligfiets: naar mijn idee kun je niet zonder SPD's. Je voeten rusten niet op de trappers, je hebt kracht nodig om ze erop te houden. Met SPD's is dat opgelost. Maar ik was verbaasd over hoe snel ik aan het ligfietsen met SPD's gewend was. Zelfs in een drukke stad.

Nog iets waar ik over verbaasd was: rijden met bagage. Ik heb ruim 30 kilo aan bagage, en met water en eten erbij gaat dat al richting de 40 kilo. Maar alles hangt achterop en onderop, het voorwiel is vrij. Dus dat rijdt bijzonder gemakkelijk. Voordat ik op reis ging had ik uberhaupt nog nooit met bagage gereden!

En om aan te geven hoe leuk ligfietsen is: een aantal jaar geleden heb ik met zo'n vijftien collega's een dagje geligfietst bij Twigt in Bergen aan Zee. Het heeft de hele dag geregend. Ik heb nog nooit mensen zoveel plezier zien hebben in de regen. Na het eerste half uurtje oefenen ging de glimlach niet meer van hun gezicht.

Wacht maar tot jij met 70 per uur downhill hangend door de bocht gaat!

Saludos,

Gaele

(voor verhalen en foto's van de Condor in Mexico: http://gaele.guruburu.com)
eindgebruiker schreef:.... en ook harde zijwind, is moeilijker. Doordat je eigen zwaartepunt lager zit, en doordat je meer gefixeerd op je fiets zit, is het lastiger je balans te houden.
Hebben meer mensen met ligfietsen die ervaring met zijwind? En wat is hard dan?
Dat lijkt me wel een nadeel. Ik woon in Groningen en daar waait het vaak. Als dat een probleem is, lijkt het me niks! :?

ZRS