Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudsrituelen - Forum Wereldfietser

onderhoudsrituelen

hallo!

Nu ik net een nieuwe koga gekocht heb wil ik die natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. Wat kan ik zoal doen om m'n fietsje en alle onderdelen zolang mogelijk te laten meegaan (behalve er voorzichtig mee rijden :)). Regelmatig wassen ben ik alleszins al van plan, maar mag je dan bvb ook je ketting en tandwielen natspuiten (met hogedruk bvb) of doe je dat beter niet? Alle tips omtrent onderhoud welkom! :)

mvg,
Sander
SanderVdM schreef:hallo!

Nu ik net een nieuwe koga gekocht heb wil ik die natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. Wat kan ik zoal doen om m'n fietsje en alle onderdelen zolang mogelijk te laten meegaan (behalve er voorzichtig mee rijden :)). Regelmatig wassen ben ik alleszins al van plan, maar mag je dan bvb ook je ketting en tandwielen natspuiten (met hogedruk bvb) of doe je dat beter niet? Alle tips omtrent onderhoud welkom! :)

mvg,
Sander
Wanneer mag je je fiets schoonmaken met een hogedrukspuit?
- als je met je ogen dicht een bracket kunt vervangen of een naaf kunt reviseren
- als je een boel geld naar de fietsenmaker wil brengen, bijvoorbeeld omdat je er te veel van hebt
- je wil een nieuwe fiets, maar mag pas een nieuwe kopen als de oude versleten is.

Is dit niet van toepassing dan kun je beter een emmer en een borstel gebruiken, zie bv de parktoolsite
SanderVdM schreef:Alle tips omtrent onderhoud welkom! :)
Emmertje warm water met wat afwasmiddel erin en soppen maar met een spons en/of een doekje. Daarna afspoelen (gewoon emmertje water erover gooien), opdrogen en de ketting schoonmaken met een kettingreinigingssetje. Eventueel hier en daar nog een drupje olie en klaar.
m-gineering schreef:zie bv de parktoolsite
Adviseer jij een website waar zulke:
Afbeelding
plaatjes op staan Marten?

Grappig dat die fiets een Truvativ crank heeft trouwens...

Mijn eigen aanpak.
Het ParkTool ding doe ik ééns per jaar (en dan laat ik de 'breng het zand op die plek in je ketting waar die het meeste kwaad kan' behandeling, zie plaatje boven, achterwege). Dan evt ook balhoofd, crank etc (de wat beter verstopte delen) opnieuw smeren.
Verder als klein onderhoud met enige regelmaat de slijtdelen met een niet pluizende schone (of wat vettig van de vorige keer, zit er zand in pak ik een nieuwe) goed schoonvegen. Daarna, op draaipunten en in de kettingschakels wat drylube of smeermiddel voor vochtig weer druppelen.

Hoi!

Parktool? hihihi, dat soort dingen vind ik ECHT overdreven :lol:

Thuis en ook op reis maak ik net als Michael mijn ketting schoon met wat warm water en afwasmiddel/zeep/sjampo met een poetsdoek. Vervolgens maak ik met een tandenborstel de ketting schoon, gooi er wat water overheen om de boel schoon te spoelen en droog het af met een doekje. Vervolgens wordt de ketting ingevet met wat (rohloff) olie en klaar is die.
Na 10.000km en 2x per maand poetsen is mijn ketting nog als nieuw.

Fiets de wereld (met een pannetje, zeep, tandenborstel, poetsdoek en olie),
Whisky
Torching Vark schreef:
m-gineering schreef:zie bv de parktoolsite
Adviseer jij een website waar zulke:
Afbeelding
plaatjes op staan Marten?
Vergeleken met een hogedrukspuit in de handen van een amateur vond ik het al een hele verbetering. Zulke dingen moet langzaam opbouwen ;)
SanderVdM schreef:Wat kan ik zoal doen om m'n fietsje en alle onderdelen zolang mogelijk te laten meegaan (behalve er voorzichtig mee rijden :)).
Fiets er niet TE voorzichtig mee, afhankelijk van het type koga kan je fiets redelijk wat uitdaging aan... het moet een verlengstuk van jezelf worden, niet een beperking. En het is beter de grenzen/extremen te ontdekken in je eigen omgeving dan ergens in de rimboe.
SanderVdM schreef:Regelmatig wassen ben ik alleszins al van plan, maar mag je dan bvb ook je ketting en tandwielen natspuiten
Ik hoop wel dat jouw koga nat mag worden, maar zie het als een mens, die moet je ook niet van alle kanten en op alle plekken met een hogedruk spuit te lijf gaan, dat vind ie niet lekker ;)
De beste tips zijn al wel gegeven.... gewoon de de draaiende delen op vuil (zand) controleren en eventueel schoonmaken. Daarna die delen smeren, maar voorkom dat ze aan de buitenkant vet zijn want dat trekt zand aan en dat doet volgens mij meer kwaad dan niet smeren.
Deimor schreef: Ik hoop wel dat jouw koga nat mag worden, maar zie het als een mens, die moet je ook niet van alle kanten en op alle plekken met een hogedruk spuit te lijf gaan, dat vind ie niet lekker ;)
Dit doet me denken aan mijn bijbaantje in de supermarkt. Daar was ik groenteboer. De bedrijfsleider zei altijd tegen mij:"Je moet de groente behandelen als een jonge vrouw." Dat zou je met die fiets ook moeten doen.

Om even de hoge drukspuit in de juiste proporties neer te zetten.: Je spuit met gemak dwars door een alluminium beplating.
( Voor de goede orde dat heb ik maar 1 keer gedaan :lol: )
Wat denken we wat voor smoelwerk de asafdichtingen trekken bij zo'n marteling?

Groetjes

Opa Leen

Leen Verkerk schreef:Om even de hoge drukspuit in de juiste proporties neer te zetten.: Je spuit met gemak dwars door een alluminium beplating.
( Voor de goede orde dat heb ik maar 1 keer gedaan :lol: )
Wat denken we wat voor smoelwerk de asafdichtingen trekken bij zo'n marteling?
Groetjes, Opa Leen
Hè, dan heb jij wel een vrij krachtige spuit Leen.. die van mn ouders is dacht ik 100 bar en er staat serieus zoiets op als: "Instapmodel hogedrukreiniger voor incidenteel gebruik. Geschikt voor het reinigen van fietsen, balkons en auto’s". Die gaat volgens mij niet door een alu plaatje heen, al ligt dat ook een beetje aan het plaatje natuurlijk ;)
Toch ga ik het niet uittesten op de rubber afdichtingen van mn deore of LX achternaafje :lol: ik poets mn fiets sowieso niet echt vaak, regen doet vaak wel zn werk en modder laat ik liever opdrogen en borstel/poets je er makkelijk vanaf als het droog is

Leen Verkerk schreef:Om even de hoge drukspuit in de juiste proporties neer te zetten.: Je spuit met gemak dwars door een alluminium beplating.
( Voor de goede orde dat heb ik maar 1 keer gedaan :lol: )
Wat denken we wat voor smoelwerk de asafdichtingen trekken bij zo'n marteling? Groetjes Opa Leen
He opa,
Dat platenspul van jou was zeker aluminiumfolie!
Leon
Schoonmaken meestal met een borstel en een beetje zeepwater, maar af en toe toch ook een professionele hogedrukspuit waarbij ik de druk kan regelen en zeep kan toevoegen . Inderdaad je moet de lagers mijden maar voor de ketting en voorzichtig je kransjes en velgen gaat dit prima.
Daarna droogmaken, ketting weer invetten (dunne olie) even indraaien en weer droog maken met een doek zodat de buitenkant niet vet is.
Verder vervang ik mijn ketting ongeveer om de 5000 km .Dit doe ik al jaren zonder problemen
dik5 schreef:Schoonmaken meestal met een borstel en een beetje zeepwater, maar af en toe toch ook een professionele hogedrukspuit waarbij ik de druk kan regelen en zeep kan toevoegen . Inderdaad je moet de lagers mijden maar voor de ketting en voorzichtig je kransjes en velgen gaat dit prima.
Daarna droogmaken, ketting weer invetten (dunne olie) even indraaien en weer droog maken met een doek zodat de buitenkant niet vet is.
Verder vervang ik mijn ketting ongeveer om de 5000 km .Dit doe ik al jaren zonder problemen
Das wel vaak, iedere 5k, of lijkt dat maar zo?
iig ben ik het er mee eens dat je beter een vieze fiets kunt hebben dan een hogedrukspuit, dat laatste is een stuk duurder in onderhoud dan weinig/niets doen.
Beste is om m natuurlijk gewoon netjes bij te houden, zelf gebruik ik wat water en een natte lap, vaak niet eens zeep, en daarna wat olie op de bekende punten. Werkt goed.
alecgold schreef:
dik5 schreef:Verder vervang ik mijn ketting ongeveer om de 5000 km
Das wel vaak, iedere 5k, of lijkt dat maar zo?
Zie hier en daar.
Ow, das wel grappig, mijn vorige ketting en (één 16 tands) achterkransje hebben iets van 12.000 kilometer gelopen. Toen ik de ketting verving, kon ik ook gelijk het achterkransje omdraaien. Maar het voorblad hoeft nog niet, dat loopt nog als een tierelier.
Maar goed, ik heb ook niet het nadeel dat ik achter schakel met een derailleur.
Wellicht dat da ook erg veel scheelt?

Een fiets poets ik nooit met water. Dus al zeker niet met een tuinslang of, godbetert, een hogedrukspuit. Vandaar de puike staat van de rollagers bij het jaarlijkse groot onderhoud. Al het vet zit er nog in en er is haast geen infiltratie van zand of modder.

Bij de fietsen die wél met water worden gewassen is dat even anders. Heb gisteren nog een dure Tiagra hub bij het schroot moeten werpen omdat hij vol pure modder zat die de cups en conussen hopeloos had ingevreten. Die Tiagra hub is nochtans veel beter afgeschermd dan om het even welk "supermarkt" merk. Helaas, dat baat niet als je er met de drukspuit tegenaan gaat.

Berre schreef:Een fiets poets ik nooit met water. Dus al zeker niet met een tuinslang of, godbetert, een hogedrukspuit. Vandaar de puike staat van de rollagers bij het jaarlijkse groot onderhoud. Al het vet zit er nog in en er is haast geen infiltratie van zand of modder.

Bij de fietsen die wél met water worden gewassen is dat even anders. Heb gisteren nog een dure Tiagra hub bij het schroot moeten werpen omdat hij vol pure modder zat die de cups en conussen hopeloos had ingevreten. Die Tiagra hub is nochtans veel beter afgeschermd dan om het even welk "supermarkt" merk. Helaas, dat baat niet als je er met de drukspuit tegenaan gaat.
Maar waarmee haal jij dan een dikke laag zand, blubber en andere troep mee van je fiets? Beginnen met een tuinslag die het water verneveld en de rommel er van afspoelt lijkt me wel een van de minst schadelijke manieren.
Met een spons of een doek het er af wrijven geeft iig schade aan de lak, en hoe licht ook zal deze op den duur dof maken. Daarnaast ziet mijn achterwiel er niet meer uit, dus dat moet binnenkort toch eens met wat water, sop en later een beetje commandant worden gepoetst.

maar ik hoor graag eem betere manier!

alecgold schreef:Maar waarmee haal jij dan een dikke laag zand, blubber en andere troep mee van je fiets?
Dat hangt er van af waar je woont. Toen ik nog op de Noord-Limburgse zandgronden woonde was een borstel genoeg om drooggeworden zand en turf te verwijderen. Hier op de plakkerige löss is droog poetsen zelden een optie :cry:
Leon

Berre schreef:.... een dure Tiagra hub ...
Ik moest even lachen :D :D :D Is dat nou beroepsdeformatie?

(adviesprijs is 36 euro)

Sorry dat ik wat laat ben met de reactie
De allu plaat was de bekleding van gekoeldwaterleidingen van 200 mm de plaatdikte was 1.0 mm het hoge drukspuitje was niet veel bizonders beslist echter geen Gamma of zo.
Een hoge drukspuit blijft bij mij leuk om een terras schoon te maken maar mijn fiets en ook de motor van mijn autotje daar heb ik andere spullen voor.

Groetjes

Opa Leen