Additionally, paste this code immediately after the opening tag: haringen de harde grond in zonder hamer? - Forum Wereldfietser

haringen de harde grond in zonder hamer?

Ik heb eigenlijk altijd een hamer meegenomen op vakantie, maar zie die eigenlijk nooit op paklijsten staan en zou ook graag het ding thuislaten gezien het gewicht en de relatieve nutteloosheid van het object.

Vraag is dan wel, hoe krijgen jullie rotspennen de grond in (in rotsachtige of anderszins harde bodem)?

MvG, Matthijs

Ik eet graag haringen. Maar die zal je wel niet bedoelen. :lol:

Richting het zuiden is de grond al snel harder. Ik laat de haringen vaak thuis en koop altijd een flinke maat spijkers. Liefst zo groot mogelijk. Die ram je veel makkelijker ergens de grond in, eventueel met een flinke steen.

Ik gebruik ook een steen als ik ze op de normale manier niet in de grond krijg.

Een steen kan inderdaad wonderen doen, wat ik ook wel eens doe (maar dan niet bij écht keiharde grond) is een schoen uittrekken en als hamer gebruiken...

Maar aangezien ik (bijna) altijd op campings kampeer valt er eigenlijk als het écht nodig is altijd wel een hamer te lenen (als je kijkt wat een gemiddelde caravankampeerder meeneemt....)

Don-S schreef:Een steen kan inderdaad wonderen doen, wat ik ook wel eens doe (maar dan niet bij écht keiharde grond) is een schoen uittrekken en als hamer gebruiken...

Maar aangezien ik (bijna) altijd op campings kampeer valt er eigenlijk als het écht nodig is altijd wel een hamer te lenen (als je kijkt wat een gemiddelde caravankampeerder meeneemt....)
Of net zolang doorfietsen tot je de man met de hamer tegenkomt.

Moeder natuur heeft dat wel aardig geregeld: als je haringen niet makkelijk de grond inzakken, dan is er waarschijnlijk een rotsige of stenige bodem en dan vind je vast wel een steen te vinden die je als hamer kunt gebruiken.

Ik neem altijd een voorslagpen mee. Dat is een heel sterke haring, te koop in elke outdoor winkel, waarmee je een gaatje in de grond kan beuken (samen met die steen) waarin daarna een gewone haring kan laten glijden.

Ben het helemaal eens met Bikelike. Als je rotsige grond hebt zijn er ook stenen in de buurt (en jij bent dan ook niet de eerste met het probleem, vaak liggen er stenen in de buurt van je plek die al eerder als hamer zijn gebruikt). Ikzelf neem nooit een hamer mee en er ook nog nooit behoefte aan gehad. Ik heb wel altijd scherpe, dunne, harde rotspennen mee (niet die loodzware te grote "spijkers"). Als de grond te zacht is voor één, gebruik ik gewoon twee naast elkaar. Laatste jaren ook titanium pennen mee: 6 gram licht, en zeer sterk!
Kortom: hamer thuis laten!

Op elke camping en elke wildkampeerplaats ligt binnen paniekafstand een hamer in de vorm van een steen, meestal zie je er duidelijk aan dat ze vaak gebruikt zijn. Ik heb nog nooit een hamer meegenomen en ook nog nooit mijn tent zonder haringen moeten gebruiken. Ik gebruik overigens voor driekwart van het aantal goedkope aluminium haringen waarvan ik de kop thuis vrijwel dicht heb gemaakt (dan zijn ze veel sterker) en daarnaast een stuk of wat rotspennen, ook van aluminium. Ik heb inderdaad ook wel eens een vijfduims spijker meegehad, maar dat bleek uiteindelijk wel overbodig.
Leon

Ik laat een hamer thuis. Meestal sla ik de haringen de grond in met mijn wielerschoen (met het metalen spd plaatje) of ik zet de wielerschoen op de haring en druk 'm de grond in, meestal extra druk zettend met m'n handen.
Als de grond echt keihard is of rotsig dan probeer ik ergens een hamer te lenen en met wat geluk krijg ik er dan een kop koffie of een biertje bij.
En anders met een slagvoorwerp uit de natuur.

Ik heb ook altijd een stalen 5 duims spijkerharing bij me om "voor te boren" Deze als haringen gemodificeerde spijkers zijn te koop met aangelast stalen dwarsstukje en dat is erg handig want soms zit de spijker zo vast in de grond dat hij er niet meer uit gaat en dan heb je aan dat dwarsstukje een beetje grip. En er ligt altijd wel een steen in de buurt om hem erin te rammen.

Ronald

Ik gebruik al jaren een hamer. Geen rubberen, maar een lichtere van wit hard plastic. Ik zou niet meer zonder kunnen. Met name in de USA, waar ik vaak op half-verharde caravanplaatsen stond, heb ik er veel plezier van gehad.

Ben

Mocht je overwegen op een zoutvlakte te gaan kamperen, neem dan wel van tevoren een steen mee. Keihard spul, maar als je met een steen de haring in een ribbel mikt, lukt het wel.

Afbeelding

Tsja, de natuur geeft idd vaak wel hulpmiddelen bij de ondergrond. Maar ik was eigenlijk meer benieuwd of er handige innovatieve technische oplossingen waren. Toch ben ik blij met alle antwoorden... misschien moet ik maar gewoon niet zo moeilijk doen :wink:

Ook besef ik nu dat 14 stalen rotspennen misschien wat overdreven is. Met (minder dan) de helft zou het ook prima gaan. Mn alternatief zijn de bijgeleverde glasfiber pennetjes, die ik nog niet echt vertrouw...

- Steen ben ik helaas nog geen grote fan van:
1) stukjes steen die wegschieten tegen je blote voet/been, of hoofd als je niet goed slaat.
2) lukt niet altijd om stenen te vinden die je rotspen langs andere stenen slaan zonder zelf te breken, een hele enkele keer.
3) de niet zo hand/pols vriendelijke krachtsverwerking van steen. Vooral te merken na 14 haringen.
** Ik besef me nu dat een handdoek punt 1 en 3 aardig kunnen verhelpen... nooit echt aan gedacht omdat ik eerst de tent opzet en dan pas de rest uitpak. :oops:

- Hout ging eigenlijk altijd wel oke, vaak ook omdat je toch al sprokkelt voor een klein vuurtje. Maar bij echte rotsgrond soms niet genoeg

- Schoeisel: mijn rotspennen zijn niet zo onder de indruk van mn sandalen.

- Leentjebuur... toch maar eens vaker doen 8)

Ik dacht dat ik qua fietsbagage (25 à 30 kg) tot de zware jongens behoorde, maar een hamer heb ik nog nooit meegezeuld. Toen ik nog een zwaar ABUS-beugelslot meenam, heb ik daar heel wat haringen mee in de grond gekregen. Met mijn nieuwe Nikon (incl. lens een bakbeest van 1,5 kg) zou het ook moeten lukken!

Ik had nog een vraagje rotspennen zijn niet die spijkers met een dwarsstaafje. Maar welke dan wel?

Zou je dat nou wel doen, met een fototoestel van 1,5 kg? Dan loop je het gevaar dat je 's ochtends je haringen niet loskrijgt.

Willem

Door de berichten hier ging ik me toch afvragen of ik niet teveel overbodig gewicht meezeulde. Dus maar even de hamer uit de tentzak gehaald en op de keukenweegschaal gewogen: 158 gram. Kortom een flinke slok water. Dus de hamer gaat weer terug in mijn tentzak en ook voortaan mee op reis.

Voor de visueel ingestelden een plaatje:

Afbeelding

Ben

Tja, mijn hamerperceptie was toch wat rubuuster...
Nu ik dit zie, vraag ik me af of er geen multitooltjes bestaan waarvan de ene helft als tenthamer en de andere als panneknijper gebruikt kan worden.

keesswart schreef:Met mijn nieuwe Nikon (incl. lens een bakbeest van 1,5 kg) zou het ook moeten lukken!
Een Pentax lijkt me beter, die hebben ingebouwde vibratiereductie. Dat is beter voor je handen :lol:
Leon

Nu ik dit zie, vraag ik me af of er geen multitooltjes bestaan waarvan de ene helft als tenthamer en de andere als panneknijper gebruikt kan worden.
Nu je het zegt: volgens mij heeft de Kijkshop inderdaad zo'n tool gehad,...er zat daadwerkelijk een hamertje op! Wie weet hebben ze ze nog?

keesswart schreef:Tja, mijn hamerperceptie was toch wat rubuuster...
Nu ik dit zie, vraag ik me af of er geen multitooltjes bestaan waarvan de ene helft als tenthamer en de andere als panneknijper gebruikt kan worden.
Kijk... dit zoek ik idd.. iets met een steel zodat je een goed moment op kan bouwen en niet je pols kneust door 12 haringen met een steen door andere stenen te slaan.. en dat toch licht is... toch maar eens gaan zoeken waar ik zo'n ding kan krijgen.