Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1491 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34165 berichten
Volgens mij is dat de Grote Straat in Vianden. Net na de bocht richting Tandel.
Aart, je hebt het goed, de Grand-Rue in Vianden. Linksboven buiten beeld staat het kasteel, dat niet zo lang geleden nog een ruïne was, die ik ook enkele malen heb gezien.
De volgende is voor jou.
Grappig, ik ben daar ‘vaak’ geweest en herkende het gelijk.


Ps Martin en andere molenaars mogen de eerste 5 uur niet raden :lol:

Bijlagen

Ik kan wel meteen zien dat het een wipmolen is. Fraaie foto!
Dus effe wachten tot 16.08 uur :wink:
De wipmolen rechts heeft naar mijn schatting een vlucht van ruim 25 meter met Oudhollandse wieksysteem, donkergroene bovenhuis met witte onderzoom, welke ter hoogte van de burriebalken wat uitgezakt zijn, de witte hangbomen aan de staart. De deur staat open. Wipmolens met een groen bovenhuis wijzen op polderbesturen met een protestants geloof, rode bovenhuizen zijn rooms-katholiek, meestal in het Zuidhollandse Rijnland te vinden.
Het was wel behoorlijk zoeken, want van de 68 wipmolens in ons land zijn er maar enkele met die kenmerken. Eindelijk geïdentificeerd als de Bonrapasmolen aan de Vlist met links in de verte nog een wipmolen, De Bachtenaar. De lichtmasten staan aan de Bonrepas, die vanaf de Opweg in Schoonhoven begint. Prachtige ongerepte Hollandse landschappen! De Streetview is wat lastig, ik heb die hiermee zo mogelijk benaderd: https://www.google.nl/maps/@51.9556858, ... 384!8i8192

Van een Zuidhollandse wipmolen heb ik thuis een schaalmodel gemaakt, tiphoogte 40 cm.
DSC04870-bew.jpg
Jazeker! Ik fietste over het Vinkenpad in Schoonhoven.
Dank je Aart.
Hier is de volgende:
Dorpspleintje.jpg
Rijwielhandel De Groot
Westerburen 20
Midsland-Terschelling
https://www.google.nl/maps/@53.3827261, ... 8192?hl=nl
Na het zien van de fiets in de etalage gaf zoeken op "terschelling fietsenwinkel" als eerste deze hit.
Heel goed, JanH. Ik heb de naam op de gevel mooi geblurd door stenen van lege plekken te kopiëren en over de beletteringen heen plakken, maar niet aan de etalage gedacht. Dacht ik vrijwel niks herkenbaars te zien. Mijn fiets staat geheel rechts, daarnaast mijn vrouw. Achter mij de kerk van Midsland, qua omvang de grootste kerk van Terschelling.
De volgende is voor jou.
Nieuwe opgave:
KnipselVV.JPG
De kerk van Oost-Vlieland. Daar ben ik op 11 september 1968 op schoolreis geweest en heb er nog een foto van. Ook bekend van de TV-serie Dokter Deen.
https://www.google.nl/maps/@53.2954728, ... 312!8i6656
Dokter Deen heb ik niet gezien. Antwoord is goed. Als je jouw foto had geplaatst had je een bonuspunt verdiend, helaas, 🤣
Beurt weer naar Martin.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 mei, 2023 08:39
Daar ben ik op 11 september 1968 op schoolreis geweest en heb er nog een foto van.
Zoek je dat nou op of weet je dat uit het hoofd.
Ik vermoed eerlijkgezegd het laatste.
Je hebt in ieder geval een formidabel geheugen Martin!
Poppink schreef:
wo 24 mei, 2023 10:06
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 mei, 2023 08:39
Daar ben ik op 11 september 1968 op schoolreis geweest en heb er nog een foto van.
Zoek je dat nou op of weet je dat uit het hoofd.
Ik vermoed eerlijkgezegd het laatste.
Je hebt in ieder geval een formidabel geheugen Martin!
Uit het hoofd natuurlijk, de kerk van Vlieland herkende ik in een oogwenk. Een eenvoudige klokgevel met lichte gebogen lijnen, de steenkleur. Voor de foto moet ik de negatieven (6x6 cm) nog opzoeken.... Heb hier een plakboek met schoolreizen en de data staan er in vermeld.
Zal straks een nieuwe foto uitzoeken, moet zo naar de garage voor een onderdeel van de auto.
Hier is dan de volgende:
Straat, boom, villa.jpg
Eenrum
:wink: Makkelijk zat! :wink:
Tja Poppink, de bodem van m'n raad plaatjes is nu al in zicht. Vrijdag ga ik een fietstocht maken.
Het statige huis rechts is de voormalige meesterwoning. Waar de blauwe vrachtwagen vlak erachter te zien is, ligt nu het marktplein van Eenrum. Maar vroeger niet. Hier stond de fraaie Openbare School uit 1877, die door sloop in 1963 aan het betreurenswaardige einde is gekomen, doodzonde. Het lage tussenstuk tussen het huis en de school is nog aanwezig. Vanmorgen nog wat kaas gekocht op die markt en dan denk ik weer aan dat prachtige schoolgebouw....
Openbare school Eenrum.jpg
Het huis rechts is dezelfde meesterwoning, waarvan op mijn raad plaatje de linkerkant is.

De volgende is voor jou.
Dank je Martin.
DSC_0078.JPG
We zakken weer af naar het zuiden en stuiten daarbij op......
Sluis de Pol Etten in Doetinchem?
Maar natuurlijk Renel!
Jij bent weer.