Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 240 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34030 berichten
Leon schreef:
do 29 nov, 2018 13:27
CarlW schreef:
do 29 nov, 2018 13:19
En het is een helse opgave, uitstekend voor wie met keelontsteking uitgeteld is.

Naar Google maps zitten staren tot je een punthoofd hebt, mèh, maar met woordspelerigheid weet ik wel raad:
les gorges de l'enfer, nabij les Eyzies-de-Tayac.
Je hebt er ook een tussen Marvejols en Aumont-Aubrac. Dat was een pracht van een afdaling over een heel klein weggetje na een mooi tocht over de hoogvlakte die niet vlak bleek.
Maar relevant is het niet, gios is toch aan de beurt?
 
Gorges de l'Enfer.png
 
Ahh, een combine.
CarlW deed het goede kopwerk maar verpaste de eindsprint, Leon had het juiste antwoord, denkelijk dankzij het kopwerk van CarlW.
Het zijn de Gorges de l'Enfer niet ver van St.Léger de Peyre in het departement Lozère.
We hadden net buiten dit St.Léger gekampeerd (in een weitje van de première adjoint = ± loco-burgemeester) en dat was maar goed ook want het was voorlopig doorfietsen voordat we óp die "hoogvlakte" van Leon aankwamen.

Voor de woordspelige onderzoekers zaten er nog meer hints in: Het departement Creuse is wel "creuse" (= hol, of te wel dun bevolkt), maar Lozère is nog dunner bevolkt, het zou het dunst bevolkt departement in Frankrijk zijn.
Verder ligt deze kloof in het midden van Frankrijk, maar ook onder het midden.

Een (erg) goede speurder zou ook nog aan de hand van de geologie of de botanie de zoekruimte hebben kunnen verkleinen.
 
Gorges de l'Enfer -.png
De aanvliegroute was: Narbonne - Carcassonne (via de Col du Paradis :!: ) - langs het Canal du Midi en vóór Beziers naar het noorden - Bédarieux - Le Caylar - Nant - Millau - La Canourgue - Marvejols - St.Léger de Peyre.
We hadden dus al genoeg "hoogvlakten" die wel hoog maar niet vlak, en "plateau's" die ook al niet plat waren achter de rug.
Daarna richting Serverette - Chanaleilles - om richting Allier af te dalen. Na Vichy overgestoken naar de Besbre (want rustiger), daarna een stukje Loire en vervolgens het Canal du Nivernais en zo voort en zo verder.
Anyway, een reis dus van de Col du Paradis naar de Gorges de l'Enfer ....

O ja, het uitstapje naar Millau was mede ingegeven door de vele lekke banden (Acacia/Robinia-stekels langs het Canal du Midi !!). Het was toch beter om een paar verse binnenbanden in voorraad te hebben.

BSM

PS   Een prachtige afdaling is vaak een stevig klim (een opdaling?)
gios schreef:
do 29 nov, 2018 13:48
Voor de volgende rdp gaan we op reis buiten Nederland:

11900058_825949950845456_3457613368433532672_n.jpg

Foto heeft wel wat aanknopingspunten om met google aan de slag te gaan, mocht je hier nooit geweest zijn.
Tja Frankrijk en een drooggevallen stuwmeer(tje) in een rivier-valleitje ... dat biedt een waaier aan zoekmogelijkheden.

De "geologie" geeft enige beperkingen, maar verder ... ik zie nogal "gewone" bomen.

BSM
Bridgestone SM schreef:
do 29 nov, 2018 16:35
gios schreef:
do 29 nov, 2018 13:48
Voor de volgende rdp gaan we op reis buiten Nederland:

11900058_825949950845456_3457613368433532672_n.jpg

Foto heeft wel wat aanknopingspunten om met google aan de slag te gaan, mocht je hier nooit geweest zijn.
Tja Frankrijk en een drooggevallen stuwmeer(tje) in een rivier-valleitje ... dat biedt een waaier aan zoekmogelijkheden.

De "geologie" geeft enige beperkingen, maar verder ... ik zie nogal "gewone" bomen.

BSM
Niemand?
Dorpje waar deze foto genomen is, was afgelopen jaren(2015 en 2018) regelmatig in het wielernieuws.
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:49
Bridgestone SM schreef:
do 29 nov, 2018 16:35
gios schreef:
do 29 nov, 2018 13:48
Voor de volgende rdp gaan we op reis buiten Nederland:

11900058_825949950845456_3457613368433532672_n.jpg

Foto heeft wel wat aanknopingspunten om met google aan de slag te gaan, mocht je hier nooit geweest zijn.
Tja Frankrijk en een drooggevallen stuwmeer(tje) in een rivier-valleitje ... dat biedt een waaier aan zoekmogelijkheden.

De "geologie" geeft enige beperkingen, maar verder ... ik zie nogal "gewone" bomen.
Niemand?
Dorpje waar deze foto genomen is, was afgelopen jaren(2015 en 2018) regelmatig in het wielernieuws.
 
Het dorpje was zeker en vast niet beroemd vanwege het waterfietsen.

BSM
De Barrage de Guerlédan bij Mûr de Bretagne?
math schreef:
vr 30 nov, 2018 23:47
De Barrage de Guerlédan bij Mûr de Bretagne?
Klopt Math! Jij bent... :)

In 2015 vlak nadat de tour daar was, aangekomen in Mûr. We dachten nog een duik te nemen maar stuitten op een leeg meer. :lol: De duik werd dus een wandeling over de bodem van het meer. Een surrealistisch landschap was ons deel. Schitterend!

Bij welke pas is deze foto genomen?
Afbeelding
math schreef:
za 01 dec, 2018 17:48
Op welke plek deze foto genomen?
Tja, als je dat ene topje niet kent dan wordt het moeilijk.

Het ziet er voor mij uit als een uitzicht zoals ik wel ken uit de Pyreneeën.
Een paar jaar terug was ik ergens met een dergelijk uitzicht (maar dan zonder dit topje) en een van ons gezelschap kreeg een berichtje op de telefoon "Welkom in Andorra" ... en dat terwijl Andorra over de weg twee uur rijden was en hemelsbreed toch nog zo'n 20-25 km afstand.

BSM
Col de Rousset?
Bridgestone SM schreef:
za 01 dec, 2018 18:02
Tja, als je dat ene topje niet kent dan wordt het moeilijk.
BSM
Dat topje is inderdaad een belangrijke aanwijzing. Als je het niet herkent, zul je moeten gaan zoeken. Er zijn er niet veel van die markante alleenstaande toppen in Europa; dus ja, wat is moeilijk?
Het is niet de Col de Rousset.
Is het de Pic du midi de bigorre?
Monte Viso, misschien van op de Agnel.
Het is niet de Pic du midi de bigorre
Als je op de Col d'Agnel staat ligt de Monviso bijna voor je. Hemelsbreed ongeveer 6 km afstand.
Maar dus de Monte Viso?
Is de top de Pic du Midi Ossau?
De top aan de horizon is inderdaad de Monviso, maar ik vroeg om de pas vanwaar de foto is genomen.
OK, de Colle delle Finestre dan.
Niet de Finestre.