Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1700 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34071 berichten
Ik wil graag dat het ten Oosten van Die is, maar ik zie geen spoor op het plaatje.
Het is het uitzicht vanuit Leuk, Wallis. Ik ben er wel eens langs gereden (met de auto :oops: ) en herkende het uitzicht.
WillemT schreef:
wo 24 apr, 2024 22:19
Het is het uitzicht vanuit Leuk, Wallis. Ik ben er wel eens langs gereden (met de auto :oops: ) en herkende het uitzicht.
Helemaal goed. Beurt naar Willem.
Ik was er op de fiets :wink:

Jan
Hilver schreef:
wo 24 apr, 2024 22:46
Helemaal goed. Beurt naar Willem.
Ik was er op de fiets :wink:
Toen meerdere mooie tochten gelopen uit het boekje Bergtochten in de Zwitserse Alpen van Jolanda Linschooten (een aanrader). We zaten op een camping nabij Martigny. Na een croissant en kop koffie op het station (je waant je daar echt al in Frankrijk) flinke klim van 1.200 m naar Bisse de Saxon (een waterloop zoals de levada's op Madeira) en deze gevolgd tot in Haute-Nendaz. Halverwege de nacht doorgebracht (een bivak) met prachtig uitzicht op het Rhône dal.

Hieronder de volgende raadplaat.
DSC01161.jpg
Geen idee. Landschap is té open voor bijvoorbeeld de Regge en Friesland is te strak voor, moeilijk plaatje zonder aanknopingspunten, afgezien van wat onbeduidende (qua stijl) huizen. Hoeveel stroompjes telt Nederland?
Martin E. van Doornik schreef:
do 25 apr, 2024 13:47
..... moeilijk plaatje zonder aanknopingspunten, afgezien van wat onbeduidende (qua stijl) huizen. Hoeveel stroompjes telt Nederland?
Toch wel.
Het is een oud stroompje gelegen in een ingeklonken vroeger veenlandschap.
Een bioloog zou mogelijk iets over de grond kunnen vertellen aan de hand van de bomen op de foto.
Ingeklonken? De huizen lijken wat hoger te liggen dan het maaiveld. De omgeving van Moerkapelle is bijvoorbeeld daar een goed voorbeeld van.
Poppink schreef:
do 25 apr, 2024 14:38
Het is een oud stroompje gelegen in een ingeklonken vroeger veenlandschap.
Een bioloog zou mogelijk iets over de grond kunnen vertellen aan de hand van de bomen op de foto.
Het is inderdaad ingeklonken veengebied. Aanvankelijk kon het gebied op natuurlijke wijze ontwateren, na het inklinken lukte dat niet meer en moest er een gemaal aan te pas komen. Het watertje is overigens geen oud stroompje maar een vaart die in de 16e eeuw gegraven werd waardoor een dorpje een scheepvaartverbinding en een haventje kreeg.
Veenkoloniën? 🤔
Heeft het water nog een rol gespeeld bij het Leidse Ontzet?
Ik meen Holland te ruiken.
Misschien het Groene Hart.
Nu even geen zin, vanmiddag de 2/2024 van De Wereldfietser ontvangen. Nog altijd leuk om te lezen.
Poppink schreef:
do 25 apr, 2024 17:58
Misschien het Groene Hart.
Iets oostelijker
Provincie Utrecht? Tussen Woerden en Schoonhoven zie ik vaak alleen witte houten brugrelingen.
Martin E. van Doornik schreef:
do 25 apr, 2024 21:10
Provincie Utrecht?
Het is inderdaad provincie Utrecht.
Hebbes, vanaf het fiets/voetgangerspontje bij Eemnes.
Dat pontje bestaat niet meer, is nu een brug. Vandaar dat Martin m denk ik niet kon thuisbrengen terwijl het vlak bij Blaricum ligt. 😉
De tovenaar schreef:
do 25 apr, 2024 23:32
Dat pontje bestaat niet meer, is nu een brug. Vandaar dat Martin m denk ik niet kon thuisbrengen terwijl het vlak bij Blaricum ligt. 😉
https://www.ad.nl/eemnes/na-succes-tijd ... ~ae1ed8fc/

Fiets er een aantal keren per jaar.

Jan
Afbeelding
Ik moet toegeven dat ik 'm ook niet herkend heb :oops:
De tovenaar schreef:
do 25 apr, 2024 23:32
Dat pontje bestaat niet meer, is nu een brug. Vandaar dat Martin m denk ik niet kon thuisbrengen terwijl het vlak bij Blaricum ligt. 😉
Makkelijk gezegd, maar ik ben in 1974 uit Blaricum vertrokken en sindsdien is de omgeving gedurende de laatste 50 jaar heel erg veranderd. De A27 en de nieuwbouwwijken Stachouwer en Bijvanck bestonden nog niet. Op de onderstaande zelf genomen foto is de Stachouwerweg in januari 1972. Eemnes ligt pal achter me. In de verte de toren van de Blaricumse katholieke kerk. Wat een landelijke rust heerste er toen.
Foto 16 jan. 1972, nu raast hier de A27.jpg
En nu dit hier:
https://www.google.nl/maps/@52.2689075, ... ?entry=ttu
Dus mooi plaatje willemT!

En knap gevonden van poppink ook trouwens. Die heeft zijn speurneus scherp staan tegenwoordig.