Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 120 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34029 berichten
Michael W schreef:Jättevacker is vertaald zoiets als heel mooi :wink:
dus heel mooie aardkelder of prachtige aardkelder :wink:
Okay daar heb ik effe niet aan gedacht. Als je het niet erg vindt hou ik het hier bij.

Zeg eens tegen je vrouw/partner/relatie: Jättevacker...................
dat klinkt toch niet :lol:

NB: Heb de tekst aangepast :wink:
als je het maar op zijn zweeds (en dan vooral niet met skåne-dialect) uitspreekt, klinkt het vanzelf mooi!
Bob&Marguérite schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Er zijn zo vele tienduizenden van, overal op het Zweedse platteland te vinden. Om het bovenstaande voorbeeld te vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg, vergeet maar....! :?
:lol: :lol: Ik denk dat je nu een gevoelige snaar van iemand uit de bollenstreek geraakt hebt, althans dat hoop ik. :lol: :lol:
In ieder geval ben ik weer wat wijzer en weet nu wat het is. Het was vlakbij of eerder op de route van Helsingborg naar Ljungbyhed. Daar hebben we overnacht in Spångens Gästgivaregård en er een Skånish gerecht gegeten. Toen we het zagen wisten we niet wat het was, een donkere drap in een steelpan. Eigenlijk weten we het nu nog niet maar het was in ieder geval heeeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Dat moet haast Svartsoppa (zwarte soep) zijn.
Dat is een soep gemaakt van het bloed van ganzen en word gegeten met de ingewanden in kleine stukjes gegeten.
Dit wordt meestal gegeten, volgens traditie, in november, de 11e viert men hier "Mårten Gås".
Men slacht een gans een braad die in de oven, als voorgerecht eet men dan deze soep.
Een fantastische belevenis voor de kenners maar als je niet tegen ingewanden/bloedsmaak kan is het een verschrikking.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: ... maar als je niet tegen ingewanden/bloedsmaak kan is het een verschrikking.
Doe mij maar een Soljanka :wink:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: ... maar als je niet tegen ingewanden/bloedsmaak kan is het een verschrikking.
Doe mij maar een Soljanka :wink:
Ik wil het niet weten Martin E. en zeker niet zoals jij het omschrijft :? Maar het was niet vochtig................het was een vaste brei!
En ja ik ben zo'n type: wat de boer niet kent....................................zolang ik het niet weet is er niets aan de hand, en we hadden razende honger.
De serveerster vertaalde het in het Engels naar Skånisch pannetje! Maar dat doen ze hier ook met bijv. Ala Grand Mère, hetgeen veelal inhoud met restjes van de dag ervoor. :lol:
Bob&Marguérite schreef: met restjes van de dag ervoor. :lol:
Voor de liefhebbers van restjes,
vanmiddag op ned 2 om 17:05,
AVRO Close up: Antoni Gaudí: De Sagrada Familia,
heel mooie documentaire !! :wink:

Afbeelding
Barcelona, España, tussen Carrer de Mallorca, Carrer de la Marina en Carrer de Provenca! :lol: :lol:

Of was dit niet de bedoeling. :wink:
Maar bedankt voor de tip, ga zeker kijken.
18:38 uur : @Michael :zulke tips mag je meer geven, was reuze interessant :!:
Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef: met restjes van de dag ervoor. :lol:
Voor de liefhebbers van restjes,
vanmiddag op ned 2 om 17:05,
AVRO Close up: Antoni Gaudí: De Sagrada Familia,
heel mooie documentaire !! :wink:
Heb toevallig naar gekeken, heel moe liggend op een sofa na het betegelen van de badkamer. Wat een geniale ontwerper, die Gaudi! De tekeningen zijn al in 1883 gemaakt, die nu nog altijd futuristisch aandoen. Ik ben gek op bijzondere architecturen. Bijvoorbeeld de zogenaamde Hanze-backsteingotik in het noorden van Duitsland boeit me ook erg.
Bob&Marguérite schreef:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: ... maar als je niet tegen ingewanden/bloedsmaak kan is het een verschrikking.
Doe mij maar een Soljanka :wink:
Ik wil het niet weten Martin E. en zeker niet zoals jij het omschrijft :? Maar het was niet vochtig................het was een vaste brei!
En ja ik ben zo'n type: wat de boer niet kent....................................zolang ik het niet weet is er niets aan de hand, en we hadden razende honger.
De serveerster vertaalde het in het Engels naar Skånisch pannetje! Maar dat doen ze hier ook met bijv. Ala Grand Mère, hetgeen veelal inhoud met restjes van de dag ervoor. :lol:
Kan je het gerecht dan wat nauwkeuriger beschrijven? Kleur, bestanddelen, smaak?
Martin E. van Doornik schreef: Kan je het gerecht dan wat nauwkeuriger beschrijven? Kleur, bestanddelen, smaak?
Dat wordt moeilijk, het was 2007 toen we dat aten.
Een koekenpan, waarin het vlees en aardappelen als brij werd geserveerd.................en het was gitzwart.
Ik heb even op hun menukaart gekeken:
http://www.spangen.se/page/page.asp?id=11
en die vermeld: Skånepanna: Två Fläskfilemedaljonger serveras på Skånsk potatis samt knaperstekt bacon och primörer.
Dat moet um zijn. Ingrediënten klinken goed maar waar kwam die zwarte kleur vandaan? .......................toch iets van die Svartsoppa :(
Waar en waarom speciaal dit gebouw?
Afbeelding
Bob&Marguérite schreef:Waar en waarom speciaal dit gebouw?
Deze heb ik wel ooit in het echt gezien :wink:

Afbeelding
Maar het is deze; Boothuis van kasteel Fredensborg bij Fredensborg, Denemarken
En dat is hier!!

Afbeelding
Yep 8)

Afbeelding

De koninklijke sloep.

Je verwacht van mij nu toch niet dat ik 77.500 foto's op Flickr na ga kijken om er achter te komen dat die andere in Banyoles, Catalunya, España ligt :wink:
Bob&Marguérite schreef: Je verwacht van mij nu toch niet dat ik 77.500 foto's op Flickr na ga kijken om er achter te komen dat die andere in Banyoles, Catalunya, España ligt :wink:
Sinds 1992 kent iedereen die boothuisjes daar wel :wink:
Heel iets anders, welk eiland is dit 8)

Afbeelding
Michael W schreef:Heel iets anders, welk eiland is dit 8)
We blijven in Denemarken. Dit is Læsø, ligt tussen noord Jutland en Zweden. Nog nooit geweest op de fiets, wel vaak gezien vanaf de boot naar Göteborg.

Frank
cornelese schreef: We blijven in Denemarken. Dit is Læsø, ligt tussen noord Jutland en Zweden. Nog nooit geweest op de fiets, wel vaak gezien vanaf de boot naar Göteborg.
Frank
Klopt ja, in het Kattegat !! :wink:

Afbeelding

In de Wikipedia staat hij niet. 8)
Het was even zoeken, niet naar de foto maar naar de naam en lokatie van dit kasteel. Die had ik niet genoteerd. Ik wist nog wanneer en in de buurt van welke plaats dit was. Nu jullie:
Afbeelding
cornelese schreef:Het was even zoeken, niet naar de foto maar naar de naam en lokatie van dit kasteel. Die had ik niet genoteerd. Ik wist nog wanneer en in de buurt van welke plaats dit was. Nu jullie:
Afbeelding
Næsbyholm Slot, 4171 Glumsø, Danmark?
Op het eiland Sjælland (betekent niet zeeland, maar zielland, land van de ziel)