Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 182 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34030 berichten
Het is nu wel erg stil geworden en het antwoord blijft nog uit.... :?
Ik kan het natuurlijk wel gaan vertellen, dat er slechts 2 raders zijn valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, dus daarom nog even geen antwoord. Er zijn volgens mij genoeg fietsers langsgekomen op de heen of terugreis, en als ze dit hebben gemist hebben ze niet goed opgelet. En dat valt me van vakantiefietsers dan toch weer tegen.
OK. Gezien andere reacties van _Peter_ gok ik dat dit bord staat op de route van Praag (naar Nederland) bij de grensovergang van Tsjechië naar Duitsland, omgeving Cheb.

-Jan
Grensovergangen bestaan nog steeds en daar kan je nu nog steeds naar toe of vandaan kan komen, dus dat lijkt me niet. Het Russisch doet vermoeden dat het bord is van voor 1990 maar veel verder kom ik niet.
JanH schreef:OK. Gezien andere reacties van _Peter_ gok ik dat dit bord staat op de route van Praag (naar Nederland) bij de grensovergang van Tsjechië naar Duitsland, omgeving Cheb.

-Jan
Ik heb met Google Streetview veel grensovergangen afgezocht in de wijde omgeving van Cheb, maar het bewuste bord staat er niet. Gezien het Russisch moet je meer zoeken naar de grens aan de voormalige DDR en niet Beieren, welke vlakbij Cheb ligt. Want ik ben twee keer op bezoek in de DDR van dictator Erich Honecker geweest en daar heb ik Sovjet-militairen rond zien lopen. Unmöglich in West-Duitsland, waar Beieren deel van uitmaakt.
Om jullie niet langer in spanning te laten zitten, het bewuste bord bevindt zich inderdaad op de fietsroute van Praag naar Nederland en wel op de grens net voor/na Schirnding op de Weg de Begegnung, die in 1989 waarschijnlijk een andere naam had (het voormalige Tsjecho-Slowakije waar je dus niet meer naar toe kan). Vlakbij de grens is ook nog een grensmuseum voor zij die interesse hebben. Dat de tekst er ook in cyrillisch schrift op staat is denk ik voor de Russische militairen een teken dat ze iets te ver zijn gegaan. (of niet zo je wilt) er staat immers tot ziens.
Dat het niet te vinden is op street-view komt doordat Google die weg nog niet heeft gevonden en er in Duitsland nauwelijks Streetview beelden zijn.
Het is overigens verbazend dat dit bord er nog stond/staat, en niet kapot gemaakt was of meegenomen is door een souvenirjager.
Ja, daarvoor moet je de Radroute Saar-Mosel-Main of de Radweg Burgenstraße hebben gereden en waarschijnlijk ook nog van Tsjechië naar Duitsland anders had je het bord niet gezien. De aanwijzing "dat je er nu niet meer naar toe of vandaan kan komen" had me op het verkeerde been gezet maar ook dan was ik er, net als Martin niet op gekomen.

Staat het bord precies op de grens?
Deze zomer wel deze obelisk Afbeeldingtegen gekomen en twee vrij moderne grenspaaltjes. Afbeelding
Helaas het bord over het hoofd gezien.
daulagari schreef:Staat het bord precies op de grens?
Helaas kan ik deze website niet openen!
daulagari schreef:Ja, daarvoor moet je de Radroute Saar-Mosel-Main of de Radweg Burgenstraße hebben gereden en waarschijnlijk ook nog van Tsjechië naar Duitsland anders had je het bord niet gezien. De aanwijzing "dat je er nu niet meer naar toe of vandaan kan komen" had me op het verkeerde been gezet maar ook dan was ik er, net als Martin niet op gekomen.

Staat het bord precies op de grens?
Mijn camera is niet zo slim, en blijkbaar lopen cameratijd en gpstijd ook niet helemaal synchroon om een goed antwoord te geven. De grenzen in die tijd waren wat breder dan we ze tegenwoordig kennen zeker bij het ijzeren gordijn. Het is dus ongeveer op de grens, of als ik de GPS moet geloven in het dorp/stadje Schirnding https://www.google.com/maps/place/50%C2 ... 12.2290583
Streetview biedt voor beide geen oplossing. Er zit dus niets anders op dan er naar toe te fietsen. :wink:
Dit bord is duidelijk een vergeten exemplaar uit de communistische tijd. Die trof je destijds niet aan in West-Duitsland, zeker niet met de Duitse tekst pas op de vierde plaats, na Tsjechisch, Russisch, Frans en Engels. Het zal daarom niet midden in Schirnding staan, tenzij een souvenirjager het daar heen heeft gebracht. De Duitse douanekantoren stonden voor 1990 vlak voor de kadastrale grens tussen de BRD en Tsjechoslowakije. De Tsjechische grenscontrole vond destijds enkele kilometers ten oosten van deze grens plaats. Het IJzeren Gordijn lag volledig op Tsjechisch grondgebied, een kilometers brede zone tussen de Duitse en Tsjechische grensposten in.
Ik fietste hier voor het eerst in 1984. De grenspassage heb ik beschreven in dit reisververslag: 'Aan de Duitse kant moet ik vijf minuten wachten voordat iemand mijn paspoort wil zien. Wanneer blijkt dat ik niet op de Verbrecherliste voorkom, mag ik doorrijden. Een paar kilometer verder is de Tsjechische controle. Eerst een slagboom en twee soldaten. Tien minuten sta ik oog in oog met een van de gewapende mannen voordat de boom omhoog gaat. Dan komt de douane. Ik lever mijn pas en visum in en wacht op de dingen die gebeuren gaan. Vóór mij wordt de kofferruimte van een auto uit Zweden doorgelicht. Mij wordt slechts gevraagd of ik tijdschriften en geschenken bij me heb. Ook wordt het merk van mijn camera genoteerd. Ik moet geld wisselen voor zes dagen, de duur van mijn visum.
Na nog eens twintig minuten wachten krijg ik mijn pas terug. Een douanier wenkt dat ik door mag rijden. In de verte gaat een slagboom omhoog. Het grote gordijn staat op een kier, ik rij Oost-Europa binnen!'


Ik vermoed dat het bord aan de Tsjechische kant van het voormalige IJzeren Gordijn staat, langs de oude weg naar Cheb, in de buurt van de laatste slagboom in het citaat hierboven. Op de foto zie je rechts van het bord achter het struikgewas enkele lichte plekken. Aan de bovenkant zal dat de overbelichte lucht zijn, maar meer naar onderen vermoed ik het water van een stuwmeer dat ten westen van Cheb ligt, dichtbij de weg naar de grens.
Verder westwaarts is de oude weg vervangen door een snelweg. Voor fietsers ligt daar sinds een jaar of tien een grensoverschrijdend fietspad. Ook daar heb ik een paar keer gefietst, als verkenner voor de Europafietsers. Tot 2009 was ik namelijk junior co-auteur van de gids 'Fietsen naar Praag' (dat 'junior' heb ik er zelf aan toegevoegd: ik was toen nog maar net 50 ;-)).
Nog even een laatste update, het bord bevindt zich samen met andere iets voorbij Pomezí nad Ohří vlak voor de oude bredere grens aan de Tsjechische zijde zoals Kees ook al aangaf.
https://www.google.nl/maps/@50.0866634, ... 56!5m1!1e3 en https://cermak.photos/picture.php?/1479 ... 6-pamatnik

En zoals altijd mag je zelf gaan checken of het er nog staat. :wink:
Dat is inderdaad een aardig stukje van de grens, 870 meter hemelsbreed en 1340 meter over de weg naar de grensovergang...
Om je een idee te geven, zo zag in 1991 of 1992 de grens in de Harz er uit (3 jaar na Die Wende) Een groot deel van het gebied er omheen was sperrgebiet, alleen boeren en bos arbeiders met vergunning mochten er in.

Bijlagen

Het is vandaag precies 45 jaar geleden dat ik mijn eerste fietstocht buiten Europa heb gemaakt, dus op 28 december 1972. Voor mij als 21-jarige heel opwindend. Maar het was ijzig koud en hier en daar lag er nog wat sneeuw. En vanuit de fiets heb ik deze foto genomen. Maar waar?

Afbeelding
Martin, ik denk vanaf de fiets, want toen head je waarschijnlijk ook nog geen velomobiel. :wink:
Volgens googel is het het State Capitol van Wisconsin in Madison. (maar dan wel de achterkant lijkt me)
_Peter_ schreef:Martin, ik denk vanaf de fiets, want toen had je waarschijnlijk ook nog geen velomobiel. :wink:
Volgens google is het het State Capitol van Wisconsin in Madison. (maar dan wel de achterkant lijkt me)
Nou, dat is snel! Inderdaad het State Capitol van Wisconsin. Zeg maar wat bij ons een provinciehuis is. Een fraai gebouw met vier kruiselingse vleugels op een landstrook tussen twee meren in. Op mijn foto staat de Amerikaanse vlag halfstok (de gouden bol op de vlaggenmast staat veel hoger) omdat de oud-president Harry S Truman op 24 december 1972 is overleden. Ik vierde Kerst (in Missouri) en nieuwjaar (in Wisconsin) en in het huis waar ik logeerde stond een mooie fiets met derailleurs welke ik mocht lenen. Vandaar mijn eerste Amerikaanse fietstocht, al was het niet mijn eigen fiets....
Afbeelding
Dit is het huis in Madison, Wisconsin waar ik heb gelogeerd. Het huis kijkt uit op het State Capitol. Wat heeft Amerika toch prachtige houten huizen....

Afbeelding
....en dit is de fiets die ik op 28 december 1972 geleend had om in Madison en omgeving te fietsen.
Bemerk de merkwaardige cranks van de trappers!
http://www.sheldonbrown.com/opc.html
Voor als je meer wilt weten over one piece cranks, iets wat we ons nu niet meer voor kunnen stellen. En denk ik ook maar goed is dat dat aan die kant van de oceaan is gebleven.
_Peter_ schreef:http://www.sheldonbrown.com/opc.html
Voor als je meer wilt weten over one piece cranks, iets wat we ons nu niet meer voor kunnen stellen. En denk ik ook maar goed is dat dat aan die kant van de oceaan is gebleven.
Ik had er eentje op mijn eerste vakantiefiets, een ATB van de Halfords (1996). Ging prima zolang je om de zoveelhonderd kilometer de moer even aandraaide, en je geen nieuwe pedalen wilde installeren. Maar ik had wél mijn dynamo aan de goede kant gemonteerd. :wink:

Carl