Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn goede fietsbanden zonder antilekgedoe - Forum Wereldfietser

Wat zijn goede fietsbanden zonder antilekgedoe

Op mijn nieuwe fiets zitten Schwalbe Marathon banden.
Op de nieuwe fiets van mijn vrouw Marathon Confort banden.
De bandenmaat is 28 - 622

We hebben nu samen in ca zes maanden tijd al vier lekke banden gehad.
Ik pomp mijn banden keurig op voor gebruik
Bij mijzelf achter 6 bar en voor 5,5
Bij mijn vrouw achter 5,5 en voor 5.

Inmiddels heb ik het helemaal gehad met dit antilek gedoe.
Het rijdt zwaarder, kost meer geld en doet niet wat het beloofd.
Zonder antilekbanden had ik nooit een lekke band (tenminste :? eens per 3 jaar en dan verving ik de boel)

Iemand een idee wat heden ten dagen goede banden zijn zonder antileklaag?
Welke bollen lekker licht?
Welke gaan lang mee?
Van de zomer willen we naar Zuid Frankrijk rijden en voor die trip gaan er in ieder geval nieuwe banden op.

In de meeste fietsbanden zit tegenwoordig een antilek of brekerlaag. Het helpt wel degelijk tegen lekrijden. Het fiets weliswaar zwaarder en de band wordt ook duurder. Het beste kun je kiezen voor een middenklasse band, zonder al te veel beloftes en een hoge prijs. Ik heb silento 2 banden van schwalbe met een normale antileklaag en dus geen megadik blauw wonder tegen lekrijden. Ik heb er nu 4000km mee gedaan en de eerste lekke band gehad na veel onverhard. Hij is wel redelijk slijtgevoelig. De achterste is nu toch wel bijna op. De voorste kan nog zeker 4000km extra :).

Marathon XR, 17.000 km en 1 lekke band!!
Groet, Rena :wink:

Er staat niet bij hoeveel kilometer met deze banden gereden is. Ik vind 1 lek per band per half jaar wel meevallen. Ik raak pas uit mijn humeur als ik 4 keer lek rij op één dag, echt gebeurd. Dat lag overigens niet aan de buitenband maar aan het velglint. De Marathon XR hebben mij over 3000 km nooit in de steek gelaten. De gewone Marathon, waar mijn vrouw mee fietst, evenmin.

Mijn ervaring met schwalbe marathons zijn niet zo goed. Ik viel zeker
elke 500km 1x lek , en dit telkens achteraan.
Zo kocht ik een mtb met schwalbe's, nog geen 20km ver en lek, en met regelmaat kon ik bandjes plakken.
Ik koop een trekkingfiets met schwalbe's, na een 500km........
En weer met regelmaat.........
Ik verving deze telkens door continental sport contact. Met de mtb reed ik
niet meer lek. En ben (tot nu) nog niet lek gereden(een 3à4000 woon/werk km's)met de trekkingfiets. En dit op de beruchte vlaamse fietspaden.
Koop ik nu nog een fiets en er liggen schwalbe's op, dan mag de fietsenmaker deze direkt vervangen door continentals.
En, continental garandeerd één jaar tegen lekrijden.
http://www.conti.nl/2wheel/safetysystemgarantie.htm

amaai eenzame, dat is een straf verhaal.

ik rij zelf met schwalbe all the way. gewoon omdat die niet teveel geld kosten. een degelijk band, met antipuncture laag( dat is niet de kevlar antilek laag) kost 8.5 euro of zo dacht ik. nog nooit lek mee gereden
op de vlaamse fietspaden en vooral in het brusselse (vaak toch glas op de baan).

de continental contact is een band met heeeel weinig rolweerstand. dat is het enige wat ik met zekerheid kan zeggen, heb er te weinig met gereden om iets over lekrijden te zeggen (heb wel gehoord dat een schwalbe langer meegaat, en zo gek lijkt dat niet, als het rubber stugger is).

maar wat ben je met 15000km miserie ....

blijkbaar heeft iedereen toch andere ervaringen : 17000km en 1 keer lek. tja als dat je niet gelukkig maakt, wat dan wel nog ? :)

Ik kocht onlangs een Continental Top contact. Alleen al voor het fraaie fotowerk op het doosje kan ik je aanbevelen om net als ik de vouwband te kopen. Vier afdelingschefs (type tuinbroeklesbienne met mannenstem) kijken streng op je neer. Krijg geen ruzie met deze dames: Duitse degelijkheid van keihard vlees! Ik neem het (of is het haar) straks mee als reserve. Nu maar hopen dat het ook lekker rolt. Gaat ie een keertje lek, durf ik niet te klagen. Maar waar op het net vind ik verdorie nou die foto. Jullie begrijpen nu hellemaal niet waar ik het over heb….

harry-fietsenaar schreef:(type tuinbroeklesbienne met mannenstem) kijken streng op je neer. Maar waar op het net vind ik verdorie nou die foto. Jullie begrijpen nu hellemaal niet waar ik het over heb….
Staan die vrouwen ook op internet???

John.
catemaron schreef:Op mijn nieuwe fiets zitten Schwalbe Marathon banden.
Op de nieuwe fiets van mijn vrouw Marathon Confort banden.
De bandenmaat is 28 - 622

We hebben nu samen in ca zes maanden tijd al vier lekke banden gehad.
Ik pomp mijn banden keurig op voor gebruik
Bij mijzelf achter 6 bar en voor 5,5
Bij mijn vrouw achter 5,5 en voor 5.

Inmiddels heb ik het helemaal gehad met dit antilek gedoe.
Het rijdt zwaarder, kost meer geld en doet niet wat het beloofd.
Zonder antilekbanden had ik nooit een lekke band (tenminste :? eens per 3 jaar en dan verving ik de boel)
en dat waren allemaal inrijdingen door het loopvlak?


Iemand een idee wat heden ten dagen goede banden zijn zonder antileklaag?
Welke bollen lekker licht?
Welke gaan lang mee?
Van de zomer willen we naar Zuid Frankrijk rijden en voor die trip gaan er in ieder geval nieuwe banden op.
Panaracer Pasela's als je ze kunt vinden (er is in NL geen importeur) ?

[offtopic]

Nou Harry,

Ik heb even voor je gezocht maar niet kunnnen vinden. Maar het zal wel een beetje lijken op dit plaatje.

Afbeelding

sehr grundlich :wink:

[/offtopic]

johntelleman schreef:
harry-fietsenaar schreef:(type tuinbroeklesbienne met mannenstem) kijken streng op je neer. Maar waar op het net vind ik verdorie nou die foto. Jullie begrijpen nu hellemaal niet waar ik het over heb….
Staan die vrouwen ook op internet???

John.
ze staan de laatste jaren in de catalogus (SFW), in 2008 kijken ze iets minder streng. " An diesen Frauen fuert kein Weg vorbei" en dat soort werk ;)

Toch begrijp ik je klaagzang niet helemaal. Je zegt dat je te vaak naar je zin een lekke band hebt gehad, en dat je [b]daarom[/b] geen antilekbanden meer wilt hebben. Als je bedoelt dat het toch niet helpt en dat je dan maar liever een band zonder stugge antileklaag wilt hebben. dan heb je denk ik ongelijk. Het helpt wel degelijk, maar als je [b]vrijwel[/b] totale bescherming wilt hebben dan zit je inderdaad vast aan heel stugge banden van het soort Mararthon Plus of Marathon XR. Een gewone Schalbe Marathon (dus niet de plus) geeft in mijn ervaring echter ook een heel mooie bescherming. We hebben er hier in huis heel wat in gebruik op de stadsfietsen, en de laatste jaren slechts een keer een lekke band gehad: een punaise die met de punt omhoog op de weg lag.
Veel hgangt echter af van de vraag waar je fietst. Toen we in Engeland woonden hadden we veel lekke banden omdat er in een ruime straal om de pubs enorm veel glas op straat lag. Toen we laatst met het gezin in Zwitserland op vakantie waren hebben we geen enkele lekke band gehad, ook mijn dochter niet, ondanks haar kwetsbare Conti Sportcontact bandjes. Tja, en verder moet je ook gewoon geluk hebben. Het probleem met al onze anecdotes is nu eenmaal dat het statistisch geen enkele waarde heeft. Pas als we een groot onderzoek doen met honderden wereldfietsers die onder gecontroleerde omstandigheden tochten maken zullen we echt iets kunnen zeggen.
Als je heel lichte snelle banden wilt hebben zonder veel bescherming, dan kun je inderdaad kijken naar de Panaracer Pasela. Die is er met en zonder kevlar laag. In mijn eigen ervaring is echter zelfs de versie met kevlar tamelijk kwetsbaar. Daarom heb ik onlangs toch maar weer een stel met kevlar besteld (bij Meilenweit in Duitsland). Die zijn echter zeker niet bedoeld voor huis tuin en keuken gebruik, maar als een tweede stel "zondagse" bandjes voor snel en comfortabel rijden zonder bagage. In 26 inch heeft Panaracer ook nog de Highroad, echt helemaal zonder bescherming, maar dan ook in mijn ervaring wel heel erg kwetsbaar. Hetzelfde zal ook opgaan voor de door m-gineering geimporteerde en door Panaracer gemaakte Grandbois bandjes in 28 inch. Vast supersnel, maar je moet vast ook eerst een cursus bandenplakken volgen.
EEn laatste vraag: waarom rijd je op 28 mm bandjes. Dat is nogal smal. Past er niets breders? Met een bredere band heb je allicht wat minder kans op een lekke band.
Wim
m-gineering schreef:
en dat waren allemaal inrijdingen door het loopvlak?
1e lekke voorband snakbite (band was wel degelijk op spanning)
2e lekke band binnen de 1e 50 km nadat de fiets uit de winkel kwam.
3e lekke band oorzaak onbekend?
4e lekke band gaatje dwars door het loopvlak en de antileklaag[/code]

Willem Jongman schreef:Toch begrijp ik je klaagzang niet helemaal. Je zegt dat je te vaak naar je zin een lekke band hebt gehad, en dat je daarom geen antilekbanden meer wilt hebben. Als je bedoelt dat het toch niet helpt en dat je dan maar liever een band zonder stugge antileklaag wilt hebben. dan heb je denk ik ongelijk.
Inmiddel weer vele km's verder en het lijkt wel alsof nieuwe banden ingereden moeten worden. Dus nieuwe banden met anti-lek laag rijden lek omdat de band eerst moet zetten. Ik baseer mijn ervaring inmiddels op drie fietsen en zes nieuwe banden die vooral de eerste km's lek rijden. Dat vind ik irritant want ik betaal extra voor een anti-lek laag die klaarblijkelijk juist in eerste instantie voor lekke banden zorgt. Verder is mijn ervaring met de ouderwetse witte Vredestijn banden zonder anti-lek laag dat ik weining lek reed. Minder dan nu met de schwalbe-banden.
Willem Jonkman schreef:Het helpt wel degelijk, maar als je vrijwel totale bescherming wilt hebben dan zit je inderdaad vast aan heel stugge banden van het soort Mararthon Plus of Marathon XR. Een gewone Schalbe Marathon (dus niet de plus) geeft in mijn ervaring echter ook een heel mooie bescherming.
Ik blijf het raar vinden dat ik een nieuwe binnen en buitenband in minder dan 500 km eerst 2 keer lek rij voordat het gedonder afgelopen is. Je kan stellen dat de anti-leklaag helpt. Ik geloof er niet meer in. Doe mij dan maar zonder bescherming dat is goedkoper en in mijn ervaring heb ik even veel of even minder lekke banden.
Willem Jonkman schreef:We hebben er hier in huis heel wat in gebruik op de stadsfietsen, en de laatste jaren slechts een keer een lekke band gehad: een punaise die met de punt omhoog op de weg lag.
Dat bedoel ik nu: er wordt geadverteerd met punaise in de band zonder dat er lek gereden wordt en in de praktijk is dit onwaar. Waar betaal je dan voor? Zonder anti-leklaag was je ook lek gereden en had je niet betaald voor bescherming die het niet doet.

Misschien is dit iets .... nooit meer lekke banden en de schoenen gaan best lang mee. Heb je meteen een fiets EN wandelvakantie.

Afbeelding

Waarschijnlijk heb je nu last van losse veters.

Wouter

:lol: :lol: :lol:

Als de zolen dan maar van autobanden zijn :wink:

Ik heb goeie ervaringen met Continental sport contact voor tamelijk intensief woon-werkverkeer.

Ik kreeg mijn allereerste lek na 17200 km (punaise met punt omhoog in de voorband, wellicht tijdens een bocht want ze zat niet echt in het midden)

Deze banden slijten wel snel (15000km voorband; 7500 km achterband)...maar rijden echt snel en comfortabel.

PS: leuke schoenenfiets! Bestaat die ook met laarzen om in het water/sneeuw/modder mee te rijden? :wink:

Nee maar wel een met flippers als waterfiets :wink:

Wouter

Onze ervaringen met de Conti Sportcontact zijn minder goed. Wel snel inderdaad, maar zelfs mijn lichte dochter had op vakantie ondanks weinig bagage toch al de meeste lekken van het gezin. De wangen werden ook relatief snel slechter. Een steekproef van een blijft echter erg klein.
Wim