Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander: Trangia met Optimus Nova - Forum Wereldfietser

Brander: Trangia met Optimus Nova

Ik was gisteren wat grieperig, en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt mijn nieuwe brander/pannen combinatie in elkaar te zetten en uit te proberen: een Trangia 25 (van ultralight alu) met Optimus Nova multifuel brander erin.
De Trangia spiritusbrander is een oude vertrouwde oplossing. Spiritusbranders geven van zichzelf niet veel warmte, maar zijn wel heel makkelijk en betrouwbaar in het gebruik, ook in harde wind. Om de warmte die er is optimaal te gebruiken, is de Trangia een geintegreerd ontwerp, waarbij voet, brander, windscherm en pannen zodanig op elkaar aansluiten dat het laaste restje warmte nog gebruikt wordt, en de brander het in harde wind zelfs nog beter doet. Door deze hoge efficiency zijn de kooktijden toch nog enigszins acceptabel (maar eerlijk gezegd nog steeds niet meer dan dat). Enkele jaren geleden zijn slimmerikken op het idee gekomen in plaats van het spiritusbrandertje een mulitifuel brander in zo'n Trangia te hangen, en het resultaat was spectaculair. De toch al hoge output werd nu ook nog eens vrijwel helemaal benut om je eten te verwarmen.
Trangia zelf heeft die combinatie wat verder uitgewerkt, en zo is er sinds een tijdje een speciale versie van de Optimus Nova multifuel brander te koop: de Tragia Nova. Die heeft niet de normale ombouw met de uitklappootjes, maar in plaats daarvan een alu bakje dat precies in de Trangia past. Dat is een veel mooiere constructie dan de metalen beugel van Optimus die je o.a. bij Bever wel zag, en waarmee je de hele Optimus Nova in de Trangia kon hangen. Dat zat niet mooi, en je sleepte nodeloos de 125 gram van de ombouw en de pootjes mee. Wel had je het voordeel dat je je brander ook nog zonder Trangia kon gebruiken.
Gelukkig ontdekte ik een tijdje terug op een Engelse site de oplossing: het alu bakje met veer is ook los als Trangia onderdeel te koop (Trangia Adapter 788205). Daarmee bouw je zonder veel moeite je gewone Optimus Nova om. Je haalt de ombouw met de pootjes er gewoon af, en monteert in plaats daarvan de Trangia Adapter. Voor een beschrijving met foto's, zie: http://www.britishblades.com/forums/sho ... p?p=732468 Er wordt hier gebruik gemaakt van de Optimus Nova+, en eerlijk gezegd lijkt me dat inderdaad handiger dan de gewone Nova die Trangia gebruikt voor de Trangia Nova, en die ik zelf ook gebruikt heb. Met de Nova+ heb je alleen het slangetje, en niet het kraantje. Dat maakt het monteren en demonteren voor en na gebruik makkelijker.
En dan het resultaat. Ik heb het niet opgemeten, maar ik geloof niet dat ik ooit zo snel een liter water aan de kook gekregen heb, ook niet in de electrische waterkoker, en ondanks de stormwind. Het totaal gewicht viel ook wel mee: ongeveer 1100 gram, inclusief tooltje en pangreep. Doordat je de spiritusbrander niet gebruikt, en de buitenmantel van de multifuel brander evenmin, en ook geen windscherm nodig hebt, is het geheel lichter dan de som van de oorspronkelijke delen. Het is geen ultralight eenpersoonsbrander, maar voor twee personen (en niet 3-4 zoals Trangia suggereert) is het gewicht heel acceptabel, en vergelijkbaar met een losse multifuel brander, plus niet al te zware pannenset en windscherm. Door het lagere gebruik spaar je ook brandstof gewicht.
Dit is natuurlijk niet de enige geintegreerde oplossing. Jetboil en MSR hebben een tijdje terug ook al systemen op de markt gebracht, maar dat zijn dan systemen op gas, en zonder mogelijkheid een koekenpan te gebruiken. Zelf wil ik toch wel meer dan alleen maar gevriesdroogde maaltijden opwarmen. Primus heeft onlangs een breder inzetbaar systeem op de markt gebracht, maar tot dit jaar was dat ook alleen op gas. Voor 2008 is er nu ook een versie met multifuel brander (Eta Power MF), zodat je ongeveer hetzelfde krijgt als de Trangia / Optimus Nova combinatie. Ik wist dit niet, en heb ze dus niet vergeleken, maar ik verwacht dat de verschillen niet groot zullen zijn. Verder heeft Primus nu ook een nieuw semi-geintegreerd eenpersoons systeem aangekondigd (EtaExpress), van ruim 400 gram, maar helaas wel alleen op gas. Het wachten is nu dus nog op een moderne multifuel opvolger van de een halve eeuw oude Optimus/Svea Climber 123R. Dat was een geintegreerde eenpersoons benzinebrander (helaas niet op gewone bezine) van totaal ongeveer 550 gram.
Kortom, de branderwereld is in beweging.
Wim

Help Wim, de link komt op niets uit...
Groet, Rena :wink:

Misschien bedoelde Willem deze?

Bas
Hallo Willem,

Allereerst Beterschap !!!

Je bent voor mij de ultieme onderzoeker! Een mooie test en een goed verhaal! ik heb ook de Nova+. Alleen heb ik daar wel wat probleempjes mee gehad (zie ook een item hierover - de toevoer bleef klemmen).

Maar nogmaals een prima test,...ik wacht op je volgende griepje! :oops:
Fokko
Fokko schreef:Hallo Willem,

Allereerst Beterschap !!!

Je bent voor mij de ultieme onderzoeker! Een mooie test en een goed verhaal! ik heb ook de Nova+. Alleen heb ik daar wel wat probleempjes mee gehad (zie ook een item hierover - de toevoer bleef klemmen).

Maar nogmaals een prima test,...ik wacht op je volgende griepje! :oops:
Fokko
Hier ben ik het volmondig mee eens!!!
(niet met je volgende griepje)

hoi Rena. Bij mij werkten beide links.
Ja ik was enorm onder de indruk, het snorde inderdaad als een straaljager (ook op mijn geliefde want veilige petroleum), en het was in een oogwenk aan de kook, ondanks de storm. Dat laatste is voor mij van belang, omdat ik ook graag kampeer in slechter weer.
In feite accepteer je met dit soort constructies een klein beetje hoger gewicht om er een veel hoger rendement mee te krijgen. Dat betekent sneller eten, grotere betrouwbaarheid in de storm, en minder brandstof om mee te nemen.
De voordelen zijn daarmee vooral merkbaar bij wat grotere branders en grotere pannen, maar ook bij eenpersoons combinaties zou er meer mogelijk moeten zijn. Op dit moment zijn er daar eigenlijk twee varianten beschikbaar. De eerste is de geintegreerde gasbrander zoals de Primus EtaExpress van ruim 400 gram. Die is misschien 50 gram zwaarder dan de lichtste losse gasbranders met windscherm en losse pannetjes, maar wel veel efficienter. Het voordeel van gas is de hoge warmte en het gemak, het nadeel is de soms problematische verkrijgbaarheid en de matige prestaties onder moeilijke omstandigheden.
Het alternatief is een geintegreerde spiritusbrander. De kleine Trangia 27 is met ruim 700 gram wat mij betreft nog te zwaar, maar er zijn andere branders volgens dit pricipe. De beste zijn de Caldera modellen van Traildesign en de Clickstand. Voor de Caldera's: http://www.winwood-outdoor.co.uk/acatal ... oking.html Nadeel hier is weer de onmogelijkheid een koekenpan te gebruiken. De ultieme ultralight spiritus brander is daarom volgens mij de Clickstand: http://www.clikstand.com/home.htm Totaalgewicht inclusief een licht pannetje en een klein deksel/koekenpannnetje is zo'n 400 gram. Het voordeel is de hoge betrouwbaarheid, ook in slechte omstandigheden, het nadeel is de lage warmteopbrengst. Verder kun je ook niet overal brandalcohol krijgen.
De enige lichte geintegreerde eenpersoons benzine of petroleum brander die ik ken is dus die officieel niet meer leverbare (maar nog wel te krijgen) Optimus/Svea Climber 123R. Dit is een ontwerp uit grootvader's tijd, en schijnt wel wat nukken en kuren te vertonen, maar het altijd te doen, ook hoog in de bergen. En het geheel weegt slechts 550 gram. Het nadeel is dat je er bij mijn weten geen loodvrij en al helemaal geen petroleum in kunt stoken, zodat je ook hier weer klem kunt komen te zitten met de beschikbaarheid van brandstof.
Het is dus aan Optimus of Primus om nu snel met een moderne geintegreerde ultralight eenpersoons multifuel brander te komen. Als dat voor minder dan 600 gram lukt hebben ze in mij althans een klant. Die 200 gram extra boven lichte gas of spiritus branders is het mij wel waard om een heel efficiente en betrouwbare brander te hebben waarvoor je overal brandstof kunt kopen.
Wim
:D Hij is niet te stoppen!!!

Griep, storm en dan branders testen !!! Hopenlik zitten er onder zijn collega's niet te veel fietsers (mits ze dit waarderen...en wie niet?)
Nou, heb ik een keer met je gekampeerd...maar nog nooit van je gesmuld...dus de volgende keer schuif ik graag aan bij die grote pan :lol: :P :twisted: Als je net zo lekker kookt als dat je test en schrijft...

enne...hou ons op de hoogte met de ontwikkelingen (vooral zo'n lichtgewichte 1 haps- kookset zou mooi zijn...)
Of ik moet ook voor meer gaan koken...al heb ik soms aan een 1 haps diner ook niet echt genoeg als ik goed gefietst heb... :wink:

Nogmaals dank....en moet ik nou zeggen "wordt maar snel beter" / of ga lekker door met testen en schrijven :?:

Ik was vorige week voor het werk in Portugal, en ben er vast ziek geworden van het werkelijk prachtige weer. Wat een zon (en wat een storm op de vlucht terug). Helaas zit ik nu nog even met een volgelopen kop te rillen op de bank. Maar wat mij betreft toch zo snel mogelijk weer aan het werk, want daar heb ik al net zoveel zin in.
Wim

Nog steeds ziek en rillend op de bank en zo. Dus ook maar eens even geschreven naar Optimus en Primus met de vraag of er aub een moderne multifuel opvolger van de Optimus Svea Climber 123R kan komen. Ik ben benieuwd. Van Primus zou het me niet verbazen als ze het doen, want ze hebben ditzelfde al gedaan bij de grotere Eta Power die eerst alleen op gas was, en nu ook in multifuel uitvoering is. Maar Optimus kan zich toch niet de kaas van het brood laten eten. Met de Climber hadden ze jarenlang de enig bruikbare ultralight benzinebrander. Wie weet.
Wim

Hi Willem, denk dat je dan deze link ook wel kent, maar das grappig. http://zenstoves.net/Stoves.htm

Maar een beetje drinkbare spiritus, helpt dat niet tegen de verkoudheid?

(en nee, gaan geen single malt gebruiken om op te koken...)

Bas

Afbeelding

Ja dit soort soda can branders is erg populair onder ultralight freaks. Je kunt er uitgebreide sites over vinden. Het probleem is dat ze weinig warmte afgeven, en al helemaal niet als het weer wat slechter wordt. Als je trip langer wordt dan de typisch amerikaanse long weekend hike, dan wordt het relatief hoge brandstof gebruik een probleem. Vandaar dat ik de twee geintegreerde spiritusbranders noemde, die Calderea en vooral de Clickstand. Die zijn weliswaar zwaarder, maar geven in de praktijk veel meer warmte, waardoor het brandstof gebruik wat beperkt kan blijven. Het zijn de ideale branders voor als je een kleine week alleen op reis gaat met zo min mogelijk bagage. Als je langer op reis wilt, dan is denk ik een multifuel brander toch handiger.
Wim

Nu we toch zo lekker over spiritus (en ook trangia) aan het kletsen zijn... heb ik ook hier een vraagje over.

Ik heb een aantal weken geleden een Trangia gekocht en hem een tijdje uitgeprobeerd thuis voor simpele maaltijden... werkt fijn, MAAR had gisteravond wat spiritus over en ga vandaag reizen (neem hem mee)... Normaal zou je zeggen kook er een kopje thee mee en hij is leeg, maar stel dat ik dat niet wil, hoe lang kan je de spiritus dan bewaren in de brander zelf.. aantasting, verstop problemen?? Ik neem aan DAT het kan aangezien er een draaidop met rubber ring op zit.
Ik vraag het niet alleen voor nu, maar ook voor als ik van de zomer een aantal weken ga trekken en er ongetwijfelt momenten zijn dat ik gewoon een klein beetje spiritus over heb en die wil bewaren -> brandstof efficiency. Als ik weer thuis ben of langere tijd niet gebruik zal ik hem natuurlijk leegbranden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Zelf heb ik jaren die rubber afdichting niet meer. Ik weet niet eens meer waarom niet.
Ervaring leert op den duur redelijk precies hoeveel spiritus er in moet. In de avond doe ik niet echt moeilijk. Wat er over blijft, blijft over. Omdat ik in de morgen altijd twee koppen koffie drink, weet ik nu goed wat er nodig is. Zoveel giet ik er in. Nadat het water kookt, is de brander eigenlijk altijd bijna leeg, en laat ik hem leeg branden.

Peter

Die rubber ringen zijn los te koop, en ik zou er altijd eentje voor reserve meenemen. Het idee is inderdaad dat je het restje spiritus er dus gewoon in kunt laten zitten (dat kan bij veel andere spiritusbranders niet). Ik zou het niet thuis zo opbergen, maar onderweg wel. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat je de dop er pas opdraait als het brandertje goed is afgekoeld. Uitdoven doe je met dat andere ding (de "simmer ring" oftewel de sudderring) met dat draaibare klepje. Eet smakelijk.
Wim

Ik heb antwoord gekregen van Optimus en Primus. Optimus was erg ontwijkend, dus wie weet komt er spoedig iets. Verder waarschuwden ze nog eens nadrukkelijk voor het gebruik van autobenzine, adviseerden met nadruk multifuel branders toch vooral met petroleum te stoken (mee eens).
Primus schreef dit: "Keep looking in your outdoor shops and maybe you will find what you are looking for in a few years."

Verder heb ik Clikstand nog eens geschreven (http://www.clikstand.com/home.htm) met de vraag of hun ultralichte eenpersoons namaak Trangia ook bruikbaar is met de Optimus Nova. Het antwoord was dat ze er sinds kort een speciale versie van hebben waar je inderdaad een Nova in kunt plaatsen (staat nog niet op de website - wie dat wil kan van mij een plaatje krijgen). Helaas is het heel dunne windscherm van de spiritusversie niet bestand tegen de grote hitte van de Nova, dus alleen de voet werkt (en zonder windscherm is voor mij de aardigheid eraf). Ze denken er wel over een steviger windscherm te leveren.

Willem

Filmpje

Willem, past de Nova (al dan niet met hoes) tijdens transport in de Trangia-set?

Wat een prachtig filmpje. Glasheldere uitleg. Wie het nu nog niet kan moet er maar niet aan beginnen.
Ja de multifuel brander past in de pannetjes van de grotere Trangia 25. Zelf heb ik geen keteltje gekocht (ik kook water in een pannetje), maar ik denk dat de Nova niet past in dat keteltje, en evenmin (schat ik) in de kleinere pannetjes van de Trangia 27 (de kleine maat).
Alles bijeen is het zo een aardig compact setje, dat een ongelooflijke prestatie levert, en voor twee personen een zeer acceptabel gewicht heeft.
Wim

eindgebruiker schreef:Filmpje

Willem, past de Nova (al dan niet met hoes) tijdens transport in de Trangia-set?
Leuk filmpje, ik zag daar die multidisk, da's een handig ding om de pasta af te gieten. Ik zit altijd te klooien met de deksel tijdens het afgieten en soms gaat de inhoud half mee overboord :evil: Een vergiet neem ik nooit mee, te bulky.
Afbeelding

eindgebruiker schreef:Filmpje

Willem, past de Nova (al dan niet met hoes) tijdens transport in de Trangia-set?
Inspirerend! Ik zit er nu over te denken om voor mijn Whisperlite een Trangia-lookalike windscherm te maken van een pannetje dat precies om mijn huidige pannetjes past. Als ik een pan heb waar mijn Whisperlite stevig in kan staan hoef ik alleen luchttoevoergaten aan de onderrand te maken. Het Trangia-voetdeel en het schermdeel is dan geïntegreerd. Dit concept kan natuurlijk voor elke willekeurige brander, en valt of staat met de stevigheid waarmee het in elkaar staat.
Het voordeel wordt dan dat ik af ben van het gepruts met het scherm.
Dus op naar de Lidl/Action/Hema/Aldi/Xenos/Blokker om een el-cheapo pannetje te zoeken :D
Leon

Als je even googelt zul je zien dat anderen ook andere branders dan een Nova in een Trangia hebben geknutseld.
Wim