Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaatjes in frame boren t.b.v. bidonhouder - Forum Wereldfietser

Gaatjes in frame boren t.b.v. bidonhouder

Ik wil op de fiets van mijn vriendin een extra bidonhouder monteren maar er zijn geen extra nokjes helaas :(

Nu heb ik bedacht om gaatjes in het frame (aluminium) te boren maar vraag me af of dit eigenlijk wel verstandig is omdat ik niet weet welke invloed dit op het frame heeft en of zo'n gat niet simpel uitscheurt.

Wie kan me hierin adviseren?
Hoi,
Als je vriendin licht is, weinig bagage meeneemnt op de fiets, de buizen zijn niet dun en je blijft op geruime afstand van de uiteinden dan kun je er over twisten. Maar dan nog weet je daarna dat je een zwakke plek hebt in het frame. Direct uitscheuren zal het zeker niet, dat gebeurt zo mogelijk na duizenden kilometers.
Ik vermoed dat de staande buis minder kwetsbaar is dan de onderste, maar misschien kan Marten G daar beter over oordelen.
Leon

Hi,
wat is het voor frame materiaal?

Wij gebruiken in de werkplaats zgn platlinkmoeren om een bidonhouder te kunnen plaatsen, ook voor bv stabilisatoren word deze methode gebruikt. Zou dus wel kunnen. Heb nog weinig vernomen over het evt inscheuren oid van frames.

Maar ja, ben ook geen frame bouwer....

Bas

B@se schreef:Hi,
wat is het voor frame materiaal?

Wij gebruiken in de werkplaats zgn platlinkmoeren om een bidonhouder te kunnen plaatsen, ook voor bv stabilisatoren word deze methode gebruikt. Zou dus wel kunnen. Heb nog weinig vernomen over het evt inscheuren oid van frames.

Maar ja, ben ook geen frame bouwer....

Bas
ikke wel....
Afbeelding :D

B@se schreef:Hi,
wat is het voor frame materiaal?
Het betreft overigens deze fiets.

Aluminium.

Je hebt toch ook nokjes die je met een band om je frame vastmaakt/klemt? Niet zo mooi maar misschien wel minder riskant.

Fedor schreef:Je hebt toch ook nokjes die je met een band om je frame vastmaakt/klemt? Niet zo mooi maar misschien wel minder riskant.
Nou ja, ik wil inderdaad niet te veel risico's nemen. Vorig jaar heb ik het met tie-raps opgelost maar dat bleek geen goede oplossing omdat de bidonhouder steeds scheef ging hangen.

Ik wil het ook wel met duct tape proberen maar als er speciale klemmetjes zijn kan dat natuurlijk ook alleen de buizen zijn nogal dik.

Hallo

Er zijn ook slangenklemmen in de handel die gemaakt zijn van hetzelfde materiaal als een tiewrap. Je kunt ze dus aandraaien met een schroevendraaier. Maakt misschien minder beschadigingen aan het frame.
Zo'n plastic slangenklem werd bij mijn spiegeltje geleverd.
Probleem is dat ik niet weet waar ze te koop zijn en of ze wel los te koop zijn.
Mogelijk dat anderen op deze site daar wat meer info over kunnen verschaffen.

Succes,

Hans Stalpers

Ik heb met veel succes een bottlefix klem (bij www.m-gineering.nl) gebruikt rond de mega dikke onderbuis van de vakantiefiets van mijn dochter. Daarnaast zijn er van ondermeer Minoura klemmen om een of zelfs twee flessen aan je stuur te bevestigen, en zijn er ook klemmen om een of twee flessen achter je zadel te monteren. Met zo'n slap damesframe zou ik overigens wel uitkijken met teveel aan het stuur. Anders gaat je vriendin echt aan de zwier.
Wim

mazzeltovv schreef:
Fedor schreef:Je hebt toch ook nokjes die je met een band om je frame vastmaakt/klemt? Niet zo mooi maar misschien wel minder riskant.
Nou ja, ik wil inderdaad niet te veel risico's nemen. Vorig jaar heb ik het met tie-raps opgelost maar dat bleek geen goede oplossing omdat de bidonhouder steeds scheef ging hangen.
Op een fiets zonder spatborden kan dat knap link worden: Als de bidon om de onderbuis draait en klem komt te zitten tussen het draaiende voorwiel en de onderbuis wordt je gelanceerd!

Ik wil het ook wel met duct tape proberen maar als er speciale klemmetjes zijn kan dat natuurlijk ook alleen de buizen zijn nogal dik.
Bottlefix gaat tot 70mm

hans stalpers schreef: Probleem is dat ik niet weet waar ze te koop zijn en of ze wel los te koop zijn.
Mogelijk dat anderen op deze site daar wat meer info over kunnen verschaffen.
Ik heb zoietsvan Zefal, kost iets van 5 euro.

Afbeelding

Ik heb het op mijn oude fiets ook altijd met slangenklemmen gedaan, even wat isolatietape of rubber (stukje oude binnenband) eronder zodat je frame niet beschadigd en de klem nog vaster zit en niet schuift. Voordeel van er iets tussen doen is tevens dat als de klem vastroest *ervaring*, je hem altijd nog zonder veel gevaar voor je frame kan open slijpen (met een dremel-achtig ding hè, haakse slijper is wat lomp en onbenullig).

* edit: spelling

Hallo 'de tovenaar'

Inderdaad, zoiets bedoel ik wel maar........ er is altijd een maar.
Degene die ik dus bij mijn spiegeltje kreeg is aan een kant helemaal vlak. Je schuift hem dan gemakkelijk ergens door een dunne/smalle spleet.

Ik ga nog wel even verder zoeken,

groet Hans Stalpers

Je bedoelt zoiets als bij de B&M Cyclestar spiegeltjes?