Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorwaarden fietsvervoer diverse maatschappijen - Forum Wereldfietser

voorwaarden fietsvervoer diverse maatschappijen

De Fietsvakantiewinkel heeft een overzicht gemaakt van de voorwaarden van het fietsvervoer bij een aantal luchtvaartmaatschappijen. Lang niet volledig. Helaas staan er ook bijna geen extra kosten per kilo overgewicht vemeld, als dit tarief geldt.
Gelukkig zijn er wel flink wat maatschappijen die de absolute ondingen van fietsdozen, die alleen maar schijnbescherming bieden en lijken uit te lokken tot extra geweld, niet verplicht stellen.
Zie: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/ ... age.php#kl
Volgens de Fietsvakantiewinkel:
Delta Airlines
Bagage en fietsregeling:
Bagagevrijdom 2 stuks bagage van max. 23 kg
De fiets wordt als één van deze bagagestukken gezien.
Fietsdoos of fietshoes:
Alleen fietsdoos

Dit bovenstaande is een leugen! In 1999 vlogen mijn vrouw en ik per Delta Airlines van Schiphol naar San Fransisco met tussenlanding op New York JFK. Ik heb alles zorgvuldig gewogen: bagage voor twee personen samen met 1 fiets totaal 40 kg, excl. handbagage aan boord. Fietsdoos gekocht, maar geen bagagevrijdom. Ik moest toch 75 US dollar betalen enkele reis alleen voor de fiets. Mijn vrouw natuurlijk boos op mij met mijn stomme wereldfietserij. Schriftelijke klachten aan de Delta Airlines werden niet beantwoord en ik wil nog steeds mijn 150 dollar terug hebben!
Martin E. van Doornik schreef:Volgens de Fietsvakantiewinkel:
Dit bovenstaande is een leugen! In 1999 vlogen mijn vrouw en ik per Delta Airlines van Schiphol naar San Fransisco met tussenlanding op New York JFK. Ik heb alles zorgvuldig gewogen: bagage voor twee personen samen met 1 fiets totaal 40 kg, excl. handbagage aan boord. Fietsdoos gekocht, maar geen bagagevrijdom. Ik moest toch 75 US dollar betalen enkele reis alleen voor de fiets. Mijn vrouw natuurlijk boos op mij met mijn stomme wereldfietserij. Schriftelijke klachten aan de Delta Airlines werden niet beantwoord en ik wil nog steeds mijn 150 dollar terug hebben!
Op de web-site staat dan ook stand: februari 2008.
9 jaar verder, dus in die tijd zal er best wat veranderd zijn.

Wij zijn net terug van een fietstocht op Cuba en hebben gevlogen met Martin Air.
Bij een rechtstreekse vlucht accepteert MartinAir een fietshoes en is een doos niet nodig.
Ook hanteert MartinAir voor een aantal bestemmingen het 2 piece concept 2 x 23 kg waarvan er 1 de fiets mag zijn en de max afmeting niet geldt.
De info van de Fietsvakantiewinkel is dus m.i. niet altijd volledig. Informeer bij de maatschappij.

Harry
Martin E. van Doornik schreef:Dit bovenstaande is een leugen! In 1999 vlogen mijn vrouw en ik per Delta Airlines van Schiphol naar San Fransisco met tussenlanding op New York JFK. Ik heb alles zorgvuldig gewogen: bagage voor twee personen samen met 1 fiets totaal 40 kg, excl. handbagage aan boord. Fietsdoos gekocht, maar geen bagagevrijdom. Ik moest toch 75 US dollar betalen enkele reis alleen voor de fiets. Mijn vrouw natuurlijk boos op mij met mijn stomme wereldfietserij. Schriftelijke klachten aan de Delta Airlines werden niet beantwoord en ik wil nog steeds mijn 150 dollar terug hebben!
Voldeed je fietsdoos aan de eisen (lengte + breedte + hoogte =< 158 cm)?

En nog iets: is er een reden waarom jouw berichten door hun kleur op moeten vallen tussen de rest?
eindgebruiker schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Dit bovenstaande is een leugen! In 1999 vlogen mijn vrouw en ik per Delta Airlines van Schiphol naar San Fransisco met tussenlanding op New York JFK. Ik heb alles zorgvuldig gewogen: bagage voor twee personen samen met 1 fiets totaal 40 kg, excl. handbagage aan boord. Fietsdoos gekocht, maar geen bagagevrijdom. Ik moest toch 75 US dollar betalen enkele reis alleen voor de fiets. Mijn vrouw natuurlijk boos op mij met mijn stomme wereldfietserij. Schriftelijke klachten aan de Delta Airlines werden niet beantwoord en ik wil nog steeds mijn 150 dollar terug hebben!
Voldeed je fietsdoos aan de eisen (lengte + breedte + hoogte =< 158 cm)?

En nog iets: is er een reden waarom jouw berichten door hun kleur op moeten vallen tussen de rest?
Op de heenvlucht is er een KLM-fietsdoos gebruikt en op de terugweg een fietsdoos van Delta. De laatste staat afgebeeld op de onderste van de drie foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=TPC8FNNH , het logo staat links van de hoek van de fietsdoos. Vanuit het raampje van de Boeing 767 gefotografeerd op JFK Airport.
Nou. ik vind blauw mooi, de kleur van het zonnige blauw boven mijn hoofd tijdens het wereldfietsen. Het is ook makkelijker terug te vinden bij het scrollen van de berichten.

Tsja, een KLM-fietsdoos is 177 x 23 x 102 cm, dus alleen al de lengte is groter dan de bij Delta toegestane L+B+H.

Zelf ben ik twee maal naar de VS gevlogen. Met Continental met de fiets in een grote doos, en met United met de fiets in zo'n kleine doos. In het tweede geval moest de fiets wel flink uit elkaar, maar ik betaalde niets extra's.

Als ik de richtlijnen op de betreffende websites goed begrijp geldt dit nu nog steeds (Continental - grote fietsdoos, United - kleine fietsdoos), alleen betaal je nu wel extra.

En Martin, wat de kleur van jouw berichten betreft: voor de duizenden andere forumbezoekers zijn jouw berichten ook makkelijker terug te vinden; alleen hechten ze daar waarschijnlijk weinig waarde aan. Persoonlijk vind ik het nogal storend.

eindgebruiker schreef:En Martin, wat de kleur van jouw berichten betreft: voor de duizenden andere forumbezoekers zijn jouw berichten ook makkelijker terug te vinden; alleen hechten ze daar waarschijnlijk weinig waarde aan. Persoonlijk vind ik het nogal storend.
Wat mij betreft wordt deze "feature" door de moderatoren subiet uitgeschakeld. Om een woord te benadrukken, kun je altijd vet gebruiken. Andere kleuren zijn storend omdat een gekleurd bericht een ongewenste extra attentiewaarde krijgt. Maar dit terzijde.
marjan schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Volgens de Fietsvakantiewinkel:
Dit bovenstaande is een leugen! In 1999 vlogen mijn vrouw en ik per Delta Airlines van Schiphol naar San Fransisco met tussenlanding op New York JFK. Ik heb alles zorgvuldig gewogen: bagage voor twee personen samen met 1 fiets totaal 40 kg, excl. handbagage aan boord. Fietsdoos gekocht, maar geen bagagevrijdom. Ik moest toch 75 US dollar betalen enkele reis alleen voor de fiets. Mijn vrouw natuurlijk boos op mij met mijn stomme wereldfietserij. Schriftelijke klachten aan de Delta Airlines werden niet beantwoord en ik wil nog steeds mijn 150 dollar terug hebben!
Op de web-site staat dan ook stand: februari 2008.
9 jaar verder, dus in die tijd zal er best wat veranderd zijn.
Er is inderdaad wat veranderd. In 1999 kon je nog je handbagage volproppen met zware spullen.
Ralph schreef:Er is inderdaad wat veranderd. In 1999 kon je nog je handbagage volproppen met zware spullen.
Dat lukt toch nog steeds wel? Je mag weliswaar maar één tas meenemen in de cabine (plus een cameratas, dus je stuurtas kun je ook helemaal volproppen) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat die daadwerkelijk gewogen of opgemeten werd.
peter de rijk schreef:
Ralph schreef:Er is inderdaad wat veranderd. In 1999 kon je nog je handbagage volproppen met zware spullen.
Dat lukt toch nog steeds wel? Je mag weliswaar maar één tas meenemen in de cabine (plus een cameratas, dus je stuurtas kun je ook helemaal volproppen) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat die daadwerkelijk gewogen of opgemeten werd.
In 2005 had ik per ongeluk mijn slot in de achtertas (mijn handbagage) gedaan. Het slot werd bij controle in beslag genomen.
Een tent (meeste gewicht) als handbage meenemen lijkt mij niet verstandig. In de loop der jaren ben ik steeds minder gaan meenemen.
Het fiets ook prettiger.
Ralph schreef:In 2005 had ik per ongeluk mijn slot in de achtertas (mijn handbagage) gedaan. Het slot werd bij controle in beslag genomen.
Een tent (meeste gewicht) als handbage meenemen lijkt mij niet verstandig. In de loop der jaren ben ik steeds minder gaan meenemen.
Het fiets ook prettiger.
Mijn slot werd in 2005 in Lima ook in beslag genomen (beugelslot is slagwapen? ik dacht anti-diefstal... :?).

Een tent (1,5 - 5 kg) kan prima in de handbagage (max. 10 kg). Wel even rekening houden met de stokken (vermoed ik) en de haringen (steekwapen, al had ik ze in 2003 naar of van Narvik (Noorwegen) serieus per ongeluk in de handbagage gedaan zonder dat ze eruit gehaald werden).