Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bewegwijzering anwb verdwijnt? - Forum Wereldfietser

bewegwijzering anwb verdwijnt?

Vanmiddag was ik in een winkel van de anwb en daar werd mij verteld, dat de bewegwijzering zoals de paddestoelen verdwijnen en worden vervangen door bewijzering door middel van nummering. De fietsroute zou eenvoudig kunnen worden uitgestippeld aan de hand van nummering. Delen van Brabant, Zeeland en Limburg zijn al voorzien van dergelijke bewegwijzering.

Betekent dit, dat alle bewegwijzering voor fietsers middels de bekende borden wordt vervangen? Verdwijnt de LF bewijzering eveneens? Is het makkelijk een route te fietsen aan de hand van nummering? Is het nu tijd om met gps te gaan fietsen en zo ja is dit ook handig buiten Nederland?

Edwin van Ooijen

Yep is een actie van garmin en TomTom.....gaan ze meer van verkopen :lol:

Blanche

Om een deel van de vraag mbt de het plukken van de paddestoelen te beantwoorden:

Eigenlijk wordt het er alleen maar makkelijker op ... je hoeft eigenlijk helemaal niet eens te weten waar welke plaats ligt ... alleen een beetje kaartlezen is wel handig. Je kunt op elk kruispunt waar nu een paddestoel staat op een kaart zien waar je bent en waar je heen kunt .... het wordt alleen maar beter !!!

http://www.fietsroutenetwerk.net/system.htm

ANWB Kawouter
Betekent dit dan dat je alleen de nummers hoeft in te voeren. In Belgie schijnten al veel routes met nummers te zijn aangegeven.

Gaat dit op korte termijn ook voor andere europese landen gelden?

Wanneer is het verstandig een gps te kopen? Nu of nog even wachten.

Edwin

Lees gewoon ff de uitleg op de site en de bijbehoorende instuctie video. Je kunt inderdaad thuis vooruit plannen ... maar het voordeel is dat je op elk kruispunt meer overzicht hebt over de mogelijkheden ter plekke.

Wat betreft de GPS:
Persoonlijk had ik hem veel eerder moeten kopen. Maar toen was de techniek nog niet rijp genoeg. Dat is hij nu zeker wel. Ik vind het perfect om overdag te weten waar ik ben, en 's avonds met een druk op de knop alle dichtsbijzijde campings te krijgen. En dan thuis de route in Google Earth te zien. Andere gruwelen bij dat idee. Een persoonlijke keuze waarbij zoeken op dit forum een schat aan informatie op kan leveren.

Wouter
Bedankt voor de uitleg.

Ik kom er verder wel uit.
:lol:

Groet,
Edwin

Pathfinder_II schreef:Eigenlijk wordt het er alleen maar makkelijker op ...
Ook worden de nadelen steeds zichtbaarder, lees bijv.:
http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2006/ ... kantt.html

Een ook veel gehoorde klacht is dat ze niet altijd de mooiste routes nemen als er bijv. ergens een horecagelegeheid zit die heeft meebetaald. Zo ga je bijv. dwars door het supersaaie Assendelft (horeca) terwijl buitenom een mooi fietspad ligt.
Kortom ... het is niet alles goud dat er blinkt 8)
edwinvanooijen schreef:Delen van Brabant, Zeeland en Limburg zijn al voorzien van dergelijke bewegwijzering.
Even bijpraten: iets meer dan dat:
Afbeelding
Nog even wat geschiedenis. Ik ben midden jaren negentig op een symposium geweest in Belgisch Limburg waar de eerste resultaten van een of twee jaar knooppunten in Belgisch Limburg (waar het begon) werden gepresenteerd. De overige aanwezigen waren enthousiast, te meer omdat in een straal van 50 km rond Nederlands Zuid-Limburg toen - een stagiair had geteld - 150 losse fietsroutes bestonden met tegen de 50 verschillende soorten bordjes. Er was dus alle reden om flink te saneren. Ook toen al waren er angstgeluiden dat andere routes zouden verdwijnen.
Een recent bericht van verdwijnende ANWB-routes ken ik niet. Verdwijnende LF-routes verwacht ik niet zo snel.
Overigens er is nog wel een alternatief voor de electronica: een kaart. Al zijn er nog geen kaarten gesignaleerd waar de A73-Zuid op staat, dus in Midden-Limburg (NL) zou ik maar niet gaan fietsen.
Leon
edwinvanooijen schreef: Betekent dit, dat alle bewegwijzering voor fietsers middels de bekende borden wordt vervangen? Verdwijnt de LF bewijzering eveneens? Is het makkelijk een route te fietsen aan de hand van nummering? Is het nu tijd om met gps te gaan fietsen en zo ja is dit ook handig buiten Nederland?

Edwin van Ooijen
Nu op elk knooppunt een duidelijke kaart is geplaatst is een GPS eerder overbodig geworden, ik zou 'm aanschaffen juist met het oog op gebruik in het buitenland.

Vroeger kwam je onderweg vaak routes tegen waarvan totaal niet duidelijk waren waar die heen gingen. Met zo'n kaart op ieder knooppunt kan je je kaart (en GPS) ook thuislaten, ideaal.

Afbeelding

De ANWB Fietskaart Veluwe met knooppunten is hier te downloaden:
http://www.holland.com/files/veluwe/nl/ ... we2006.pdf
De tovenaar schreef:Nu op elk knooppunt een duidelijke kaart is geplaatst
Veel van de knooppuntenkaarten zíjn niet duidelijk. Het netwerk staat er duidelijk op, maar de kaartachtergrond is van nogal matige kwaliteit. Als er een bordje weg is kun je maar beter een echte kaart bij je hebben.
Die van de Veluwe is kennelijk een uitzondering.
Leon

Hier nog een link naar de knooppunten op de
Afbeelding
OpenstreetMap cyclemap
edwinvanooijen schreef:Vanmiddag was ik in een winkel van de anwb en daar werd mij verteld, dat de bewegwijzering zoals de paddestoelen verdwijnen en worden vervangen door bewijzering door middel van nummering. De fietsroute zou eenvoudig kunnen worden uitgestippeld aan de hand van nummering. Delen van Brabant, Zeeland en Limburg zijn al voorzien van dergelijke bewegwijzering.

Betekent dit, dat alle bewegwijzering voor fietsers middels de bekende borden wordt vervangen? Verdwijnt de LF bewijzering eveneens? Is het makkelijk een route te fietsen aan de hand van nummering? Is het nu tijd om met gps te gaan fietsen en zo ja is dit ook handig buiten Nederland?

Edwin van Ooijen
Echt waar? Gaan die karakteristieke paddestoelen verdwijnen? Vlakbij mijn huis staat er een: als het zover is ruk ik hem uit de grond en neem hem als souvenir mee! :lol: Al die knooppuntroutes die ik in Nrd.-Brabant heb gezien vind ik maar rommelig en moeilijk....

Zaterdag een stuk in Twente gedaan en was eigenlijk verrast over de kwaliteit en de leuke plekken waar de route langs ging. Afstandtechnisch niet altijd het beste en de loop door centrum Goor was ook wel opvallend, maar buitenaf langs stukken die ik zelf niet had gevonden.

Bewegwijzering was uitstekend, absoluut geen kaart en al helemaal geen GPS nodig. Bovendien als zo'n route goed te volgen is hoef ik ook niet exact te weten waar ik ben...

Weer een leuke actie van de ANWielerBond die de fietsers al jaren slecht vertegenwoordigd.
Volgens mij is het geen goede zaak als de bewegwijzering voor fietsers wordt vervangen door knooppunten. Om ergens te komen ben je dan altijd afhankelijk van een knooppuntenplattegrond (mooi scrabble woord) die je ergens moet kopen of downloaden en uitprinten. Mijn ervaring met de knooppunten in Nederland zijn niet zo positief. Als je geen kaart hebt ben je afhankelijk van de overzichts borden die op regelmatige plaatsen moeten staan en daar zit juist het probleem want die staan er te weinig en als ze er staan zijn ze door vandalisme onbruikbaar gemaakt. In Belgie staan er veel vaker overzichtsborden waardoor de kans dat je een onbeschadigd exemplaar tegen komt veel groter is. Verder zal dit ten kosten gaan van de geografische kennis van de huidige en toekomstige fietsers omdat je niet meer naar een plaats fietst maar naar een nummer. Stel je voor je raakt het spoor bijster en moet de weg vragen. Mevrouw, mijnheer weet u de weg naar ehhh knooppunt ??? Zo kom je nooit op je bestemming.
Maar ik vraag mij af of de ANWB dit zelf kan beslissen want uiteindelijk worden zij voor het plaatsen van richtingborden betaald door het ministerie.

Ronald

Het gemiddelde ANWB-lid belt in paniek de alarmcentrale zodra de Tomtom het niet meer doet. Dus gaan ze er bij deze toeristenclub al bij voorbaat van uit dat zoiets ouderwets als geografische kennis allang niet meer bestaat...

Michael W schreef: Ook worden de nadelen steeds zichtbaarder, lees bijv.:
http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2006/ ... kantt.html
Als ik het zo lees gaan alleen de thema routes er aan geloven. LF routes blijven, over de 'gewone' wegwijzers (zoals paddestoelen) wordt niets gezegd. Niet dat dat van de themaroutes niet jammer is, maar de de soep wordt toch iets minder heet gegeten dan OP meldt, lijkt het.

ANWB dit zelf kan beslissen want uiteindelijk worden zij voor het plaatsen van richtingborden betaald door het ministerie.
Is dat nog steeds, want ook op de autosnelwegen prijkt er bij nieuwe borden geen ANWB meer onder maar Rijkswaterstaat.

Bob&Marguérite schreef:
ANWB dit zelf kan beslissen want uiteindelijk worden zij voor het plaatsen van richtingborden betaald door het ministerie.
Is dat nog steeds, want ook op de autosnelwegen prijkt er bij nieuwe borden geen ANWB meer onder maar Rijkswaterstaat.
Lees er alles over op deze pagina van de ANWB.
Leon

Leon schreef:
Bob&Marguérite schreef:
ANWB dit zelf kan beslissen want uiteindelijk worden zij voor het plaatsen van richtingborden betaald door het ministerie.
Is dat nog steeds, want ook op de autosnelwegen prijkt er bij nieuwe borden geen ANWB meer onder maar Rijkswaterstaat.
Lees er alles over op deze pagina van de ANWB.
Leon
Er staat Rijkswaterstaat onder omdat Tebodin de borden plaatst en niet de ANWB. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg. De ANWB zet dat natuurlijk niet op de website :wink: