Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch banden - Forum Wereldfietser

26 inch banden

Kan iemand mij vertellen of het fietsen met 26 inch banden zwaarder fietsen is dan met een fiets met 28 inch banden? Ik ben misschien van plan een fiets over te nemen, de koga world traveller met 26 inch banden.
Graag jullie reactie,
Groetjes
Debsterr schreef:Kan iemand mij vertellen of het fietsen met 26 inch banden zwaarder fietsen is dan met een fiets met 28 inch banden? Ik ben misschien van plan een fiets over te nemen, de koga world traveller met 26 inch banden.
Graag jullie reactie,
Groetjes
De weerstand 26"of 28" maakt voor vakantiefietsgebuik bijna niks uit.
Het type banden zelf is veel bepalender.

Wij hebben in onze oude fietsen met 28" marathon XR zitten, die lopen een stuk zwaarder dan de 26" continentals in de nieuwe fietsen.

Bij een 26" fiets kan je over het algemeen dikkere banden in het frame laten rond draaien, wat het fietsen over hobbelige wegen een stuk prettiger maakt.

Er staat me iets bij dat hier al eerder iets is over gescheven.... :)

Ha ha, ja hier is inderdaad al veel meer over geschreven! Gebruik de zoekfunctie op dit forum.

Om je vraag kort te beantworden: nee, niet per sé. En die WT is een prima fiets, als je daar snelle 26# banden op zet is er niets aan de hand.
Debsterr schreef:Kan iemand mij vertellen of het fietsen met 26 inch banden zwaarder fietsen is dan met een fiets met 28 inch banden? Ik ben misschien van plan een fiets over te nemen, de koga world traveller met 26 inch banden.
Graag jullie reactie,
Groetjes
Deze fiets heb ik ook. Ik kan het verhaal van Spironski onderschrijven. Het fietst niet zwaarder, hij is zelfs sneller dan mijn 28 inch stadsfiets. Wel fietst het wat onrustiger dan de 28 inch fiets, maar het heeft ook zo zijn voordelen. Het is op die manier mogelijk om rondslingerende takken in het donker op het laatste moment te ontwijken.
rinnert&astrid schreef: Wij hebben in onze oude fietsen met 28" marathon XR zitten, die lopen een stuk zwaarder dan de 26" continentals in de nieuwe fietsen.
En de continentals citycontact 26x2.1 die fietsen zwaarder dan de gewone schwalme marathons (niet de XR). Ligt ook aan de dikte want mijn continentals zijn een stuk dikker dan mijn marathon banden.

Voor vakantiefietsen is het snelheidsvoordeel van 28 inch verwaarloosbaar. Er staat tegenover dat je op 26 inch makkelijk dikke 50 mm banden kunt zetten, dat het wiel sterker is, en het gewicht lager.
De keus van je band is inderdaad van veel grotere invloed. Als all round band voor het niet extreme werk zou ik kiezen voor de Schwalbe Big Apple. Die is heel comfortabel, en rolt erg licht. Als je steviger nodig hebt is er de gewone Marathon, of voor het hele ruwe werk de Marathon XR. Als je heel snel wilt is er de 50 mm Schwalbe Kojak, of de iets smallere 1,75 inch Panaracer Pasela Tourguard. Die laatste twee zou ik niet gebruiken voor het steviger tourwerk met bagage, of in het natte seizoen.
Willem

Ik durf het bijna niet te vragen, maar door het overaanbod aan bandenthreads ben ik het overzicht een beetje kwijt: nog even een vraag over 26 inch banden. Ik heb een Koga Worldtraveler met 26 inch wielen. Op dit moment zitten daar Continental Goliath's van 44 millimeter op.

Ik fiets denk ik ongeveer 80% asfalt en 20% schelpenpaadjes/steenslagpaadjes (is dat offroad?), momenteel voornamelijk in Nederland (woon-werk). Er zijn plannen om in Denemarken en Frankrijk dagtochten te gaan rijden.Het zou mooi meegenomen zijn als ik er nog iets meer snelheid uit kon halen, maar dit is niet het allerbelangrijkste. Ik heb het idee dat de Goliath's niet helemaal geschikt zijn voor dit doel en overweeg daarom er andere banden onder te leggen. Op grond van wat ik hierover in dit forum heb gelezen denk ik dat Big Apple's een goede keuze zouden zijn.

Alleen nu is mijn vraag: hoe kan ik bepalen hoe breed mijn banden mogen zijn? Kan ik er 50 millimeter banden onder leggen en hoe kan ik dat uitrekenen/zien/bedenken/voelen?

volgens mij zijn de beperkende maten op je fiets:
- de breedte van het frame op de plek waar de band er tussendoor moet (voorvork + achterkant frame (bij de trapas))
- de positionering en type van het remsysteem/remblokjes (velgremmen) kan volgens mij ook problemen geven. (dikke banden lopen -sneller- breder uit vanaf de velg)

Dus jij hebt nog de originele Goliaths en ze zijn nog niet uitgedroogd? Wees er zuinig op, dat zijn geweldige banden! En ik vraag me af of je veel "snellere" banden kunt krijgen. Als je ze goed op druk hebt, lopen deze licht.

En ik denk ook dat ze geschikt zijn voor het gebruik dat jij ervan gaat maken, eerlijk gezegd. Dus als ze nog niet vol zitten met scheurtjes: bespaar jezelf de kosten.

Spironski schreef:Dus jij hebt nog de originele Goliaths en ze zijn nog niet uitgedroogd? Wees er zuinig op, dat zijn geweldige banden! En ik vraag me af of je veel "snellere" banden kunt krijgen. Als je ze goed op druk hebt, lopen deze licht.

En ik denk ook dat ze geschikt zijn voor het gebruik dat jij ervan gaat maken, eerlijk gezegd. Dus als ze nog niet vol zitten met scheurtjes: bespaar jezelf de kosten.
Oké dan. Goede raad is niet duur. Die banden zien er echt nog prima uit en ik laat ze er dus mooi opzitten. Maar ooit zullen ze toch vervangen moeten en aangezien deze niet meer gemaakt worden zal ik dan toch een nieuwe keuze moeten maken. Welke banden zou je dan adviseren? De opvolgers van de Goliath's?

OK, voor een volgende keer is er dan nog de vraag hoe je kunt weten wat er past. Dat blijft moeilijk, al zijn er wel wat regels. Het begint met een vraag: gebruik je spatborden? Die moet je dan allereerst zo ruim mogelijk afstellen, dus zo dicht mogelijk bij de vorkkroon etc. Eerlijk gezegd ben ik nog nooit een 26 inch fiets (tenzij in heel kleine maat) tegengekomen waar geen 50 mm brede banden in passen. In werkelijkheid is zo'n 50 mm brede Big Apple ook maar ongeveer 45 mm. En 50 mm vind ik ook wel de ideale maat voor een 26 inch vakantie fiets. Het geeft veel comfort, een goede grip op losse ondergrond, en op de meeste frames geen maatproblemen.
Die maatproblemen komen wel als je nog groter wilt gaan. De 60 mm (in werkelijkheid ongeveer 55 mm) Big Apple gaat niet goed samen met de breedste (65 echte mm) SKS spatborden (er blijft ook wel erg weinig ruimte voor modder over), je kunt problemen met het frame krijgen, en je krijgt ook problemen met de bovenkabel van v brakes. Kortom, 60 mm wil alleen met speciale maatregelen. Wat sinds kort wel kan is de nieuwe 55 mm (in werkelijkheid 50 mm) tussenmaat van de Big Apple.
Voor mij is echter 50 mm de ideale maat. Er is een brede keus van supersnel tot super stevig, met echt alles er tussenin. En het past in zowat elke fiets, en met alle gangbare onderdelen.
Willem

Willem Jongman schreef:Voor vakantiefietsen is het snelheidsvoordeel van 28 inch verwaarloosbaar. Er staat tegenover dat je op 26 inch makkelijk dikke 50 mm banden kunt zetten, dat het wiel sterker is, en het gewicht lager.
De keus van je band is inderdaad van veel grotere invloed. Als all round band voor het niet extreme werk zou ik kiezen voor de Schwalbe Big Apple. Die is heel comfortabel, en rolt erg licht. Als je steviger nodig hebt is er de gewone Marathon, of voor het hele ruwe werk de Marathon XR. Als je heel snel wilt is er de 50 mm Schwalbe Kojak, of de iets smallere 1,75 inch Panaracer Pasela Tourguard. Die laatste twee zou ik niet gebruiken voor het steviger tourwerk met bagage, of in het natte seizoen.
Willem
Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat deze schrijver dealer is van Schwalbe. Keer op keer de vele keuzemogelijkheden... van Schwalbe. Bijzonder grappig.

Nee hoor, ik verdien mijn geld naar grote tevredenheid op een andere manier. Wel vind ik dat Schwalbe momenteel het meest complete assortiment heeft voor de vakantiefietser (en ik ben daar zeker niet de enige in). Het is een heel mooie oplopende reeks van snel naar stevig met alles ertussenin, zodat je er goed mee kunt uitleggen dat het de moeite waard is een band te kiezen die precies past bij de toepassing. En ze hebben veel brede maten, en daar ben ik een groot liefhebber van.
Overigens heb ik net een set supersnelle zondagse Panaracer Pasela Tourguard 26x1,75 banden besteld voor mijn vakantiefiets. Ik kan niet wachten. En op mijn racefiets heb ik een stel Conti Ultragatorskin 27x1 1/4 waar ik heel blij mee ben (ze worden inmiddels niet meer gemaakt en in deze maat wordt de keus steeds kleiner: van de snelle banden is in deze maat geloof ik nu alleen nog de Panaracer Pasela over).
Wim

O ik dacht al. Kan ik dan wel stellen dat je een voorliefde hebt voor banden met flitsende namen? 8)

willem.megens schreef: Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat deze schrijver dealer is van Schwalbe. Keer op keer de vele keuzemogelijkheden... van Schwalbe. Bijzonder grappig.
Willem Jongman geeft netjes in zijn profiel aan dat hij historicus is. Van jou lezen we alleen maar negatieve qualificaties: geen winkel | geen boek | geen verre reizen | geen verstand van fietsen | niet grappig


;)

ha ha leuk gevonden

Hmm, ik denk dat Willems imago boven elke twijfel verheven is. En dat zeg ik niet omdat hij mede-Groninger is (ik ken hem buiten deze site niet eens!). Maar dit terzijde.
Maar ooit zullen ze toch vervangen moeten en aangezien deze niet meer gemaakt worden zal ik dan toch een nieuwe keuze moeten maken. Welke banden zou je dan adviseren? De opvolgers van de Goliath's?
Hier ging het om. Ik heb jarenlang zonder één probleem, en zelfs erg fijn, met die Goliaths rondgereden. Errug jammer dat ze er niet meer zijn. De opvolger is de Conti Travelcontact. Hoewel ik daar zelf nog geen vervelende dingen mee heb gehad hoor ik toch genoeg berichten over problemen met deze band dat ik ernstig twijfel of ik deze bij vervanging nog wel ga monteren. Het probleem schijnt uitscheuren bij de wangen te zijn.
Even leek de Schwalbe Supreme zo ongeveer de ideale band te zijn, maar ook daarover toch al enige minder positieve berichten. Op dit moment zou ik even niet weten welke te monteren, eerlijk gezegd. In elk geval wel een 2 inch (50mm) band. En die passen echt wel op die WT. Eén van de Schwalbe Marathons ljikt hoe dan ook een veilige keuze.

Oké, dank voor de antwoorden. Hier kan ik denk ik wel mee uit de voeten. Voor heb ik geen spatbord en achter wel. Bij mijn vrouw, die eenzelfde fiets heeft (maar dan een maatje groter) zitten er twee spatborden om en daar liggen 47 millimeter Schwalbe Road Cruisers omheen en dat past prima, dus ik denk dat 50 millimeter wel moet passen.

Willem Megens zou misschien zelf ook nog suggesties voor andere merken kunnen doen als hij vindt dat het teveel een Schwalbeverhaaltje dreigt te worden.

Mijn ervaring met dit soort zaken is wel, dat ik zelf niet zo'n neiging heb om te experimenteren als het niet hoeft. Als de Goliath's nu nog in het assortiment hadden gezeten, dan had ik er zeker weer nieuwe omgelegd. Ik denk dat dit voor meer mensen zo geldt.