Additionally, paste this code immediately after the opening tag: route noord argentinie - Forum Wereldfietser

route noord argentinie

ben op dit moment in mendoza. heb een tijd in het zuiden van argentinie en chili gefietst. wil nu graag een mooie route in het noorden van argentinie fietsen
tussen salta en cafayte schijnt het erg mooi te zijn.
weet iemand nog meer mooie gebieden om te fietsen?
alvast bedankt voor de hulp!

groeten michiel

Interessant onderwerp want over een paar maanden hoop ik daar ook te zijn :) (ik zit nu in Zuid Arg.).

Als je op de kaart kijkt is er niet heel veel keuze aan fatsoenlijk befietsbare wegen. Je zult wel een LP, Footprint of RG oid bij je hebben? Ik neem dan aan dat je dan op de hoogte bent van de Quebrada de Humahuaca, naast het gebied tussen/rond Salta en Cafayate.
Verder zie ik nog een paar interessante nationale parken om langs te fietsen. Gebruiken van de zoekfunctie op dit forum, of kijken waar andere fietsers fietsen is ook leerzaam.

Tussen Salta en Cafayate is het inderdaad mooi, maar als je daarna verder naar het zuiden gaat en dus niet teruggaat naar Salta dan heb je meteen al een keuze. Ga je via Cachí of neem je de kortere geasfalteerde weg (wel mooi!). Als je niet opziet tegen een klim van een slordige 2000 meter over deels onverharde wegen en evenmin tegen het lange traject over de soms erg rulle en stoffige R40 van Cachí naar Cafayate, dan zou ik die doen.

De eerder genoemde nationale parken (erg de moeite waard) liggen in een desolaat gebied. De weg is minder interessant dan de bestemming.

Ook mooi: de Cuesta de Miranda (foto), ten westen van Chilecito en de route van San Juan via Barreal, Uspallata en Villavicencio naar Mendoza. Deze is ook wel weer behoorlijk zwaar met veel zand en gravel.

Afbeelding

Voor een uitgebreid verhaal zie ons weblog
http://www.casamundo.net/blog/blogger.html

Ik vond de parken Talampaya en Ischigualasto inderdaad de moeite waard om te bezoeken, maar niet zozeer vanwege het fietsen. Verder kun je iets ten noorden van Chilecito een kleine omweg via de Famatina vallei nemen die veel mooier is dan Ruta 40 op dat stuk.

Vanuit Salta kun je overwegen via San Antonio de los Cobres en Purmamarca naar de Quebrada de Humahuaca te fietsen. Dat heb ik zelf nooit gedaan, maar het rondje Salta, S. Antonio, Purmamarca, Salta staat nog wel op mijn verlanglijstje. Neem wel de tijd om aan de hoogte te wennen.

Verder naar het noorden kun je vanuit de Q. de Humahuaca een detour naar Iruya maken over een col van 4000 m. In Iruya valt weinig te fietsen tenzij je een mtb bij je hebt, maar het is een prachtige plek voor een wandeling. De klim is een echte uitdaging. Er gaan bussen van Humahuaca naar Iruya en vice versa, waarbij je je fiets probleemloos op het dak kan laten vervoeren. Zo kun je je beperken tot alleen omhoog of juist naar beneden.

Afbeelding
michiel_ schreef:ben op dit moment in mendoza. heb een tijd in het zuiden van argentinie en chili gefietst. wil nu graag een mooie route in het noorden van argentinie fietsen
tussen salta en cafayte schijnt het erg mooi te zijn.
weet iemand nog meer mooie gebieden om te fietsen?
alvast bedankt voor de hulp!

groeten michiel

Noord Argentinie vonden wij zeer mooi. Zie onze website www.stukjefietsen.com voor verhalen & kaartjes van waar wij gereden hebben. Verdere aanrader is om via www.warmshowers.org ook langs Ramon in Salta te gaan. Zeer lieve familie die fietsers ontvangt.
Veel plezier.

groet Astrid

bedankt voor de waardevolle tips!!
fijn om te weten dat er genoeg mooie route´s zijn.

groet michiel

Ten noorden van San Salvador de Jujuy zijn er talrijke fraaie routes te bedenken.
Vergeet echter niet tussen Salta en Jujuy de zeer aantrekkelijke route over Caldera te nemen. Het is inmiddels 8 jaar gelden dat wij daar waren maar destijds was dit een kronkelend smal weggetje (formaat breed fietspad) door tropische bossen. Onderweg ligt een laag pasje en aan de kant van Jujuy ligt een stuwmeertje.

verrefietsers schreef:Ten noorden van San Salvador de Jujuy zijn er talrijke fraaie routes te bedenken.
Vergeet echter niet tussen Salta en Jujuy de zeer aantrekkelijke route over Caldera te nemen. Het is inmiddels 8 jaar gelden dat wij daar waren maar destijds was dit een kronkelend smal weggetje (formaat breed fietspad) door tropische bossen. Onderweg ligt een laag pasje en aan de kant van Jujuy ligt een stuwmeertje.
Lijkt me ook leuk om daar eens te gaan fietsen. :roll: Op http://www.proyectomapear.com.ar/ kan je een gratis routeplanner van Argentinië downloaden die werkt mbv mapsource. Ook dat smalle weggetje staat op deze kaart, zie hier een google maps kaartje.

En vergeet vooral niet dan ook over de Cuesta de Obispo te gaan... Van het nationaal park Los Cardones richting Salta. Dat schijnt de mooiste pas van Argentinie te zijn (smaken verschillen). Jammer dat we er niks van konden zien door de mist, haha... Echt afgezien in de waterkou en dan ook weten dat je een fantastisch uitzicht misloopt!

De route naar Iruya is inderdaad ook mooi. Het gevoel dat je belandt bent aan het eind van de wereld en dat is ook wel een beetje zo. De klim is zwaaaaar maar wel fantastisch!

ben nu Bolivia (tupiza).
tips waren geweldig.
salta,cachi,cafayate,salta, Jujuy over Caldera,pumamarca,salinas grande
fantastisch gebied om te fietsen!!!
route San Juan via Barreal, Uspallata en Villavicencio naar Mendoza wil ook nog fietsen (vliegterug vanuit B.A)

zijn er in Bolivia ook zulke mooie gebieden?
misschien kan iemand me ook hier tips over geven?

groet michiel

Mede naar aanleiding van dit draadje heb ik de afgelopen dagen het rondje Salta - Cafayate - Cachi - Salta ook gefietst. Geweldige route! Verplichte kost voor een ieder die in Argentinie gaat fietsen :-) Vandaar hier een korte routebeschrijving met wat tips.

NB: Bij het VVV in Salta kun je een kaartje krijgen met o.a. dit rondje dat ze "Circuito de Valles Calchaquíes" noemen. Op het internet zijn ook kaartjes te vinden.

Ik heb het gefietst op een ongeveerde fiets met 26" Continental TravelContact (asfalt-)banden. Het was te doen, maar ik zou vanwege het geregeld slechte wegdek sterk aanraden voor in ieder geval voorvering te zorgen (een MTB... ) en misschien banden met meer noppen (maar heb geen lekke band gehad).

dag 1: Salta - La Viña 86km
Etappe door breed dal. De eerste 20km tot La Merced druk verkeer. Daarna een stuk rustiger en prettig fietsen. Als je energie over hebt kun je evt aan het eind van de dag vanaf La Viña nog even op en neer naar Gauchipas (retour totaal 20km), een leuk dorpje. In La Viña is trouwens niks te doen, maar dat is heerlijk na Salta, een mooie stad, maar wel met 450.000 inw. en vol auto´s en uitlaatgassen.

dag 2: La Viña - Cafayate 104 km
Een van de hoogtepunten van het rondje. Slingert vanaf Alemania door groene hoge bergen. Daarna volgt de Quebrada de las Conchas met prachtige rode rotspartijen.

dag 3: Cafayate - Angastaco 75km
Eerste 29km asfalt. Daarna gravel, van goed befietsbaar tot mulle grindbak.

dag 4: Angastaco - Cachi 86km
Alleen gravel. Gravel was eerste 42km tot Molinos goed te doen (ik deed het in vier uur incl. pauzes), en er was ook nauwelijks verkeer. Daarna over een wat minder goed wegdek tien km lang stijgen en hetzelfde weer afdalen tot aan Seclantas. Het restant van deze etappe is een weg vol grind en wasbord, die erg op en neer gaat en slingert. Het is zwaar fietsen, ik moest ook stukjes lopen, en ik kwam moe en chagerijnig aan in Cachi. Ik zou zeggen: besteed een aparte dag aan Seclantas - Cachi, of evt Molinos - Cachi, dan geniet je ook meer van de mooie uitzichten.

dag 5: Cachi - El Carril 120km
Voor mij het hoogtepunt van het rondje, letterlijk en figuurlijk. Teveel moois om op te noemen.
De stijging van 2280m naar het hoogste punt 3348m (Piedra del Molino) deed ik in vier en half uur (zes uur incl. pauzes). 56 horizontale km´s. Daarna weer ongeveer 2000m dalen.
Via Payogasta en tot en met Recta de TinTin is het asfalt. Daarna slingert de weg via gravel tussen bergen door en je denkt: ik ben praktisch op het hoogste punt. Maar nee, er volgt nog een ander stuk hoogvlakte, eerst via asfalt, maar daarna kilometers gravel/grind met wasbord. Ik kwam zwaar vermoeid aan op Piedra del Molino. Gelukkig was het daarna louter afdalen (remblokcheck voor je hieraan begint!), eerst over matig gravel tot El Maray. Daarna tot aan El Carril voornamelijk asfalt (met hier en daar nog een stukje gravel) waar het heerlijk overheen suizen is.
Zie je de 2280m - 3348m stijging niet zitten dan kun je deze misschien doen met de dagelijkse bus van 9:00 uit Cachi naar Salta. Misschien, omdat ik niet zeker weet of er fietsen in het ruim passen, alhoewel het een bus van redelijk formaat was (hij haalde mij in).

dag 6: El Carril - Salta 30km
Op dag 5 tot aan Salta fietsen bleek een brug te ver, ik ben dag 5 vanaf ochtend- tot avondschemering onderweg geweest.

Veel fietsplezier!

Net voorbij de recta del Tintin (vanuit Cachi gezien) kwam ik in 2006 een engels stel tegen die vanuit Salta met huurfietsen in de reguliere bus naar boven waren gegaan en van daaruit afdaalden naar Cachi. Het was een min of meer georganiseerd tripje. Ik weet niet meer bij welke organisatie in Salta ze dat geregeld hadden. Maar de fiets in de bus zal dus wel lukken.

In de afdaling van de Piedra del Molino richting Salta kom je een voetbalveld tegenover een cafetaría tegen en een paar km later een hostal. Bij beiden kun je kamperen als je toestemming vraagt.
Van 19 tot 23 maart 2009 hebben wij de route Cafayate - Molinos - Cachi - Salta gefietst. Onze ervaringen:
- Van Cafayate naar Angastaco is het zwaarste stuk, op het laatst pittige klimmetjes en soms zand ripio, wel een heel mooi stukje.
- Van Molinos naar Seclantes zijn er twee wegen. De 40 gaat over de berg, 350 meter klimmen. De andere weg volgt meer de rivier (na de brug rechts). Ongeveer 3 km wat slechtere ripio. Deze weg is wel een paar km langer en er is meer bebouwing langs de weg.
- Vanaf Seclantes is er een weg aan de oost-zijde van de rivier, na 11 km komt deze weer op de 40 uit. In het begin is de ripio wat minder, daarna goed.
- Over de kwaliteit van ripio schrijven is moeilijk, niets is zo veranderlijk als ripio en een objectief oordeel geven over de kwaliteit is bijna onmogelijk. Gezien bovenstaande verhalen denken wij dat de kwaliteit van de ripio op het gehele traject (Cafayate-Salta) veel beter geworden. Wij vinden dat er totaal 10 km slechte ripio in zit. Op de meeste stukken ripio van deze route is het gewoon lekker fietsen, smal weggetje en mooie uitzichten.
- Aan de weg over de pas Piedra del Molina (tussen Cachi en Salta) wordt gewerkt, er komt steeds meer asfalt. De afdaling is het eerste deel goede ripio het laatste stuk asfalt met op de smallestukken nog ripio.
- Voor ons zijn de rivieren over de weg (badenes) altijd spannend: blijf je overeind en ga je niet te diep want dan heb je alsnog natte schoenen!
- Het Hostal 23 km na de top heeft het veldje nu tot min of meer officiele camping gemaakt, voor 5 pesos kun je er kamperen op een mooi groen grasveldje tussen de Lamas.

Al met al een hele mooie route die de moeite waard is om te fietsen.
Groeten, Annie en Wouter
Lisette maakt melding van een alternatief voor de route 40 ten Noorden van Chilecito door de Famatina vallei.
Dit alternatief loopt door tot Tinogasta, met zo´n 20 km ripio. Van Tinogasta naar Londres (en over de 40 naar Belen) staat er een 4x4 weg op de kaart, Cuesta de Zapato. Informatie over de kwaliteit van deze weg is ter plaatse moeilijk te krijgen, de een zegt het kan, de ander zegt van niet.
Deze weg hebben we in maart 2009 gefietst. De weg gaat over een pas van 1880 meter. Daarna denk je lekker af te dalen, maar na wat stevig op en neer werk kom je op een tweede ´pas´ van 1700 meter en daarna gaat het pas echt naar beneden.
De ripio, totaal 65 km, is goed te doen (onze mening) op enkele stukken na, waar de rivier bij regenval over de weg loopt, totaal zo´n 10 km.
We weten niet of de weg wordt onderhouden, b.v. als er een stuk weg weggeslagen wordt door de regen. Er loopt wel een hoogspanningskabel langs het gehele traject. Er zijn geen voorzieningen onderweg en je komt niemand tegen.
De eerste 12 km vanaf Tinogasta rijdt je over een vuilstortplaats, wat een zooi in de berm!
De weg is verder de moeite waard, mooie stukken met haarspelden, een klim door een mooie kloof. Het alternatief over asfalt is zeker 70 km om over saaie droge vlaktes.

Groeten, Annie en Wouter
Wat ik mij afvraag is als je in een groot onherbergzaam gebied fietst, hoe doe je dat dan met water en eten. Je kunt toch geen 20 kilo eten en water meenemen.

Denk even aan wat Frank van Rijn is overkomen in Death Vally, toen hij viel en zonder water zat.

Mario
Wouter, leuk te horen dat het naar jullie zin is geweest, en dat het altenatief naar Tinogasta heeft gewerkt.

Mario, Noord-Argentinië valt in dat opzicht best mee. Bijna elke dag kom je wel één of meer dorpen tegen waar je eten en water kan kopen. Wouter maakt melding van badenes waar nog water door stroomt. Als je een zuiveringsapparaat bij je hebt, kun je dus makkelijk water aanvullen. In het droge seizoen kom je minder vaak bruikbaar oppervlaktewater tegen.
mario schreef:Wat ik mij afvraag is als je in een groot onherbergzaam gebied fietst, hoe doe je dat dan met water en eten. Je kunt toch geen 20 kilo eten en water meenemen.
Mario
Soms wel, zie: http://www.wilbertgatochfietsen.nl/teks ... 202008.htm
en zoek even op 'liter'.