Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shetland eilanden - Forum Wereldfietser

shetland eilanden

Hoi,
wij, mijnvrouw en ik , gaan deze zomer naar de Shetlands.
Helaas huren we daar huisjes :cry: Kamperen is natuurlijk veel geslaagder, maar dat lukt even niet.
De ham vraag.. is daar een beetje redelijk te fietsen betreffende
- het verkeer
- de wegen
- heuvels
Heeft iemand ervaringen?

Bijvoorbaat dank

Opa Leen

I-Mail : leen.verkerk@(nietgebruiken)telfort.nl
Het probleem in Schetland is dat het moeilijk is om eendaagse rondtochten te maken daar de meeste wegen langs de zuid-noord as lopen.

Het grote voordeel is dat de wegen erg rustig zijn en op een paar steile stukken vanuit Lerwick redelijk te doen. De wind is waarschijnlijk hetgene wat het fietsen eventueel zwaar kan maken, ik weet niet wat de overheersende windrichting is maar mischien is dit iets wat je in de route planning kan meenemen.
De wat verder gelegen eilandjes aan de noord kant Yell, Unst en Fetlar zijn te bereiken met veerboten http://www.shetland.gov.uk/ferries/mapofservices.asp maar waarschijnlijk te ver weg voor een dag trip (als je te beschikking hebt over voor vervoer is dat misschien nog wel haalbaar.

Een mooi uitstapje (als je in de buurt van Lerwick verblijft) is het eilandje Bressay tegenover Lerwick (als ik me goed herinner veerdienst elk uur). Vanuit Bressay kan je naar het vogeleilandje Noss ( papagaaiduikers, jan van genten). De veerverbinding met Noss (2 minuten) is met een RIB (rubber speedboat) en je kan waarschijnlijk een dag zoet zijn met het bezoeken van de vogel rotsen aan de Noord-kant van Noss.http://www.nature-shetland.co.uk/snh/noss.htm

Met vriedelijke groet,

Daan

De wind is waarschijnlijk hetgene wat het fietsen eventueel zwaar kan maken, ik weet niet wat de overheersende windrichting is maar mischien is dit iets wat je in de route planning kan meenemen.
ik denk dat de wind er overwegen west (dus van west naar oost) zal zijn, en dat kan vrij hard zijn

Daan,
bedankt voor je informatie, mijn eerste hobby is vogelen, dus je begrijpt wel hoe deze informatie wordt gewaardeerd.
We zitten eerst twee weken midden op het mainland tegen de westkust aan, dan gaan we twee weken naar Unst en aansluitend weer twee weken naar de zuidzijde van het Mainland

Groetjes

Leen

Van fietsen is niet veel gekomen er stond een gierende wind die in combinatie met de (niet al te steile) hellingen het fietsen niet al te plezierig maakte. We hebben des te meer gelopen en schitterende tochten gemaakt. De tip voor Noss was een gouden, de Papagaaiduikers liepen zowat mijn lens in. Verder een kolonie Jan van Genten en Zeekoeten In het midden van het eiland broeden de Grote Jagers . Toch is het een mooi gebied om te fietsen de wegen zijn rustig en goed onderhouden maar wel smal gezien het geringe verkeer is dat geen probleem.
Kort samen gevat een overweldigende natuur en een bevolking die zonder meer erg sympathiek is.
Bedankt voor de tips

Leen