Fietsen in Marokko Maart 2003

Handige websites
http://www.amazigh.nl/ (bevolking en taal)
www.tourism-in-morocco.com (hotels en restaurants)
www.oncf.com.ma (trein)
www.festival-gnaoua.co.ma (gnaoua muziek in Essaouira)
www.arab.net (nieuws)
www.maroc.net
http://marokko.pagina.nl/ (startpagina van Marokko)
http://geoimages.berkeley.edu/GeoImages ... erone.html (fotopagina)
Grensovergang
Geen visum nodig.
Betaalmiddelen
Dirhams, deze zijn niet in Nederland verkrijgbaar. In iedere redelijk stadje of streekcentrum kan je pinnen. Ongeveer 10 dirham voor 1 euro.
Voortransport
Vliegtuig. De fietsdozen hebben we met de trein meegenomen naar het treinstation casa-voyageurs in Casablanca. Op het vliegveld is namelijk geen ruimte om ze te stallen.
Binnenlands vervoer
Voor treinreizen met de fiets dien je en speciaal kaartje te kopen bij de parcel office. Soms reis je niet tegelijk met je fiets omdat de trein geen vrachtwagon heeft. Trein is redelijk goedkoop, Casablanca-Marrakech kost ongeveer 6 euro pp. Ook liften gaat gemakkelijk. Ook rijden er minibussen en kunnen de fiets op het dak. In de hoge atlas is het mogelijk met een muilezel de fietsen te vervoeren.
Kaarten
Michelin nr 742, schaal 1:1.000.000 en deelgebieden 1:600.000 is werkelijk perfect. Deze is in Nederland te koop. Opmerking: Wanneer je de hoge atlas ingaat vergis je dan niet in een stippellijn op de kaart. Dit is namelijk een piste, maar daar kan in hogere gedeelten van de atlas niet gefietst worden en zeker niet in het vroege voorjaar wanneer er sneeuw ligt.
Reisgidsen
Lonely-planet van Marokko; ISBN: 1 74059 361 8
Footprint van Marrakech en de hoge atlas; ISBN: 1 903471 125.
Beide gidsen bevielen uitstekend en vulden elkaar op sommige punten aan. Voor extreme fietstochten en wandeltochten in de hoge atlas is de Footprint heel waardevol.
Wegen & Verkeer & Bewegwijzering
Er zijn veel rustige wegen buiten de grote steden. De meeste Marokkanen rijden vrij gedisciplineerd. Het asfalt is vaak van goede kwaliteit. De wegwijzers zijn bijna altijd voorzien van Romeins schrift. Onverharde (pistes) wegen zijn er ook in overvloed.
Overnachten
Bijna ieder groot dorp heeft wel een hotel, herberg of gite d’etappe. Een goedkoop hotel in een stadje kost tussen 10 en 15 euro.
De tent hebben we weer bijna voor niets meegesleept. Wildkamperen kan prima, maar doe het ver buiten het dorp. De mensen zijn vaak nieuwsgierig of bieden een slaapplaats aan omdat ze ervan overtuigt zijn dat je verhongert of dood vriest.
Eten & drinken
In de steden en grote dorpen hebben we het leidingwater gefilterd.
In de bergen zijn vaak bronnen speciaal voor het vee, maar ook voor mensen prima geschikt. Winkels zijn er genoeg, vaak met een ruim assortiment. Het eten is betrouwbaar. Op de menulijsten hebben we nooit iets voor vegetariërs gezien. Een redelijke maaltijd in een restaurant kost ongeveer 6 tot 10 euro.
Onderdelen & reparatie
Er rijden veel ATB’s van Chinese kwaliteit dus zie je veel 26 inch banden. Ingeval van pech kan je altijd wel een lift krijgen. Reserve onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen en dan nog van slechte kwaliteit.
Bevolking & taal
De bevolking in de bergen is heel gastvrij. In de steden denken de mensen alleen maar aan je geld. Pas op dat je niet opgelicht wordt, want het zijn goede verhalenvertellers. Frans is de tweede taal en wordt dus zeer veel en goed gesproken. Met de berberbevolking is het lastig communiceren, maar ze zijn van goede wil en met handen en voeten kom je een heel eind. Wat kleding betreft dragen wij altijd shirts met lange mouwen en lange broeken.
Jaargetijde
In dit deel van Marokko is de lente en herfst het best.
Voor een wandeltocht in de hoge atlas is de herfst beter omdat dan de passen sneeuwvrij zijn en het water in de kloven laag staat.
Diversen
We hebben veel gemaild, in ieder flink dorp is een internetcafé.
Telefoneren is in bijna ieder klein dorp mogelijk in één van de vele teleboutiques. Alleen in de bergen kan je vaak niet naar het buitenland telefoneren, terwijl er wel teleboutiques te vinden zijn.