Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe moet de vereniging eruit gaan zien? - Forum Wereldfietser

Hoe moet de vereniging eruit gaan zien?

171 berichten
Laten we de uitdaging van Theo aannemen een een discussie voeren over de vraag waarom deze vereniging nut heeft, en waar dat nut dan uit kan bestaan. Kortom, welke kant moeten we op?
Willem

Helemaal mee eens !

Is het een idee om te beginnen met de grond doelstelling waarmee de vereniging ooit is begonnen. Deze zal vast wel ergens vastliggen in de statuten.

Ik stel me er iets bij voor als - Samenbrengen van fietsreizigers met als doel uitwisselen van reis en materiaal ervaringen - daar waar mogelijk een springplak vormen voor het maken van een (wereld)reis

Wat we zien is dat het forum (en de vereniging) toch ook vaak een ontmoetingsplek is voor vakantiefietsers (zoals ik zelf) en een functie heeft om de fiets als vakantie vervoersmiddel onder de aandacht te brengen.

Dat eerste hoeft geen conflict te vormen met het laatste. Al wordt een fietsvakantieganger door de fietsreiziger wel eens met de nek aangekeken. Heeft er iemand inzage in de huidige 'officiele' verenigingsdoelstellingen ?

Wouter
Willem Jongman schreef:welke kant moeten we op?
Willem
Hier een paar scenarios om op te schieten:

1) net als nu, maar misschien een tikje gegroeid. Dus met zwartwit blad, website/databank (en forum) uitgever voor het blad, professionele ledenadmin? een aantal kampeerweekenden, diverse buitenlandtripjes, cursussen en een flinke beurspresentatie

2) barebones: dat blad is maar werk, we hebben toch een site. Cursussen, Fietstochten? Dat doen die bedrijven maar lekker zelf, misschien dat ze een advertentie kunnen kopen op de site. Zaken uitbesteden? Als de vrijwilligers het te druk hebben moeten de leden maar evenwachten of zelf de handen uit de mouwen steken. 2 x keer een weekend met kampvuur en dialezingen moet toch voldoende zijn

3) We gaan groot! Het blad krijgt een kleurtje, auteurs krijgen betaald, de contributie gaat omhoog, aanbiedingen in het blad en op de site, cross selling, De wereldfietsers credit kaart (met doorlopende reisverzekering!) wordt geintroduceerd, er komt een onderdelenlijn voor gestrande reizigers, we richten een Duitse afdeling op, de ledenraad stelt een directeur aan.....

Pathfinder_II schreef: Heeft er iemand inzage in de huidige 'officiele' verenigingsdoelstellingen ?
De Vereniging heeft ten doel:
het verzamelen en uitwisselen van informatie die van belang is voor fietsreizigers;
het verzorgen van voorlichting over fietsreizen;
het totstandbrengen van contacten;
het behartigen van de belangen van fietsreizigers,
alles in de ruimste zin des woords.

Ik wacht nog met lid worden tot deze problemen geklaard zijn.

mijn idee: zoals nu is prima.

groetjes,

Thomas

Het idee om met regionale groepen te gaan werken, wat eerder op dit forum werd genoemd, lijkt me een prima idee.

Een zelfde format als bijvoorbeeld de HCC waarbij de leden actief deelnemen aan verschillende intressegebieden.

Maar uiteraard het blad en het forum wel op landelijk niveau houden.

Hallo Nessie,
Het idee om met regionale groepen te gaan werken, wat eerder op dit forum werd genoemd, lijkt me een prima idee.

Een zelfde format als bijvoorbeeld de HCC waarbij de leden actief deelnemen aan verschillende intressegebieden.
dat is/was inderdaad de kracht van de HCC.

Alleen is het beleid van het bestuur van de HCC in de loop der tijd veranderd, ze zijn zich steeds meer op de consument (helpdesk, Internet toegang etc.) en de commercie gaan richten, met alle marktrisico's van dien. Het is de HCC ook bijna fataal geworden, er werd verlies geleden op de HCC-dagen, ze gaven allerlei bladen uit waarmee het ook niet al te best gaat. Om de vereniging te redden zijn ze met een flinke reorganisatie bezig, want het geld begon op te raken. De vraag is of de uitloop van de leden te stoppen is.

Maw. dit kan er met scenario 3 gebeuren.

Groetjes,
Frank

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, die kant moet deze vereniging ook zeker niet op. Hiervoor is het ook belangrijk dat de doelstellingen van de vereniging duidelijk omkaderd zijn.

Maar de stuctuur van de HCC heeft er wel voor gezorgd dat de leden zeer actief zijn en dat is toch een van de belangrijkste doelstellingen van een vereniging?

Het is nu net de vraag hoe actief de leden van een vereniging als de Wereldfietser moeten/willen zijn. Anders dan bij een tennisclub, die je nodig hebt om samen tournooien en competitie te spelen, met een clubhuisen banen (tenzij je zelf een eigen baan in de tuin hebt maar dan nog) is tourfietsen niet van zichzelf een gezamelijke bezigheid.
Dat betekent dat een vereniging iets extra moet bieden omdat individuele tourfietsen leuker, makkelijker etc te maken. Ik kan dan enerzijds naar binnen gericht denken, waarbij ik vooral denk aan praktische informatie zoals de reparatiecursussen of informatie over verre landen. Ik kan ook naar buiten gericht denken, en het zien als een groep mensen die het zo leuk vindt om lange verre fietstochten met bagage te maken, dat ze anderen wil overtuigen eens een voorzichtige poging te wagen. Veel hulp op het forum zit in deze hoek, en hetzelfde geldt voor onze aanwezigheid op beurzen, en de fiets en wandelbeurs in het bijzonder.
Willem

Nessie schreef:Daar ben ik het ook helemaal mee eens, die kant moet deze vereniging ook zeker niet op. Hiervoor is het ook belangrijk dat de doelstellingen van de vereniging duidelijk omkaderd zijn.

Maar de stuctuur van de HCC heeft er wel voor gezorgd dat de leden zeer actief zijn en dat is toch een van de belangrijkste doelstellingen van een vereniging?
bij de HCC zijn het vooral de gebruikersgroepen die actief zijn, dit als toevoeging.
Ben zelf lid van de DOS-gg (Disk Operating Systems, waardoor er ruimte leek & bleek te zijn voor Windows-gg want velen dachten dat DOS "het" DOS was.... maar de naam is allesomvattend,; de naamswijziging mislukte door te laat reageren...)
http://www.dosgg.nl/
Deze gg is dus springlevend en is financieel zeer gezond! Doet het beter dan de moeder HCC!
Ben benieuwd waar het met de moeder heen gaat na hun dieptepunt...
Kortom: ben het helemaal eens met de opmerking kijk hoe het de HCC vergaan is met hun koerswijziging...

Ik heb tijdens de paastocht hardop gedacht met meerdere mensen... mijn idee:

De vereniging heeft voor mij drie functies:
- informatie verstrekken (hoe wat waar etc... -> website + beurzen)
- motiveren (tijdschrift + website.. verhalen/foto's)
- mensen bijeenbrengen (activiteiten)

Waarbij de vereniging (hoop ik) niet alleen voor wereldfietsers is, maar voor vakantie fietsers in het algemeen...

De website is waardoor ik de wereldfietser heb ontdekt, ben lid geworden en zal blijven. Ik hoop dan ook dat het grooste gedeelte openbaar zal blijven als het bestuur gaat denken over leden/niet leden gedeeltes. Wat mij nog wel een handig extratje lijkt is een indicatie geven wat voor lid je bent: 1) bestuur 2) oud bestuur 3) wf lid 4) vf lid 5) forum lid... eventueel met de aantekening commercieel belanghebbende?? Maar dat is eigenlijk een discussie op zichzelf.
Ik heb zelf niet heel veel met het tijdschrift, alhoewel ik het wel altijd in één ruk uitlees ;) Een PDF versie (eventueel in kleur) zou misschien ook handig zijn voor de leden die bomen en verzendkosten willen sparen... Ik zou het iig niet opdoeken aangezien het de grote groep "sluimerleden" bedient.
Qua activiteiten regelt de vereninging zichzelf wel volgens mij. Alhoewel het altijd leuk is om 2 WF-activiteiten per jaar te hebben om eens met zn allen bij elkaar te komen.

Wat mij betreft zou de contributie best wat omhoog mogen, of een jaarlijkse herinnering voor een vrije gift?

Ik vind het prima zoals het nu gaat... alleen zou er voor bepaalde leden-relevante informatie/discussie (omtrend de vereniging zelf) misschien een deel van het forum ook achter een login scherm komen? Lid worden heeft voor mij eigenlijk weinig toegevoegde waarde gehad, buiten dat ik de vereniging gewoon financieel ondersteun ;)

MvG, Matthijs

Optie 1) van Marten spreekt mij het meeste aan.
Ik denk ter aanvulling aan:
- Dat leden vaker de Landeninfo aanvullen waar mogelijk
- Terugkerende topics op het forum algemeen behandelen om potentiële leden wat makkelijker op weg te helpen (waarvan het materiaal-gedeelte voor de toekomst in de planning staat)
- Nóg meer tochten des weekends! Wellicht een idee om in een jaar een "Ronde van Nederland" te fietsen?!
- "Workshops" fietsvakantie door ervaren leden voor de andere leden?
- Mogelijk is er een product bij een verzekeraar te regelen, toegespitst op fietsers? Bijv. keuze uit een gecombineerde fiets- en reisverzekering en een gecombineerde fiets- en wereldreisverzekering?
Hierin moet je uiteraard vrij zijn. Maar het gaat mij om de mogelijkheid te bieden.

andre@home schreef:
Nessie schreef:Daar ben ik het ook helemaal mee eens, die kant moet deze vereniging ook zeker niet op. Hiervoor is het ook belangrijk dat de doelstellingen van de vereniging duidelijk omkaderd zijn.

Maar de stuctuur van de HCC heeft er wel voor gezorgd dat de leden zeer actief zijn en dat is toch een van de belangrijkste doelstellingen van een vereniging?
bij de HCC zijn het vooral de gebruikersgroepen die actief zijn, dit als toevoeging.
Ben zelf lid van de DOS-gg (Disk Operating Systems, waardoor er ruimte leek & bleek te zijn voor Windows-gg want velen dachten dat DOS "het" DOS was.... maar de naam is allesomvattend,; de naamswijziging mislukte door te laat reageren...)
http://www.dosgg.nl/
Deze gg is dus springlevend en is financieel zeer gezond! Doet het beter dan de moeder HCC!
Ben benieuwd waar het met de moeder heen gaat na hun dieptepunt...
Kortom: ben het helemaal eens met de opmerking kijk hoe het de HCC vergaan is met hun koerswijziging...
Ik vind dat men ten eerste moet kijken naar de aard van de vereniging en dus geen appels(computer clubs) met peren (fiets clubs) moet vergelijken.

Een vergelijking met bijvoorbeeld de KNBV (Koniklijke Nederlanse Bergsport Vereneniging) komt in ieder geval kwa aard van de activiteiten dichter in de buurt.

Geteld naar het aantal vakantie fietsers denk ik dat er een enorme behoefte bestaat aan een organisatie waarin hun belangen verenigd worden. Ik denk (vermoed!) dat het forum onder de vakantiefietsers heel erg leeft.

Als ik nu naar de naam en oorsprong van de vereniging kijk denk ik dat deze gericht is op de wereldreiziger en dat verklaart ook deels de vervreemding van forumbezoekers als ik. Ik ben (nog!) geen wereld reiziger. Tenminste, ik heb nooit langer dan 12 weken achter elkaar gereisd. (waar ligt de grens tussen "vakantie" en "reis"?) Ik weet inmidddels wel dat de "harde kern" van de vereniging alllen onder noemer wereldfietser vallen.

Ik denk dat voor beide plek is. Desnoods in twee verenigingen.

Vakantiefietsen is in. Daar zal men op het forum een antwoord op moeten geven. De kwaliteit van het forum is, mits toegankelijk voor "professionals( ik weet het, hier ga ik commentaar op krijgen) simpelweg te groot om voor beide "partijen" te ontkennen. Probleem is mischien een verschil in mentaliteit tussen wereld-, en vakantie fietser.

Terug naar het voorbeeld van de KNBV. Daar is van alles te delen. Kennis, materiaal, activiteiten met korting, materiaal huur, en zelfs het boeken van reizen. Als men achter de schermen kijkt ziet men wel enkele grote juridische verschillen. Alle activiteieten waar een financieel risico aan zit is in een BV gegoten. Dit om iedere hoofdelijke aansprakelijkheid uit te sluiten. Reizen worden nog steed (belangenloss!) geleid door fanatieke leden. Maar de organisatie wordt vaak groot ingekocht bij bv SNP. Dit om het goedkoop te houden. Ik heb daarom een enorm respect voor leden van de wereldfietser die reizen organiseren voor anderen. Datzij dit doen met behulp van andere organisaties is wat mij betreft normaal. Het tekent de mentaliteit van de vereniging dat ze hierop afgeschoten worden onder de noemer "commercie".

Ik wou dat de vereniging ook voor mij betekenis ging krijgen buiten het forum. Ik ben geen wereldreiziger. Ik heb per jaar 5 weken vakantie die ik aan fietsen besteed. Daarnaast vind ik een maatschappelijke carriere ook belangrijk. Is er plek voor mij in de toekomstige vereniging ?

Om in de opties van Marten te praten ik denk dat er markt is voor iets dat tuusen 1 en 3 inzit maar niet 2 is.

Groet,

Rolf Kuijpers

rtk schreef:
andre@home schreef:
Nessie schreef:Daar ben ik het ook helemaal mee eens, die kant moet deze vereniging ook zeker niet op. Hiervoor is het ook belangrijk dat de doelstellingen van de vereniging duidelijk omkaderd zijn.

Maar de stuctuur van de HCC heeft er wel voor gezorgd dat de leden zeer actief zijn en dat is toch een van de belangrijkste doelstellingen van een vereniging?
bij de HCC zijn het vooral de gebruikersgroepen die actief zijn, dit als toevoeging.
Ben zelf lid van de DOS-gg (Disk Operating Systems, waardoor er ruimte leek & bleek te zijn voor Windows-gg want velen dachten dat DOS "het" DOS was.... maar de naam is allesomvattend,; de naamswijziging mislukte door te laat reageren...)
http://www.dosgg.nl/
Deze gg is dus springlevend en is financieel zeer gezond! Doet het beter dan de moeder HCC!
Ben benieuwd waar het met de moeder heen gaat na hun dieptepunt...
Kortom: ben het helemaal eens met de opmerking kijk hoe het de HCC vergaan is met hun koerswijziging...
Ik vind dat men ten eerste moet kijken naar de aard van de vereniging en dus geen appels(computer clubs) met peren (fiets clubs) moet vergelijken.

Een vergelijking met bijvoorbeeld de KNBV (Koniklijke Nederlanse Bergsport Vereneniging) komt in ieder geval kwa aard van de activiteiten dichter in de buurt.
....................Groet,

Rolf Kuijpers
De genoemde opmerking sloeg op het positieve van de bijdragen van de actieve leden, niet op de activiteiten zelf... (fietsen versus computeren).

De eer tav deze opmerking kwam niet mij ten goede, ik steunde deze opmerking enkel van de boodschapper (en doe dat nog steeds!).

Als "branchevervreemding" niet gewenst is, dan is dat een goed recht. Niettemin heb ik als woon-werk fietser het nodige geleerd op dit forum. Om het lid worden van dit forum lijkt dit geen beperking te zijn, waarvoor mijn dank.

De genoemde opmerking sloeg op het positieve van de bijdragen van de actieve leden, niet op de activiteiten zelf... (fietsen versus computeren).

De eer tav deze opmerking kwam niet mij ten goede, ik steunde deze opmerking enkel van de boodschapper (en doe dat nog steeds!).

Als "branchevervreemding" niet gewenst is, dan is dat een goed recht. Niettemin heb ik als woon-werk fietser het nodige geleerd op dit forum. Om het lid worden van dit forum lijkt dit geen beperking te zijn, waarvoor mijn dank.
Hoe kunnen we concreet (aan de hand van voorbeelden) het positieve van de HCC projecteren op de WF ?

RTK schreef:

Ik wou dat de vereniging ook voor mij betekenis ging krijgen buiten het forum. Ik ben geen wereldreiziger. Ik heb per jaar 5 weken vakantie die ik aan fietsen besteed. Daarnaast vind ik een maatschappelijke carriere ook belangrijk. Is er plek voor mij in de toekomstige vereniging ?
:shock:
Klim eens op de fiets en ga mee tijdens een weekend. Ik denk dat je dan een beter beeld krijgt van de mensen achter de WF.

de Fries schreef:
RTK schreef:

Ik wou dat de vereniging ook voor mij betekenis ging krijgen buiten het forum. Ik ben geen wereldreiziger. Ik heb per jaar 5 weken vakantie die ik aan fietsen besteed. Daarnaast vind ik een maatschappelijke carriere ook belangrijk. Is er plek voor mij in de toekomstige vereniging ?
:shock:
Klim eens op de fiets en ga mee tijdens een weekend. Ik denk dat je dan een beter beeld krijgt van de mensen achter de WF.
Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.

rtk schreef:
de Fries schreef:
RTK schreef:
Ik wou dat de vereniging ook voor mij betekenis ging krijgen buiten het forum....Is er plek voor mij in de toekomstige vereniging ?
:shock: Klim eens op de fiets en ga mee tijdens een weekend. Ik denk dat je dan een beter beeld krijgt van de mensen achter de WF.
Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.
Hmm.. een eerste indruk is natuurlijk belangrijk, maar is het ook niet dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst?
Ga gewoon nog eens (een paar keer) mee, Elke tocht is weer anders denk ik -> andere mensen, andere route, andere problemen. Ook zal elke tocht zijn eigen hoogte en laagtepunten (bewust geen dieptepunten) hebben en je kan niet verwachten dat alles perfect en volgens jouw verwachtingen gaat. Maar ik denk dat het ook een beetje geven en nemen is... groepsreizen zijn teamsport.

rtk schreef: RTK schreef:

Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.
Dan zou ik ook afhaken. Wanneer was dat dan. Toch niet in 2004?

Theo Jorna schreef:
rtk schreef: RTK schreef:

Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.
Dan zou ik ook afhaken. Wanneer was dat dan. Toch niet in 2004?
Het jaar weet ik zo 123 niet meer. Voor 2006 iig. De tocht was 4 dagen, volgens mij met Hemelvaart: Den Haag, Rockanje, Schoonhovenj, Woerden, Hazerswoude, Leiden, Den Haag. Mooie tocht hoor. Maar dat geforceerde groeps gedoe hoeft van mij echt niet.

RTK