Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ergon handvatten die afgeven. - Forum Wereldfietser

Ergon handvatten die afgeven.

Wie heeft er ervaring met Ergon Handvatten die afgeven?
Ik heb de mijne ongeveer twee jaar en al vanaf het begin geven
ze verschikkelijk af.
Als ik na een dag fietsen mijn handen bekijk lijkt ik wel een automonteur.


Groeten,

John.

Ik heb er wel eens vaker over gehoord. John welke handcreme gebruik je :lol:

Alle gekheid op een stokje, soms kan door zonnemelk op de handen het rubber ietsiepietsie oplossen en zwart worden. Dus na het insmeren met Niveau factor 20 was ik mijn handen altijd af en dan blijven mijn Ergon handvatten schoon.
En soms schoonmaken met wasbenzine maakt ze weer spik-en-span.

Ze worden niet alleen zwart door zonnebrand creme maar lossen ook op. :(

Blanche
johntelleman schreef:Als ik na een dag fietsen mijn handen bekijk lijkt ik wel een automonteur.
Fietshersteller dan toch wel?

Maar heb idd ook de ervaring dat grips met een zachter compound afgeven, zeker als het wat warm word. Heb nu een stel van Sram (geloof ik) die redelijk hard zijn en deze geven niet af.

Maar daarmee ben jij nog niet van het probleem af...

Rijd je met handschoenen? Kan ook zijn dat de combi van verwarmen en zweet de boel "losweekt"?

Bas

schrik niet wat er in een sunscreen kan zitten....
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen
Er zijn nog meer varianten. Vooral de zgn heterocyclische componenten die een of meerdere stikstof atomen bevatten hebben sterke oplosmiddel eigenschappen.
Truuk: neem de cremes mee die je gebruikt en test die op een klein plekje op een handvat van een demo model in de winkel. Geeft het niet af... OK...
Zullen ze niet altijd blij mee zijn.... (zeker als ze geen demo hebben....
Je zou de fabrikant nog kunnen vragen om een test stukje en dan doe je het testje thuis. Of dat lukt geen idee, in de professionele wereld van testen is het wel gebruikelijk dat je test materiaal krijgt (bijv voor harsen/lakken)

Ik heb ook Ergons, en heb er geen last mee. Hoogstens vind ik ze wat zacht en zit er aan het eind van de dag wat "slijtresidue" op mijn handschoenen, maar ze geven bij mij in elk geval niet af.
De grip is zo goed dat ik vastgeplakt zit aan de handvatten. En inderdaad het plastic zit aan je handen na een dag fietsen. Na 8000km komt het zwart door het wit heen. Nieuwe versie schijnt beter te zijn. Ik ga ze binnenkort drie weken uitproberen :lol:

Oja, ik fiets al snel met kleffe zweet handjes en smeer me te weinig in met nivea.

Eric

OKE, nu we het er toch over hebben

De ergons van ons hebben ook het probleem van vuil worden, oplossen en plakken.
Ik denk dat we de fabrikant er maar eens op moeten aanspreken. Ik dacht dat wij het probleem alleen hadden. Ook is inmiddels het grijze gedeelte zover opgelost dat er geen profiel meer op zit.

Ze zijn trouwens wel een genot om mee te fietsen.

Hans Stalpers

Ik heb ook Ergons op mijn Santos Travelmaster zitten.
In het begin gaven ze ook af, nu valt het wel wat mee. Alleen als het erg warm is geven ze nog wel eens af.
Ik heb er nu 3500 km mee gereden en wat mij nu juist opvalt is dat ze op bepaalde plaatsen erg hard slijten :(

Ronnie de Jong

waarschijnlijk is de fabrikant te er doorgeschoten naar de comfort kant van het materiaal of zijn formulering is niet goed..... als hij zijn materiaal meer zou versterken/vernetten zal de slijtage en de afgifte waarschijnlijk minder worden.
Meer durf ik er niet over te zeggen, ben niet zo goed thuis in het zgn compounden van dit soort materialen en ben ook geen polymeerfysicus.
Het lijkt me een goed idee om de leverancier er op aan te spreken, zeker omdat je namens een doelgroep zou kunnen spreken vanuit WF, tja... als er niets gebeurt/niet gecommuniceerd wordt lijkt mij dat ze een probleem hebben....
Het aanspreken zou op zijn minst toch een ronde tafelgesprek op moeten leveren om een inventarisatie vh probleem en het streven naar even mogelijke oplossing na te lopen, ook al is het geen wereldprobleem, het is wel een productprobleem...

Ik heb ook van die Ergons, het simpelste model, GP1 of zo, iets van 20 euro per paar. Ze geven bij mij niet af. Maar ... ik ben er verder niet zo tevreden over. Heb ook het gevoel dat de Ergons een beetje een hype zijn.

Een nadeel vind ik dat je je handen niet helemaal kunt sluiten om de handvaten heen, waardoor ik de "houvast" als minder ervaar.

Verder voelen ze bij koud weer ook erg koud aan, de warmte wordt uit je handen getrokken. Ze zijn denk ik te massief. Geef mij maar foamachtige handvaten.

Maar ja, net als bij zadels zijn dit soort meningen natuurlijk nogal subjectief...

Ik heb ze ook en er zitten na een dag fietsen wat spikkeltjes op mijn handen, maar meer ook niet... zeker geen automonteur handen! ;)

Ik heb die ergons wel vrij vaak versleten gezien. Ik vermoed dat de rubbersamenstelling te veel op comfort is gekozen en te weinig op slijtvastheid en vooral op bestandheid tegen het spul dat we wereldfietserhandsmeersel kunnen noemen (water, huidvet, zout, stof en zand, zonnebrandcreme, beetje olie en wat chocola en al het andere dat eetbaar is, kortom agressief spul als het tegelijk met warmte en zonlicht zijn werk kan doen :wink: )
Leon
johntelleman schreef:Wie heeft er ervaring met Ergon Handvatten die afgeven?
Ik heb de mijne ongeveer twee jaar en al vanaf het begin geven
ze verschikkelijk af.
Als ik na een dag fietsen mijn handen bekijk lijkt ik wel een automonteur.


Groeten,

John.
Je hebt van die zwarte linnen tapes waar ze het "kromme stuur" mee bekleden. Tape die over de handvatten en je handen blijven schoon.

Juist om meer gevoel te hebben fiets ik met alleen maar van die tape, zonder rubber of foam. Misschien is dat wel de oplossing? :lol:

Leon schreef:Ik heb die ergons wel vrij vaak versleten gezien. Ik vermoed dat de rubbersamenstelling te veel op comfort is gekozen en te weinig op slijtvastheid en vooral op bestandheid tegen het spul dat we wereldfietserhandsmeersel kunnen noemen (water, huidvet, zout, stof en zand, zonnebrandcreme, beetje olie en wat chocola en al het andere dat eetbaar is, kortom agressief spul als het tegelijk met warmte en zonlicht zijn werk kan doen :wink: )
Leon
Wat mensen zelf van nature afscheiden is heel verschillend. Sommigen zweten accuzuur, en ieder stuk blank staal dat ze beet pakken zal bruin gaan roesten. Anderen zijn meer PH neutraal

er zijn ook staal soorten die niet roesten..... dus zuurbestendig zijn. Idem dito voor rubber soorten die en veel slijtvaster zijn en veel oplosmiddelresistenter zijn. Dit hangt oa af van het type polymeer en de vernettingsdichtheid die gebruikt wordt.

marten schreef: Ieder stuk blank staal dat ze beet pakken zal bruin gaan roesten
andre@home schreef: er zijn ook staal soorten die niet roesten..... dus zuurbestendig zijn.
?????????????

Als we het over blank staal hebben hebben we het over een bepaalde oppervlaktekwaliteit constructiestaal, geen RVS
En roestvaststaal roest ook, alleen vormt de chroomoxide een dichte doorzichtige laag. Als 'zuurvaste' roestvaststaal soorten niet oplossen wil dat alleen zeggen dat de druk, temperatuur of concentratie nog niet hoog genoeg is ;)

hmm, blank staal zal om die reden dus inderdaad niet snel toegepast worden... daarom zijn andere soorten staal die niet of amper roesten mi relevanter.
Aluminium heeft ook zo'n mooi gesloten beschermend geoxideerd laagje. Puur ijzer doet dat juist niet, het oxide van ijzer is er bros, volumineus; roest noemen we dat.. ;)

Eric Schuijt schreef:Ik heb er wel eens vaker over gehoord. John welke handcreme gebruik je :lol:

Alle gekheid op een stokje, soms kan door zonnemelk op de handen het rubber ietsiepietsie oplossen en zwart worden. Dus na het insmeren met Niveau factor 20 was ik mijn handen altijd af en dan blijven mijn Ergon handvatten schoon.
En soms schoonmaken met wasbenzine maakt ze weer spik-en-span.
Handvatten die niet tegen zweet of zonnebrand olie kunnen klinkt toch heel bizar.
Als je ontwerp daar niet tegen kan spreek je van een mislukking.
Net zo iets als een zwembroek die oplost in water o.i.d.
Een fabrikant mag op zijn minst na dit soort bevindingen de materiaal specificaties aanpassen.

Groeten,

John.