Additionally, paste this code immediately after the opening tag: My first fietsvakantie - Forum Wereldfietser

My first fietsvakantie

edit: link onderin geplaatst

Hallo iedereen,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; In augustus en september 2008 wil ik heel graag in m'n eentje door Schotland en wellicht Ierland gaan fietsen. Nu zal er ongetwijfeld een ongeloofelijke lange checklist voor zo'n fietsvakantie zijn. Overigens wil ik ook Ierland doen omdat ik heb vernomen dat Ierland heel mooi is.

Ik ben altijd sportief geweest, maar heb de laatste paar jaar helemaal niets gedaan, dus zal ik van te voren moeten trainen om iig m'n lichaam te laten wennen aan de bewegingen van het fietsen. Vroeger wel veel gefietst.

Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik zo'n fietsvakantie ga doen, dus wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn. Ook omdat ik alleen ga.

Ik houd van de natuur, cultuur en van dieren. Met deze info in het achterhoofd wil ik een zo'n optimaal mogelijke route plannen.

Hebben de ervaren fietsers onder jullie tips en trucs? of een checklist? En wat vinden jullie eigenlijk de mooiste route?

Ik hoop dat jullie me "opweg" kunnen helpen met deze persoonlijke uitdaging.


groeten uit Rotterdam,

Sander van den Berg



LINKS
------------------------------------------------------------------------
Paklijst (met dank aan Peter Molog)
http://www.fileshost.com/en/file/46815/ ... t-doc.html

Welkom Sander!

Mijn eerste tip is: doorzoek het forum eens, je bent niet de eerste die begint met fietsvakanties, dus er is al veel aan de orde geweest.

Je kunt er al veel informatie vinden.

Succes en heel veel plezier, het is verslavend... dus wees gewaarshuwd!!

;)
Bedankt voor je reactie.

Ik heb wel het 1 en ander gevonden, maar het staat zo verspreid.
Wellicht is het een idee om een sticky te maken met checklists, tips e.d. aangezien je schrijft dat er al veel aan de orde is geweest en ik niet de eerste ben die een fietsvakantie begint.

ik denk dan bijvoorbeeld aan:
- checklist fiets & veiligheid
- checklist camperen
- checklist "ik ga op vakantie en neem mee"
- tips & trucs
- etc..

praktisch toch?


groeten,

Sander van den Berh=g

Beste Sander,

Mijn eerste fietsreis was ook naar Schotland samen met mijn vrouw. Dat was in 2004. Ik had me ook voorbereid via dit forum. We zijn toen van New Castle naar Edingburgh gefietst, vandaar met de fietsen op de trein naar Inverness, vervolgens naar het Noorden naar Bettyhill aan de Atlantische Oceaan. We zijn daarna teruggefietst naar Edinburgh en hebben het bekende festival daar meegemaakt. Van Edinburgh naar New Castle weer met de trein. Een handige gids is "Scotland The National Cycle Network van Harry Henneker".Af en toe flink klimmen , regen en muggen. Toch een onvergetenlijke vakantie.

Veel succes ermee,
Gerard

Ik ga in juli via Newcastle, engels-schotse grens naar Stanraer en steek daar over naar Noord-Ierland. Kettler-Verlag komt eind deze maand uit met een compleet herziene versie van Irland per Rad, een groot aantal routes:
http://www.kettler-verlag.de/irland.htm

thx voor de reply's!

Dat boekje is idd handig, aber es ist in Deutsch...schade ;)

Ik twijfel nog best veel over het land waar ik wil gaan fietsen.
Het gaat mij echt om de natuur, het liefst ongerept.
Auto's wil ik dus echt zo min mogelijk tegenkomen.

Ierland, Schotland of een combi van beide....ik ben er nog niet uit.

Ik zal hier aankomend weekend wat links van checklisten plaatsen en andere nuttige info.

Wanneer andere nuttige links hebben, kunnen ze die natuurlijk ook gewoon hier posten.

thx!

Sander

Sorry jongens, maar deze topic hoort hier thuis:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=3

mijn excuses...


Sander

Als je van ongerept en natuur houdt, dan zit je daar denk ik wel goed!

Andere opties zijn IJsland en Noorwegen bijvoorbeeld.

Sander,

Zelf ben ik 1x in Ierland geweest en twee keer in Schotland, echter niet op de fiets, maar als rugzaktoerist.

In Ierland is Achill Island een echte aanrader. Dit kleine schiereilandje ligt echter wel helemaal in het westen. Het is een mooie plek om tot rust te komen, te genieten van het veelzijdige landschap en typische Ierse kroegen. De pubs zijn daar geweldig en de mensen zijn ook enorm vriendelijk.

Voor Schotland zou ik zeggen: kijk of je een stuk langs Loch Lomond of door de Highlands richting Fort William, langs de Devils staircase en Kings House kan fietsen. Heel fascinerend beide plekken.

Let in beide landen wel op de midgets indien je in een tentje gaat slapen! Deze kleine muggen / vliegen zijn extreem vervelend bij zonsopgang en -ondergang en in windstille periodes en kunnen je goed lek prikken. DEET is een goed middel om de beesten weg te houden.

Veel plezier.

Er is ook een boekje met de Columba-route in Schotland. Misschien kun je daar een stuk van meepakken. De organisatie Sustrans heeft inmiddels ook een flink fietsnetwerk (vaak bewegwijzerd) in Groot-Britannië opgezet, dus daar kun je ook gebruik van maken. Gebruik google en de landeninformatie om meer info te vinden.

Ik vond de westkant van Schotland het mooist, waaronder het eiland Mull. Met de fiets ben ik niet noordelijker dan Oban/Mull geweest, maar eerder wel met de auto. Hoe noordelijker hoe desolater en ruiger. Vergis je in het hoogseizoen niet in de verkeersdrukte. Schotland heeft niet veel wegen, dus daar kan het door het toerisme nog best druk zijn (monteer een spiegeltje). Ook daarom is het denk ik de moeite om je te verdiepen in de routes van Sustrans. Ierland ken ik (nog) niet.

Schotland en Ierland kunnen ook in de zomer flink koud en nat zijn. Ik zou een lange (over)fietsbroek en/of een paar kniestukken meenemen (mijn knieën zijn nogal gevoelig voor kou). Met een muts op hou je ook met weinig extra bagage veel extra warmte vast. Misschien kun je je daardoor veroorloven een thermosfles mee te nemen voor warme koffie of thee. Zeker in Schotland is horeca duur en op die manier heb je toch iets warms te drinken in je pauzes.

Bedankt voor jullie reacties, echt top!

Ik zal in de eerste post de links plaatsen van nuttige documenten e.d.

Bedankt Peter voor de paklijst.
Hey Sander!

Ik heb hetzelfde idee voor september, echter ben ik nog op zoek naar een reisgenoot. Zou jij die checklist naar mij door kunnen sturen, want de link doet het niet meer die in het forum staat. Verder nog nuttige info? Ik ben net begonnen met mezelf voor te bereiden voor de reis.

Ik hoop van je te horen.

Erik
Hoi Erik,

Dezelfde paklijst is ook te vinden op http://www.vakantiefietser.nl/
Dit is een handige site met veel info over fietsen in het buitenland.

Zelf moet ik eerst afstuderen en ben dus nog niet heel erg bezig met het trainen en plannen van de reis.

Waarschijnlijk wil ik eerst met volle bepakking een korte tour door nederland of een iets langere door de ardennen doen.

In ieder geval veel succes met de voorbereiding.

groeten,


Sander