Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets mee met vliegtuig - Forum Wereldfietser

fiets mee met vliegtuig

Ik wil graag naar portugal om daar te gaan fietsen en onderweg kamperen en wil het liefst met eigen fiets. Nu hoor ik allerlei verhalen over het gedoe met de fiets mee in het vliegtuig en zie daar dan ook enigszins tegenop. Ik ben namelijk erg zuinig op me fiets ( koga randonneur). Ook lijkt het me een heel gedoe om zo'n fiets in een doos te stoppen die overigens ook nog erg duur is en je die moet achterlaten en terug weer moet aanschaffen. De fietshoes is nog het makkelijkst qua fietsvervoer en die kan je meenemen en weer gebruiken. ( geen pure geldverspilling dus)
Je moet er 1 uur extra voor uittrekken las ik als je de fiets mee wil nemen en het word als bagage mee geteld dus kan je verder niet al te veel meenemen, lijkt me. Kan iemand mij wat positievers melden over het meenemen van de fiets of is het echt geen lolletje en juist af te raden? Graag jullie reacties,

groet debster

Beste Debster,

Over fietsvervoer per vliegtuig is al heel veel op het forum geschreven. Je moet de zoekfunctie maar eens proberen. Schade kan je altijd krijgen. Als je je fiets in een doos stopt heb je in het algemeen geen lakschade maar loop je het risico dat er een stapel zware koffers op je fietsje wordt gegooid met het risico van grotere schade. Met een hoes heb je in het algemeen meer lakschade en minder ernstige schade, maar het blijft ook een kwestie van geluk. Er zijn fietsers die al tientallen malen hebben gevlogen zonder schade en er zijn er ook die bij de eerste keer al een krom wiel of afgebroken bagedrager hebben. Veel sterkte met je beslissing.

Ronald van der Perk
Even een topic hijack :twisted:

Is het een idee om de pedalen vast te tapen (duct tape) aan de cranks, of zou dat nogal verkeerd uit kunnen pakken?
Ik maak de pedalen altijd vast op de bagagedrager met 2 tiewraps.
Dat klinkt inderdaad als een betere (minder plakkerige) oplossing, bedankt!
Fietsvervoer met het vliegtuig?
Daar is zelfs een film van!
Waar dan?
In de Wereldfiets-groep op Vimeo natuurlijk!

http://vimeo.com/groups/wereldfietser/v ... ort:newest
Goede film, bedankt voor de tip!

Ik vlieg in Juli met Transavia vanaf Nice. Zij geven de volgende richtlijnen:

Code: Selecteer alles

Wijze van aanlevering
*bijna lege banden
*opgeklapte of gedemonteerde pedalen
*stuur gedraaid in lengterichting
Is het beter om de fiets zo aan te leveren en daarmee te hopen dat de bagage jongens en meisjes juist voorzichtig ermee omgaan (omdat ze begrijpen dat het een fiets is), of is dat een naïeve gedachte en kunnen we beter inpakken zoals in het filmpje?
Tja als we beginnen over de beste methode dan zijn er vele meningen. Ik heb al van alles geprobeerd; fiets in plastic, fiets in een hoes en een fiets in een doos. We zijn toch het meest gecharmeerd van de doos, vooral als deze klein is. Daarnaast proberen we ook altijd vanaf kleinere vliegvelden te vliegen. Ik geloof trouwens dat transavia een doos verplicht stelt. Maar goed zoek eens verder op deze site want zowel over de verpakkingsvoorwaarden van de maatschappijen als over de wijze waarop is al heeeeeeeeel veeeeeeeeel geschreven. Een portie geluk is ook altijd belangrijk.
marckr schreef: Ik vlieg in Juli met Transavia vanaf Nice. Zij geven de volgende richtlijnen:

Code: Selecteer alles

Wijze van aanlevering
*bijna lege banden
*opgeklapte of gedemonteerde pedalen
*stuur gedraaid in lengterichting
Is het beter om de fiets zo aan te leveren en daarmee te hopen dat de bagage jongens en meisjes juist voorzichtig ermee omgaan (omdat ze begrijpen dat het een fiets is), of is dat een naïeve gedachte en kunnen we beter inpakken zoals in het filmpje?
Bij Transavia is een doos niet verplicht. Het hangt er gewoon vanaf hoe het grondpersoneel je fiets behandeld. Met dozen wordt vaak gesmeten of er worden veel bovenop elkaar gestapeld. Vaak heb je geluk en doen ze het voorzichtig wanneer ze zien dat het om een (onverpakte) fiets gaat. Bij mijn laatste vlucht vorige week had ik pech en arriveerde mijn fiets met een kromme voorvork en afgebroken naaf op de luchthaven van bestemming en moest ik op een huurfiets de tocht vervolgen :evil:
Ik denk dat we voor een soort tussen oplossing gaan: wel hier en daar wat isolatie materiaal en karton om lakschade tegen te gaan, maar toch nog wel duidelijk in fiets vorm..

Bedankt voor jullie reacties!

Re:

Ronald van der Perk schreef:Als je je fiets in een doos stopt heb je in het algemeen geen lakschade maar loop je het risico dat er een stapel zware koffers op je fietsje wordt gegooid met het risico van grotere schade. Ronald van der Perk
Ik heb vaak gevlogen met een kartonnen fietsdoos. Ik maakte op mijn computer waarschuwingsstickers. Een bagagewagen met een fiets onder koffers, met daaronder vette letters NEE! NO! NON! op knalrood papier uitgeprint. En een andere sticker met de fiets bovenop de koffers in een bagagewagen met daaronder vette letters JA! YES! OUI! op groen papier uitgeprint. Beide stickers op beide zijden van de fietsdoos met Pritt geplakt, dus totaal vier stuks. Zorg ervoor dat je nog eens vier stickers bewaar voor de terugvlucht. Gegarandeerd dat het personeel daar rekening mee houdt! Afhankelijk van het land van bestemming kun je de vette letters ook weer anders vertalen. Op de onderstaande foto stond mijn fiets te wachten op een vlucht naar Parijs. Op de terugvlucht bleek de fietsdoos van het Parijse vliegveld slechts 87 cm hoog te zijn! Mijn fiets is 110 cm hoog.

Afbeelding
Petervd schreef:Ik maak de pedalen altijd vast op de bagagedrager met 2 tiewraps.
Ik zet ze er gewoon omgekeerd weer op, dus naar binnen gericht ipv naar buiten. Weet je zeker dat je ze niet kwijt raakt en minder kans op beschadigen. :D
Het filmpje van John Telleman over het inpakken van de fiets vind ik zeer interessant. Een kleinere doos is inderdaad wat makkelijker mee te nemen.
Is zo'n kleine doos ook te koop of moet je die van een grote maken?
hulst schreef: Een kleinere doos is inderdaad wat makkelijker mee te nemen.
Is zo'n kleine doos ook te koop of moet je die van een grote maken?
Fietsdoos van Cannondale bij de fietsenmaker. :idea:
hulst schreef:Het filmpje van John Telleman over het inpakken van de fiets vind ik zeer interessant. Een kleinere doos is inderdaad wat makkelijker mee te nemen.
Is zo'n kleine doos ook te koop of moet je die van een grote maken?

Of zoals op het fillumpie, een doos van Stevens.
Je zoekt een Stevens dealer op en je gaat vragen.
Ze moeten die dingen toch als afval kwijt.
De Stevens doos bestaat uit heel stevig dubbel karton.

John.
John, bedankt voor de informatie. Heb nog nooit van een Stevens gehoord maar ga er achter aan!!
Martin E. van Doornik schreef:
Ronald van der Perk schreef:Als je je fiets in een doos stopt heb je in het algemeen geen lakschade maar loop je het risico dat er een stapel zware koffers op je fietsje wordt gegooid met het risico van grotere schade. Ronald van der Perk
Ik heb vaak gevlogen met een kartonnen fietsdoos. Ik maakte op mijn computer waarschuwingsstickers. Een bagagewagen met een fiets onder koffers, met daaronder vette letters NEE! NO! NON! op knalrood papier uitgeprint. En een andere sticker met de fiets bovenop de koffers in een bagagewagen met daaronder vette letters JA! YES! OUI! op groen papier uitgeprint. Beide stickers op beide zijden van de fietsdoos met Pritt geplakt, dus totaal vier stuks. Zorg ervoor dat je nog eens vier stickers bewaar voor de terugvlucht.
Ik denk dat er best een markt is voor jouw stickers Martin. Schrijf mij maar alvast in voor een pakje :wink: , ooh en ik vertrek over 12 dagen dus geen druk hoor :wink:
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb vaak gevlogen met een kartonnen fietsdoos. Ik maakte op mijn computer waarschuwingsstickers. Een bagagewagen met een fiets onder koffers, met daaronder vette letters NEE! NO! NON! op knalrood papier uitgeprint. En een andere sticker met de fiets bovenop de koffers in een bagagewagen met daaronder vette letters JA! YES! OUI! op groen papier uitgeprint. Beide stickers op beide zijden van de fietsdoos met Pritt geplakt, dus totaal vier stuks. Zorg ervoor dat je nog eens vier stickers bewaar voor de terugvlucht. Gegarandeerd dat het personeel daar rekening mee houdt! Afhankelijk van het land van bestemming kun je de vette letters ook weer anders vertalen.

Ik weet dat het eerder op het forum heeft gestaan maar ik vind het niet terug.

Martin, kan je die stickers die je gemaakt hebt nog eens posten, dat bespaart mij het geklooi op mijn computer om ook iets te tekenen.

Hartelijk bedankt!
Frops schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Ik heb vaak gevlogen met een kartonnen fietsdoos. Ik maakte op mijn computer waarschuwingsstickers. Een bagagewagen met een fiets onder koffers, met daaronder vette letters NEE! NO! NON! op knalrood papier uitgeprint. En een andere sticker met de fiets bovenop de koffers in een bagagewagen met daaronder vette letters JA! YES! OUI! op groen papier uitgeprint. Beide stickers op beide zijden van de fietsdoos met Pritt geplakt, dus totaal vier stuks. Zorg ervoor dat je nog eens vier stickers bewaar voor de terugvlucht. Gegarandeerd dat het personeel daar rekening mee houdt! Afhankelijk van het land van bestemming kun je de vette letters ook weer anders vertalen.

Ik weet dat het eerder op het forum heeft gestaan maar ik vind het niet terug.

Martin, kan je die stickers die je gemaakt hebt nog eens posten, dat bespaart mij het geklooi op mijn computer om ook iets te tekenen.

Hartelijk bedankt!
Hier zijn ze dan: Klik erop voor een vergroting en download deze met de rechter muisknop. Graag gedaan!

Afbeelding

Afbeelding