Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reserverbuitenband mee of niet? - Forum Wereldfietser

reserverbuitenband mee of niet?

Wat vinden jullie: ik vertrek komende week richting de Noordkaap (vanaf Kristiansand). Mijn fiets is vorige maand goed nagekeken en er zitten nieuwe buitenbanden op, die inmiddels zo'n 1000 trainingskilometers hebben gereden. Het zijn extra dikke banden, met profiel (geen slicks, maar ook geen 'traktorbanden' zeg maar). Zal ik nu wel of niet een extra buitenband meenemen - voor het geval dat? Dit geldt dan vooral voor het stuk tot aan de Lofoten - daarna krijg ik gezelschap en is er ook een auto, zodat deze vraag dan niet meer speelt. Graag jullie mening.

Zou ik altijd doen. Je schrijft niet wat voor banden je erop hebt laten zetten, maar buitenbanden kunnen kapot, en gaan kapot. Je hebt dan denk ik een paar strategische alternatieven. De eerste mogelijkheid is een enkele lichte reserveband (Marathon Racer?), die je naar de volgende stad brengt of zo. Zet die lichte band dan voorop, dan heb je goede kans dat hij het houdt. Echte vouwbanden zijn makkelijk, maar de keus is wat beperkter. Gewone banden kun je, mits je weet hoe, ook vouwen. Als je denkt dat het echt ruw wordt, dan zou ik eenzelfde stevige band kopen als wat er al op zit. Nog een alternatief is om twee sets banden mee te nemen, die erg verschillen. Neem bijvoorbeeld, en afhankelijk van de omstandigheden, een stel snelle slicks mee voor het eerste gedeelte, en een stel stevige profielbanden voor als het ruw wordt. Dan heb je zowel steeds het optimale bandentype, alsook genoeg reserve. Dat is natuurlijk zwaaarder, maar de lagere rolweerstand op het eerste gedeelte maakt veel goed, schat ik zo. Een andere combinatie is gewone stevige banden, plus een stel echte mtb banden, als je dat soort condities verwacht. Verder zou ik altijd nog wat reparatiemateriaal voor buitenbanden meenemen. Dat weegt zowat niets. Helaas, het is waar: buitenbanden gaan kapot. Veel banden hebben tegenwoordig lichtere en soepeler wangen, en dat is erg fijn, maar die wangen kunnen dus heus kapot, en gaan kapot. En tegen een scherp stuk staal op de weg is nog nooit een band bestand geweest.
Wim

Ja wel doen!
Ik zat vorig jaar ook met hetzelfde dillema (ging toen fietsen in Vietnam). Uiteindelijk besloten, vanwege ruimte en gewicht, om het niet mee te nemen, maar alleen van die plakkers mee te nemen voor het geval er een scheur in zou komen. Daar hebben we spijt van gekregen. Mijn reisgenoot kreeg een probleem met zijn buitenband dat niet op te lossen was. Het geluk was dat het op de allerlaatste fietsdag gebeurde, waardoor we onze reis niet hebben moeten afbreken. Maar vanaf nu gaat ie altijd mee. Tis gewoon te jammer als je niet verder kan omdat je materiaal het begeeft...
Gewoon goed opvouwen en ergens aan je stuur of frame vastmaken zodat ie niet in je tas hoeft, maar er ook niet steeds af hoeft. Succes!

Duidelijk! Die gaat mee dus -- ondanks mijn verwoede pogingen om pakgewicht te lozen en minder mee te nemen :-). En reparatiemateriaal voor buitenbanden? Waar moet ik dan aan denken?

Overigens zitten er nu Schwalbe Marathon XR-banden om.

JB schreef:Duidelijk! Die gaat mee dus -- ondanks mijn verwoede pogingen om pakgewicht te lozen en minder mee te nemen :-). En reparatiemateriaal voor buitenbanden? Waar moet ik dan aan denken?
canvas, driehoekige naald en draad (tapijtgaren, dental floss) stuk oude buitenband ve racefiets (dun, om in de buba te leggen), zeem met veter

JB schreef:Overigens zitten er nu Schwalbe Marathon XR-banden om.
Die kun je ook als vouwband krijgen dus dat neemt niet zoveel ruimte in. Dus daar had ik er een van bij me plus een binnenband. Want als je lek rijd wil je niet in de stromende regen zoeken naar het gat. Hup reserve set erom, en door rijden. Kun je als je 's avonds voor je tent zit of erin, die band op je gemak rustig plakken.

Ik neem het niet mee. Misschien als ik meer dan 5000km in gebieden zou gaan fietsen waar ik niet binnen 200km een band kan krijgen.

Ik heb dus geen idee hoeveel fietswinkels ik onderweg ga tegenkomen. En omdat ik toch een beetje op een schema rijd om te zorgen dat ik op tijd ben voor tussentijds geplande ontmoetingen kan ik het me ook niet echt veroorloven om dagen te verliezen op zoek naar een buba. Dus dan maar eentje mee. Hoewel ik net in een fietsenwinkel heel raar werd aangekeken toen ik om een vouwband vroeg (die hadden ze dus ook niet) en in een andere niet geloofd werd toen ik zei dat ik 26"-banden moest hebben. "Op een vakantiefiets? Maar dat is altijd 28 inch". Eh... nee hoor! Maar eens op zoek gaan naar een winkel waar men er verstand van heeft...

JB schreef: Maar dat is altijd 28 inch". Eh... nee hoor! Maar eens op zoek gaan naar een winkel waar men er verstand van heeft...
Nou... als ze nou ook geen verstand van de prijs hebben en je kan een slag slaan.... Maar meestal weten ze dat dan wel weer :wink:

Ik zou maar eens naar een internetwinkel op zoek gaan. Er liggen een paar heel dicht in de buurt :D :wink:

Ik heb mijn vouwband (ook voor mtb met 26'' banden) destijds gekocht bij http://www.bike2build.nl. Zowel via internet te bestellen als in de winkel op te halen.
Succes.

Ik heb nog nooit een extra buitenband meegenomen en ben dat ook in de toekomst niet van plan. Voor langere fietsvakanties zorg ik altijd dat er nieuwe buitenbanden op zitten. De kans die kapot gaan is m.i. net zo klein, als geldt voor allerlei andere duurzame onderdelen (voornaaf, achternaaf, voorderrailleur, achterderailleur, freewheelbody, velgen) waarvan ik ook geen reserve-exemplaar meeneem.
En als er echt 'ns een ramp gebeurt, dan kan je het benodigde onderdeel per express vanuit Nederland laten opsturen naar (bijna) ellke plaats in de wereld.

Gerd

Buitenbanden en spaken zijn het enige wat er bij ons in recente jaren kapot is gegaan. Die kapotte spaken was bij een zwaar overbelast Giant fabriekswiel - van de handgebouwde wielen is er nooit een spaak gebroken.
Buitenbanden gaan toch vaak genoeg kapot. Ik herinner me een naarstige zoektocht in Frankrijk naar fietsenwinkels. Uiteindelijk vond ik een bromfietswinkel waar ze een paar racebandjes hadden, en een paar stekelvarken banden. Kijk ook maar eens bij de recente ervaringen met de Marathon Supreme.
Van binnenbanden zou ik er zelfs een paar meenemen. Ook die kunnen makkelijk kapot (in plaats van alleen maar lek), en plakken van lekken kan wel, maar de band wordt er niet beter van (al eens een snelle afdaling gedaan met plakkers die van de remwarmte loslaten?). Schwalbe heeft Extralight binnenbanden, die een derde lichter zijn, en niet slechter, zeggen ze. Of dat laatste waar is weet ik niet.
Veel hangt natuurlijk af van je bestemming. Ik was oorspronkelijk van plan dit jaar met de buitenland trektocht van de Wereldfietser Alpencolls te gaan beklimmen (o wat ben ik jalours op degenen die wel mee kunnen). Daarvoor had ik speciale lichte klimbandjes besteld: Japanse Panaracer Pasela 26x1,75. Dat zijn zowat de lichtste (440 gram vouw, en 500 gr draad) en snelste tourbandjes die er te koop zijn, maar ze zijn ook wel kwetsbaar. Voor Zwitserland met zijn prima wegen zonder veel glas en andere rotzooi zou ik geen reserve hebben meegenomen, maar zou ik wel voorgesteld hebben voor de groep als geheel een 28 en een 26 inch reserve band mee te nemen. De solofietser is wat dat betreft toch wel in het nadeel. Tegelijk is het voor ons als we als gezin gaan ook een te groot risico om niets bij ons te hebben: we hebben acht 26 inch banden waar iets mee kan gebeuren, en geen twee.
Wim

Een vouwband heb ik zowat altijd bij me, ook op dagritten. Vaak heb ik 'm niet nodig, maar zo eens per twee jaar redt ie een dag voor me.

Ik had vandaag een groot stuk hard plastic in mijn achterband. Ook een deftig gat/scheur in mijn zo goed als nieuwe marathon cross. Misschien toch eens denken aan reserve buitenbanden :). Na 5000km vorig jaar lekvrij heb ik al 1000 rotte km's. 5 lekke banden de laatste maanden.

Zelfs voor een maand onverhard neem ik geen extra buitenband mee.
Mocht er één aan barrels gaan komt de oplossing vanzelf!
Een brok leer o.id. er in naaien is zo gebeurt.

Ook in gebieden als Svaneti, Georgië waar je maar twee auto's tegenkomt maak ik me niet druk. Wachten op een (vracht)auto en hoppekee.
Naar een plaats met fietsbanden en klaar is Kees.

Groeten,

John.

Willem Jongman schreef:Je schrijft niet wat voor banden je erop hebt laten zetten, maar buitenbanden kunnen kapot, en gaan kapot.
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een Marathon XR stuk is gegaan? Ik heb er nu ruim 2 jaar / 14000km een stel op zitten en ze zien er uit alsof ze nog wel 6000km mee gaan. Moet gezegd worden dat ik er niet echt off-road mee ga, hoogstens "landrover paadjes".

Ja gescheurd op de overgang van hiel naar wang na plus minus 3300 km wel nog na constatering nog een paar honderd km mee door gereden en toen een nieuwe om gelegd.

In mijn reparatiekitje zit altijd:

- reserve vouw-buitenband (soms niet mee zoals in Frankrijk)
- binnenband
- binnenbandplakkers
- buitenbandplakker
- multitool
- NBT II
- Noodspaken
- Pomp