Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Registratie van forumleden - Forum Wereldfietser

Registratie van forumleden

Regelmatig kom ik op dit forum berichten tegen van vage personen die iets aan te bieden hebben. Nu las ik ook weer berichten hierover in het kopje "verkopers". Ik ben het met de schrijvers eens dat er verkopers actief zijn die misbruik maken van het forum.

Wat me ook stoort is het vragen naar hulp voor enquetes (t.b.v. commerciele doeleinden) en allerlei andere vage figuren die plotseling opduiken.

Natuurlijk: deze verening heeft als doelstelling informeren over het maken van wereldreizen per fiets ver weg en dichtbij en ik maak vaak ook gebruik van het forum. Omdat ik veel mensen binnen de vereniging ken, weet ik wel het kaf van het koren te scheiden, maar dat geldt volgens mij niet voor ieder lid.

Met het standpunt van dat het forum ook voor niet-leden van de Wereldfietser / Vakantiefietser beschikbaar moet zijn, kan ik me inleven, maar zo maak je het kwaadwilligen die misbruik ervan maken het wel heel makkelijk.

Ik pleit daarom voor een simpel registratieformulier voordat je het forum opgaat, zodat er in ieder geval bij de moderators adresgegevens etc. zijn vermeld, zodat ze makkelijker personen kunnen weren. Volgens mij mag er een kleine barriere bij "ons forum" zijn. Ik wie ook wel weten of het uit een betrouwbare bron komt. Ook een idee is bij de naam wat gegevens te zetten (bijvoorbeeld of iemand wel of niet lid is van de vereniging).


Rutger van den Hoofdakker

Misschien kan je buitenstaanders weren door het verkopen van spullen alleen toegankelijk te maken voor leden van de Wereldfietser?

Het verkopen van spullen is overigens volgens mij niet een van de doelstellingen van de Wereldfietser en misschien dat het daarom niet op het forum als informatiebron niet gepast is :?:

Rutger

De beste oplossing (en denk ik ook de simpelste) is het mogen posten in "Marktplaats" wanneer je minimaal 50 berichten of iets dergelijks al op je naam hebt staan. Op die manier voorkom je dat mensen zich aanmelden, 1 bericht plaatsen en die je vervolgens nooit meer terugziet.

Lijkt me makkelijk te realiseren in phpbb...

Misschien wel een simpele oplossing, maar de beste...? En als je dan toevallig geen veelschrijver bent? Ik ben vier jaar "lid", maar heb geen grote technische kennis, geen fietservaring in Azië, Afika of Amerika waar ik anderen mee kan verblijden en reageer zelden op postings, maar volg het forum wel bijna dagelijks, simpelweg omdat ik interesse heb in wat daar voorbijkomt. Af en toe stel ik eens een vraag op het forum. Ik heb dus geen 50 berichten op mijn naam staan. Als ik dan eens iets te verkopen (of weg te geven?) heb, zou dat dus niet meer mogen...?

Ronald

noorderlicht schreef:Misschien wel een simpele oplossing, maar de beste...? En als je dan toevallig geen veelschrijver bent? Ik ben vier jaar "lid", maar heb geen grote technische kennis, geen fietservaring in Azië, Afika of Amerika waar ik anderen mee kan verblijden en reageer zelden op postings, maar volg het forum wel bijna dagelijks, simpelweg omdat ik interesse heb in wat daar voorbijkomt. Af en toe stel ik eens een vraag op het forum. Ik heb dus geen 50 berichten op mijn naam staan. Als ik dan eens iets te verkopen (of weg te geven?) heb, zou dat dus niet meer mogen...?

Ronald
Ronald. Ik ben het wel met je eens dat 50 berichten niet het minimum is. Eh als je perse die vijftig berichten wilt halen, post je gewoon er 20 bij. Niet zo moeilijk. Maar het gaat toch om kwaliteit en niet om kwantiteit.

De beste oplossing lijkt me dat er links van het bericht niet alleen staat hoeveel berichten je hebt gepost, maar ook of je lid bent van de wereldfietsers of niet. Misschien ook wel interessant te weten hoe lang iemand al lid is, want dan weet je of iemand een oude rot in het vak is of kort lid is. Dat zegt volgens mij toch wel heel veel qua betrouwhaarheid en kennis. Ik ben overigens zelf sinds de oprichting in 1994 lid, maar leer ook nog wel dagelijks bij over het fietsen.

Rutger

Ik kan me volledig vinden in rutgers probleem stelling. Zelf ben ik nog geen lid van de wereldfietser(eigenlijk wordt het wel eens tijd). Dus dan zou dat mij ten nadelen komen oid? Wat misschien beter is, is dan om te laten zien hoelang iemand zich al op dit forum bevind.

Aan de andere kant vind ik dat eigenlijk allemaal ook wel een nodeloos iets, en zou zo een automatisch php of wat dan ook script wat achter de schermen werkt mooier zijn naar mijn mening(voor mijn part maak je het script forumlidmaatschap afhankelijk oid.)

groet,

Marius

In de probleemstelling van Rutger kan ik mij totaal niet vinden.

Om te beginnen ben ik een soort herintredende vakantiefietsster en voorlopig zodanig oriënterend op dat gebied dat ik de stap lid te worden van de organisatie de Wereldfietser nog overweeg, een te grote vind.

Het gaat volgens mij dus niet om wat Rutger schreef. Waar het wel om gaat is of de vereniging en het forum een inclusieve of juist exclusieve clup wil zijn. Dat maakt ook mijn weifelende houding over lidmaatschap uit. Wanneer zowel het forum als de vereniging zich meer naar binnen gaat richten en dus exclusief wil zijn, dan verliest het voor mij zijn energieke en gezonde waarde. Volgens mij keren zich namelijk alleen ongezonde systemen naar binnen. En van die tendenzen zijn er al genoeg in de Nederlandse samenleving. Daar wil ik liever niets mee te maken hebben.

Een gezonde organisatie kan 'eendagsvliegen' waarover het hier gaat aan en jaagt mensen als bijvoorbeeld 'noorderlicht' en mij en vele anderen niet weg! :wink:

Ik ben het met Rachel wel eens.

Daarnaast kunnen de moderators berichten die ze niet vertrouwen of niet wensen gewoon heel eenvoudig verwijderen; dus Rutger's 'probleem' zie ik niet.

Het valt toch allemaal wel mee? Als potentiele kopers worden we toch alleen maar blij van een groter aanbod?
Wat een echt probleem zou zijn is als er malafide verkopers tussen zitten, die gestolen waar verkopen, of rommel. Voorzover ik weet komt dat niet echt voor. Als er al eens iemand voor teveel geld een rotfiets aanprijst als de ideale topfiets om de hele wereld mee te bereizen, dan krijgt zo iemand snel genoeg het deksel op de kop.
Zelf erger ik me wel eens aan lompheden en zeer slordig geschreven posts, maar of dat nu een specialiteit van niet leden of recente posters is weet ik niet.
Dus ja, laten we vooral erg naar buiten gericht blijven. We willen kennis delen, en zoveel mogelijk mensen enthousiast maken, en hen met raad en daad op de goede weg helpen. Gewoon omdat dat de wereld een beetje leukere plek maakt. Anderzijds zou ik het leuk vinden als meer mensen dan ook daadwerkelijk lid werden. Dat maakt het werk van de vereniging wat makkelijker. Daar hoeft toch geen groot gewetensonderzoek aan vooraf te gaan? Vanuit dat perspectief mogen sommige faciliteiten wat mij betreft dus wel degelijk voorbehouden blijven aan de leden.
Wim

Michael W schreef:Daarnaast kunnen de moderators berichten die ze niet vertrouwen of niet wensen gewoon heel eenvoudig verwijderen; dus Rutger's 'probleem' zie ik niet.
Zo is het toevallig ook nog eens..Ik heb ook een slot op mijn fiets zodat een ander er niet mee vandoor kan gaan, hoor! Desondanks ben ik bereid veel met anderen te delen. 8)
Willem Jongman schreef: Daar hoeft toch geen groot gewetensonderzoek aan vooraf te gaan? Vanuit dat perspectief mogen sommige faciliteiten wat mij betreft dus wel degelijk voorbehouden blijven aan de leden.
Rustig nou! Deze kip is aan het broeden. Niet storen.. :wink:

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties die me aan het denken zetten. Er is natuurlijk niet een heel groot probleem. Het forum moet natuurlijk wel toegankelijk blijven voor leden en niet-leden (mits die puur informatie willen hebben zonder bijbedoelingen).

Het enige dat ik graag wil (naast de vermelding van het aantal berichten van de persoon en de woonplaats) is wat meer informatie zoals of iemand wel of niet lid is van de vereniging en misschien wat andere gegevens.

Rutger

De regels zijn er en staan op de forum pagina genoemd. De vraag is of incidenten het instellen van extra regels rechtvaardigen. Je kunt niet in iedere situatie voorzien. Je kunt ook niet van een moderator verwachten dat hij/zij dag en nacht alle forums bewaakt. Wel kunnen we hem/haar een PB sturen als wij vinden dat hij/zij zou moeten ingrijpen.

Rutger schreef:Het enige dat ik graag wil (naast de vermelding van het aantal berichten van de persoon en de woonplaats) is wat meer informatie zoals of iemand wel of niet lid is van de vereniging en misschien wat andere gegevens.
Rutger
Woonplaats lijkt mij ook wel handig Rutger, wel/niet lid is niet zo belangrijk gezien de eerdere discussie over het lidmaatschap, bijna niemand is daardoor lid, maar donateur van het blad.
Liever zou ik al die nicknames kwijt willen, gewoon je eigen naam gebruiken!! :wink:

Rutger schreef:Er is natuurlijk niet een heel groot probleem.
OK, dan zand erover! :wink:
Rutger schreef:Het enige dat ik graag wil (naast de vermelding van het aantal berichten van de persoon en de woonplaats) is wat meer informatie zoals of iemand wel of niet lid is van de vereniging en misschien wat andere gegevens.
He, dus nietwel. :roll:

Niet doen! Er is al, heb ik begrepen, een afgeschermd deel van het forum waar niet-leden zich niet (kunnen) vertonen. Exclusieve gesprekken kunnen zich dus daar afspelen. Waarom zou je dan nog eens extra stempels op voorhoofden gaan zetten? Waartoe dient dat? Zodat je mij of anderen zoals ik minder serieus behoeft te nemen?

Zoals Michael W al zei: het forumbeheer heeft overzicht van IP-nummers en kan kwaadwillende forummers ook nu al schorsen, berichten verwijderen of draadjes op slot doen!

Voor het overige moet je maar vertrouwen op het onderscheidingsvermogen van de deelnemers en het zogenaamde zelfreinigende vermogen.

Michael W schreef:Liever zou ik al die nicknames kwijt willen, gewoon je eigen naam gebruiken!! :wink:
Helemaal mee eens!

"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."

William Shakespeare uit 'Romeo and Juliet'

Ja, ik zou bij nader inzien ook wel van mijn nickname afwillen. Weet iemand of dat te veranderen is.

Groetjes Ronald van der Perk

ciclista schreef:Ja, ik zou bij nader inzien ook wel van mijn nickname afwillen. Weet iemand of dat te veranderen is.

Groetjes Ronald van der Perk
Opnieuw een ID aanmaken?

Een forum moet uiteraard zowel toegankelijk zijn voor leden als niet-leden en daarvoor heb ik de discussie ook niet begonnen Ik ben voornamelijk geinteresseerd in een beetje achtergrond van de mensen die actief zijn op het forum.

Ik ben het met Michael eens je beter je eigen naam kan gebruiken dan een "nickname"

Rutger