Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tarp voor in de woestijn. Hersenstorm. - Forum Wereldfietser

Tarp voor in de woestijn. Hersenstorm.

Hoi piepeloi forumers!

Voor mijn volgende offroad reis door de Taklamakan en Gobi zoek ik een tarp of doek zodat ik in de woestijn een beetje schaduw heb tijdens de siesta (het is als snel 50C in de zon). Mijn tent (een Akto) wil ik als het even kan dan niet opzetten vanwege de grote hitte die daarin onstaat.

De meeste tarps worden echter met wandelstokken/takken/bomen/paaltjes opgezet en laat ik die nu net niet tegen komen onderweg :?

De tarp aan mijn fiets vastmaken is ook geen optie omdat mijn fiets in het mulle zand niet rechtop kan staan. Hier een plaatje van een 'piste':
Afbeelding


Kortom: Ik wil de boog-tentstok van mijn Akto tent gebruiken (tunneltent) samen met een tarp.

Hier een plaatje van de boog:
Afbeelding

Zijn er tarps te koop die je met een tunneltent stok kunt opzetten? De vorm zou dan zo iets moeten worden:
Afbeelding

Hebben jullie misschien andere ideetjes en tips? Ik ben een beetje aan het hersenstormen.

Kan ik anders het tentdoek zelf gebruiken? Of hoe kan ik mijn fiets overeind houden in het mulle zand? Een stok werkte bij mijn vorige reis helaas niet in mul zand.

Alvast bedankt!
Whisky

Je zou eens contact op kunnen nemen met Peter Jongenelen van Tatteljee. Misschien kan die wat voor je betekenen. Ik heb begrepen dat hij nog wel eens speciaaltjes doet.

Ik heb hier een (oude) tarp liggen, met één stok. Waar ik die ooit vandaan heb gehaald weet ik niet meer, maar ze zijn in de handel.

Kijk anders hier eens.

Of woon je in de buurt van Epe?

Ziet eruit als een lastiger tocht die je gaat maken. Gr, hans

Hoi!

Heeft iemand wel eens een skistok gebruikt als 'fiets standaard'? Een skistok heeft zo een breede schijf onderop en die zakt denk ik niet weg in het zand. Als ik mijn fiets zo rechtop kan parkeren kan ik vervolgens de tarp aan mijn frame vastmaken en een afdakje creeren :)

Offtopic:
aandegracht schreef: Ziet eruit als een lastiger tocht die je gaat maken. Gr, hans
Nou ja, de pistes zijn zo'n 900km erg zandig en ik moet 100km dwars door de zandduinen zonder weg (als het lukt) en zonder water. Op dit en de rest van het traject is water (en voedsel) schaars dus ik moet soms tot 30 liter water meeslepen. Maar er zijn hier en daar wel bronnen en wat huisjes maar veel zal er niet te krijgen zijn. Maar op 1 tot 2 meter diepte is wel water te vinden, zeker in de wadies. Ik neem mijn Glock dus mee:
Afbeelding

Om dus niet te veel water te verdampen en omdat mijn hersens er bij 48C mee stoppen wil ik dus een siesta houden in de schaduw.
Helaas is schaduw in de Taklamakan nogal zeldzaam, vandaar die tarp :-)

Voor dit extreem zandige traject wil ik een wat onconventionele fiets gebruiken, de Surly Pugsley. Dit frame is gebouwd voor extreem brede Endomorph banden (26 inch velg en een 29 ich wielomtrek) en vooral geschikt voor rijden in sneeuw en mul zand. Hij is door Jakub met succes gebruikt op een expeditie dwars door Australie:
http://www.wildworks.co.nz/csr/home.php

Door het grote oppervlak van deze 4 inch (!) brede banden op lage druk 'drijf' je als het ware op het zand.

Daarnaast neem ik nog een Extrawheel aanhanger mee met een Endomorph band voor voorraden en water en om het gewicht gelijkmatig over de wielen te verdelen.

Alles komt er dan ongeveer zo uit te zien:
Afbeelding

Het is een niet alledaagse onderneming en niet geheel zonder gevaren dus vandaar dat ik me wat grondiger voorbereid :)

Fiets de wereld (vol met plannen),
Whisky

's nachts kan het dan ook nog eens enorm koud worden in de woestijn dacht ik.

2 stormlijntjes om de fiets recht te houden, stormlijntjes bevestigd aan 2 zandzakken en dan de fiets gebruiken om tarp op te hangen.

Misschien een dom antwoord, maar mij lijkt het zaak om zo min mogelijk mee te nemen.

Willlem

wwwillem schreef:'s nachts kan het dan ook nog eens enorm koud worden in de woestijn dacht ik.

2 stormlijntjes om de fiets recht te houden, stormlijntjes bevestigd aan 2 zandzakken en dan de fiets gebruiken om tarp op te hangen.

Misschien een dom antwoord, maar mij lijkt het zaak om zo min mogelijk mee te nemen.

Willlem
Ultralight moet het inderdaad zijn, alleen al vanwege de water- en voedselvoorraden die ik mee moet nemen in combinatie met het mulle zand. Dat wordt weer labeltjes knippen :lol:

Wat bedoel je met zandzakken? Tentankers zoals deze?
Afbeelding
Ik vraag me af of die het gewicht van de fiets houden. Voor de tent zijn die natuurlijk super :)

De temperatuurverschillen zijn best extreem. Overdag tot 50C, 's nachts tot -5 (in September). Ik moet dus of warme kleding meeslepen, of na zonsondergang in de slaapzak kruipen.

In de Gobi (2e deel van de reis) zijn de temperatuurverschillen nog groter (tot -15C in october) maar de pistes weer veel beter.

Whisky

Ik zou inderdaad zelf iets (laten) fabriceren. Boogstokken kan je ook los kopen, verbind de uiteinden met een nylon koord/band en span er een tarp overheen. Hoeft niet zoveel te wegen. Het grootste probleem lijkt me nog hoe je je scheerlijnen vastzet. Mag ook wel stevig, want het kan toch ook flink waaien in de woestijn.

Voor de nachtelijke uren zou ik toch een licht donsjack meenemen. Zeer klein op te rollen en ongeveer 400 gram, zoiets als dit: http://www.e-omc.com/catalog/products/3 ... -Mens.html
Ze bestaan ook nog lichter, 200 gram, maar of dat warm genoeg is?: http://www.e-omc.com/catalog/products/9 ... -Mens.html

Denk ook eens aan een tentstokhouder, waarmee ca. 5cm dikke tentstokken op een zeil gezet worden. Ik kan het even niet beter uitleggen, maar in de binnencirkel kun je de fietsstandaard zetten. Dat zou ook in een grote zandbak moeten werken.
De tarp span je dan naar de kant van de tentstokhouder. Niet te strak, want dan zal de fiets denk ik wel omvallen. Eventueel kun je de bagage eraaf halen, dan zou de fiets beter moeten blijven staan. Afhankelijk van de situatie uiteraard.
Iets "op maat" en met verzwaarde zakjes (zand, stenen) vastzetten, zal uiteindelijk het stevigste zijn, zeker met soms al die wind.

Veel plezier met de voorbereiding!

4 m lang touw aan je schep binden, die als anker ingraven, andere eind aan je zadel knopen. en daar je fiets mee overeind houden. Tarp aan het zadel, stuur, aanhanger en touw knopen?

Ik zou voor een tarptent kiezen. Coleman heeft ook een soortgelijk model. De Rigel X2. Dit is een enkeldakstentje. Weegt nog geen kilo en de prijs valt ook best mee. Wat je ook kan doen is enkel je buitentent opstellen van de Akto en dan een klamboe als binnentent gebruiken. Maar ik begrijp niet zo goed wat de bedoeling is. Je wil een soort shelter om onder te rusten? Of moet het ook als tent 's nachts dienst doen?
Hoi S0lar!
whisky schreef:Voor mijn volgende offroad reis door de Taklamakan en Gobi zoek ik een tarp of doek zodat ik in de woestijn een beetje schaduw heb tijdens de siesta (het is als snel 50C in de zon). Mijn tent (een Akto) wil ik als het even kan dan niet opzetten vanwege de grote hitte die daarin onstaat.
Dus ik ben inderdaad op zoek naar
1 een afdakje om onder te rusten
2 een mogelijkheid die aan mijn fiets te bevestigen :-)
3 een mogelijkheid om die aan te spannen

Die optie van Marten ga ik eens proberen, ik weet alllen niet of de schep genoeg zand verplaatst om de spanning van de scheerlijn te weerstaan. Sneeuw verijst onder druk en daar werkt deze techniek (Toter Mann) uitstekend. Mul zand verplaatst zich echter. Je moet dus een zo groot mogelijk volume aan zand zien weg te drukken voor een stabiele zekering. Vandaar dat bedouinen dikke houte wiggen diep de grond in rammen. Die verplaatsen veel zand en ´klemmen´ zich zo vast.

Fiets de wereld,
Whisky
whisky schreef:Hoi S0lar!
whisky schreef:Voor mijn volgende offroad reis door de Taklamakan en Gobi zoek ik een tarp of doek zodat ik in de woestijn een beetje schaduw heb tijdens de siesta (het is als snel 50C in de zon). Mijn tent (een Akto) wil ik als het even kan dan niet opzetten vanwege de grote hitte die daarin onstaat.
Dus ik ben inderdaad op zoek naar
1 een afdakje om onder te rusten
2 een mogelijkheid die aan mijn fiets te bevestigen :-)
3 een mogelijkheid om die aan te spannen

Die optie van Marten ga ik eens proberen, ik weet alllen niet of de schep genoeg zand verplaatst om de spanning van de scheerlijn te weerstaan. Sneeuw verijst onder druk en daar werkt deze techniek (Toter Mann) uitstekend. Mul zand verplaatst zich echter. Je moet dus een zo groot mogelijk volume aan zand zien weg te drukken voor een stabiele zekering. Vandaar dat bedouinen dikke houte wiggen diep de grond in rammen. Die verplaatsen veel zand en ´klemmen´ zich zo vast.

Fiets de wereld,
Whisky
Je kunt misschien de belasting op de lijn reduceren als je de fiets zelfstandig laat staan. Zet de kar haaks op de fiets en breng een lijntje aan tussen kar en fiets zodat de hoek zich niet weer openvouwt

Toen mijn bepakte fiets eens rechop moest blijven staan in een drassig grasveld, heb ik de standaard in mijn mok gezet. Werkte prima, zat toen ook te denken aan het meenemen van een deksel van een jampot voor onder de standaard. Misschien werkt het in zand ook wel. De wind die je fiets om kan blazen lijkt me een groter probleem.

Heb je daar in Bayreuth niet ergens een zandverstuiving om eens te gaan experimenteren? Of anders de zandbak van de plaatselijke kleuterschool?

Veel succes, Cora

Hoi!

Dat fiets en aanhanger knikken kan ik ook eens proberen. En dan de tarp daaraan vastbinden en de uiteinden met mijn zijtassen verzwaren.

Hier in de buurt zijn nogal wat zandgroeves en daar kan ik een beetje spelen met mijn schepje en mijn fiets :)
Maar het zand is stukken grover dan dat fijne goedje in de Taklamakan. Dat spul is echt ongelofelijk fijn.

Whisky (spelend in de zandbak)

Klinkt allemaal wel spannend. Alleen vraag ik me af in hoevere een tarp verkoeling kan bieden bij 50 graden. Fikt het infrarood niet deels dwars door het doek heen? Ik heb in Afrika aan het einde van de dag ook wel verkoeling proberen te zoeken in de schaduw van mijn tent. Maar alles om je heen is zo heet dat je hevig blijft verlangen naar een hele grote mangoboom of zo. Die werken een stuk beter.

harry-fietsenaar schreef:Klinkt allemaal wel spannend. Alleen vraag ik me af in hoevere een tarp verkoeling kan bieden bij 50 graden. Fikt het infrarood niet deels dwars door het doek heen? Ik heb in Afrika aan het einde van de dag ook wel verkoeling proberen te zoeken in de schaduw van mijn tent. Maar alles om je heen is zo heet dat je hevig blijft verlangen naar een hele grote mangoboom of zo. Die werken een stuk beter.
En als je zo'n reflecterende reddingsdeken neemt?

Even buiten de vaste kaders denken. Waarom moet de fiets rechtop staan? kun je in dan fijne zand niet een ondiepe kuil graven en daat de fiets overheenleggen? Met daaroverheen weer een reflecterende reddingsdeken? Het lijkt me een rotklus om in die hitte een kuil te graven maar misschien schep je dat fijne zand wel zo weg. Voordel kan zijn dat het dieper gelegen zand koeler is.

Cora

Ik zou mijn fiets allerminst neer willen leggen in dat zeer fijne zand, het kruipt overal in en op, met enorme extra slijtage als gevolg.

Maar dat "buiten de box-denken" spreekt me dan wel weer aan... :D

Hoi!

Bedankt voor de tips!

@ M-geneering. Ik zat eraan te denken om een reddingsdeken/zilveren grondzeil op het zand te leggen en daarop te liggen. Dat scheelt al ietsje in infra rood straling. Die reddingsdeken is tegelijkertijd mijn grondzeil.

Een reddingsdeken als dak verlaagt de tempertuur t.o.v een tarp met 5 graden (ergens gelezen). Niet veel maar toch wat. Maar hij moet ook wat uit kunnen uithouden natuurlijk. Bestaat er een geweven stof (zoals waarvan een tarp gemaakt is) dat gelamineerd is met zilverfolie? Dat zou dan prima geschikt zijn :)

@ cora: Een kuil graven is geen pretje bij 45 graden, het zij om naar water te graven.
Die tip met die deksel en fietsstandaard is ook erg handig. Ik moet dat maar eens uittesten.

@ schlauch: wat bedoel je met tweevoeter?
Hoeveel gewicht kan een skistok houden? Het gaat me eigenlijk niet om de stok zelf maar om dat brede ding waar je je met die stok mee in de sneeuw afzet. Die is toch breed genoeg om niet in het zand weg te zakken? En die kan ik gelijk tegen honden gebruiken :twisted: :wink: Als ik dan op het handvat een soort V-vork monteer, past daar precies mijn frame tussen en kan mijn fiets zo tegen die stok leunen.

@ spironski: dat ultra fijne zand wordt zeker een probleem, ook tijdens het fietsen. In Wadi Rum zat mijn fiets in no-time onder dat schuurpapier spul. Ik ben dan ook nog op zoek naar manieren om scharnierpunten af te kunnen dekken (trapas, pedalen, naven, etc). Ik weet alleen nog niet hoe. Rubberen dichtings ringetjes (o-ringen) verdrogen erg snel.

Wind kan een probleem zijn hoewel ik na de stormtijd en net na het 'regenseizoen' onderweg wil zijn (begin september). Maar als ik pech heb kan ik nog steeds de Kara Buran (Zwarte Zand Storm) over mij heen krijgen. Geen pretje, dus ik wil nog zo een echte stofbril kopen. Mijn gletcherbril sluit niet genoeg af.

Voor wat algemene info over de Taklamakan:
http://de.wikipedia.org/wiki/Taklamakan

Whisky

whisky schreef:Hoi!

Bedankt voor de tips!

@ M-geneering. Ik zat eraan te denken om een reddingsdeken/zilveren grondzeil op het zand te leggen en daarop te liggen. Dat scheelt al ietsje in infra rood straling. Die reddingsdeken is tegelijkertijd mijn grondzeil.

Een reddingsdeken als dak verlaagt de tempertuur t.o.v een tarp met 5 graden (ergens gelezen). Niet veel maar toch wat. Maar hij moet ook wat uit kunnen uithouden natuurlijk. Bestaat er een geweven stof (zoals waarvan een tarp gemaakt is) dat gelamineerd is met zilverfolie? Dat zou dan prima geschikt zijn :)
Geen idee. Ik zou ook vooral naar niet geweven spul kijken zoals Mylar en Tyvek. Waar maken ze die Stratosfeerballonnen van? Die glimmen behoorlijk
Ik ben dan ook nog op zoek naar manieren om scharnierpunten af te kunnen dekken (trapas, pedalen, naven, etc). Ik weet alleen nog niet hoe. Rubberen dichtings ringetjes (o-ringen) verdrogen erg snel.
Whisky
Rubber verdroogt niet, maar er is een hoop niet UV bestendig spul. Ik zou eens kijken of je wat met V-ringen kunt doen http://www.eriks.nl/index.php?v_ringen_alphaseals

Of cylinders uit PU schuim ('Cellasto') snijden en die op de as zetten