Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Britse pond - Forum Wereldfietser

Britse pond

Hallo,

Over twee weken ga ik, zoals ik in een ander topic al had gezegd, met twee vrienden naar Engeland. Nou zit ik even met een vraag over geld wisselen. Is het met een gewone Nederlandse bankpas (in mijn geval ABN Amro Wereldpas) een beetje simpel om geld op te nemen in Engeland? Twee jaar geleden in België was dat nogal lastig namelijk (bij de meeste banken kon je alleen terecht met een pas van die bank). Nu vraag ik me dus af of het nodig/zinvol is om in Nederland alvast wat geld te ruilen om voor de zekerheid alvast wat ponden op zak te hebben, of dat het daar wel lukt.

Groeten, Erwin
De britten mogen dan eigenzinnig en in vele opzichten oldfashioned zijn, van pinpassen hebben ze meer verstand.
Het is al vele jaren mogelijk, langer dan in nederland, geld uit de muur te pinnen. Destijds onbekend met het fenomeen vroegen we ons altijd af wat daar toch te halen was als er weer eens een hele rij keurig in het gelid bij een bank buiten stond.
Kaart erin, pincode en direct de benodigde ponden in de hand. Later wordt dit keurig van je rekening afgeboekt tegen de dan geldende wisselkoers. Financieel gezien is dit veel gunstiger dan vooraf in Nederland wisselen of nog erger op de boot!
Los van het logische feit dat er vele pinautomaten in de buurt van banken te vinden zijn, zijn deze ook te vinden op voor ons minder voor de hand liggende plekken zoals tankstations en vlak naast de ingang van de supermarkt.(vonden wij heel prettig!)
Heel enkel komt het voor dat de kaart niet compatibel is (vaak ook te zien aan de getoonde logo's op de automaten van passen die ondersteund worden), maar dan moet je gewoon een (automaat) deurtje verder.

Geld opnemen met een NL'se bankpas in de UK is geen enkel probleem, en zou het ook niet moeten zijn in Belgie. Ik ben echt verbaasd dat je daar nog moeite mee hebt gehad. Al eens contact over gehad met je bank? Met mijn wereldpas lukt het me door heel Europa geld op te nemen, Belgie, Spanje, Italie, Roemenie, Hongarije maakt allemaal niet uit....

Roef

Oké, in de UK moet het geen probleem zijn dus :). In België (Ardennen) twee jaar geleden (toen nog met een Europas, ook van ABN Amro) zaten de meeste geldautomaten binnen, in de hal van de bank. Om in die hal te komen moest je een pas van die bank door een of ander gleufje halen om de deur open te krijgen. Dat ging dus niet. Ik weet het niet precies meer, maar in ieder geval bij KBC en ING werkte het niet. Fortis werkte wel.

edit: Trouwens, mijn "reisgenoten" met een Postbankpas hadden hetzelfde probleem, zelfs bij ING...

In 2004 had ik een Visa creditkaart in samenwerking met de ANWB, waar ik ook kwam in België, Frankrijk, ik kon er niks mee. Mijn giromaatpas kon ik in de raarste automaten stoppen en er kwam geld uit.

Haike schreef:In 2004 had ik een Visa creditkaart in samenwerking met de ANWB, waar ik ook kwam in België, Frankrijk, ik kon er niks mee. Mijn giromaatpas kon ik in de raarste automaten stoppen en er kwam geld uit.
Klopt, zelfde ervaring met een creditcard van de Postbank, terwijl het simpele giropasje het overal doet. Dom. Republiek, Ecuador en Perú maar niet overal in België. Leve de Europese Unie. :wink:

Nu zou ik ook überhaupt niet met een creditcard geld gaan pinnen, dat kost toch iets van €4,50 per keer?

Erwinho schreef:Oké, in de UK moet het geen probleem zijn dus :). In België (Ardennen) twee jaar geleden (toen nog met een Europas, ook van ABN Amro) zaten de meeste geldautomaten binnen, in de hal van de bank. Om in die hal te komen moest je een pas van die bank door een of ander gleufje halen om de deur open te krijgen. Dat ging dus niet. Ik weet het niet precies meer, maar in ieder geval bij KBC en ING werkte het niet. Fortis werkte wel.
Okee, dat herken ik wel, kan soms voorkomen. Oplossing is dan wachten tot iemand ander gaat pinnen, en als die naar buiten komt snel naar binnen glippen :)

Spironski schreef:Nu zou ik ook überhaupt niet met een creditcard geld gaan pinnen, dat kost toch iets van €4,50 per keer?
Een bepaald percentage van het opgenomen bedrag. Die card had ik ook alleen voor NOOD bij me. En die situatie ontstond helaas. Maar toen faalde de kaart dus En bij Visa deden ze of hun neus bloede want het moest echt aan mijn kaart liggen.....

Dat deed het dus niet want later kwam ik erachter dat Visa op Amerikaanse concept is geschoeid, en dus ook hun automaten, waarvan er in Europa er blijkbaar niet al te veel staan, en het dus niet werkte.
Ik ben 2 weken geleden nog in Noord-Engeland geweest. In bijna elk dorp is een bank en kun je geld pinnen.

Ik weet niet precies waar je heen gaat, maar als je in Schotland komt, hou er dan rekening mee dat je Schotse ponden krijgt. Dit zijn andere dan Engelse ponden en kun je alleen mee in Schotland betalen, dus niet in Engeland. Maar in Schotland kun je wel met Engelse ponden betalen.

Zuid-Engeland gaan we heen. Ik las trouwens op de website van ABN Amro dat geld opnemen in een niet-Euroland normaal 2 euro nogwat kost, behalve bij een aantal rekeningsoorten, waaronder de studentenrekening. Aangezien ik een studentenrekening heb is het dus nog gratis ook :). Maargoed, in ieder geval bedankt voor al jullie reacties!

IK heb enkele keren in Engeland gewoond. Geld opnemen met je Nederlandse pinpas gaat meestal wel, maar niet altijd. De Engelse Postbank gaf me laatst nog problemen. Voor de zekerheid heb ik altijd een mastercard bij me, te meer daar je daar in bijna alle Engelse winkels mee kunt betalen (en zeker in de supermarkten, waar je met je Nederlandse pinpas voorzover ik weet niet terecht kunt). Als je met je credit card betaalt betaal jij geen transactiekosten (de winkel wel). Ik ga nooit mee rnaar het buitenland als ik niet tenminste twee heel verschiilende kaarten bij me heb. Ik heb toch te vaak gedonder gehad.
Wim

Erwinho schreef:Ik las trouwens op de website van ABN Amro dat geld opnemen in een niet-Euroland normaal 2 euro nogwat kost, behalve (...)
Inderdaad de ABN Amro is (een van) de duurste banken als het gaat om geld opnemen in de het buitenland. Er zijn ook banken waar het gratis is, ongeacht het land en het opgenomen bedrag. Bijv. de Triodos-bank. Bijkomend voordeel is dat deze bank ook nog enigzins maatschappelijk- en milieuverantwoord met je geld omgaat.

Gerd

Haike schreef: Een bepaald percentage van het opgenomen bedrag. Die card had ik ook alleen voor NOOD bij me. En die situatie ontstond helaas. Maar toen faalde de kaart dus En bij Visa deden ze of hun neus bloede want het moest echt aan mijn kaart liggen.....

Dat deed het dus niet want later kwam ik erachter dat Visa op Amerikaanse concept is geschoeid, en dus ook hun automaten, waarvan er in Europa er blijkbaar niet al te veel staan, en het dus niet werkte.
Lag het echt niet aan je kaart? Ik ben nog nooit een geldautomaat tegengekomen waar ik mijn Visa-kaart niet kon gebruiken en ik heb er toch al vele tientallen gebruikt over de hele wereld.
Geld opnemen met een Visacard kost overigens maximaal 1,80 euro als je een positief saldo op je Visarekening hebt (waar je ook rente over ontvangt). Buiten de EU-landen wil dat nog wel eens voordeliger zijn dan gebruik van een bankpas.

peter de rijk schreef:
Haike schreef: Een bepaald percentage van het opgenomen bedrag. Die card had ik ook alleen voor NOOD bij me. En die situatie ontstond helaas. Maar toen faalde de kaart dus En bij Visa deden ze of hun neus bloede want het moest echt aan mijn kaart liggen.....

Dat deed het dus niet want later kwam ik erachter dat Visa op Amerikaanse concept is geschoeid, en dus ook hun automaten, waarvan er in Europa er blijkbaar niet al te veel staan, en het dus niet werkte.
Lag het echt niet aan je kaart? Ik ben nog nooit een geldautomaat tegengekomen waar ik mijn Visa-kaart niet kon gebruiken en ik heb er toch al vele tientallen gebruikt over de hele wereld.
Geld opnemen met een Visacard kost overigens maximaal 1,80 euro als je een positief saldo op je Visarekening hebt (waar je ook rente over ontvangt). Buiten de EU-landen wil dat nog wel eens voordeliger zijn dan gebruik van een bankpas.
Nou laat ik het dan zo zeggen, hier in Nederland deed de kaart het probleemloos, maar over de grens niet.

Die €1.80 dat weet ik verder niet, want ik heb nooit een positief saldo op die rekening gehad. Hij stond gewoon op nul, en als ik dan toch via de kaart op nam kwam ik op andere bedragen uit, misschien is dat ook nog een verschil; wel of geen geld op zo'n rekening hebben staan...

Nou, ik heb ik het verleden wel eens noodgedwongen een paar keer geld moeten opnemen met mijn visacard en dat kostte me per keer wel degelijk €4,50! :evil:

Spironski schreef:Nou, ik heb ik het verleden wel eens noodgedwongen een paar keer geld moeten opnemen met mijn visacard en dat kostte me per keer wel degelijk €4,50! :evil:
Dat klopt. En om dat te voorkomen kun je dus een bedrag op de rekening van je VISA-creditcard storten, waarover gewoon rente wordt vergoed. Zolang je positief staat, is geld opnemen dan een stuk goedkoper.
Zo kun je dus een VISA-rekening als vakantiespaarrekening gebruiken.

Nog een tip. overigens niet alleen voor Engeland!

Neem als het kan, van 2 verschillende banken een pas mee.
Vorig jaar werd ik geconfronteerd met een storing bij de Postbank van ruim 24 uur. Errug lastig als je geld nodig hebt. Kan natuurlijk iedere bank een keer overkomen.

Met een tweede pas, eventueel creditcard, heb je een uitwijk.

Peter

Zeker. Ik heb zo wel eens door een fout van Mastercard en het hotel drie dagen in Chicago in een chique hotel gezeten met niet meer dan een paar dollar om droog brood te kopen.
Wim

Ik trek zonder probleem Ponden uit de muur in Engeland.

Het probleem in Belgie zou nu toch opgelost moeten zijn, veel banken hebben nu hun geldautomaat binnen en die waren exlusief voor eigen klanten. De regering is hier tegen in gegaan en nu is er een wet die verplicht dat ook niet klanten geld kunnen afhalen bij een binnen automaat. Want ook voor ons werd het een probleem omdat we nergens binnen konden als we geen klant waren.