Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pas op voor "magneetje" op cranktrekker - Forum Wereldfietser

Pas op voor "magneetje" op cranktrekker

Een maand geleden geleden kocht ik een stuk gereedschap om een pedaalcrank uit de trapas te trekken. Zo'n ding dat uit enkele grijze onderdelen en een sleutel met rode handvat bestaat. Mijn oude cranktrekker (zonder sleutel, daar had ik een bacho voor) was ik kwijt.
Mijn zwarte Giant, die in mijn huis in Zweden staat, moest nieuwe voorbladen hebben. De cranktrekker ter plekke uit de verpakking gehaald en meteen op de crank gezet en dan draaien maar met de sleutel.... maar er gebeurde niets. De trekker kwam wél uit de opening in de crank, die echter vast op de as bleef zitten. Wat bleek? Er zat een soort magnetisch schijfje aan de tap van de bout, die tijdens het draaien tegen de trapas geduwd moet worden. En dit magneetje was groter dat het vierkante gat in de crank. Nou had ik de schroefdraad van de crank kapot getrokken, zodat hij nu total loss is! Ik kon wel janken :evil: . Ik had dit magnetische schijfje nooit gezien en niet opgemerkt. Bij deze wil ik jullie waarschuwen met zo'n overbodig en gevaarlijk dingetje. Ik heb heel boos dat gereedschap het bos achter het huis in gesmeten. Ik heb foto's van de onherstelbare schade genomen, maar omdat ik een analoge camera heb zullen jullie op plaatsing moeten wachten.
De nieuwe voorbladen van 58 euro gaan terug naar mijn fietsenzaak in Winsum (Gr.).
Martin E. van Doornik schreef:Bij deze wil ik jullie waarschuwen met zo'n overbodig en gevaarlijk dingetje.
er zijn tegenwoordig legio crankstellen met dikkere assen waarbij deze adapter
juist wel nodig is.
Ik heb heel boos dat gereedschap het bos achter het huis in gesmeten.
Milieuvervuiler! ;) Duik toch lekker zelf het bos in, dat gereedschap kan het zeker niet helpen.

Het is trouwens wel mogelijk om overmaatse crankschroefdraad te snijden, maar dan heb je ook een overmaat cranktrekker nodig

De crank zit geborgd op de trapas met een bout die je in de trapas draait. Die moet je eerst losdraaien en verwijderen voor je met de cranktrekker aan de gang gaat.
Heb je dat gedaan?

En, Kan je de kapotte draad in de crank niet met een tap weer bijwerken? Die draad zit daar alleen maar om een crancktrekker in te kunnen draaien en verder heeft ze geen functie. Dus die crank kun je altijd nog terug zetten je moet alleen bedenken hoe je het gaat doen als hij er een volgende keer er weer af moet. Eventueel met een poelietrekker....

Haike schreef:De crank zit geborgd op de trapas met een bout die je in de trapas draait. Die moet je eerst losdraaien en verwijderen voor je met de cranktrekker aan de gang gaat.
Heb je dat gedaan?
Of course, ik heb de bouten eerst verwijderd. Ik deed de trekker op de crank toen het schroefgat in de trapas zichtbaar was. Ik heb al veel ervaring met klussen aan fietsen. Een compleet fietswiel spaken is een koud kunstje voor me :wink: . Er zit niets anders op dan de crank door te zagen.... maar tja, die zwarte Giant is al een oud ding, in 1996 tweedehands gekocht van iemand uit Norg (Dr.).
m-gineering schreef:Milieuvervuiler! ;) Duik toch lekker zelf het bos in, dat gereedschap kan het zeker niet helpen.
Dit bos is wel mijn eigen grondbezit hoor (1700 m2)! Ik heb daar ook nog een berk van 17 meter hoog omgezaagd, omdat hij m'n TV-satellietontvangst verstoorde. Anders geen EK op televisie gehad.... Een kapvergunning is in Zweden onbekend.

Martin E. van Doornik schreef:
Haike schreef:De crank zit geborgd op de trapas met een bout die je in de trapas draait. Die moet je eerst losdraaien en verwijderen voor je met de cranktrekker aan de gang gaat.
Heb je dat gedaan?
Of course, ik heb de bouten eerst verwijderd. Ik deed de trekker op de crank toen het schroefgat in de trapas zichtbaar was. Ik heb al veel ervaring met klussen aan fietsen. Een compleet fietswiel spaken is een koud kunstje voor me :wink: . Er zit niets anders op dan de crank door te zagen.... maar tja, die zwarte Giant is al een oud ding, in 1996 tweedehands gekocht van iemand uit Norg (Dr.).
m-gineering schreef:Milieuvervuiler! ;) Duik toch lekker zelf het bos in, dat gereedschap kan het zeker niet helpen.
Dit bos is wel mijn eigen grondbezit hoor (1700 m2)! Ik heb daar ook nog een berk van 17 meter hoog omgezaagd, omdat hij m'n TV-satellietontvangst verstoorde. Anders geen EK op televisie gehad.... Een kapvergunning is in Zweden onbekend.
Dan weet je toch ook wel wanneer je wel of niet een paddestoel op een cranktrekker moet gebruiken?

En een auto die mijn rechtmatig eigendom is, daarvan word van mij verwacht dat ik er ook zorg voor draag dat hij geen olie lekt, anders krijg ik een bon.
Martin E. van Doornik schreef:Een maand geleden geleden kocht ik een stuk gereedschap om een pedaalcrank uit de trapas te trekken. Zo'n ding dat uit enkele grijze onderdelen en een sleutel met rode handvat bestaat. Mijn oude cranktrekker (zonder sleutel, daar had ik een bacho voor) was ik kwijt.
Mijn zwarte Giant, die in mijn huis in Zweden staat, moest nieuwe voorbladen hebben. De cranktrekker ter plekke uit de verpakking gehaald en meteen op de crank gezet en dan draaien maar met de sleutel.... maar er gebeurde niets. De trekker kwam wél uit de opening in de crank, die echter vast op de as bleef zitten. Wat bleek? Er zat een soort magnetisch schijfje aan de tap van de bout, die tijdens het draaien tegen de trapas geduwd moet worden. En dit magneetje was groter dat het vierkante gat in de crank. Nou had ik de schroefdraad van de crank kapot getrokken, zodat hij nu total loss is! Ik kon wel janken :evil: . Ik had dit magnetische schijfje nooit gezien en niet opgemerkt. Bij deze wil ik jullie waarschuwen met zo'n overbodig en gevaarlijk dingetje. Ik heb heel boos dat gereedschap het bos achter het huis in gesmeten. Ik heb foto's van de onherstelbare schade genomen, maar omdat ik een analoge camera heb zullen jullie op plaatsing moeten wachten.
De nieuwe voorbladen van 58 euro gaan terug naar mijn fietsenzaak in Winsum (Gr.).
Hallo sterke jongen, een wiel spaken is voor jou een fluitje van een cent als je de spaaknippels dan maar met gevoel aandraait.
Wat voor lengte sleutel heb je gebruikt om die crank te mollen? want hier heb je wel verschrikkelijk veel kracht voor nodig gehad met het verstand op nul?.
zwartekees schreef:
Hallo sterke jongen, een wiel spaken is voor jou een fluitje van een cent als je de spaaknippels dan maar met gevoel aandraait.
Wat voor lengte sleutel heb je gebruikt om die crank te mollen? want hier heb je wel verschrikkelijk veel kracht voor nodig gehad met het verstand op nul?.
Dat staat er toch? Er zat een meegeleverde sleutel bij de cranktrekker...
Haike schreef:
zwartekees schreef:
Hallo sterke jongen, een wiel spaken is voor jou een fluitje van een cent als je de spaaknippels dan maar met gevoel aandraait.
Wat voor lengte sleutel heb je gebruikt om die crank te mollen? want hier heb je wel verschrikkelijk veel kracht voor nodig gehad met het verstand op nul?.
Dat staat er toch? Er zat een meegeleverde sleutel bij de cranktrekker...
Draad uit de crank draaien is voor veel mensen niet zo moeilijk, meestal lukt het door de onderlegring in de crank te laten zitten. :cry:

IPV zagen zou ik een poelietrekker oid proberen (ligt schuin achter de 7e eeuwig zingende *) denneboom van rechts)



*) NA na Na Na nah! ;)
m-gineering schreef:
Haike schreef:
zwartekees schreef:
Hallo sterke jongen, een wiel spaken is voor jou een fluitje van een cent als je de spaaknippels dan maar met gevoel aandraait.
Wat voor lengte sleutel heb je gebruikt om die crank te mollen? want hier heb je wel verschrikkelijk veel kracht voor nodig gehad met het verstand op nul?.
Dat staat er toch? Er zat een meegeleverde sleutel bij de cranktrekker...
Draad uit de crank draaien is voor veel mensen niet zo moeilijk, meestal lukt het door de onderlegring in de crank te laten zitten. :cry:

IPV zagen zou ik een poelietrekker oid proberen (ligt schuin achter de 7e eeuwig zingende *) denneboom van rechts)



*) NA na Na Na nah! ;)
Dat stond er ook al; dat van die poelietrekker :D

Wat hebben jullie vandaag toch? Verkeerde bril op of zo?

Na na na Na nah :wink:
Het is me ook wel eens gelukt om de crank met een hamer en een stuk staal eraf te tikken..... voor het geval je geen poelietrekker en of cranktrekker hebt ......
Hierbij een aantal foto's van de onderhoud / schoonmaak van mijn zwarte Giant die in mijn huis in Zweden staat: www.mijnalbum.nl/Album=ZLOK4Y3W Klik op het zwarte pijltje rechtsonder voor de volgende foto's.
Stuurbekleding vervangen - nieuwe fietscomputertje - ketting vervangen - beschermring van het grote voorblad verwijderd - aantal spaken vervangen - nieuwe achtercassette - remmen afgesteld - nieuwe snelbinder. Verder de hele boel schoongemaakt en gesmeerd. Aangezien de schroefdraad in de rechter crank door het verraderlijk onopvallende magneetje op de cranktrekker kapot is getrokken, gingen de nieuwe voorbladen 42/52 tanden onverrichterzake naar de fietsenzaak Poort in Winsum (Gr.) retour en ik kreeg 54,90 euro terug. De bestaande voorbladen bleken nog best mee te kunnen maar niet meer voor lang. Daarna heb ik wat mooie fietstochten in de omgeving gemaakt. Daar krijg ik nooit genoeg van!
Het is zondag en ik ben mijn voortandwielen aan het vervangen. Mijn oude cranktrekker is te dun voor mijn octalink as. Daar heb ik nu precies dat "magneetje" van jou voor nodig. Ik ben bang dat jouw "magneetje" niet meer te vinden is in het bos. Wie heeft een tip wat ik als adapter in dit geval kan gebruiken. De winkels zijn vandaag gesloten dus de officiele shimano adapter kan ik vandaag niet halen. Op Youtube staat een filmpje dat een Zweeds 10 Ore muntje de schroefdraad beschadigd. Wat werkt wel??
Martin E. van Doornik schreef:Er zat een soort magnetisch schijfje aan de tap van de bout, die tijdens het draaien tegen de trapas geduwd moet worden. En dit magneetje was groter dat het vierkante gat in de crank.
(...)
Ik heb heel boos dat gereedschap het bos achter het huis in gesmeten.
We begrijpen nu wel waarom dat 'magneetje' ook wel een paddestoel genoemd wordt.
Probeer het eens met eurocenten...