Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen stuurtas - Forum Wereldfietser

Wel of geen stuurtas

In het tijdschrift de Wereldfietser staat bij het artikel over onverharde wegen fietsen: 'Laat je stuurtas bij voorkeur thuis'.

Nu zitten in mijn stuurtas altijd mijn waardevolle spullen en spullen die je snel wilt kunnen pakken. En ik neem die stuurtas dan altijd mee als ik even van de fiets weg ben.

Dus als je geen stuurtas hebt, waar laat je dan je waardevolle en 'snel pakken spullen'. Wat doe je als je even van de fiets weg bent?
Ook worden de meeste stuurtassen als kaarthouder gebruikt. Zijn hier dan ook alternatieven voor?

Groeten, Wouter

Toen ik en Rudi naar IJsland gingen heb ik mijn stuurtas bewust thuis gelaten. de grote camera ging in de achtertas, en dat ging prima.

Hij echter nam hem mee want daar zit zijn nog grotere fotocamera waar hij snel bij wil kunnen. Hij heeft er geen last van gehad, en we hebben flink wat afgebonkt op die tracks daar. Wat dat betreft is de opmerking uit het artikel geen wet van meden en perzen.

Vraag je af hoeveel waardevolle spullen je eigenlijk bij je hebt waar je snel bij wilt kunnen.

Onverhard of asfalt is helemaal geen graadmeter voor wel of niet met een stuurtas fietsen.
Ik ken er wel die er een bloedhekel aan hebben om te rijden met een stuurtas terwijl ze voornamelijk over verharde wegen zoeven.
Ga het gewoon van te voren proberen wat prettig is voor jou, en beslis aan de hand daarvan wat je wilt.

Persoonlijk vind ik het prettig om er wel mee te rijden onverhard of niet.

Ik heb ze altijd behoorlijk truttig gevonden die stuurtassen.
En dat vind ik nog!

Echter voor mijn 40 e verjaardag kreeg ik een stuurtas (slik :? ) van iemand die het echt wel zou merken wanneer ik hem niet zou gebruiken, mijn (fiets)partner Douwe! En nu.... Nu wil ik niet meer zonder. Al mijn spullen die ik snel nodig heb onder het fietsen (zoals een fototoestel of een reep) heb ik zo bij de hand. Mijn waardevolle spullen heb ik ook zo als handzaam tasje bij de hand. Tja de truttigheid zal wel beginnen met 40 maar ik wil niet meer zonder. :wink:

Enne inderdaad kijk wat jij het fijnst/ handigst vind. Dat is toch meer een graadmeter dan de mening van een ander niet?

Wouter schreef:In het tijdschrift de Wereldfietser staat bij het artikel over onverharde wegen fietsen: 'Laat je stuurtas bij voorkeur thuis'.
Persoonlijk vind ik dat behoorlijke onzin en ik heb heeeel veel onverhard en op keienwegen gefietst.
Helaas heb ik het artikel niet gelezen dus ik weet niet hoe ze daarbij komen. Uiteraard moet je die stuurtas niet te vol doen, dus camera en paspoort/geld/kaarten/banaantje enzo, en meer niet.

Wij gebruiken de kleinste stuurtas als "toilettas" in de breedste zin vh woord dus er gaat ook zonnebrandcrème in en ehbo spullen. Je weet dan meteen waar je deze spullen kunt vinden.

Het hangt toch ook af van je frame-geometrie. Ik denk dat de ene fiets het makkelijker kan hebben dan de andere. Als je zonder stuurtas al een beetje zenuwachtig stuurt... (of zou die tas dan juist een "dempende" werking hebben?). En verder natuurlijk hoe zwaar je het ding maakt, hoe ver het uitsteekt, en wat voor voortassen je hebt, en hoe zwaar die dan wel zijn.

Met andere woorden: uitproberen!

Heuptasje. Kan je ook niet vergeten bij het afstappen/pauzeren.

Gewoon lekker los. Nooit last van gehad.

groet Marieke

Blanche schreef:Ik heb ze altijd behoorlijk truttig gevonden die stuurtassen.
En dat vind ik nog!

Echter voor mijn 40 e verjaardag kreeg ik een stuurtas (slik :? ) van iemand die het echt wel zou merken wanneer ik hem niet zou gebruiken, mijn (fiets)partner Douwe! En nu.... Nu wil ik niet meer zonder. Al mijn spullen die ik snel nodig heb onder het fietsen (zoals een fototoestel of een reep) heb ik zo bij de hand. Mijn waardevolle spullen heb ik ook zo als handzaam tasje bij de hand. Tja de truttigheid zal wel beginnen met 40 maar ik wil niet meer zonder. :wink:

Enne inderdaad kijk wat jij het fijnst/ handigst vind. Dat is toch meer een graadmeter dan de mening van een ander niet?
Functionaliteit vind ik belangrijker dan trend.

Blanche schreef:Tja de truttigheid zal wel beginnen met 40...
En bedankt... :wink:

26, M, en onafscheidelijk van z'n stuurtas. Ook heftig onverhard.

Ik heb te lang geleefd om me met zaken als truttigheid bezig te houden ...
Wouter schreef:In het tijdschrift de Wereldfietser staat bij het artikel over onverharde wegen fietsen: 'Laat je stuurtas bij voorkeur thuis'.
Ik heb offroad met voortassen nauwelijks wat gemerkt van de stuurtas. Alleen zonder voortassen en met stuurtas merk ik wat verlies aan stabiliteit...
En wat betreft tuttigheid: boeit niet. een voortas heb ik om meer bagage te kunnen transporteren, punt :) Er zijn wel belangrijkere dingen waar ik me mee bezig moet houden onderweg...

Fiets de wereld,
whisky

Ik heb al aardig wat km's onverhard gereden, maar ik heb geen last van een stuurtas. Nee, ik heb er eerder gemak van, mij fotocamera en andere zaken zijn binnen handbereik. Ik merk het niet echt, het stuurgedrag van mijn fiets is alles behalve nerveus. Het argument dat je het stukje weg vlak voor je voorwiel niet ziet is natuurlijk waar, meestal is mijn snelheid echter dusdanig dat het geen probleem is.

Groetjes,
Frank

Voor mij is het precies zoals in het tijdschrift staat: bij voorkeur geen stuurtas. Vanwege het zicht en het stuurgevoel. Logistiek is het inderdaad wat lastiger.

Van een schuimstofje waarmee koffers worden bekleed heb ik een bekleding van mijn stuurtas gemaakt voor wat meer orde in de chaos en wat minder gerammel. Als ik weinig bagage bij me heb, stop ik die met de gebruikelijke inhoud in een voortasje, met nog wat bagage eronder. In plaats van de stuurtas neem ik dan dat voortasje mee als ik van de fiets wegga.

Kortom: zelf testen en beoordelen wat voor jou de beste oplossing is.

Omdat ik geen voortassen (en tegenwoordig ook geen achtertassen) gebruik is een stuurtas wel handig voor een wat betere gewichtsverdeling. De meeste bagage gaat in de Bob-aanhanger en die is toch al wat onhandig om snel even iets uit te halen. Kortom een stuurtas is onmisbaar.
Wat er truttig aan is, ontgaat mij. Off-road merk ik geen belemmeringen.
Wouter schreef:In het tijdschrift de Wereldfietser staat bij het artikel over onverharde wegen fietsen: 'Laat je stuurtas bij voorkeur thuis'.
wat ik schreef was: "Laat je stuurtas bij voorkeur thuis, want die beïnvloedt het stuurgedrag nadelig en je kunt je voorwiel niet zien. Voordat je het weet, mis je net die ene kuil (niet)"

De argumentatie staat er meteen bij, en als je eigen conclusie dan een andere is mag dat uiteraard. Als je er maar over nagedacht hebt
m-gineering schreef:"... en je kunt je voorwiel niet zien. Voordat je het weet, mis je net die ene kuil (niet)"
Als je dan pas die kuil ziet, dan ben je toch al te laat om te reageren :wink:

M.a.w. gewoon minstens een paar meter voor je voorwiel op de weg letten (met of zonder stuurtas) en anticiperen op kuilen en andere ongemakken.

Ik ben zelf niet zo een stuurtas fanaat, omdat ik meestal ruzie heb met de plaatsing van m'n handen op het racestuur van mijn vakantie fiets. Maar mijn broer daar in tegen is er erg tevreden mee, hij stop de kaart in de klep die van doorzichtig plastic is, en voor de rest portomonee en eten in de tas zelf... Ik ga van de zomer missschien weer eens een gok wagen. Maar eerst een nieuwe tweede hands vakantie fiets ergens vandaan toveren ;-P

En Marten: bedankt voor de nuancering van je bericht :) ik heb het artikel ook niet gelezen, maar de door jou gegeven bewoording klinkt al een stuk verantwoorder.

Ik gebruik altijd een stuurtas, maar ik ben er geen liefhebber van. Het heeft voor mij een merkbaar nadelige invloed op de besturing en hanteerbaarheid van je fiets. Maar ik vind een stuurtas ook erg handig, om een kaartenhouder op te bevestigen, en om losse spullen goed bij de hand te hebben. Voor dat laatste zou een frametas een alternatief kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld enkele tassen van Jandd: http://www.jandd.com/search_results.asp ... 2&subcat=5 Een ervan heeft toch nog 3 liter inhoud. Het moet natuurlijk maar passen, maar dan is het misschien een bruikbaar alternatief voor de kleine spullen.
Dat framepack lijkt heel veel op het balhoofdtasje dat mijn moeder eind jaren veertig voor mijn vader maakte, toen ze tijdens hun verloving samen op fietsvakantie gingen (ik heb net het oude fotoalbum daarvan teruggevonden).
Wim

Een frametas...; Nou, dan heb ik ook nog een leuke tip. Ik overweeg zelf deze Epicdesigns framebag te nemen. De maker kan met allerlei persoonlijke wensen rekening houden (fietspomp, intern een petfles opbergen, enz), en de prijs op zich is pittig: 100 tot 200 euro (maar gezien er ook veel ontwerp- en handwerk bij komt kijken ook wel weer een zeer schappelijke prijs). Maar dan heb je ook wel wat.