Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pff provence nu.... - Forum Wereldfietser

pff provence nu....

hallo allemaal,

we zouden vrijdagavond met de nachttrein vertrekken om 2 weken te gaan fietsen langs zuid-franse gorges,
je raadt het al, laat er net nu een lek zijn in de kerncentrale vlakbij avignon, onze vertrekplaats,
vele vragen komen hierbij natuurlijk in ons hoofd,
de belangrijkste vraag is wel: hoe veilig is het daar op dit moment ???
want als het aan de officiele instanties ligt, heeft eender welke ramp nooit gevolgen voor de gezondheid :roll:
daarom zitten we met grote twijfels om wel naar die streek te gaan nu,
als alternatief denken we erover om dan maar naar berlijn te fietsen, (we zouden zon hebben in provence, zal het nu wéér regen worden????)
hebben jullie eventueel tips om vanuit belgie ergens heen te fietsen, zonder gebruik te hoeven maken van vliegtuig of trein, vermits we geen 2x tickets willen kopen snappie 8)

groeten

In Frankrijk staan 59 kerncentrales die 85 % van de electriciteit leveren van dat land. Allicht dat er weleens iets mis kan gaan. In Duitsland staan er slechts 20. Dat is al een stuk veiliger maar evenmin ongevaarlijk.
Afbeelding
Die Ergebnisse der "KiKK-Studie", die im Dezember 2007 veröffentlicht wurden, beweisen, dass Kinder, die näher an einem AKW wohnen schneller an Kinderkrebs und Leukämie erkranken, als Kinder, die weiter von einem AKW entfernt wohnen.

Groot-Britannië is ook geen aanrader met zijn 35 centrales, maar thuisblijven in België levert ook een risico met 7 van die dingen. :wink:

Fiets maar naar Nederland met zijn slechts ene centrale! :D
Met de trein via Brussel naar Arlon. Dicht daarbij kan je inpikken op Groene Weg. Als je zin en tijd hebt ben je een paar weken later toch in Avignon (als alle gevaar geweken is) en van daar kan je met de nachttreinn (naar Lille) terug. Wij deden dit vorige zomer en het was fantastisch!

Sowieso veel fietsplezier,
Wouter

hoe veilig is het daar op dit moment ???
Niet al te hard gaan paniekeren, het is allesbehalve een tweede Tsjernobyl, volgens nu.nl:

''Autoriteiten voerden direct een zwem- en visverbod voor deze rivieren in, hoewel ze lieten weten dat de vrijgekomen straling binnen de wettelijke normen is gebleven."

Ik zou gewoon op die trein stappen, en niet teveel in complot theorieen denken.

Roef

En autoriteiten vertellen altijd de waarheid?

Het ongeluk is gebeurd in de oude centrale van Tricastin; dat is ruim 45 kilometer ten noorden van Avignon aan de Rhône. Als je vanuit Avignon dus naar het oosten fietst blijf je daar ver vandaan.
Het gaat om vervuiling van water, van gevaarlijke straling in de lucht is geen sprake. Zijrivieren van de Rhône zoals de Durance naar het oosten kunnen niet besmet raken.
Maw laat je niet bang maken. Ik zal de laatste zijn om het gevaar van kernenergie te bagatelliseren, maar het lijkt me dat jullie geen enkel risico lopen als je in Avignon begint en dan de route van de Zuid-Franse Gorges gaan volgen.
Als je nou op de camping in St. Paul Trois Chateaux zou staan (waar het ongeluk is gebeurd) en dagelijks in de rivier ging zwemmen dan zou ik me zorgen maken. Er is dacht ik ook een Rhônewijn met de naam Tricastin; die zou ik ook niet drinken volgend jaar :-)

Luc

opdefiets schreef:Er is dacht ik ook een Rhônewijn met de naam Tricastin; die zou ik ook niet drinken volgend jaar :-)
Ik zou sowieso geen Franse wijnen drinken vanwege de enorme hoeveelheden bestrijdingsmiddelen die er worden toegepast maar alleen biologische met het embleem onder deze link.

40% van de Nederlandse electriciteitsverbruik wordt afgedekt door de Franse kerncentrales. Ook maar even de stekkers uit het stopcontact? :roll:

We dwalen wat af misschien maar deze wijn
http://www.vcommevin.com/une_fiche.php?id_fiche=1373
van de Coteaux de Tricastin is in het 2e jaar van de biologische conversie. Snel kopen dus want of ie volgend jaar het predikaat biologisch verdient.....

Luc

Grond heeft een jaar of 7 nodig om af te kicken van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Dus grond en plant die voor het tweede jaar niet meer kunstmatig behandeld worden zijn op de goede weg, maar om daar al het predikaat biologisch aan te plakken is wat snel. Maar ik weet ook wel dat dat tegenwoordig zo geregeld is dat je dat toch biologisch noemt...

Ik heb niets gehoord over evacuaties dus neem ik aan dat je er "veilig" kunt vertoeven.

Wij gaan volgende maand naar Avignon en hopen geen gemuteerde wezens tegen te komen... :shock:

Ik was vorige week nog in st. Paul Trois Chateau. Mijn moeder woont daar.
Ik kan je meedelen dat we niet gesproken hebben over ongelukken met kerncentrales. Het zal denk ik dus wel meevallen. Mijn moeder is doorgaans goed geïnformeerd over dit soort zaken.

Ik denk dan; in Frankrijk vertellen ze je tenminste nog wat er is gebeurd, in bijv. China is misschien wel elke rivier radioactief besmet maar zal niemand dat ooit weten. Voordeel is dat je als toerist lekker kan denken 'goh pure natuur hier'. Nadelen voor locale bevolking lijken mij evident..

Zou gewoon gaan!
Een röntgenfoto geeft ook veel straling...

Groet Marieke

Spinnetje schreef:Ik denk dan; in Frankrijk vertellen ze je tenminste nog wat er is gebeurd, in bijv. China is misschien wel elke rivier radioactief besmet maar zal niemand dat ooit weten.
Gosj, wat een pikante en opmerkelijke redenering. Alsof het blote feit dat je geïnformeerd wordt, ook al is het hier maar de vraag in welke mate, je vrijwaart van gevaren. :roll:

Heel bijzonder, zo'n argumentatie. :wink:

ik begreep dat het gevaar daar niet zozeer in de straling zit maar in de giftigheid van uranium. Daarvan schijnt zo'n 75 kg in het water te zijn verdwenen. Tja, waar zal dat uiteindelijk terechtkomen?

Straling is ook gevaarlijk en kankerverwekkend, daarvan ben ik helaas het levende bewijs. Als kind ben ik bestraald geweest vanwege een hersentumor, en achtentwintig jaar later wandelde ik opnieuw het ziekenhuis binnen vanwege een vuistdikke kwaadaardige tumor in de hals. Ohh,.. zei de prof, die heb je gekregen ten gevolge van de bestraling die je toen hebt ondergaan. Het komt na dertig jaar terug zei hij, daar kunnen we de klok bijna gelijk op zetten, en; "het klinkt gruwelijk, maar de bom op Hiroshima heeft ons hier veel over geleerd" voegde hij er nog aan toe.

Spinnetje schreef:Ik denk dan; in Frankrijk vertellen ze je tenminste nog wat er is gebeurd, in bijv. China is misschien wel elke rivier radioactief besmet maar zal niemand dat ooit weten. Voordeel is dat je als toerist lekker kan denken 'goh pure natuur hier'. Nadelen voor locale bevolking lijken mij evident..

Zou gewoon gaan!
Een röntgenfoto geeft ook veel straling...

Groet Marieke
Wat niet weet,.. wat niet deert?

En zeker een foto geeft ook straling, ten eerste lopen die lui altijd van je weg voor ze een foto van je maken en staan ze in een beveiligde ruimte, ten tweede moeten ze je ook afdekken voor het gebied wat niet gefotografeerd wordt, tegen strooi straling. Doen ze vaak niet omdat ze dat maar lastig vinden en hun werk erdoor vertraagt wordt.

Ik heb in 1995 in de jeugdherberg van Huy-Tihange (Wallonië) overnacht. Met een grote kerncentrale als buurman.... :shock:
Maar ik besta nog steeds!

foutje verwijderd

Wat niet weet,.. wat niet deert?


Ja echt zo dom ben ik, duh! :roll: Hoe heb ik dan ooit mijn zwemdipoloma kunnen halen?? :shock: Slimmerikjes Rachel en Haike, nee dat bedoel ik dus niet!

Ik bedoel alleen maar dat je voor Frankrijk toevallig weet wat er is gebeurd maar voor een heleboel andere plekken niet. Is het daardoor minder gevaarlijk?
Nee, lieve forummers dat denk ik beslist niet.
Wilde alleen zeggen dat je als wereldfietser in 'exotische' oorden waarschijnlijk veel vaker dan je denkt aan chemisch/natuurlijke/stralings-gevaren (nee het 1 sluit t ander niet uit) bloot staat dan je denkt en kan weten. En er stelt niemand vragen over de Chinese kerncentrales en nucleaire testzones in west China...

Dus als je niet naar de Provence wil nu dan zou het kunnen zijn dat je een hoop andere gebieden, waar geen persvrijheiden en interesse in de veiligheid van de bevolking is, ook vermijden.


Alleen The Atom uit de comics van Marvel is immuun voor straling! Wiki zegt:
De originele Atom was Al Pratt. Hij had aanvankelijk geen superkrachten, maar verkreeg later bovenmenselijke kracht en snelheid, plus een radioactieve “atomic punch”. Tevens was hij immuun voor alle vormen van straling.

Maar belangrijker; zijn de topic-starters nog naar de Provence gegaan??

Martin E. van Doornik schreef:Ik heb in 1995 in de jeugdherberg van Huy-Tihange (Wallonië) overnacht. Met een grote kerncentrale als buurman.... :shock:
Maar ik besta nog steeds!
Houden zo!