Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vakantie ervaringen op titanium fiets? - Forum Wereldfietser

vakantie ervaringen op titanium fiets?

Dag allemaal,
Ivm aanschaf nieuwe fiets die geschikt is voor dagelijks gebruik als vakantiefiets lijkt een fiets met Rohlnof naaf me afgezien van de kosten aantrekkelijk. Uiteindelijk kom ik op twee voor mij nog net betaalbare fietsen uit:
- VTF T400 (mooie fietsje van staal, al op gefietst en zou voldoen)
- Van Nicholas Pioneer van titanium (demo model, goede framemaat)

Alhoewel ik veel geschikte en nuttige info op dit forum heb gevonden, blijf ik zitten met vraag of titanium een goed (en licht!) alternatief is voor staal. En of er mensen zijn met lange tour/bagagereizen op een titaniumframe?
Ik hoor het graag vast dank voor jullie reacties.
groeten
nicolien

Ps ter info
Dagelijks gebruik is zo'n 15 km. De fietsvakanties zijn vnl in Europa (liefst asfalt en VS staat op mijn verlanglijstje), en fiets moet inclusief mij en bagage 75 kilo aankunnen (geen voortassen).

Hoi!

Een titanium Nicholas Pioneer fiets met dezelfde afmontage als de T-400 Rohloff en in dezelfde prijsklasse? Bestaat die echt? Als ik het zo zie kost alleen het frame al 1427E :)
http://www.velodreams.com/touring-cross ... oneer.html

Ik kan niet anders zeggen dat de T-400 een heerlijk fietsje is voor een heerlijke prijs. Ik heb er op het foruim al (te?) veel over geschreven. Voor meer informatie zie mijn website en de zoekfunctie op dit forum :)

Fiets de wereld (op een T-400 Rohloff),
Whisky
nins schreef:Dag allemaal,
Ivm aanschaf nieuwe fiets die geschikt is voor dagelijks gebruik als vakantiefiets lijkt een fiets met Rohlnof naaf me afgezien van de kosten aantrekkelijk. Uiteindelijk kom ik op twee voor mij nog net betaalbare fietsen uit:
- VTF T400 (mooie fietsje van staal, al op gefietst en zou voldoen)
- Van Nicholas Pioneer van titanium (demo model, goede framemaat)

Alhoewel ik veel geschikte en nuttige info op dit forum heb gevonden, blijf ik zitten met vraag of titanium een goed (en licht!) alternatief is voor staal. En of er mensen zijn met lange tour/bagagereizen op een titaniumframe?
Ik hoor het graag vast dank voor jullie reacties.
groeten
nicolien
Leuk dat je de extremen noemt, de goedkoopste onder de reisfietsen en de duurste of de een na duurste want de Ti-roller van Idworx is nog iets duurder

Maar ik denk dat het de vergelijking met staal tot niets leidt. Uiteindelijk ontlopen die fietsen qua gewicht elkaar weinig tot niks.
Rijden op een tita frame is meer een leuk hebbedingetje dan dat het echt een grotere meerwaarde heeft ten opzichte van staal of allu. De rijeigenschappen zijn niet extreem beter of zo...

Dus alleen als je het kan betalen en het verschil niet in je portemonnaie ziet of voelt, kopen; en anders een andere mooie fiets uitzoeken... :wink:

En 75 kg wat alleen maar rust op het achterwiel? Hoe goed blijft je voorwiel dan nog aan de grond, en hoe goed kan jij dan nog sturen? Een mooie gewichts verdeling is 2/3e van het gewicht achter en 1/3e op het voorwiel...

De Pioneer fietst heerlijk en dat inderdaad voor een prijs die amper meer was dan de VSF. Ik heb mijn eerste fietsvakantie ermee achter de rug. De kinderziekten (verkeerde achtervelg en dus veel gebroken spaken) zijn inmiddels verholpen.
Je moet er wel rekening mee houden dat de Pioneer een vrij diepe voorover-zit heeft. Je kan dat desgewenst enigzins corrigeren met een ahead-riser. Ik zou toch wel even langsgaan in Numansdorp om een proefritje te maken.

Gerd
nins schreef:...blijf ik zitten met vraag of titanium een goed (en licht!) alternatief is voor staal. En of er mensen zijn met lange tour/bagagereizen op een titaniumframe?
Deze te algemene vraag kent geen algemeen antwoord. Titanium heeft qua rijeigenschappen niets magisch. Net als bij staal en aluminium kun je van titanium vast fietsen maken die te slap zijn voor het vervoer van bagage en fietsen die te stijf zijn, al zal een fietsenbouwer die titanium toepast wellicht iets beter bij de les blijven dan een willekeurige extraextra-goedkoop-frameproducent.
Het blijft wel mooi om te zien natuurlijk :D
Leon

Volg ook dit topic even: Betaalbaar titanium frame!!. Ik dacht met titanium dus ook de heilige graal te hebben gevonden. Maar nee, m'n volgende ijzeren ros heeft een crmo stalen frame.
Haike schreef: En 75 kg wat alleen maar rust op het achterwiel? Hoe goed blijft je voorwiel dan nog aan de grond, en hoe goed kan jij dan nog sturen? Een mooie gewichts verdeling is 2/3e van het gewicht achter en 1/3e op het voorwiel...
75 kg inclusief persoon en bagage (zoals de OP schrijft) alleen op de achterwielen is geen enkel probleem als er maximaal zo'n 15 kg op de achterwielen rust. Dan heb je echt geen voortassen nodig. Ik doe het zelf al vele jaren zo zonder problemen. Hoe minder tassen, hoe minder overbodige zooi je meeneemt, tenslotte.
peter de rijk schreef:
Haike schreef: En 75 kg wat alleen maar rust op het achterwiel? Hoe goed blijft je voorwiel dan nog aan de grond, en hoe goed kan jij dan nog sturen? Een mooie gewichts verdeling is 2/3e van het gewicht achter en 1/3e op het voorwiel...
75 kg inclusief persoon en bagage (zoals de OP schrijft) alleen op de achterwielen is geen enkel probleem als er maximaal zo'n 15 kg op de achterwielen rust.
ja,.. maar dat zit er dus niet, er zit dus veel meer dan die 15 kg... Dat zou wel ideaal zijn als dat maar 15 kg zou zijn. En als ik een weekje weg ga laat ik mijn voortassen ook thuis, maar soms ben je wat langer van huis.

Dank voor jullie reacties.
Ter verduidelijking die Pioneer is demo-model en komt inclusief bagagedrager (maar zonder verlichting en ex BTW) op nagenoeg zelfde bedrag als de VSF t400.
Van titanium spreekt gewicht me aan, scheelt toch zo'n 3 kilo met VSF.
Niet dat ik meer mee wil nemen maar voorkeur voor "lichtere" fietsen. (1x paar dagen op Trek van kennis gefietst vond ik toch log en zwaar vergeleken met mijn Giant freerider). Mijn Giant zwabberde bij afdalingen met flinke snelheid. Dus nu die onvrijwillig in vreemde handen is :( wil ik graag een steviger fiets cq stijver frame. Zo kwam ik op staal uit, of titanium dus.
Als ik het goed begrijp is er volgens jullie behalve gewicht (en materiaal prijs) weinig verschil? Is dan Titanium voor hetzelfde bedrag niet prettiger? Of is het alleen "hebbeding"?

Ps Nog dank voor tip over gewichtverdeling, is me bekend, maar enkel bagage achter (en stuurtas natuurlijk) vind ik toch echt fijner fietsen (1x met voortassen gefietst, die heb ik halverwege naar huis gestuurd). Wiel nooit omhoog gekomen (bagage is zo'n 20 kilo en aan het begin van vakantie weeg ik ruim 50, vandaar die 75).

nins schreef:Dank voor jullie reacties.
Ter verduidelijking die Pioneer is demo-model en komt inclusief bagagedrager (maar zonder verlichting en ex BTW) op nagenoeg zelfde bedrag als de VSF t400.
Van titanium spreekt gewicht me aan, scheelt toch zo'n 3 kilo met VSF.
Niet dat ik meer mee wil nemen maar voorkeur voor "lichtere" fietsen. (1x paar dagen op Trek van kennis gefietst vond ik toch log en zwaar vergeleken met mijn Giant freerider). Mijn Giant zwabberde bij afdalingen met flinke snelheid. Dus nu die onvrijwillig in vreemde handen is :( wil ik graag een steviger fiets cq stijver frame. Zo kwam ik op staal uit, of titanium dus.
Als ik het goed begrijp is er volgens jullie behalve gewicht (en materiaal prijs) weinig verschil? Is dan Titanium voor hetzelfde bedrag niet prettiger? Of is het alleen "hebbeding"?
Zoals ik al schreef een hebbeding, en tita is minder stijf dan een allu frame die zijn gewoon qua stijfheid nummer 1, daar doet Gerrit Gaastra van Idworx niet ingewikkeld over. Staal zit er vlak achter. Dus als stijfheid je eerste prioriteit is, is het niet handig om voor tita te kiezen...

Als (wereld)fietser die een wat langere tocht gaat maken zou ik eerst naar sterkte en stijfheid van het materiaal gaan kijken, de maat van het frame, en dan pas naar het gewicht. Waarmee ik dit echt geen betoog wil laten lijken om titanium af te kraken, want ik had vroeger op mijn racekarretje ook titanium onderdelen... :D Maar dat is wel een andere tak van sport...

Haike schreef: Zoals ik al schreef een hebbeding, en tita is minder stijf dan een allu frame die zijn gewoon qua stijfheid nummer 1, daar doet Gerrit Gaastra van Idworx niet ingewikkeld over. Staal zit er vlak achter. Dus als stijfheid je eerste prioriteit is, is het niet handig om voor tita te kiezen...
Titanium ligt als het om stijfheid gaat op hetzelfde niveau als staal:
Afbeelding
(de Pioneer is van 2.5V Titanium, dus blauw)

Maar titanium is veel sterker en lichter als staal. Een goed stalen frame zwabbert niet en een goed titanium frame net zo min (het mijne in ieder geval niet). Titanium roest en corrodeert niet en is dus veel duurzamer dan staal. Titanium heeft ook niet te lijden van metaalmoeheid. Kortom een titanium frame is voor het leven.
Als je voor ongeveer hetzelfde geld kunt kiezen tussen een stalen fiets en een titanium fiets beiden met Rohloff-naaf, hoef ik niet lang na te denken. Dat heb ik overigens ook niet gedaan. Dat de Pioneer ook nog een beauty is om te zien, is een extraatje. Maar Nicolien, ik heb het al gezegd, ga wel eerst even naar Numansdorp om een proefrit te maken.

Gerd
Schlauch schreef:Op de foto van de pionier zie je dat de bevestigingspunten van de bagagedrager aan de staande achtervork te hoog zitten.
Hier niet:

Afbeelding

Gerd

Die Pioneer blijft inderdaad een plaatje (het oog wil ook wat voor zo'n bedrag, al vind ik het zonnebloemgeel van die VSF ook leuk - en diefstalbestendig :D)
Ga er vanuit dat ze bij Van Nicholas weten wat ze doen qua stijfheid / betrouwbaarheid van frame.
Dus Gerd ik neem je advies ter harte en ga een proefrit maken.
Bevalt t dan wordt het de Pioneer ... anders de degelijke duitser.
Laat het tzt weten
Dank voor al jullie reacties!

Ik weet niet waar je woont maar in Amsterdam bij Eric Schuit kun je ook proefrijden op een "Van Nicholas" kun je meteen vergelijken met de "Ti-roller" ook aldaar te proberen...

GerdC schreef:Titanium ligt als het om stijfheid gaat op hetzelfde niveau als staal:
Afbeelding
Met alle respect, maar dit vindt ik een verkeerde veralgemenisering. De variatie in bouwwijzen geeft een veel grotere spreiding in stijfheid dan de gekozen materialen. Van aluminium kun je wel degelijk slappe (cq erg comfortabele) fietsen bouwen en van staal harde.
Leon

Leon schreef:
GerdC schreef:Titanium ligt als het om stijfheid gaat op hetzelfde niveau als staal:
Afbeelding
Met alle respect, maar dit vindt ik een verkeerde veralgemenisering. De variatie in bouwwijzen geeft een veel grotere spreiding in stijfheid dan de gekozen materialen. Van aluminium kun je wel degelijk slappe (cq erg comfortabele) fietsen bouwen en van staal harde.
Leon
Mee eens, het gaat niet alleen om het matriaal maar ook hoe het gebruikt is. En gewichtbesparing moet niet ten kostte gaan van stijfheid/comfort
Denk dat dat even uit het oog wordt verloren

Leon schreef: Van aluminium kun je wel degelijk slappe (cq erg comfortabele) fietsen bouwen .....
Ja, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je binnen 5 jaar met een gebroken frame zit.

Gerd

Jongens even een correctie op het aanbod van Haike :roll: Iedereen mag altijd testrijden als je serieus geinteresseerd bent in een fiets. Dat is nooit een probleem. Zelfs niet als het regent. Maar ET leen ik niet zonder meer uit voor een testrit. Of ik moet je kennen, of ik zie dat je net je Porche Cabrio voor de deur hebt geparkeerd:-) Dan weet ik dat het serieus is.

(Euh, het is nl. pakweg drie keer voorgekomen dat iemand gewoon met een lekkere fiets door Amsterdam wilde cruisen :lol: )

Ho ho.... :wink:


Ik bied niks aan, want daar heb ik natuurlijk geen ene fietsmoer over te zeggen :D

Ik meld dat jij die fietsen hebt staan waarbij ik ervan uit ga dat je ze ook wil verkopen.....

In mij opinie is dit allemaal zeer subjectief. Zonder bagage zal je het verschil tussen de 3 soorten materialen van een frame met dezelfde geometrie niet voelen.

Alsook is de opbouw van de fiets van groot belang. Wat ik wil zeggen is dat een titanium frame met 23 banden harder zal rijden dan een alu frame met 50mm banden. Alsook is het gebleken dat een tita zadelpen op een alu frame wonderen kan door daar je de meeste schokken obsorbeert via het bovenlichaam en niet via de benen.

Het is naar eigen smaak en keuze. Ik persoonlijk hou niet zo van de titanium kleur, geef mij maar mat zwart (gelijk welk kwalitatief merk)

En de meerkost in prijs is net hetzelfde verhaal. Ik koop bv liever een Idworx ER die ik dan na 3 jaar (30000km) verkoop ipv een ETiR waarmee ik dan dubbel zo lang moet rijden. In 3 jaar kunnen veel zaken veranderen en ik rij graag met up -to-date fietsen als ze werkelijk een meerwaarde opleveren, zoals bv Edelux tov van E6 is een echte meerwaarde. Een nieuw spatbord is geen meerwaarde.

Voor de prijs van de pioneer moet je niet twijfelen. Kan geen slechte koop zijn.

Als je toch even naar de vakantiefietser gaat kijken en vergelijken moet je zeker eens naar de afwerking van beide frames kijken en dan zal je het prijsverschil beter begrijpen.

Een ander eigenaardigheid is dat jullie de pioneer 26" met ETiR 28" vergelijken. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit zo'n goede vergelijking is.

Tot slot, zoals al aangegeven is het nogal subjectief. En ja grafieken kan je overal terugvinden, maar rijervaring moet je ondervinden en zijn dus heel persoonlijk.

Greetz en ga nu allen fietsen want het is goed weer.