Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat kost jouw fiets per km? - Forum Wereldfietser

Wat kost jouw fiets per km?

Marco Meijerink schreef:
...... als je iets duurs koopt, gebruik het dan ook veel en vaak. Pas dan heb je een goede prijs per foto. Of in het geval van de fiets: een goede prijs per kilometer!


Tijd voor een nieuwe onderwerp!
"Wat kost jouw fiets per km?"

Fiets: Idworx Mountain Rohler
Gekocht: 24-08-2008
Kms: 310
€ per km: €9,93

Kijk - ik heb m'n fiets 1 week en het is nu al (bijna) goedkoper dan een auto!!!

Ride on!

Mijn fiets heeft de maagdelijke kiliometer stand van 70 Kilometer, en dat was mijn standaard trainingrondje plus de afstand van de fietsendealer naar mijn woonplaats. Maar die toch was volgens de borden 30 km, maar ik rijd altijd verkeerd en zo ook deze keer dus vandaar de hogere kilometerstand.

kosten per kilometer : €9,35

Challenge Wizard ligfiets, 10 jaar oud: €0,10 per km
Altra hybride 5 jaar oud €0,02 (fiets was gratis, enkel kosten voor nieuwe en vervangende onderdelen ed)
Froggy schreef:Marco Meijerink schreef:
...... als je iets duurs koopt, gebruik het dan ook veel en vaak. Pas dan heb je een goede prijs per foto. Of in het geval van de fiets: een goede prijs per kilometer!


Tijd voor een nieuwe onderwerp!
"Wat kost jouw fiets per km?"

Fiets: Idworx Mountain Rohler
Gekocht: 24-08-2008
Kms: 310
€ per km: €9,93

Kijk - ik heb m'n fiets 1 week en het is nu al (bijna) goedkoper dan een auto!!!

Ride on!
Ha die James,
Knap zeg! Hoe krijg je dat voor elkaar?
Je ontvangt je nieuwe fiets over 23 dagen en je hebt er al 310 km opgereden?

Bert

Heel hard achteruit fietsen Bert!

Ha ha - scherp zoals altijd Mr Sitters!

Kijk - ik heb m'n fiets 1 week en het is nu al (bijna) goedkoper dan een auto!!!
Heb je er wel alles bij geteld ? verzekering en dergelijke

Wij zitten op € 1,12 (2 jaar) en helaas vanwege een Hernia :cry: staan ze tot heden dit jaar stil, maar we hebben nog 2500 km gepland, dus de prijs gaat zakken. :wink:

Model: Koga Expression model 2005 met lichte wijzigingen (licht, stuur, pedalen)

Aankoop: april 2005

Kost: € 0.13 per kilometer (onderhoudskosten niet ingerekend)
maar deze fiets wordt bijna uitsluitend voor woon-werkverkeer gebruikt waarvoor ik € 0.15/km krijg van de werkgever!

Besluit: Ik rij gratis!...of beter! 8)

ook leuk om dan terug te rekenen naar kostprijs/fietsuur. bijv uitgaan van 20 km/hr.

EN vergelijk dat dan maar met een bioscoop of concertkaartje.... :D

Met mijn nieuwe fiets heb ik nu al voor 14 euro per uur al veel genoten :)

Mijn GCT (Geweldig Compleet Toefietsie), zwabberend tweedehandsje geeft na vier jaar mjj al voor 1,14 geweldig veel avontuur.

Tjonge dit wordt een interessante berekening, ook voor mijn werk. Centen zijn ongeveer de meest efficiënte motivatie om mensen op de fiets te krijgen...

Giant expedition 1990 HFL 1.995 + verzekering ca. HFL 150,00
(na diefstal door verzekering vervangen door een model 1992)
Gemiddelde onderhoudskosten €80/jaar (schatting)

A=2170,27 €

Afgelegde afstand sinds 1990= 42.000 KM (tot 2004 in gebruik als vakantie- en vrijetijdsfiets) + 7.200 KM (sindsdien stadsfiets)

B=49.200 KM

A/B = 4,4 eurocent per kilometer!!!

En te weten dat ik 15 eurocent per afgelegde kilometer woon-werkverkeer krijg van mijn werkgever....

Groetjes Astrid

Mooi eh!!!
Dit soort cijfers moeten we in de krant gaan publiceren!
Als mensen weten hoe financieel aantrekelijk (en dus direct voordelig) fietsen is, misschien stappen ze dan uit hun autos?!

Door mensen te vertellen dat fietsen gezond en milieuvriendelijk is blijkt net niet genoeg te zijn. Laat ze weten dat ze ook flink wat geld kunnen besparen en misschien valt dat kwaartje (no pun intended!) eindelijk.

Mijn stadsfiets:

Fiets: Peugeot race-barrel dingetje (€25 2e hands + €20 per jaar onderhoud)
Gekocht: 2003
Kms: 20km x 250 dagen x 5 jaar = 25.000
€ per km: 0,004!!!

Een destijds (1990) dure Koga van ƒ 3300,-

Kostprijs per kilometer ongeveer 4 cent, zeg 2 eurocent
Met onderhoud en vervanging onderdelen misschien 3 cent per kilometer. :wink:

Alles een beetje geschat want ik hou geen boekhouding bij.

Hey Roald en James,

Misschien heb ik iets gemist, maar ik heb jullie fietsen nog niet gezien. Een fotootje?

jim

Handiger zou het zijn dat hier een scriptje met een teller loopt, zodat het automatisch bijgehouden wordt in de tijd (ervan uit gaande dat de fiet met een bepaald gemiddelde km/tijd gebruikt wordt....) :lol:

Avanher schreef:
Giant expedition 1990 HFL 1.995 + verzekering ca. HFL 150,00
(na diefstal door verzekering vervangen door een model 1992)
Gemiddelde onderhoudskosten €80/jaar (schatting)

A=2170,27 €
Na diefstal cq uitkering vervalt je verzekering dus 2 x HFL 150,00 ? :wink:

Nee hoor... daarna heb ik de fiets niet meer verzekerd (ik was inmiddels verhuisd naar België)...

Groetjes Astrid

Avanher schreef:Nee hoor... daarna heb ik de fiets niet meer verzekerd (ik was inmiddels verhuisd naar België)...

Groetjes Astrid
En daar stelen ze geen fietsen? :lol: :wink: :lol:

Oh jawel, maar de suggestie was dat mijn berekening niet klopte!

En overigens... het was in de jaren negentig zo goed als onmogelijk om in België een fiets apart te verzekeren.

Groetjes Astrid

Ik heb momenteel een fietsdiefstalverzekering, in België, voor 33€ per jaar, voor een verzekerd bedrag van 1230€. Voor een extra schadeverzekering zou ik nog wat moeten hebben opleggen( voor schade van vervoer met vliegtuig).

Na drie jaar hoop ik dat de fiets genoeg van z'n uitstraling is verloren dat ik er geen verzekering meer voor nodig acht en een goed slot volstaat.

Maar het heeft idd. even gekost voor ik deze verzekering gevonden had.

Het is in se dan ook een Nederlandse onderneming die achter deze verzekering zit.

Willem

Hoi Willem,

Mooi dat er nu wel een verzekeringsmaatschappij op die kar gesprongen is. In de vroege jaren 90 werd de fiets in Brussel echt niet beschouwd als een volwaardig transportmiddel dat het verzekeren waard is. Kun je ook onthullen welke? Ik weet dat Ethias een aantal jaren geleden de mogelijkheid bood, maar ik weet niet of ze dat nog doen.

Groetjes Astrid