Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR zo lek als een zeef... - Forum Wereldfietser

MSR zo lek als een zeef...

Dag allemaal,

Een onaangename verrassing tijdens mijn (dit jaar dicht bij huis) vakantie: op de eerste dag vol goede moed mijn MSR brander uitgepakt voor het zetten van een lekker kopje koffie, maar helaas: de benzine spoot er langs alle kanten uit behalve de goede.

OK denk je dan, kan gebeuren na een jaar inactiviteit. Dus onvertogen het reparatiesetje uit de Ortliebjes gevist, de gebruiksaanwijzing opengeslagen, en alle onderdelen gesmeerd/vervangen die daarvoor in aanmerking kwamen.

Helaas... er blijft benzine sputteren uit alle openingen rond de regelknop en de aansluiting op de pomp!! :cry:

Om niet heel Terschelling af te laten fikken, zonder koffie op pad getrokken naar de enige leverancier van camping gaz op het eiland en zo'n lullig campinggasje aangeschaft.

Na een Coleman brander die uit de regelknop brandde, en een Coleman brander met een doorgeroest tankje, is dit de derde benzinebrander die bij mij de geest geeft.

Zegt dit enkel iets over mij :oops: of hebben meer mensen de ervaring dat benzinebranders wel erg vaak stuk gaan?

Groetjes Astrid

Ze zeggen altijd de brander voor vertrek te testen, ben het ook wel eens vergeten, dat geef ik toe.

Maar dan was hij thuis al kapot geweest, ik gebruik een primus omnifuel, en geen probleem pas een jaar in gebruik, er zal een sluitring verweerd zijn, zonder kennis van zaken, lijkt logisch.

Groeten,

Willem

Ja natuurlijk test je beter voor je van huis vetrekt. Vergeten was ik dat niet, maar veiligheidshalve vond ik de open lucht van de camping toch een beter idee dan de woonkamer... in Nederland loop je niet zo snel gevaar voor verdorsting en verhongering omdat je brander het niet doet.

Wat die verweerde sluitring betreft, zoals gezegd heb ik netjes alle sluitringen vervangen door nieuwe...

Groetjes Astrid

Op hikingsite, staan een aantal negatieve dingen over de msr dragonfly, ik weet niet of je die hebt, maar verder kan ik er niet over zeggen, het is jammer dat zulke dure spullen zo gauw gebreken gaan vertonen.

Over de mijn brander niks negatiefs, altijd aangekregen, brandt alles, maar heb totnogtoe enkel petroleum gebruikt.

Moest ik nog een brander kopen zou het een gasbrander zijn van een gram of 90, ook van Primus. Maar voorlopig laat ik het hierbij.

Groeten,

Willem

Opmerkelijk is dat je op kampeerweekenden van de Wereldfietser steeds meer simpele gasbrandertjes ziet.
Een paar jaar geleden werd daar op het gebruik van een gasbrander nog neergekeken, maar we hebben ook kunnen genieten van stuntelige acts met bezinebranders.

OK Bert dat stelt me gerust. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik in een grijs verleden ook al eens een klein bomalarm gecreëerd heb op een kampeerterrein omdat een campinggaztankje compleet leegsproeide op het moment dat ik het op de brander schroefde...

Ik heb gelijke ervaringen. Eerst brak de pomp af van de MSR dragonfly. Onder garantie (dat wel, zelfs na 5 jaar) een nieuwe meegekregen.

Bij de eerste keer koken spoot inderdaad de benzine om mijn oren en heb ik toen terplekke in Frankrijk een camping gaz brander gekocht. Niet echt veilig.
De kwaliteit van de pomp is slap materiaal. Ik heb de brander daarna niet meer aangeraakt. Mogelijk dat je bij een dealer kan navragen en heb je ook recht op garantie.

Mijn nieuwe Primus Omnifuel vertoonde ook kuren, maar dat kwam omdat ik de branderkop niet goed had aangedraaid. Het prettige van de omnifuel is dat je ook een gasblikje aan kan koppelen.

ik heb de multifuel van primus.

1 woord: geweldig

nog nooit iets stuk geweest.

ik zou hem gewoon binnen brengen als ik jou was.

Tja, vroeger was ik ook zo'n benzinefanaat, totdat in Vietnam op een keer bijna het hele (houten) hotel in de fik vloog door de rondspuitende benzine. De brander kon ik in elk geval afschrijven.
Sindsdien gebruik ik een dompelaar in hotels, en in Europa op de camping zo'n lullig campingaz-tankje dat je af kunt schroeven en daardoor vrijwel geen plek inneemt, licht is, niet stinkt, snel je maaltijd warm maakt, zeker in West-Europa alom verkrijgbaar is (net als benzine overigens), een week meegaat op een vulling, betrouwbaar is en nog goedkoop ook.

Dus ja, campingaz is het helemaal...

Ik zelf heb al jaren branders van msr, oa de whisperlite en een aantal gasbranders. Gebruik deze voor verschillende doeleinden maar wat ik zeker weet is dat het genoemde probleem niet mag voorkomen en dat het zeker gerepareerd zal kunnen worden. Met mijn benzine branders nooit problemen gehad eigenlijk (behalve dan dat er 1 echt versleten is nu....) dus zeker geen bekent verhaal.

ik zou bij een betrouwbare dealer langs gaan.

Bas

Ik hou het bij gas, nooit gedoe om het aan te steken en het is veel duurder per gram brandstof, maar de aankoopprijs van de brander is een heel stuk lager. Verder doe ik makkelijk een week met een gasbusje en die kosten iets van een 6 euro.

peter de rijk schreef:Tja, vroeger was ik ook zo'n benzinefanaat, totdat in Vietnam op een keer bijna het hele (houten) hotel in de fik vloog door de rondspuitende benzine.
Hoi!

Wat staat er ook al weer in iedere brander handleiding? Iets met open vuur en niet binnen gebruiken... :lol:

De plastik zuigstang van de MSR is erg teer en bij lkage temperaturen wordt plastik bros. Niet zo slim om het meest belaste gedeelte van de pomp van plastik te maken.

Ik ben in ieder geval erg blij met mijn Primus Varifuel en stalen pomp :) Vooral omdat in veel landen gas in kleine blikjes niet te krijgen is.

Fiets de Wereld,
Whisky
Made in China zeker?
Martin E. van Doornik schreef:Made in China zeker?
Hoi!

Nee hoor, daar is wel over nagedacht. MSR gebruikt graag plastik om gewicht en kosten te besparen want veel kopers kijken vooral naar de grammen en geld. Duurzamer wordt het niet natuulijk.
Hier de plastik pomp van MSR:
Afbeelding

En hier de aluminium pomp van Primus:
Afbeelding

Gewicht MSR pomp: 62 g
Gewicht Primus pomp: 105 g

Fiets de wereld (liever met een stabiele, 43g zwaardere pomp),
Whisky

ThomasR schreef:ik heb de multifuel van primus.

1 woord: geweldig

nog nooit iets stuk geweest.
Hier idem dito. Zowel op gas als benzine.

Nog een voordeeltje: bijzonder stevig gebouwd, zonder problemen kan er een flinke pan op. Klein nadeeltje van gewicht heb ik (ook als wandelaar) nooit een punt gevonden.

Al 7 jaar een Optimus Nova, geheel in metaal uitgevoerde pomp, Sigg fles als brandstoffles en nooit problemen. Daarvoor zo'n blauw Optimus trommeltje met benzinebrander (in de tijd dat ik op een gemotoriseerde tweewieler Europa rondging :oops: ) waar ik ook nooit problemen mee heb gehad. Met een Campinggaz brander daarentegen... :twisted: , blij dat er geen open vuur bij was maar het tankje was snel leeg.

Over de Optimus Nova Plus (met regeling aan de fles) zijn er overigens wel wat klachten bekend met vastzitten van de draaiknop...

Zelf overigens geen problemen, na 7 jaar een draadeind gescheurd, onder garantie gerepareerd inclusief verzendkosten en zonder de factuur te laten zien... da's SERVICE.. :D

Ach, zelfde verhaal als Windows - Mac OS X - Ubuntu - etc.: De meest verkochte hoeft niet noodzakelijkerwijs degene met de minste problemen te zijn. Zelf heb ik nooit MSR gehad, dus ervaring heb ik er niet mee. Toen ik nog in de outdoorwinkel stond ook niet veel klachten gehad.
Toen ik hoorde dat de Primus Varifuel op een beurs voor winkeliers op whisky uit de fles brandde, móést ik die hebben. En sindsdien nooit buiten mijn schuld om (leertje vetten) problemen gehad.

Robertjan schreef:Ach, zelfde verhaal als Windows - Mac OS X - Ubuntu - etc.: De meest verkochte hoeft niet noodzakelijkerwijs degene met de minste problemen te zijn. Zelf heb ik nooit MSR gehad, dus ervaring heb ik er niet mee. Toen ik nog in de outdoorwinkel stond ook niet veel klachten gehad.
Toen ik hoorde dat de Primus Varifuel op een beurs voor winkeliers op whisky uit de fles brandde, móést ik die hebben. En sindsdien nooit buiten mijn schuld om (leertje vetten) problemen gehad.
Whisky verbranden????? :twisted: :twisted: Wat vind onze Marc uit Bayreuth van dat idee?

hmm lijkt me strafbaar zo de medemens opstoken :P:P

Robertjan schreef: Toen ik hoorde dat de Primus Varifuel op een beurs voor winkeliers op whisky uit de fles brandde, móést ik die hebben.
:shock: :shock: :shock: :shock: :oops: :oops: :oops: :evil: :evil: :cry: :cry:

Whisky verbranden???? Dat werkt alleen bij peperdure whisky op caskstrenght en dan nog slechts die met een hoog alcoholpercentage (60 tot 70%). Heeeerlijk om te drinken na al die jaren rijping en vakmanschap. En dan verbranden???

Mijn hart breekt :cry:

De varifuel is een super bander maar brand niet op alcohol, in ieder geval de mijne niet :-)
En zeker niet op whisky want die drink ik heeeerlijk 's avonds in de schemering voor mijn tent :D

Fiets de Wereld (met een flesje whisky),
Whisky