Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deutsche Bahn - Forum Wereldfietser

Deutsche Bahn

Wat ik nou afgelopen vakantie voorhad, in een poging om van Stuttgart naar Antwerpen te komen, was ik om een uur of 9u30 in het Hbf van Stuttgart, vervolgens vroeg ik een ticket ab sofort voor Antwerpen met fietsvervoer in het Reisecentrum.

Men zei me dat ze me niet konden helpen tot in Antwerpen, die dag. Ik zei geef dan maar een ticket tot Aachen Hbf, met fietsvervoer. Zonder fiets kon ik wel naar Antwerpen. Met fiets niet.

Na een hele dag reizen, kom ik 's avonds 19u10 in Aachen, er start daar een trein naar Luik Guillemins, alwaar ik kan overstappen op trein naar Brussel-Noord en daarna Brussel-N -Antwerpen. Ik kan echter geen ticket regelen voor de fiets in Aachen, wel bij de conducteur in de trein naar Luik, dit ticket is geldig vanaf Welkenraedt het eerste Belgische station op het traject naar Luik.

Al bij al geet men me eerste de indruk dat ik niet met de fiets in Antwerpen raak die dag, terwijl het mij wel lukt.

Ik weet dat je de fiets niet op IC treinen meekrijgt enzovoort, maar op een L-trein naar Luik, L is Belgisch voor stoptrein is dat toch geen beletsel.

Wat me vooral frustreert aan deze werkwijze is ten eerste dat je op een dag 2 tickets moet kopen, wat wil zeggen dat het gewoon duurder is, verder is het met de fiets sowieso al een heel gedoe om aan het Reisecentrum te komen soms.

Ik begrijp niet dat dit stukje traject onbekend is om een fiets op mee te krijgen. En dat men in feite de indruk wekt dat je met de fiets gewoon niet in België raakt als je geen reserveringsdag voorziet. Met reservering is het geloof wel eenvoudig om in België te komen.

Ik zou in feite m'n tickets moeten opsturen nr DB en vragen of ze me geld terug kunnen geven. Maar ik vraag me af of er iemand een logische verklaring kan geven voor deze absoluut onzinnige manier van werken.

Want dat hebben ze me op geen enkel moment kunnen geven, bij DB.

Willem

Helaas,

Fietsenvervoer in Belgische treinen zit niet in het systeem van de DB.

Wat je wel had kunnen doen in Stuttgart was een kaartje voor jezelf nemen van Stuttgart naar Antwerpen en voor je fiets een Duits binnenlands fiets tot Aken. Bij de Belgische treinbegeleiding koop je een dan een Belgisch fietskaartje.

Ja maar dan moet je niet gaan ontkennen dat het bestaat, dan weet je het niet.

Nu weet ik het dus wel, maar het is vreemd, zeker omdat men in feite zegt onze grenzen liggen ergens aan de grens, soms.

Verder is DB een goede organisatie, waarbij je zoiets niet verwacht, al ligt het waarschijnlijk eerder aan de NMBS. Al vind ik dat je niet zegt dat het niet kan, als je in feite niet weet wat er kan, en dat waren allen medewerkers van de DB die me desinformatie gaven.

Zeker omdat men je verplicht om zonder ticket op een traject te rijden, er is geloof ik nog 1 Duits station voor Welkenraedt.

Maar wel een duur zwart ritje. Voor dat kleine eindje betaal je dan erg veel, in verhouding tot de afstanden die je in Duitsland aflegt. Maar goed, ik ben thuis, al was op eigen risico.

Willem

Dat boemeltje naar van Aken naar Luik stopt inderdaad nog in Duitsland vlak voor de grens in Hergenraht. Neem dan in Duitsland een fietskaartje naar Hergenraht-Grenze. Je fiets rijdt dan niet zwart.

Ik herken dit wel. Ooit in Bremen moeten lullen als brugman om een fietstreinkaartje vanaf daar via Venlo tot aan Eindhoven te krijgen. Mevouw achter de balie wilde ons alleen tot aan Venlo een fietskaartje verkopen, de trein Venlo Eindhoven had geen fietsvervoer volgens haar systeem - volgens onze ervaring was dit wel het geval (wat ook klopte).

Ik weet niet meer helemaal hoe we het uiteindelijk hebben opgelost, kan me voorstellen dat ze ons het kaartje domweg ook niet kon verkopen met haar systeem, en dat we in Venlo bij het overstappen weer een fietskaartje moesten kopen, maar we zijn wel thuis gekomen :) .

Roef

Rongyos schreef:Ik herken dit wel. Ooit in Bremen moeten lullen als brugman om een fietstreinkaartje vanaf daar via Venlo tot aan Eindhoven te krijgen. Mevouw achter de balie wilde ons alleen tot aan Venlo een fietskaartje verkopen, de trein Venlo Eindhoven had geen fietsvervoer volgens haar systeem - volgens onze ervaring was dit wel het geval (wat ook klopte).

Ik weet niet meer helemaal hoe we het uiteindelijk hebben opgelost, kan me voorstellen dat ze ons het kaartje domweg ook niet kon verkopen met haar systeem, en dat we in Venlo bij het overstappen weer een fietskaartje moesten kopen, maar we zijn wel thuis gekomen :) .

Roef
Volgens de site van de DB kunnen fietsen wel mee van Venlo naar Eindhoven.
Zie: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn

Okee, dat zou kunnen. Destijds (2001 geloof ik) was dit in het systeem nog niet zo.

Roef

Wat jammer dat ze jullie geen "Internationale Fahrradkarte" hebben verkocht. Die kost 10,-, is één dag geldig en daarmee reist je fiets gewoon met je mee, ook over de grens. En daarmee mag je fiets in alle Duitse treinen van RE en RB tot IC. Ik denk dat dit een oplossing was geweest.

Andreas schreef:Wat jammer dat ze jullie geen "Internationale Fahrradkarte" hebben verkocht. Die kost 10,-, is één dag geldig en daarmee reist je fiets gewoon met je mee, ook over de grens. En daarmee mag je fiets in alle Duitse treinen van RE en RB tot IC. Ik denk dat dit een oplossing was geweest.
Op zo'n "Internationale Fahrradkarte" hoort een begin en een eindbestemming. Als Belgische stations niet in het DB-systeem zitten als bestemming waarnaar je een fiets mee kunt nemen, dan zal dat wellicht ook niet lukken.

Bert, je hebt gelijk. Begin- en eindbestemming op het ticket was ik vergeten... Dus ook geen oplossing...

Re:

Hoe kan ik per trein van Groningen naar Kiel Hbf met fiets mee? Datum 6 juni, aankomst ca. 18.00 uur. Op NS Internationaal (hispeed) wordt alleen en uitsluitend Zwolle, Deventer en Osnabrück als tussenstations vermeld, terwijl iedere domoor weet dat de kortste weg via Nieuweschans en Leer gaat.
Ook met de website van DB kom ik niet uit.
Waar blijft de goeie ouwe tijd dat je gewoon aan het loket een treinkaartje met fiets mee naar het buitenland kon kopen?
In der daad zijn de verbindingen van NS highspeed belachelijk slecht. Misschien is het omdat Arriva, die de verbinding tussen Groningen en Leer verzorgd, er niet in het system van NS highspeed zit.
Wat je kunt doen is: zoek via ns.nl de verbinding van Groningen naar Leer (krijg je wel geen prijs te zien) en via bahn.de de verbinding van Leer naar Kiel (vanaf 29,-).
hallo allen,

vorige week teruggekomen van de Romantische Strasse,
we hadden de terugreis al geboekt via het internet bij D-Bahn, zowel voor ons, als voor de fietsen,
wat we fout gedaan hadden was enkel de terugreis boeken tot Aken, :?
de reis Aken, over Luik Guillemins naar Antwerpen zouden we wel de dag zelf even snel regelen...
in Fussen gingen we al vragen of we kaartjes van Aken naar Luik konden kopen, met fietsvervoer, het antwoord was negatief, ze konden ons daar zelfs geen prijs geven,
vervolgens bij de overstap in Kempten weer geprobeerd, antwoord weer negatief,

op de IC van Kempten naar Keulen navraag gedaan bij de conductrice of zij wist dat we eventueel op de R-trein Aken-Luik tickets konden kopen, dat kon niet zei ze, we hadden in Keulen een halfuur overstap tijd, dat was ruim voldoende volgens haar om tickets voor ons en fiets te kopen,
het lukte ons daar idd, maar een half uur is maar zo lang...... :twisted:

vermits onze reis volledig gepland was qua vertrekdag als terugkomstdag beseften we wel dat de fout hier enkel bij ons persoonlijk lag, we hadden vooraf retourtickets kunnen kopen in Antwerpen Centraal, :idea:

verder verliep alles via D-Bahn heel goed.

Re:

bert sitters schreef:Dat boemeltje naar van Aken naar Luik stopt inderdaad nog in Duitsland vlak voor de grens in Hergenraht. Neem dan in Duitsland een fietskaartje naar Hergenraht-Grenze. Je fiets rijdt dan niet zwart.
Hergenrath ligt nochtans in België hoor, het afgelopen jaar vaak mijn GoPass ingevuld vanaf die halte. Is blijkbaar wel een nieuwe halte, misschien lag ze vroeger nog net in Duitsland... Maar er ligt dus geen Duitse halte meer na Aachen. Ge kunt dat dure stuk natuurlijk ook met de fiets doen, station Aachen -> Hergenrath is maar 7km en ik moest meestal toch bijna een uur wachten in Aachen...