Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met de fiets op de trein naar Kalmar - Forum Wereldfietser

met de fiets op de trein naar Kalmar

ik heb geen idee waar ik moet beginnen zoeken om met m'n fiets op de trein vanuit Antwerpen in Kalmar te geraken. iemand ervaring mee ? 'n idee of tip ?
Erik

Je kunt met de CityNightLine van Amsterdam of van Keulen naar Kopenhagen. Wel vooraf reserveren en zeker voor je fiets. De nachttreinen naar Denemarken zijn echt gewild bij Nederlandse en Duitse fietsers. Vanuit Kopenhagen zouden diverse Deense Oresund treinen via Malmo naar Kalmar gaan. In deze Deense treinen kan de fiets mee. Voorwaarde is wel dat je treinreis in Denemarken begint of eindigt. In Zweedse treinen kunnen geen fietsen mee, met wel een paar uitzonderingen voor diverse stoptreintrajecten en particuliere spoorwegen en in de zomer van 15 juni - 17 augustus.
Zie de volgende link: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=75662&l=en

Ik zou zeker contact opnemen met de Treinreiswinkel.
cedarcanoe schreef:ik heb geen idee waar ik moet beginnen zoeken om met m'n fiets op de trein vanuit Antwerpen in Kalmar te geraken. iemand ervaring mee ? 'n idee of tip ?
Erik
Deze vraag ben ik toevallig ook op het Zwedenwebforum tegengekomen 8) . Ik ben een wereldfietser die een huis in Zweden heeft.

bedankt voor jullie feedback; jammer dat Zweden nog geen fietsenvervoer heeft op de trein, enkel een proefperiode in het midden van deze zomer, en ik vertrek pas in september :-(

@Martin; ja inderdaad ook op Zwedenweb: ben al 21 jaar verknocht aan het land, en hoop binnenkort ook op een satelliet-verblijfsplaats i Sverige.

/Erik

cedarcanoe schreef:bedankt voor jullie feedback; jammer dat Zweden nog geen fietsenvervoer heeft op de trein, enkel een proefperiode in het midden van deze zomer, en ik vertrek pas in september :-(

@Martin; ja inderdaad ook op Zwedenweb: ben al 21 jaar verknocht aan het land, en hoop binnenkort ook op een satelliet-verblijfsplaats i Sverige.

/Erik
Volgens mij kun je met die Deense Oresund treinen ook buiten de zomer van Kopenhagen naar Kalmar. Ik zou eens goed informeren

Je kan in Zweden wel met de fiets op de bus, in het noorden zag ik een bus met achteraan een laadklep zoals een vrachtwagen, je rolt je fiets erin en gaat dan in de bus zitten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zag wel een vrouwtje met boodschappen fiets die bus in gaan.

Chris schreef:Je kan in Zweden wel met de fiets op de bus, in het noorden zag ik een bus met achteraan een laadklep zoals een vrachtwagen, je rolt je fiets erin en gaat dan in de bus zitten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zag wel een vrouwtje met boodschappen fiets die bus in gaan.
Ik heb in Värmland (prov. in Zweden, waar het meer Vänern aan grenst) wel eens bussen voorbij zien rijden met een soort korte aanhangwagen gezien, ongeveer 3 m. lang. Ik dacht eerst voor ski's bedoeld, maar geen idee of fietsen erin mee kunnen. De naam Värmlandtrafik staat op de flanken van de bussen.

De bussen zien er ongeveer zo uit
Afbeelding
Fiets inpakken is niet nodig, gewoon binnenrijden en ergens aan vastmaken.

Chris schreef:De bussen zien er ongeveer zo uit
Afbeelding
Fiets inpakken is niet nodig, gewoon binnenrijden en ergens aan vastmaken.
Zijn fietsdozen wel verplicht, volgens de foto?

Ik heb de foto via google gevonden, dus weet niet waarom ze fietsdozen gebruiken. Zag onderweg een vrouwtje met boodschappenfiets zo in het laadruim gaan zonder de fiets te verpakken. Ik weet niet of het op dezelfde busmaatschapij ging.
Misschien moet je hen eens mailen met je vraag, al is het moeilijk je weg te vinden op de Zweedse site.
bussgods.se
Zweeds-Nederlands vertaalsite kan helpen