Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belg verongelukt op Alpe d’Huez - Forum Wereldfietser

Belg verongelukt op Alpe d’Huez

Een Belgische wielrenner heeft dinsdagavond 11 augustus 2008 een dodelijke val gemaakt op de ‘Nederlandse berg’ Alpe d'Huez. Hij maakte in het bijzijn van zijn broer een val van meer dan 100 meter. De 24-jarige wielrenner miste een bocht toen hij samen met zijn broer de afdaling maakte, meldt de Franse krant Le Figaro. Het lichaam van de Belg is naar de brandweerkazerne van Bourg d’Oisans overgebracht.

Tour de France
De beroemde berg in de Franse Alpen wordt door wielerliefhebbers ook wel ‘Nederlandse berg’ genoemd. Veel Nederlandse wielrenners waren in de Tour de France succesvol op deze berg en er staan altijd vele Nederlandse fans langs de kant.
Martin E. van Doornik schreef:Een Belgische wielrenner heeft dinsdagavond 11 augustus 2008 een dodelijke val gemaakt op de ‘Nederlandse berg’ Alpe d'Huez. Hij maakte in het bijzijn van zijn broer een val van meer dan 100 meter. De 24-jarige wielrenner miste een bocht toen hij samen met zijn broer de afdaling maakte, meldt de Franse krant Le Figaro. Het lichaam van de Belg is naar de brandweerkazerne van Bourg d’Oisans overgebracht.

Tour de France
De beroemde berg in de Franse Alpen wordt door wielerliefhebbers ook wel ‘Nederlandse berg’ genoemd. Veel Nederlandse wielrenners waren in de Tour de France succesvol op deze berg en er staan altijd vele Nederlandse fans langs de kant.
Waarom staat dit bij kletspraat??
Te luguber voor woorden!
**Moderators graag verwijderen**

Ik denk niet dat Martin het zo bedoeld heeft...

Is een "nieuwsbericht"

Hoi Ellen,
Ben je weer moderator? :wink: :lol:
Eerlijk gezegd vind ik dat het ook niet onder kletspraat hoort.

Het gebeurt vaker dat de Alpe d'Huez het leven neemt. In 1996 fietste ik de groene weide op. Op de Sarennes gebeurde het volgende:

"Na een korte ruststop daal ik weer af naar Alpe d'Huez en sla het weggetje in richting de Col de Sarennes. Na een gebouw van Club Med daal ik circa 200 hoogtemeter, waarna een redelijk berijdbare weg omhoog kruipt. Voor het smeltwater zijn er passages met grote kasseien gecreëerd, die in de beklimming weinig overlast veroorzaken. Enkele honderden meters voor me zwoegt een andere fietser samen met zijn hond naar boven. Een aantal kilometers verder zie ik een groepje fietsers staan. Na een aantal minuten zie ik waarom ze stil staan... Er ligt een wat oudere man gestrekt op de grond. De man is al paars aangeslagen en ik vrees het ergste. De omstanders vragen of ik misschien een dokter ben, maar ik kan helaas geen hulp bieden. Gelukkig zijn er op dit traject veel langs rijdende auto's zodat hulp vanuit het dal snel zal komen. Uiteraard vervolg ik daarna enigszins geschrokken mijn weg. Enkele uren later fietst Filip ook langs dezelfde plek en hij kan nog net zien dat de man in een lijkzak door de brandweer wordt afgevoerd. Misschien is dit ook wel de ultieme dood: sterven op de flanken van de Alpe d'Huez. "

Als zo iets gebeurt sta je toch weer even stil bij het leven. Ik was die dag behoorlijk van de kaart.

jordan schreef:Hoi Ellen,
Ben je weer moderator? :wink: :lol:
Eerlijk gezegd vind ik dat het ook niet onder kletspraat hoort.
Ik zeg ook niet dat het hier wel hoort, maar ik denk niet dat het zo bedoeld is...

En nee, ik ben niet weer moderator... maar geef de TS het voordeel van de twijfel.. ik denk dat het wat ongelukkig gekozen is..

Misschien moet er een nieuw onderdeel komen voor nieuwsberichten als daar behoefte aan is? ;)

Je mag dit soort berichten misschien niet leuk vinden. Maar ze zijn wel de harde realliteit. Ik wil zoiets wel weten. Het houd me wakker.
MiaV schreef:Waarom staat dit bij kletspraat??
Te luguber voor woorden!
**Moderators graag verwijderen**
Het stond vandaag in de Telegraaf, dus openbaar.... Inderdaad luguber en heel erg voor de verongelukte fietser, maar het houdt ons scherp om bijv. goed aan de fietsremmen te denken. Ik ben van plan om in 2009 naar Alpe d'Huez te gaan, nu nog niet zeker.

Dit soort van zaken zijn natuurlijk geen kletspraat, maar uitermate ernstige aangelegenheden. Maar ik zou ook zo snel niet weten waar het anders gepost had moeten worden.

Verder wil ook ik met mijn neus op de realiteit gedrukt worden, zodat ik scherp blijf, en scherp en goed, de bocht op mijn fiets kan aansnijden....

De Alpe d'huez is nog een vrij makkelijke afdaling, breed wegdek met ruime bochten. Er zijn veel gevaarlijkere afdalingen zoals de Cormet de Roselend of de Agnel waar dit jaar Oscar Pereiro in de tour zwaar ten val kwam.

Het komt vaak voor dat je in een afdaling een narrow escape hebt. Dit soort berichten drukt je weer op de feiten dat je maar niet voorzichtig genoeg kan afdalen, want je haalt vaak snelheden boven de 70 km per uur en er hoeft maar iets fout te gaan. Je moet er ook niet altijd aan denken, want anders kan je helemaal geen berg meer beklimmen. Angst is een slechte raadgever. Je kan alleen er voor zorgen dat je materiaal goed is en dat je zo fris mogelijk bent als je afdaalt. Concentratieverlies is vaak een van de belangrijkste oorzaken.

Blijft natuurlijk onverkort dat het voor de betrokkenen een zwaar verlies is.
:(

Ik kan me bij een wielerkoers goed voorstellen dat je tot het uiterste gaat en daarbij risico's neemt. De belangen zijn soms groot. En de verschillen ook. Denk maar aan Mentjov die dit jaar in de Tour een paar minuten in de afdaling van de Bonette verliest, terwijl Sanchez juist inloopt op de koplopers. Of Rominger die eens ruim voor Indurain op dezelfde Bonette aan kwam en binnen 10 minuten was bijgehaald door de 'natuurlijke' daler uit Bskenland. Mottet niet te vergeten. En het beeld van Ullrich die in een afdaling wordt gedold door Virengue staat me ook nog goed bij.

Bij een vrije tijdsrit is het echter niet zo slim om veel risico's te nemen. In elke bocht kan zand liggen, na elke bocht kan een auto of motor aan komen scheuren. Maar je hebt er soms bij die de 'helden' van tv willen nadoen alsof hun leven er van af hangt. Zelf hebben we dat ook ooit gedaan: lekker met dik 80 van de steile Wurzenpas afscheuren. Als ik er aan terugdenk, vind ik dat lang niet meer zo stoer als op dat moment.

Dat brengt me bij de vraag wat er nu precies gebeurd is op de Alpe d'Huez. Was het roekeloos gedrag of is er meer in het spel?

luddo schreef:De Alpe d'huez is nog een vrij makkelijke afdaling, breed wegdek met ruime bochten. Er zijn veel gevaarlijkere afdalingen zoals de Cormet de Roselend of de Agnel waar dit jaar Oscar Pereiro in de tour zwaar ten val kwam.
Uit de verkeerskunde is bekend dat brede wegen in het algemeen leiden tot meer en vooral ernstiger ongelukken. Het rijdt alleen zo lekker. :?
Leon
MiaV schreef:Waarom staat dit bij kletspraat??
Te luguber voor woorden!
**Moderators graag verwijderen**
Hoi!

Luguber? Het is gewoon een berichtje over een wielrennen die is omgekomen en dat gebeurd wel vaker. Plastische beschrijvingen blijven ons toch gespaard? Ze hadden ook kunnen beschrijven hoe hij er na zijn 100 meter val uitzag. DAT is wel luguber.

En het hoort onder kletspraat want het past in geen enkele andere catagorie en is niet direct met reisfietsen gerelateerd. Het heeft echter wel een waarschuwende functie voor ons wereldfietsers die vaak op nog gevaarlijkere wegen dan het gladde asfalt van de Alpe d'huez afdalen. Ik vind het dus bijzonder goed dat er zo weer eens op gewezen wordt dat afdalen (net als bij de bergsport) niet zonder gevaar is.

Dus wat is het probleem?

Fiets de wereld (liefst geinformeerd ookal is het niet altijd even leuk),
Whisky

En toch :twisted: ..... vind ik, als Belg (tot nader order, in afwachting van verdere inlandse boedelscheiding :twisted: ) dat het classificeren van een dodelijk ongeluk met een landgenoot onder de noemer "kletspraat", conform het reglement van dit forum, als discriminerend, kwetsend, ja zelfs racistisch (om niet te zeggen ethnisch zuiverend :shock: ) dient te worden gezien :twisted: .

De schijn van onschuld :twisted: kan alleen opgehouden worden door de ernst waarmee de metadiscussie over de semantische gelaagdheid van "kletspraat" gaande wordt gehouden.

Kijk nu is het zeker kletspraat! 8)

willem.megens schreef:Kijk nu is het zeker kletspraat! 8)
Zoals ze in de wiskunde zeggen (maar dat is mijn branche niet) :
quod erat demonstrandum :D .
In de logica : een redenering/argument/betoog "ex absurdo".

ik was dinsdagavond in bourg d'oisans en heb alpe d'heuz dan ook nog gedaan
in de afdaling maakte mijn achterwiel een rare slinger en bleek dat mijn achterband plat stond
ik heb toen een lift gekregen van 2 Nederlandse dames en bij het inladen van de fiets bleek dat er een punaise in men voorband zat .

het is natuurlijk triest dat er zo'n ongelukken gebeuren maar het ligt dus niet alleen aan risico's nemen
voor hetzelfde geld had de punaise mijn binnenband doorboort en wie weet wat was er dan gebeurt....

de volgende dag kon ik overigens ook niet meer fietsen, men achillespees is overbelast.

laat je door deze berichten toch niet te hard afschrikken, hoewel je de risico's niet te hard moet gaan opzoeken

groetjes,
floris

willem.megens schreef:Ik kan me bij een wielerkoers goed voorstellen dat je tot het uiterste gaat en daarbij risico's neemt.
Dat brengt me bij de vraag wat er nu precies gebeurd is op de Alpe d'Huez. Was het roekeloos gedrag of is er meer in het spel?
Vaak is roekeloosheid niet de oorzaak van valpartijen, maar vaak domme pech, kwestie van verkeerde tijd en verkeerde plaats.

Ik maak elke vakantie wel een gevaarlijk moment mee, waar je achteraf dan kan denken dat het gelukkig goed is afgelopen. Juist momenten dat je heel voorzichtig gaat rijden, dan gaat het juist fout.
Ben ik daar de enige in?

We zouden een onderzoekje kunnen doen naar de vraag of roekeloos gedrag minder vaak tot ongelukken leidt dan voorzichtig gedrag.

Stel dat we twee personen hebben die even goed opletten en beiden in dezelfde punaise rijden, wie loopt dan meer kans op een ongeluk: degene die dit met redelijke snelheid doet of degege die zo hard mogelijk rijdt?

Ik zou zeggen degene met de beste reactiesnelheid, of de fiets met remmen, al naar gelang.