Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trektochten - Forum Wereldfietser

Trektochten

Ik maak nu (paar keer per jaar) trektochten, 3 dagen en dan ongeveer 200 km. Met bepakking dus. Nu heb ik een Giant Sierra (is een ATB (dacht ik) zonder vering, normale remmen enzo), maar ik wil een nieuwe, ook omdat deze nogal aan het verslijten is (de assen zijn versleten, ook die bij de crank(?)). In de toekomst ben ik van plan om meer en vooral ook langere tochten te gaan maken. Wat voor fiets is hiervoor aan te raden? De Sierra die ik nu heb is eigenlijk 'te groot' voor mij, wat bij de trektochten wel heel handig is; je hebt toch een atb, maar dan zonder die extreem gebogen zit.

Ik zal dan zowel on- als off-road fietsen. Is vering dan handig (voor en/of achter)? Wie heeft hier informatie/ervaring over/mee? En dan welke soort achtervering, je hebt een soort Y frame, wat mij niet handig lijk, maar je hebt ook een 'normaal' frame voor achtervering.

Wie kan helpen?

Mijn Giant ATX840 heb ik een beetje omgebouwd en gebruikt ik nu voor tochten met bepakking. Deze heeft alleen voorvering en dat is voor mij voldoende. Het aantal types waar nokken op het frame zaten om de dragers aan te bevestigen was beperkt en ik kan me niet herinneren dat ik modellen met achtervering en nokken heb gezien. In plaats van achtervering heb ik even gedacht over een verende zadelpen maar voorlopig ben ik best tevreden dus laat ik het maar.
Maak eens een uitgebreide tocht langs fietenwinkels en kijk wat ze hebben.
De Giant van mij heeft een vrij simpele voorvork en de vering heeft niet al te veel instelmogelijkheden. In de bergen had ik het idee dat de vering best wel energie absorbeert. De onverharde wegen daarentegen worden weer een stuk prettiger.
The Wolf schreef:...Giant Sierra (is een ATB (dacht ik) zonder vering, .... ik wil een nieuwe.... de assen zijn versleten, ook die bij de crank(?))....Wat voor fiets is hiervoor aan te raden? ....Ik zal dan zowel on- als off-road fietsen. Is vering dan handig
Hoi,
Welkom op dit forum :D
Van versleten assen kun je de cups en conussen in principe vervangen en een nieuwe trapas is ook zelden duur, maar op een gegeven moment is het mooi geweest en wil je een nieuwe fiets.
Of het nut heeft om voor- en of- achtervering te nemen is sterk afhankelijk van de mate van onverhard die je gaat fietsen; welke landen wil je doorkruisen? Als het alleen om wegen gaat waar asfalt ontbreekt maar wel een vlakke ondergrond is, dan heb je geen vering nodig en kunnen dikke (bijv. 47mm) banden je al het nodige comfort geven. Om (met bagage) ook af en toe een bos of een honderdtal stenige kilometers te doorkruisen en kasseien te kunnen trotseren heb je aan voorvering ook genoeg. Punt is wel dat goede voorvering niet echt goedkoop is en er veel kaf onder het koren is. Daarbij komt dat vering onderhoud vergt en je dat (op een trektocht in den verre) zelf moet kunnen doen. Ook (mijn mening) noodzakelijk is om de bagage die je voorop hebt hangen geveerd op te hangen, anders krijgen je voortassen het onevenredig zwaar te verduren. Ook dit kost extra geld.
Achtervering is alleen nodig als je tamelijk extreem gaat fietsen. Om dan ook nog bagage mee te nemen is technisch gecompliceerd, want ook hier heeft het weinig zin om de bagage onafgeveerd te laten. De snelheid waarmee ik met mijn onafgeveerde fiets over slechte verharding rijdt is nl afhankelijk van hetgeen ik mijn fiets en bagage wil aandoen en niet van mijn eigen comfort; de bagage zorgt met zijn gewicht namelijk al voor voldoende comfort.
Kijk eens wat rond wat voor fietsen anderen gebruiken en kom bv eens naar een van de Wereldfietseractiviteiten.
Als ik me de fietsen van afgelopen trektocht herinner denk ik dat tweederde (of iets meer) op een ongeveerde fiets rijdt en een derde op eentje met voorvering en geen met achtervering.
Groetjes, Leon

Welkom op dit forum
Van versleten assen kun je de cups en conussen in principe vervangen en een nieuwe trapas is ook zelden duur, maar op een gegeven moment is het mooi geweest en wil je een nieuwe fiets.
Dankje. I.d.d., ik heb er nu al zoveel aan uitgegeven, dat ik daar een hele mooie nieuwe fiets voor kon kopen... En dat ga ik dus nu doen :D
welke landen wil je doorkruisen
ik wil graag volgend jaar een trektocht door/naar zweden maken... (of t ervan komt is weer wat anders), want dat soort landen vind ik ontzettend mooi. De autowegen zijn daar over het algemeen volgens mij wel goed (ben er 1 keer met autovakantie geweest), maar ik weet niet hoe dat met de 'fiets'wegen is.

Over de voorvering (achtervering ben ik nu wel van af :wink: ); kun je die ook 'uit' zetten, dus dat ze niet veren, maar gewoon star zijn? Zit er aan een goede fiets ook al een goede vering, of moet ik die er zelf op (laten) zetten? Zo ja, in wat voor prijsklasse zit een goede voorvering? En wat is dan het beste, hydraulisch of...? Last but not least; wat zijn goede (en ook wel betaalbare...) merken?
Groeten,
The Wolf

The Wolf schreef:Over de voorvering kun je die ook 'uit' zetten, dus dat ze niet veren, maar gewoon star zijn?
Hoi,
Er zijn er maar heel weinig die je uit kunt zetten. John Telleman (vaak op dit forum) heeft zo'n fiets.
De rest van je vragen is nogal afhankelijk van je budget. Steek je licht eens op bij zaken die gespecialiseerd zijn in vakantiefietsen. (afhankelijk van waar je ongeveer woont in NL)
Leon

Over de voorvering (achtervering ben ik nu wel van af :wink: ); kun je die ook 'uit' zetten, dus dat ze niet veren, maar gewoon star zijn? Zit er aan een goede fiets ook al een goede vering, of moet ik die er zelf op (laten) zetten? Zo ja, in wat voor prijsklasse zit een goede voorvering? En wat is dan het beste, hydraulisch of...? Last but not least; wat zijn goede (en ook wel betaalbare...) merken?
het laatste jaar ben ik druk bezig geweest met het testen van fietsen voor Santos (www.santos-bikes.nl). Vooral voorvering en de tasophanging rond het voorwiel heeft véél aandacht gekregen. Wanneer je echt geinteresseerd bent in dit onderwerp kom dan op 8 november naar de Wereldfietsmiddag (zie kalender Activiteiten). Dit onderwerp heeft zoveel gezichtspunten dat het een héél verhaal wordt om dat in te typen.

De rode draad is wel dat als je voorvering zoekt voor comfort je veel beter/goedkoper af bent met wat dikkere banden.
Maar als je meer controle over je fiets wilt hebben in extreme situaties voorvering ongekende mogelijkheden biedt. Maar alles is afhankelijk van veel andere factoren waaronder ophanging van bagage, zwaartepuntverdeling, afstelling, enz, enz.
Alles wat beweegt heeft onderhoud nodig....ook voorvering. Maar dat hoeft minder bewerkelijk te zijn dan vaak wordt gesuggereerd. In de testen hebben we ook vooral gekeken wat voorvering doet over de lange termijn (bijvoorbeeld een jaar onderweg op de fiets). Hoe houdt de vering zich, wanneer moet je wat bijstellen, welk gereedschap heb je nodig, wat doe je in geval van problemen, hoe kun je dat oplossen met lokale middelen, enz, enz.

Kom op 8 november naar Utrecht, dan kan ik je bijpraten.

Groetjes,
Marco Meijerink

Ha, over Santos kan ik wel meepraten.

Heb er 2 maanden terug eentje via de website samengesteld, voor hetzelfde doel, lange fietstochten. Hij was helaas nog niet helemaal perfect (voor mij) dus ben langzaam maar zeker nog wat aan het vevangen.

Interessant iets, ik had eerst een hard leren zadel wat ik na een paar honderd km nog steeds compleet waardeloos vond, maar nadat ik het zadel had vervangen door een specialized comfort + zat de fiets perfect. Niet alleen voel ik me schaambeen niet meer, maar het zadel vangt veel meer schokken op. Bij het eerste zadel rammelde ik helemaal weg, bij het 2e zadel had ik daar vele malen minder last van.

Ik heb weleens op een compleet geveerde fiets gereden wat perfect was voor onregelmatig wegdek, maar er kleven 3 nadelen, waarvan ik er 2 zeker weet:

- De (goeie) volgeveerde frames zijn duur.
- Gaat er iets kapot onderweg heb je een probleem.
- Wat ik gelezen heb ergens...ze hadden een test gedaan met 3 mtb's. 1 volgeveerde, 1 voorgeveerde en 1 hardtail. Bleek dat hoe meer vering je had..hoe comfortabeler je reed, maar ook dat je duidelijk meer caloriën verbrandde naarmate je meer vering had.

Vraag me ook af hoe nuttig voorvering is als je 30kg verpakking op je achterste bagagedrager hebt. (geen ervaring mee) Persoonlijk heb ik het dus bij het volgende gehouden:

- hardtail
- complete LX drivetrain en remmen.
- goede stevig tubus achterdrager en lowrider.
- marathon XR banden

Heb nog geen problemen gehad bij de korte tochten. Heb de fiets toch behoorlijk mishandeld. (steile hellingen en constant remmen/hard over glas en steenpaden rijden/iemand van 90 kilo een tijdje rondgereden op de bagagedrager) Hij had natuurlijk wel wat onderhoud nodig.

Met deze setup denk ik de lange tochten wel aan te kunnen. Ben ik nog niet aan toe op het moment helaas.

ow, ik heb trouwens de Santos STR 01 heren model. 65cm frame. Ik ben 2 meter en dat gaat perfect. (met een licht kromme rug...kun je nagaan)
Tja...en offroad en evt downhill gaat prima al is een hoog frame wel even wennen.

Santos is een prima fiets. Voorvering zou ik doen kan je altijd, op mooi wegdek, strakker zetten, ook de goedkope vorken. DENK eens aan een goede geveerde zadelpen en dan een die NIET naar beneden veert maar naar achteren. Heb ik zelf heel goede ervaring mee en kan je ook strakker zetten.Klaas