Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Venetie - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Venetie

Hallo,

we willen in september op de fiets naar Venetie, en dachten hierbij aan de Via Claudia Augusta (dus zuid-Duitsland door Oostenrijk naar Venetie). We gaan met 2 fietsen, een U-plus-2 aanhangfiets met een 3,5- en 5-jarige en een bagage- of fietskar.
Kan er iemand ons meer vertellen over:
- de drukte van de wegen
- de haalbaarheid met 2 kinderen op de aanhangfiets
- zijn er voldoende campings of goedkopen hotelletjes / pensions (we doen zo ongeveer 50 km per dag)
- is de route de moeite waard

Alvast hartelijk bedankt!
Mireille, Arend, Kiren en Emrys

Voor overnachtingen:
http://www.jugendherberge.de/de/
Niet duidelijk is of jullie in Zuid-Duitsland of al in Nederland vertrekken. Mij bleek recentelijk dat jeugdherbergen in Duitsland vrij makkelijk te boeken (= beschilbaar) zijn, behalve bv. in de Eiffel en rond het Bodenmeer.
Ook via http://www.bettundbike.de/ zijn er relatief goedkope overnachtingsmogelijkheden te vinden/boeken.

Op je andere vragen heb ik geen antwoord.
Groet, Arie

De route is zeker de moeite waard. Een paar jaar geleden zijn wij ook naar Venetie gefietst (en verder).
Wij hebben toen gebruik gemaakt van de route die Reitsma beschreven heeft, Reitsma's route naar Florence. Bij Trento kun je dan afbuigen naar Venetie. Een hele mooie route, ZEER autoluw en door het boekje kun je ook eenvoudig plannen omdat je weet welke voorzieningen je tegen komt.
Of deze route met twee aanhang fietsen haalbaar is weet ik niet. De Silvretta pas lijkt mij een hele klim met een aanhangfiets en bagagekar. Persoonlijk zou ik een oefentocht in de Ardennen of Eiffel plannen om dat uit te vinden. Ik kom met de aanhanger of aanhangfiets niet naar boven denk ik (ben ik vrij zeker van). Of je moet lange wandelpassages niet schuwen. Met twee jonge kinderen zou ik een andere bestemming kiezen.
Ook moet je er rekening mee houden dat in Venetie fietsen officieel verboden zijn. Wij hebben ons daar niet veel van aangetrokken maar wisten niet hoe snel we onze fietsen ergens moesten stallen, want die bruggen zijn ondingen om je fiets overheen te slepen.

Veer (voor)pret gewenst!

Eric

eric190173 schreef:Of deze route met twee aanhang fietsen haalbaar is weet ik niet. De Silvretta pas lijkt mij een hele klim met een aanhangfiets en bagagekar.
Volgens de website van Hans kan je ook met trein of bus omhoog.

"Deel 2 voert van de Bodensee over de machtige Alpen en de lieflijke Apennijnen naar Florence, een afstand van 803 km met in totaal ongeveer 5500 m hoogteverschil. De route is zo licht mogelijk gehouden. In de Alpen moet u weliswaar twee bergpassen bedwingen, maar hier is hulp mogelijk: bij de Arlbergpas (1100 m hoogteverschil, 3-10%) van de trein, bij de veel lichtere Reschenpas (430 m hoogteverschil, 7%) van een bus met fietsaanhanger. Wie de Reschenpas vanuit de andere richting benadert heeft het zwaarder: hoogteverschil 550 m, 5-10% met korte stukjes 14-18% (en veel rustbankjes). Hier biedt een gewone lijnbus uitkomst, mits er plaats is. De rest van het 460 km lange Alpentraject loopt grotendeels over fietspaden langs riviertjes met een paar keer een kortere klim. Na de Alpen worden fietspaden en autovrije weggetjes zeldzaam, maar ook hier is gezocht naar zo rustig mogelijke wegen"

Mijn man en ik zijn de eerste 2 weken van juni dit jaar naar Venetië gefietst. We hebben gebruik gemaakt van de route van Reitsma. Vanaf Bregenz naar Venetië was een geweldige tocht, zo rijden door de Alpen. Ik persoonlijk zou deze route niet doen met twee aanhangers en twee kleine kinderen. Natuurlijk kun je stukken in een trein of bus plaats nemen, maar dan nog zit er veel klimmen en dalen in. Bij Trento buig je af naar Venetië, maar dan komt er weer een aardig stijle klim waarvan sommige stukken 15%. Tijdens deze klim zijn we regelmatig afgestapt omdat het ook voor ons te stijl was. Bij de Arlbergpas en de Resschenpas was dat niet nodig, rustig trappend kwamen we boven. Reitsma schrijft over voornamelijk rustige wegen, en dit klopt ook wel, maar je wordt toch regelmatig gepasseerd door snelverkeer. Ook in Italië, het laatste stuk tot aan Venetië was best druk met auto's. En Reitsma adviseert ook om niet tot aan Venetië te fietsen, maar een hotel of camping te zoeken in één van de laatste plaatsjes. Dit is ons prima bevallen, met de bus naar Venetië. Met het vinden van hotels of pensions hebben we tijdens deze vakantie geen problemen gehad.

Hartelijke groeten, Anneke Schoenmaker.

Wat betreft verkeersdrukte kan ik beamen dat (Noord-)Italie geen fijn fietsland is. Te druk en lastig om kleine befietsbare weggetjes te vinden...

Gr
Eric

Ik heb vorig jaar Reitsma gefietst vanaf Florence en dan terug. Ik vond de drukte in Noord Italie nogal meevallen. De route kiest zoveel mogelijk rustige wegen.

Gr Harry

eric190173 schreef:Wat betreft verkeersdrukte kan ik beamen dat (Noord-)Italie geen fijn fietsland is. Te druk en lastig om kleine befietsbare weggetjes te vinden...

Gr
Eric
Ik vind Noord-Italie - buiten de grote steden uiteraard - juist een verademing om te fietsen: niet erg druk, met name rond de Siesta, en er zijn veel kleine weggetjes. Natuurlijk rijden Italianen met temperament, maar mijn ervaring is dat ze liever tegen een andere auto aan botsen dan tegen een fietser.

Mijn ervaring met Noord-Italie heeft vooral betrekking op het gebied rond de meren. Daar vonden wij het erg druk en wij hadden het idee dat de berweggetjes steiler waren dan in Frankrijk.
Misschien moet ik er bij zetten dat we het vooral vergeleken met Frankrijk en Spanje...

Groet
Eric

Wij hebben in 2006 de Via Claudia Augusta m.b.v. het routeboekje van Bikeline (via Esterbauer.com) gefietst tot Bolzano (Italie). Wij vonden de route erg mooi en behoorlijk autoluw (ook in Italie). Met fietsen met bagagewagens en kinderen heb ik geen ervaring, maar de paden waren (in mijn herinnering) wel breed genoeg.

Wel zijn er twee lastige passen te bedwingen:
de Fernpas
  • - niet te doen met bagagewagen, want de paden zijn de smal
    - er schijnt een bus te rijden die je de pas overzet. Wij hebben wel een bus met fietsen zien rijden
Reschenpas
  • - geasfalteerd en met de bagagewagen wel te doen, denk ik.
    - als ik het me goed herinnerer is het een behoorlijke klim met 18 haarspeldbochten. Ik vond hem achteraf wel meevallen.
Hallo allemaal,

hartelijk dank voor de antwoorden. We hebben er vooral uit kunnen opmaken dat de route heel mooi is, met af en toe toch wel wat klimmen. Dus we gaan het gewoon doen.

Vorig jaar hebben we een stuk Benjaminse gefietst naar Barcelona, en de Pyreneeën over was dan wel pittig (stukken van 17 procent), net als het stuk langs de spaanse kust (van Sanfeliu naar Lloret), maar het is gelukt met een kar met twee kinderen in (wel een beetje trots op mezelf, zonder afstappen de pas over :D ), dus dit zal ook wel lukken En de uitzichten en het overwinningsgevoel als je boven staat maakt veel goed!

Nu alleen nog terug van Venetië naar Augsburg met de trein... da's andere koek...

Mireille

Het station Venetië Mestre is goed toegankelijk met de fiets. Als je recht voor het station staat kan je aan de rechterkant buitenom de stationshal fietsen naar het eerste perron. Vanaf dat punt kan je ook naar de andere perrons zonder trappen af en op te sjouwen.
Het perron is wel laag t.o.v. de instap van de trein. (Tenminste dat was bij ons het geval. Wij namen daar de internationele trein met als eindbestemming Schaffhausen. De 'fietswagon' was een bagagewagon met een luik op ca. anderhalve meter boven het perron. De aanwezige treeplankjes waren niet groter dan een chocoladereep.)

Verder zou ik met de fiets uit Venetië blijven. Zonder fiets is Venetië prachtig (Vooral als je de touristische stromen weet te ontwijken, wat goed mogelijk is.)
Hallo Maarten,

het gaat hem ons vooral om de verbinding Venetie - Munchen - Augsburg.
Wij zijn namelijk niet zo'n "vaste planning"-mensen, en zijn hel huiverig tegenover het reserveren van de langere afstandstreinen (is ook steeds met overstappen en op een ongoddelijk uur, lees 11 uur 's avonds ofzo, aankomen in Munchen, niet eenvoudig met kids). We kunnen het misschien wel met regionale treinen doen, maar dat is bijna niet te doen zonder tig keer overstappen. En ik heb er gen idee van hoe makkelijk je de 2 fietsen en een monster van een aanhangfiets meekrijgt op de trein in Italie... Er wordt wel steeds aangegeven dat fietstransport beperkt mogelij is, maar ja, hoe beperkt is dat dan?
We zullen wel zien...

Mireille

Ik heb zowel Benjaminse als Reitsma gefietst. Bij beide ga je zoveel mogelijk over rustige wegen. Zie mijn reis verslagen op: http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... al.nl.html onder de naam Klaas Groot.

Hoi Mireille,

Wat mij vooral is opgevallen aan reizen met de trein in Italië is de willekeur. Ik zal het toelichten:
Voor de treinreis van Milaan-Finale Ligure was het volgens de Treinreiswinkel niet mogelijk om vanuit Nederland fietstickets te reserveren. Omdat ik er niet helemaal zeker van was of er nu sprake was van gratis fietsvervoer of dat we in Italië nog een aanvullend kaartje moesten regelen heb ik navraag gedaan bij een servicepunt van Trenitalia. Daar werd me verzekerd dat de fietsen gratis mee mochten. De conductrice heeft ook niet naar gevraagd.
Wat schetst mijn verbazing; Een week later nemen wij dezelfde verbinding maar dan de andere kant op: Er zijn fietskaartjes nodig! En het zou onmogelijk zijn om naar Milaan Centraal te reizen.
Dan maar vanaf een ander Milanees station een stukje naar Centraal fietsen besloten mijn vriendin en ik, toch tijd zat...
We moesten overstappen in Genua. Daar worden we door de conducteur naar de achterkant van de trein gestuurd terwijl we bij de voorste wagon toch duidelijk een fietslogo zagen. Omdat er meer fietsers (toevallig ook Nederlanders) met de trein mee wilden dachten we dat we naar een ander fietscompartiment gedelegeerd werden. Mis. Achteraan de trein geen fietswagon. Wel een andere conducteur die ons terug naar voor stuurde. Daar stonden de andere fietsers nog met de conducteur te bakkeleien in behoorlijk vloeiend italiaans. Wat bleek: De eerste wagon was afgesloten en de conducteur was niet van zins deze te openen. Uiteindelijk kwam er een compromis; De fietsen mochten mee maar de wagon zou afgesloten blijven tot.... Milaan Centraal, waar wij dus absoluut niet met de fiets zouden kunnen komen.
Laat je dus niet te snel afschepen met een nee. Mijn beeld van medewerkers de italiaanse treinmaatschappij is dat ze absoluut niet weten van elkaar wat ze doen.
Ik schrik je toch niet teveel af hoop ik? :roll:

Ter geruststelling: Ze laten de trein ook gerust een vertraging oplopen om te kissebissen met een stel nederlandse fietsers. En als je zichtbaar bezig bent met het inladen van je fietsen en bagage wordt er gewoon gewacht.
Hallo,

mooie reis hoor!

FF over het treinvervoer in Italie;
ik heb zelf diverse keren mijn fiets meegenomen in de trein en soms is het idd een beetje chaotisch,echter vraag altijd de conducteur hoe of wat,mijn persoonlijke ervaring is dat dan ALLES mogelijk is in Italie.

Oh,ik weet niet of jullie langs Verona komen maar daar is wel een hele leuke camping,midden in de stad achter Castel del Pietro;
http://www.campingcastelsanpietro.com/

ik stond op plaats b16,bovenop de oude stadsmuur,echt mooi!

oh,goede kaarten zijn een must aangezien de Pista Cycliable soms wat moeilijk te vinden zijn,ik vind de kaarten van swisstravelcenter
1:200.000 echt de beste. http://www.swisstravelcenter.ch/

veel plezier!