Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlanders zwaargewond na roof - Forum Wereldfietser

Nederlanders zwaargewond na roof

PONTE GALERIA - Vlakbij Rome is een Nederlands echtpaar tijdens een fietsvakantie overvallen, verkracht en zwaargewond geraakt.
afbeelding vergroten
De slachtoffers waren in het wild aan het kamperen in Ponte Galeria en werden in hun tent overvallen.

De daders hebben 1500 euro buitgemaakt, de 52-jarige vrouw verkracht en beide slachtoffers geslagen. Het echtpaar is zwaargewond in een ziekenhuis in Rome opgenomen.


http://www.ad.nl/binnenland/2551888/Ned ... _roof.html

:?

Ik hoor van vele dat Italie een veilig land is. Maar ik heb al verhalen gehoord dat fietsen waren gestolen tijdens een fietsvakantie en zo. En nu dit. :(

Toch uitkijken daar.

Wow, hier moet je toch niet aan denken... vreselijk zeg...

Vreselijk!! een nachtmerrie en idd moet je niet aan denken.

Vreselijk. Maar wie heeft er nu 1500 euro op zak tijdens een fietsvakantie in Europa? :shock:

Peter Rodenburg schreef:Vreselijk. Maar wie heeft er nu 1500 euro op zak tijdens een fietsvakantie in Europa? :shock:
Dat vroeg ik me ook af; en is het wel verstandig om bij zo'n grote stad wild te kamperen? Er heersen daar wat meer lieden die minder goede bedoelingen hebben. Toch een zeer ernstige zaak.
Het nieuws was zojuist op het NOS journaal. De roofoverval in de buurt van Rome is verschrikkelijk nieuws. Tijdens mijn fietsvakantie in 1997 stond ik op een camping vlakbij Napels. Ik ben toen samen met een Nederlands echtpaar met hun auto naar Napels gereden. In Napels vond er een overval plaats, terwijl we even stilstonden voor een kruising. De Nederlandse vrouw, zittende op de achterbank, werd toen van veel geld (hoofdzakelijk doorreisgeld) beroofd. Met verbazing vernam ik destijds op het politiebureau de geldsom die was gestolen. Na aangifte werden we door de politie naar de autoweg geëscorteerd. Ik neem liever twee bankpassen mee, dan zoveel geld. Italië is een mooi land om te fietsen, maar het is niet overal veilig.

Hier vind je foto's van de kampeerplek, blijkbaar bij een leegstaand huis.

Heb ik vandaag gezien op het NOS journaal van 18.00 uur. Kijk nog eens vanavond om 20.00 uur op Ned. 1. Of op internet: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... ewond.html
Officieel is wild kamperen in Italië verboden. Bella Italia is een mooi land, maar je moet de criminaliteit niet vergeten. Bij beroemde bezienswaardigheden ben ik agressieve bedelaars tegengekomen. Ik was in het politiebureau van Siena (Toscane) om aangifte te doen van het verlies van m'n zadeltasje met gereedschappen. Dit voor de verzekering. Hoeveel geëmotioneerde toeristen heb ik daar in de hal gezien, die kennelijk door zakkenrollers beroofd waren! Het politiebureau staat tegen de kopgevel van de nooit afgebouwde vleugel van de Duomo in Siena.
Een vriendin van m'n vrouw woont in Bologna. Zij woont op twee hoog in de stad, toch zijn haar ramen van tralies voorzien. "Tegen de criminele Albanezen", zei ze.
Zie ook: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1758 ... html?p=2,1

Martin E. van Doornik schreef:Bella Italia is een mooi land, maar je moet de criminaliteit niet vergeten.
Het is dan ook geen fijn bericht om te lezen, onafhankelijk of de slachtofffers wel verstandig bezig waren. Daarnaast is Italië wel een beetje te verdelen in risicoregio's en veiligere regio's. In de Italiaanse Alpen waar ik laatst was, zit het land denk ik toch iets anders in elkaar dan bij grote steden en ten zuiden van Rome.
Maar ook moet het ergens een geruststelling zijn dat een beroving van fietsreizigers nog steeds nieuws is. Per week worden er in Nederland namelijk enkele honderden Nederlanders in eigen land op straat beroofd, zakkenrollerij niet meegeteld, en dat komt niet op het journaal.
Bovenal wens ik het betrokken paar veel sterkte.
Leon

Het is inderdaad verschrikkelijk om zoiets mee te moeten maken.

Ik hoop maar dat ze het goed weten te verwerken.

Veiligheid is een statistisch iets. Er zijn veiligere plaatsen en onveiligere plaatsen op de wereld, maar helaas loop je overal risico. Op de ene plaats wat meer dan op de andere.

Verder is er ook interactie tussen slachtoffer en dader, als het slachtoffer zwak overkomt neemt het risico toe.

De locatie keuze bij wild kamperen is ook belangrijk. Als je achteraf kampeert moet je je wel ongezien verstoppen. Wordt je toch gezien (wellicht door de verkeerde personen) dan kan je beter je tentje midden tussen bewoonde huizen opzetten, dan is er ten minste hulp in de buurt als er wat gebeurt.

peter de rijk schreef:Hier vind je foto's van de kampeerplek, blijkbaar bij een leegstaand huis.
Ongelooflijk dat dit soort foto's gelijk op internet te vinden is... Dat maakt het wel akelig concreet.

Ik sta redelijk te kijken van het verhaal, ik was vorige maand nog op Fumicino en fietste twee jaar geleden met een kleintje vrolijk door Zuid Italie in de buurt van Napels.

Alle sterkte toegewenst aan de slachtoffers.

Dennis

Net in haarlems Dagblad:

De Italiaanse politie heeft zaterdag twee Roemeense schaapherders van 20 en 32 jaar aangehouden voor de gewelddadige roofoverval op een Nederlands koppel uit Waalre.

De Nederlanders waren op fietsvakantie en kampeerden met hun tent vlakbij een verlaten boerderij in Ponte Galeria, aan de rand van Rome, niet ver van de badplaats Ostia.

De Roemenen, van wie de jongste illegaal in Italië verblijft, wonen in een caravan vlakbij de verlaten boerderij en zouden het Nederlandse echtpaar de plek hebben aangewezen als kampeerplaats. De 54-jarige man heeft de Roemenen herkend als zijn aanvallers.


Nu kan ik me zo goed voorstellen dat zij daar zijn gaan staan, zal ietwat vertrouwd hebben gevoeld als de "buren" verderop je deze plek aanwijzen.
Ongelofelijk, zulk een beschaamd vertrouwen. :(

Zeer veel sterkte aan de slachtoffers.

De vacantie plannen voor volgend jaar zijn bij deze gewijzigd

Leen

Dennis de Vries schreef: Ik sta redelijk te kijken van het verhaal, ik was vorige maand nog op Fumicino en fietste twee jaar geleden met een kleintje vrolijk door Zuid Italie in de buurt van Napels.
Op het Italiaanse tv-journaal was te zien dat het daar in de buurt wemelt van de prostitutie langs de weg en dat er in het huis waar het echtpaar bij kampeerde, vaak daklozen bivakkeerden. Het was in elk geval een slechte buurt, aldus de politie, maar dat wist het echtpaar uiteraard niet.

marjan schreef: Nu kan ik me zo goed voorstellen dat zij daar zijn gaan staan, zal ietwat vertrouwd hebben gevoeld als de "buren" verderop je deze plek aanwijzen.
Ongelofelijk, zulk een beschaamd vertrouwen. :(
Sorry, maar dit noem ik geen beschaamd vertrouwen maar bestrafte naïviteit hoor :evil: .
De set van de gebeurtenissen (verlaten boerderij, caravanbewoners, ergens in semi-verstedelijkt gebied tussen Rome, luchthaven en Ostia...), dat is toch geen plek om wild te kamperen zeker !

Leen Verkerk schreef:De vacantie plannen voor volgend jaar zijn bij deze gewijzigd

Leen
Euh, dat lijkt mij een voorbarige conclusie.
Als je tussen Amsterdam en Schiphol (of tussen Brussel en Zaventem :wink: ) ergens zou willen gaan wildkamperen (met 'toestemming' van een buur-caravanbewoner) zou je niet veel veiliger zitten hoor.
Dit is iets van alle landen en van alle (groot)steden.

Pier Paolo Pasolini was brutally murdered by being run over several times with his own car, dying on November 2, 1975 on the beach at Ostia, near Rome, in a location typical of his novels.
Deze mensen kenden hun klassiekers niet. :?

Het kan eenieder gebeuren, maar bij mij zullen ze nooit 1500 euro cash vinden, verder zou ik altijd een kamping verkiezen als er 1 is, maa goed.

Tegenwoordig wordt voor een Ipod of minder, ook al een moord begaan in een overvol metrostation. Ik vraag me in feite af of er ooit een mens in staat zal zijn een verklaring te vinden voor dat (zinloos) geweld.

Groeten,

Willem

peter de rijk schreef: Op het Italiaanse tv-journaal was te zien dat het daar in de buurt wemelt van de prostitutie langs de weg en dat er in het huis waar het echtpaar bij kampeerde, vaak daklozen bivakkeerden. Het was in elk geval een slechte buurt, aldus de politie, maar dat wist het echtpaar uiteraard niet.
Op m'n fietsvakantie van Nederland naar Napels vond ik de complete buitenrand van Rome eigenlijk onveilig om te overnachten. Op weg naar Rome (met Reitsma's route) kwam je langs zigeuners bij de rivier en op m'n weg richting Palestrina heb ik tot ruim voorbij de ring moeten wachten tot ik kon wildplassen, omdat er simpelweg teveel hoertjes in de bosjes ronddwaalden.
Peter_K schreef:Het is inderdaad verschrikkelijk om zoiets mee te moeten maken.
Verder is er ook interactie tussen slachtoffer en dader, als het slachtoffer zwak overkomt neemt het risico toe.

De locatie keuze bij wild kamperen is ook belangrijk. Als je achteraf kampeert moet je je wel ongezien verstoppen. Wordt je toch gezien (wellicht door de verkeerde personen) dan kan je beter je tentje midden tussen bewoonde huizen opzetten, dan is er ten minste hulp in de buurt als er wat gebeurt.
Eigenlijk ben ik voorstander van zo min mogelijk interactie met de lokale bevolking bij het zoeken van een wildkampeerplaats. Dit bevestigt dat hoe minder zij weten hoe veiliger ik me voel. In een bewoonde omgeving wil ik nog wel eens in de tuin van een lokalo staan, ook wel een prettig gevoel.

Mijn omgeving verwijt me nog wel eens naïef te zijn voor alle gevaren waarmee ik geconfronteerd zou kunnen worden tijdens fietsvakanties. Dit drukt mijn neus wel goed op de feiten. Maar ook: (mede) dankzij dit forum kan je je veel beter preventief voorbereiden. Tegenhouden kan je het nooit, zo goed mogelijk voorkomen wel.

Gruwelijk triest zoiets. Toch denk ik dat ik het met de conclusies die hier getrokken worden wel eens ben. Italie is niet een heel erg gevaarlijk land, maar je hebt meer mogelijkheden om onverstandige dingen te doen. Dit was daar een duidelijk voorbeeld van. Mijn eigen ervaringen betreffen vooral Napels en omgeving, en ook daar kun je domme dingen doen, of pech hebben. Hoewel ik er aardig de weg weet nam ik in mei een verkeerde afslag van de snelweg, en kwam in de zuidelijke sloppenwijken terecht (de thuisbasis van de Camorra, de lokale maffia). Het was leerzaam voor de kinderen (een gratis trip naar de derde wereld), en het vroeg om gedecideerde discipline, zoals vlot doorrijden, niet langs de kant van de weg gaan staan, niet de weg vragen. Doorrijden maar....
Toch ben ik een aantal dagen later overdag in mijn eentje te voet door vergelijkbare buurten op pad gegaan naar het kleine museum van de opgraving van Villa Regina. http://www.culturacampania.rai.it/site/ ... egina.html een heel instructief museum, en eigenlijk veel beter gedaan dan de opgraving van Pompeii zelf: ga kijken.
Ik kon de bus niet vinden, en kreeg van een behulpzame bewoner gelijk een lift. Die heb ik geaccepteerd. Op de terug weg de hele route naar Pompeii gelopen, over kleine weggetjes en straatjes, tussen huisvuil etc. Een straatschooiertje van een jaar of tien wees mij de weg met zijn fietsje. Als zijn moeder dat geweten had, had ze waarschijnlijk gedacht dat hij een groot risico liep, met zo'n rare grote noorderling....
Kortom, je wilt vertrouwen geven, en vaak kan het wel. Maar niet altijd. Ook ik heb zigeunerkindjes van me af moeten slaan. Je moet soms veel van een land weten, om het verschil te herkennen tussen couleur locale, en 'niet pluis'. En sommige stereotypen kloppen inderdaad. Als blanke moet je ook niet gaan fietsen aan de zuidkant van Chicago, tenzij je levensmoe bent.
Wim