Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gletscher? - Forum Wereldfietser

Welke gletscher?

Wij hebben geen idee, het boek vermeldt de bron van de foto ook niet...
Komt uit een Natuurkunde boek klas 3 voor het college destijds.
Uitgave wolters Noordhof,
Schrijvers Raat/Eijkman/Kammerer
http://staff.science.uva.nl/~cmulder/vd ... t1975.html

We dachten in eerste instantie Alaska, maar ze lijken zo op elkaar... en in ruim 30 jaar.... zijn ze vast wat anders geworden.....

Toch een poging.
Met weblink.... zou prachtig zijn...

Afbeelding

Het zou de Jungfrau -aletsch-bietschorn kunnen zijn.

Afbeelding

Foto is van andere hoek genomen maar die berg bij jou foto rechts lijkt sterk op de middelste berg.

In antwoord op de vraag "Welke gletscher" luidt het antwoord dan "den Aletschgletscher".

1e plaatje:
Op de voorgrond waarschijnlijk boven Belalp.

2e plaatje:
Op de voorgrond de paadjes in het Aletschwald achter Riederalp. Op de achtergrond de verijste Fiescherhorn (zo heet ie toch?).

http://maps.google.nl/maps?client=firef ... 7&t=h&z=12

Volgens mij heb je gelijk Willem, het lijkt de Fiescherhorn. Ik was er deze zomer geweest. :D

De foto laat het einde van de aletschgletscher zien. Rechts zie je als het goed is de eggishorn waar ik op was geweest. Links zie je nog een stukje van de Aletschhorn.

De zelfde plek, alleen van de andere kant.

Klopt. Hier is de Aletschgletsjer nog een keer zoals die er 's winters uitziet.

Afbeelding

Hier nog meer plaatjes:
Afbeelding

"Global warming does not exist" :lol:

Bedankt, de vergelijking is zeer treffend! Die oude foto maakt het nog meer herkenbaar.

Het korter worden v/d gletschers zagen wij bij ons familie bezoek in Canada ook (er stonden diverse jaarmarkeringen /vh einde v/d gletscher).

Moet nog heel wat niet auto km's fietsen om die reis weer klimaatneutraal te maken... :cry:

Vooral bedankt voor deze zeer snelle respons!

Je ziet het niet alleen bij gletschers. In de gezellige hot tub in IJsland vorig jaar vertelde een lokalo dat de ijskappen daar zich jaarlijks 70m ofzo terugtrekken. Of dat helemaal klopt weet ik niet. Maar als het zo doorgaat kan IJsland zich over een paar generaties met recht Desert Land noemen.

willem.megens schreef:als het zo doorgaat kan IJsland zich over een paar generaties met recht Desert Land noemen.
Als het zo doorgaat kan Groenland zich weer net als vroeger, met recht Groenland noemen. :twisted:

Peter_K schreef: Als het zo doorgaat kan Groenland zich weer net als vroeger, met recht Groenland noemen. :twisted:
En een populaire fietsvakantiebestemming worden :P

Bij de familie waar wij in Canada (Fraser Lake district) vroor het in de jaren zestig altijd meer dan -40ºC in de winter en moest je de auto bij de boodschappen doen aan laten anders kon je wel eens start problemen hebben; soms was het zo koud dat de schoolbussen niet eens reden....ze kregen ze niet gestart...
Uiteraard is de auto techniek verbeterd, maar die temperatuur in de winter is de laatste jaren haast niet beneden de -25ºC geweest... een aardig verschil met destijds.

Wat off-topic:
Ook schokkend vond ik de aantasting van de bossen door de pine beetle.
De verhalen die wij hoorden waren dat ze met goedkoop (!!) hout uit Japan meegekomen zouden zijn voor diverse utiliteitswerkzaamheden ...
In het begin was er alleen een kleine uitbraak in een park; de onderlinge twist tussen voor en tegenstanders over de aanpak verlamde een effectieve bestrijding... totdat het een aantal jaren geleden compleet uit de hand liep. De snelle inval van een zeer strenge winter zou goed helpen.....

http://www.for.gov.bc.ca/hfp/mountain_p ... /#whatsnew

info en het schokkende aanzicht; wij zaten net rechts van Prince George nog net binnen het gebied, maar "de opmars" richting de Rockies is in volle gang....:
http://www.for.gov.bc.ca/hfp/mountain_p ... photos.htm
Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard om dit probleem te verhelpen moet iedereen op fietsvakantie gaan en het liefst zo ver mogelijk, zodat we weer lekker terug kunnen vliegen. :roll:

Gelukkig heb ik van de zomer deze gletscher nog kunnen zien. Maar ik had wel het gevoel dat het niet zo lang meer kan duren voordat dit moois ook wegsmelt. :(

In Lima, Peru klagen de mensen dat het steeds maar frisser wordt. Wat het wereldwijde gemiddelde doet, betwijfel ik dan ook. Er zijn ook onderzoeken geweest waaruit duidelijk wordt dat wereldwijd het gemiddelde omlaag gaat (al is het niet veel).

Vele jaren geleden (miljoenen?) was het op de huidige polen tropisch en in de tropen ijskoud.
Ook hebben de magnetische Noord- en Zuidpool eens andersom gezeten. Dit gaat (ook) over miljoenen jaren geleden.

Veel meer zorgen maak ik me over de mentaliteit van de mensen, het gemak waarmee een auto wordt genomen. Ik ben net verhuisd, en heb bij de verhuizing (450m verderop) veelvuldig een auto gebruikt. Maar overdag naar het werk (11,5km kortste weg enkele reis) altijd nog met de fiets. Oké, vooruit, 1x met de auto deze week. Maar een 94cm diagonaalbrede tv neem je niet makkelijk mee op een fiets zonder bagagedrager (nog een reden om met een BOB te karren :D).

Een ijsco boer in Evora klaagde dat'ie 20 % minder ijs verkocht bij deze temeraturen (30 ipv 40 celcius). De besparing aan energie van zijn koelwagen compenseerde gelukkig wel net zijn gestegen inkoopkosten vanwege het schaarser wordende ijs.
Ik vrees dat dergelijke ontwikkelingen onomkeerbaar zijn ...

Re:

bij deze wil ik even wat weetjes delen die ik ooit heb gelezen
Peter_K schreef:
willem.megens schreef:als het zo doorgaat kan IJsland zich over een paar generaties met recht Desert Land noemen.
Als het zo doorgaat kan Groenland zich weer net als vroeger, met recht Groenland noemen. :twisted:
net als vroeger?

Het minder interessante (en volledig met IJS bedekte) Groenland is ooit zo genoemd om andere ontdekkingsreizigers te misleiden en weg te houden uit het prachtige IJsland, dat ze liever links lieten liggen omdat de naam 'ijs' minder goeds voorspelde dan 'groen'.
of de variant:
Groenland is zo genoemd omdat zijn ontdekker (Erik de Rode) mensen wilde trekken (vanuit het al bewoonde IJsland!) naar het door hem ontdekte eiland. Door het land een aantrekkelijke naam te geven is dat ook gelukt.

Over de motor vd auto laten draaien: in de allerkoudste dorpen (zoals Ojmjakon) laten ze de auto zelfs snachts doordraaien! (temperaturen tot -60C of soms nog lager)
Groenland heeft 2.930.000 km3 ijs en daar ligt 9,8 % van al het ijs op de wereld. De hoogste ijstop is 3207 meter. Als je dit ijs zou weghalen, heeft Groenland een grote binnenzee die via een zeearm met de westkust is verbonden. Maar dan stijgt de zeespiegel wel.... vaarwel Nederland en andere lage landen....

Re:

Robertjan schreef:In Lima, Peru klagen de mensen dat het steeds maar frisser wordt. Wat het wereldwijde gemiddelde doet, betwijfel ik dan ook.
Omdat op één plaats op de wereld naar verluid (!) de temperatuur daalt, gooi jij bijna alle wetenschappelijke onderzoeken in de prullenbak.
Nu ben ik onder de indruk.
Leon
Hoewel de temperatuur op de zuidpool niet overal alleen maar toeneemt. Er zijn gebieden waar het koeler wordt (tenminste, in de jaren '80 en '90). Maar gemiddeld wordt het wel warmer. Waar ik benieuwd naar ben zijn eventuele veranderingen in de atmosfeer van Venus en Jupiter. Is daar iets van bekend?
Afbeelding

Heado schreef:
Peter_K schreef:
willem.megens schreef:als het zo doorgaat kan IJsland zich over een paar generaties met recht Desert Land noemen.
Als het zo doorgaat kan Groenland zich weer net als vroeger, met recht Groenland noemen. :twisted:
net als vroeger?

Het minder interessante (en volledig met IJS bedekte) Groenland is ooit zo genoemd om andere ontdekkingsreizigers te misleiden en weg te houden uit het prachtige IJsland, dat ze liever links lieten liggen omdat de naam 'ijs' minder goeds voorspelde dan 'groen'.
of de variant:
Groenland is zo genoemd omdat zijn ontdekker (Erik de Rode) mensen wilde trekken (vanuit het al bewoonde IJsland!) naar het door hem ontdekte eiland. Door het land een aantrekkelijke naam te geven is dat ook gelukt.
Wat ik eigenlijk bedoelde staat onder andere verwoord in de volgende zinsnede uit wikipedia:
“en het is heel waarschijnlijk dat het in de tijd van Erik de Rode zelfs nog groener was dan tegenwoordig.”