Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weetje van de dag - Forum Wereldfietser

weetje van de dag

----------------------- Weetje van de dag 2406 -----------------------


Nederland telt ongeveer evenveel fietsen als inwoners: 16,4 miljoen.
Er is slechts een enkel ander land dat ook evenveel fietsen als inwoners heeft: Denemarken, met 5,5 miljoen inwoners.

Maar hoeveel fietsers zijn er? Ongebruikte fietsen in de schuur of met een lekke band, vastgezet aan een hek, komt vaak voor.

Vincent Schol schreef:Maar hoeveel fietsers zijn er? Ongebruikte fietsen in de schuur of met een lekke band, vastgezet aan een hek, komt vaak voor.
Het antwoord op je vraag is vrijdag het 'weetje van dag' Vincent :wink:

Ook interessant is te weten hoeveel fietsen bezit de gemiddelde wereldfietser?
Ik heb er een stuk of 5 (wrakken niet meegeteld) - 1 stadsfiets, 2 hybrides, 1 ligger en 1 vouwfiets.

:lol:

Ik heb vier fietsen: twee thuis, één in de NS-fietskluis in stad Groningen en één in Zweden. Ik ken helaas ook mensen die helemaal niet van fietsen houden :shock: . M'n buurman rijdt altijd rond in zijn oude militaire jeep met huif. Een fiets heb ik bij hem nooit onder z'n kont gezien. M'n vrouw heeft een vriendin die al na een paar honderd meter fietsen met d'r tong op d'r voeten van inspanning hijgt. Je reinste flauwe kul :x !
Vergat ik te zeggen dat mijn vrouw een nieuwe Gazelle fiets heeft gekocht, zodat wij de fietsen met een fietsdrager achterop de auto ergens heen kunnen rijden en daar leuke fietstochten maken. Gekocht bij Halford's, merk Mont Blanc, zo'n ding dat je op de achterklep van de auto monteert als je geen trekhaak hebt. Zie foto: www.mijnalbum.nl/Album=MDHAS8FM

De tovenaar schreef:Ook interessant is te weten hoeveel fietsen bezit de gemiddelde wereldfietser?
Ik heb er een stuk of 5 (wrakken niet meegeteld) - 1 stadsfiets, 2 hybrides, 1 ligger en 1 vouwfiets.

:lol:
Ikke drie.
Mijn nieuwe reisfiets; een worldtraveler van Santos
Mijn oude reisfiets waarop ik gestart ben; een Gazelle hybride, de Cayo
Mijn oude stadsfiets; een fiets van 45 jaar oud nog van mijn schoonmoeder.

Ik heb vier fietsen:
een reisfiets;
een reserve-reisfiets;
een stadsfiets voor Amsterdam, die ik overal durf neer te zetten. Al ruim vijf jaar door mij in gebruik.
een vouwfiets voor de combinatie fiets en trein.

Vincent Schol schreef:Maar hoeveel fietsers zijn er? Ongebruikte fietsen in de schuur of met een lekke band, vastgezet aan een hek, komt vaak voor.
Bij mij worden ze alle 4 ieder jaar wel minstens 1 keer gebruikt :D...

Oh, de onderverdeling:
* 1 stadsfiets,
* 1 oude ATB, nu in gebruik als naar-het-werk-fiets en als veredelde stadsfiets (Big Apples er onder en gaan!),
* 1 goede ATB, en uiteraard
* 1 reisfiets.

... en ik heb er 3:
een reisfiets,
een stadsfiets,
en een ATB om af en toe door het Kroondomein (wat overigens binnenkort weer 3 maanden "dicht" zit :evil: ) te ploeteren.

Ik heb er vier:

Mijn stadsfiets, een Gazelle Maxinette (damesframe) met etrto 540 wielen en terugtraprem.

Mijn Brompton vouwfiets.

Mijn M-gineering 26 inch randonneur voor vakantie. Ik ben er erg zuinig op, maar hij is eigenlijk bruikbaar voor zowat alles.

Mijn 32 jaar oude Engelse Viscount met 27x1 1/4 wielen (etrto 630-32) en 10 versnellingen. Thuis kaal en met snelle bandjes in gebruik als semi racer voor tochtjes zonder bagage. Voor gebruik hier in Jeruzalem voorzien van stevige banden, een drager (vanwege de boodschappen), spatborden, en licht. Ik ga er dit weekend mijn eerste ritje in Jeruzalem op maken (ik vond het zonde de m-gineering mee te nemen, al is die vast beter op de wegen hier, en al helemaal als ik de woestijn in wil).

Wim

Drie fietsen in de garage ( en de auto staat buiten)

1 mijn Koga Randonneur voor de fietsvakanties/trainingstochten
2 mijn ( van mijn moeder) damesfiets 26 "1953. Stadsfiets
3 mijn vouwmountainbike voor de vakanties met caravan en ook wel trainingsritten thuis. ( voor als het nat is en de Koga net schoon is gemaakt)


Binnenkort uitbreiding van mijn actieradius: heb een buscampertje VW-bus aangeschaft. Fiets achterop en naar bestemmingen rijden die normaal met de fiets langer dan een week duren. Daar busje stallen en fietsen.

Bus gaat ook de functie van dagelijkse auto vervullen, dus de Landrover gaat de deur uit.

Zo blijft een mens bezig. En ik ben alleen maar bezig met het invullen van mijn vrije tijd :D

Groet

Jans

Caravan heb je dan dus niet meer nodig, kun je daar je fietsen in stallen.

Ik heb 3 fietsen: vakantiefiets, woonwerkverkeer fiets (mijn oude vakantiefiets) en een studentengeval dat het nog steeds doet. Komende jaren komt er nog wel een racefiets bij denk ik. Beperking voor deze aanschaf zijn, naast de kosten, de andere damesfiets, 3 kinderfietsen en een step in de schuur, en tot slot de tijdsfactor: hoe kun je in hemelsnaam meerdere fietsen goed benutten...
Ik heb 4 fietsen waar ik er eigenlijk maar 1 van gebruik
-afgedankte vakantiefiets (op rust)
-vakantiefiets
-2 vouw fietsjes van Peugeot (ben Peugeot liefhebber, zijn meer hebbedingetjes die ik zelden gebruik)

Zit wel met een vraag...
Als Nederland ongeveer evenveel fietsen als inwoners telt, waarom worden er dan nog zoveel gejat :?:
Chris schreef: Zit wel met een vraag...
Als Nederland ongeveer evenveel fietsen als inwoners telt, waarom worden er dan nog zoveel gejat :?:
Als er 4 miljoen mensen net zoals jij 4 fietsen zouden hebben zit je al op het aantal van 16 miljoen fietsen. Dan blijven er dus nog 12 miljoen over zonder fiets. :wink: En die willen echt niet alles te voet doen...

willem.megens schreef:Caravan heb je dan dus niet meer nodig, kun je daar je fietsen in stallen.
Is al verkocht Willem.

Camper is te hoog voor de garage, dus fietsen blijven waar ze zijn. Naast mijn fietsen staan er nog drie van echtgenote. Dus 6 fietsen met z'n tweeen
toch een aardig gemiddelde.

Met de camper kom ik naar de najaarstrektocht. Dan is het puur mijn vervoer, slapen doe ik natuurlijk in mijn tentje. Ik begrijp dat we een achtje fietsen?


groet

Jans

oeps..

1 Santos (2008) (vakantiefiets)
2 Bulls racefiets (2003)
3 stadsfiets (190?)
4 Sparta 8-80 vouwfiets (jaren 60)
5 Koga racefiets jaren 80 (bij ouders)
verzameling old timers
6 Gazelle herenfiets (jaren 50)
7 Bronda damesfiets 1932 gronings merk
8 Fongers damesfiets 1931 ook gronings
9 Fongers herenfiets oud (voor oorlogs)
10 Burgers herenfiets (waarschijnlijk vooroorlogs)
11 Veeno herenfiets (eind jaren 50 begin 60)
12 Stokvis (jaren 60)

Allen rijdend (hier endaar even een bandje oppompen)
wrakken en incomplete fietsen niet mee geteld.

ja zo gaat dat gemiddelde wel omhoog!

Weet je, dat aantal fietsen in Nederland valt me nogal tegen, eerlijk gezegd. Ik dacht dat bijna iedereen hier wel een fiets had, op hele kleine kindertjes en allochtone hangjeugd na. Daarbij gerekend dat veel mensen meer dan één fiets hebben (ik heb er zelf vijf), zou ik het totaal hoger geschat hebben.

.tsooJ
HansvanderVeeke schreef:----------------------- Weetje van de dag 2406 -----------------------


Nederland telt ongeveer evenveel fietsen als inwoners: 16,4 miljoen.
Er is slechts een enkel ander land dat ook evenveel fietsen als inwoners heeft: Denemarken, met 5,5 miljoen inwoners.
Hoi Hans,
Wat is jou bron? 16,4 miljoen fietsen?
In 2005 wordt al gesproken over 18 miljoen fietsen in Nederland.

Ik heb 2 fietsen:
1 batavus, stadsfiets, boodschappenfiets, pakezel.
1 Koga, vakantiefiets.
marjan schreef:Hoi Hans,
Wat is jou bron?
Eeeh, het weetje van de dag. Iets wat ik elke dag toegemailed krijg :D
Ik kan geen garanties geven over de nauwkeurigheid van de uitspraken maar e zijn vaak wel grappig, bijzonder of verrassend.

Ikzelf heb overigens een M-Gineering vakantiefiets, een Raleigh Hornet S voor het gewone werk en een van eerste Batavus MTB fietsen van 20 jaar oud voor in de stad naar mijn werk te gaan als ik met de trein ben.
HansvanderVeeke schreef:
marjan schreef:Hoi Hans,
Wat is jou bron?
Eeeh, het weetje van de dag. Iets wat ik elke dag toegemailed krijg :D .
Allridy :D
Houden 'we' het gewoon op 17 miljoen :wink: