Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen GPS op de fiets? - Forum Wereldfietser

Wel of geen GPS op de fiets?

Heb je een GPS op de fiets of overweeg je er een aan te schaffen?

Ja, ik heb een GPS en ik wil niet meer zonder
30%
36
Ja, ik heb een GPS, maar gebruik hem zelden
8%
10
Nee, maar ik ben van plan er een aan te schaffen
14%
17
Nee, maar ik sluit niet uit dat ik er ooit een zal nemen
35%
43
Nee, ik heb en wil absoluut geen GPS
13%
16

Ik ben benieuwd hoeveel mensen inmiddels gebruik maken van een GPS op de fiets of dat in de toekomst willen gaan doen. Vandaar deze poll!
Veel plezier met invullen! :lol:

Ik heb een gps en het heeft gigantisch veel voordelen. Ik sluit niet uit dat ik eens een keer zonder gps zal fietsen, doe ik soms ook. Het nadeel met een gps is dat je op voorhand alles kan plannen ermee en ik steek er soms te veel tijd in. Vreemd nadeel trouwens.

Mijn petekind heeft er een, maar we hebben af gesproken dat hij eerst gewoon fatsoenlijk leert kaart lezen, dan pas op GPS fietsen. Als de stroom uit valt, moet hij zich ook weten te redden. :lol:

Ik heb geen gps en vond het tot mijn laatste vakantie absoluut niet nodig, vond het eerlijk gezegd een hebbeding, echt van deze tijd. :? Ik hou van kaarten. Thuis tijdens voorbereiding er eindeloos op turen, fantaseren en uiteindelijk de weg erop te banen.

Waarom ik nu toch overweeg er 1 aan te schaffen, afgelopen zomer in Tsjechie regelmatig de weg kwijt, het regende pijpestelen dus zo uitnodigend was het niet om de kaart uit de tas te pakken...
Ik trof een stel met gps waar ik dankbaar achteraan ben gefietst. :D
Toch erg handig. Met regen.

Maar gezien de prijs heeft het niet mijn hoogste prioriteit.

marjan schreef:Ik heb geen gps en vond het tot mijn laatste vakantie absoluut niet nodig, vond het eerlijk gezegd een hebbeding, echt van deze tijd. :? Ik hou van kaarten. Thuis tijdens voorbereiding er eindeloos op turen, fantaseren en uiteindelijk de weg erop te banen.

Waarom ik nu toch overweeg er 1 aan te schaffen, afgelopen zomer in Tsjechie regelmatig de weg kwijt, het regende pijpestelen dus zo uitnodigend was het niet om de kaart uit de tas te pakken...
Ik trof een stel met gps waar ik dankbaar achteraan ben gefietst. :D
Toch erg handig. Met regen.

Maar gezien de prijs heeft het niet mijn hoogste prioriteit.
Maar een stuurtas met kaart lezer die je kaart tegen nattigheid beschermd doet veel. Plus dat je die niet uit je tas hoeft te pakken.... :lol:

Haike schreef:
Maar een stuurtas met kaart lezer die je kaart tegen nattigheid beschermd doet veel. Plus dat je die niet uit je tas hoeft te pakken.... :lol:
Klopt 8) ...daar zat mijn boekje "fietsen naar Praag" , ik was al zover afgedwaald dat ik uit mijn boekje was gefietst. Ietwat verdwaald dus :? .....

marjan schreef:
Haike schreef:
Maar een stuurtas met kaart lezer die je kaart tegen nattigheid beschermd doet veel. Plus dat je die niet uit je tas hoeft te pakken.... :lol:
Klopt 8) ...daar zat mijn boekje "fietsen naar Praag" , ik was al zover afgedwaald dat ik uit mijn boekje was gefietst. Ietwat verdwaald dus :? .....
Aha....

Ik gebruik de GPS en zet vaak een aantal punten uit met Marengo routeplanner om snel door steden te komen. Verder vind ik het een uitkomst om de camping te vinden. Soms i.c.m. met de coordinaten die de camping aangeeft of gewoon zoeken met Google Earth of Marengo.
Ik heb nu nog een eenvoudige GPS met wereldkaart maar overweeg een GPS met detailkaarten aan te schaffen.


Harry

Ik heb ook een GPS en na aanvankelijk me kritisch te hebben uitgelaten over het apparaat, vanwege het kleine scherm en de naamloze wegen op de kaarten - een begraafplaats in een dorp ontwaar je altijd als eerste iop de kaart - ben ik nu zeer positief over m'n GSPmap CX 60. Ik rijd nooit een track, maar gebruik het apparaat gewoon als routekaart. De beoogde route zit in m'n hoofd. Thans kan ik niet meer zonder.

Ik heb er geen en wil er ook geen. Voor mij is verdwalen of zoeken naar camping onlosmakelijk verbonden met reizen en een van de charmes van een fietsvakantie. En een hele goede manier om met de plaatselijke bevolking in contact te komen.

Ik heb sinds kort ook een GPS die ik vooral zie als een hulpmiddel om steden te doorkruisen, daar wil ik de weg nog al eens kwijtraken :(

Wel

Ik gebruikk hem al jaren. Vaak met een vooraf gezochte route, maar voornamelijk als veredelde kilometerteller. Het mooist evind ik dat je achteraf kunt zien waar je geweest bent en een hoogteprofiel kunt maken.
Oja, ik doe ook nog vaak geocaching onderweg.

Heb er geen. Nog nooit een nodig gehad eigenlijk. En als ik 85km ga mountainbiken op de Veluwe neem ik gewoon Marc als gids. 8)

Ach nieuwe tijden nieuwe kansen... de eerste trein werd ook voor duivels uitgemaakt en is inmiddels niet meer uit onze samenleving weg te denken....

Ach en in de jaren 70.......en eerder .. waren wij via legale radio zenders al met chatten bezig (eerst op papier als TTY later via een piepklein schermpje met groene letters...en kort daarna via de eerste "PC's, de Sinclairs, VIC en Commodores... etc.. en was radio opnames op tape terugluisteren al heel gewoon, via een walkman (of bandrecorder als je nog geen walkman had..) tegenwoordig heet het podcast, tjee wat een modewoord voor iets wat al tientallen jaren bestaat...

En nu GPS op de fiets, nu nog net een noviteit? Straks als een jas die we aantrekken? Met de kaart met kompas en gezond verstand kan het ook...
Zo dichten we 30 jaar geleden ook over de rekenlineaal toen de 1e elektronische rekenmachine op AA batterijen kwam.......

Wie houdt de vooruitgang tegen... .?

Maar gelukkig kunnen we zelf kiezen, met maar ook gelukkig zonder GPS op de fiets, kan de vakantie geslaagd zijn....

Ik heb een gps en gebruik hem, er zijn een heel aantal websites met tracks van fietsers.

Verder gebruik ik hem als orientatiemiddel zovan ik heb een hele tijd noordelijk gefietst, maar waar ben ik nu precies. De gps geeft aan bij welke grotere weg je bent, en welk richting je uit moet/kunt. Ik heb al heel wat tracks aangemaakt, gevonden die ik niet heb gevolgd, maar de keren dat ik een track heb gevolgd, ging dat zeer makkelijk, en kun je dit zonder kaarten en ingeval van de GPS CX60 in de stromende regen.

Als je vooraf weet waar je komt, kun je er ook een aantal campings, winkels, tankstations, bancontactpunten als POI's insteken, ik ben uitermate tevreden over m'n gps, ik rij zelf soms zonder detailkaarten rond, al geef ik toe dat niet elk dorp in de gps kaart terugkomt, dus, ik dwaal wel eens, maar dat is me ook wel eens met kaart gebeurd.

Als je gaat fietsen in een gebied kun je van te voren een heel aantal fietstracks uploaden, en daarbuiten improviseren op basis van wat je lokaal als goede fietsroute wordt aangeprezen. Met een City Navigator kun je je in noodgevallen ook nog eens de weg laten wijzen naar zowat elke plaats binnen Europa.

Ik ben een intens gebruiker van de gps, maar laat me soms nog graag leiden door intuitie, waar die me ook heen leid.

En de charme van de kaart verdwijnt omdat het schermpje geen overzicht geeft van een A4 of meer. Daarom raad ik aan om je gps vol te laden met tracks, maar van elk land waar je komt toch een grotere kaart mee te nemen. Die je dan als algemeen orientatie middel kunt gebruiken.

Zorg wel voor voldoende batterijen, anders kun je beter meerdere kaarten meenemen. In de plaats van tracks.

Als je een route zou volgen die in 1 boekje volledig beschreven is met campings en dies meer, dan is dat vaak interessanter, maar eens je gaat route hoppen, dan, wordt wat mij betreft een gps interessanter.

Groeten.

Willem

Ik heb een GPS voor mezelf tot nu toe niet nodig gevonden, met kaart en kompas kan ik goed overweg, dacht ik altijd. Tot ik een aantal keren samen reed met GPS gebruikers. In steden is het iets sneller (niet gigantisch als ik de stad enigsinds ken).
Als organisator van toertochten voorzie ik tegenwoordig in zowel een papieren routebeschrijving als in een GPS-track. Gelukkig heb ik een vrijwilligster bij de organisatie die het maken van een goede GPS-track tot in de puntjes beheerst. Ik ken echter organisatoren die GPS gebruik tijdens randonneurstochten het liefst zouden verbieden, een achterhoedegevecht.
Mij heeft de prijs van de GPS plus kaartmateriaal tot nu toe van het GPS gebruik afgehouden, ik heb het niet echt nodig om niet te verdwalen vandaar dat bij mij de acceptabele grens ergens anders ligt dan bij notoire verdwalers. Desondanks kijk ik nu met een scheef oog naar de pols-GPS apparaten, maar dit vooral om mijn lukrake zwerftochten na te kunnen kijken en zo beter te onthouden waar het mooi is, als een soort van fietscomputer+ dus.

Sinds twee jaar gebruik ik een GPS. Het kost wel veel tijd en moeite zo'n ding optimaal te gebruiken. Veel potentiële gebruikers zien nog op tegen de hoge kosten van hard- en software wat op zich begrijpelijk is. De kosten van de apparatuur zullen m.i. op den duur wel omlaag gaan naarmate er meer worden verkocht. Ook zullen er op sites als ebay en marktplaats steeds meer aantrekkelijk geprijsde apparaten komen die hetzij 2hands zijn of oude modellen die niet meer worden gemaakt maar nog prima bruikbaar. Wat kaartmateriaal betreft is er heel wat freeware op internet te vinden. zie deze topic. Ook worden de kaarten van Openstreetmaps steeds beter en meer toegankelijk gemaakt voor GPS gebruik: http://emexes.powweb.com/osm/

Ik heb geen GPS en denk ook niet dat ik ooit en zal kopen.

Echter, ik kan me de tijd nog herinneren dat we een fax op kantoor kregen. En dat vond ik ontzettende flauwekul. Je kon iets wat je wilde versturen toch ook in een envelop doen. Een aantal jaren later had ik echter een privé-fax!
En vandaag zou ik niet meer zonder email willen.

Een mens is veranderlijk, zullen we maar zeggen.

Toch wat oriëntatie betreft ben ik toch wel echt een kaartenman. Er worden 2 extra argumenten genoemd waarom een GPS handig kan zijn.

1. Het doorkruisen van een grotere stad.

Ik denk dat juist op het moment dat het inderdaad erg handig kan zijn om geleid te worden, je onvoldoende weet van het gebruik van zo'n apparaat. Als je de GPS alleen op dit soort momenten inzet heb denk ik onvldoende vaardigheid om het snel te gebruiken. Dit soort dingen moet je veel gebruiken om snel de goede functies op te kunnen roepen. Als je je GPS alleen op dit soort momenten inzet zou je wel eens de handleiding nodig kunnen hebben. En dan is de handigheid er snel af.

2. het vastleggen van de afgelegde route.

Daar heb je geen GPS voor nodig. Dat kan veel goedkoper en eenvoudiger.


Ik had deze zomer voor het eerst een PhotoTrackr bij me en dat is voldoende om de route vast te leggen. En dat vond k echt een uitkomst.

Peter

Peter M schreef: Toch wat oriëntatie betreft ben ik toch wel echt een kaartenman. Er worden 2 extra argumenten genoemd waarom een GPS handig kan zijn.
Ik hou ook van kaarten, dus het is mooi zo'n kaart continu in beeld te hebben op je stuur, je ontdekt al rijdende weggetjes die je nog nooit bent ingeslagen, en vooraf en achteraf kan je naar hartelust de digitale kaart bewerken, aanpassen en op je website weergeven :P

Nog een voordeel van de GPS is de weergave van de hoogte middels de hoogtemeter en afh. van het kaartmateriaal hoogtelijnen en soms ook het profiel. Vooral in de bergen erg handig.

Afbeelding

De tovenaar schreef: vooraf en achteraf kan je naar hartelust de digitale kaart bewerken, aanpassen en op je website weergeven :P

:?:
hier haak ik even af. Wellicht te cryptisch geformuleerd voor mij.

Bedoel je dat je een weg ontdekt die je niet fietst en wel als gefietst op je websitekaart weergeeft :o

Peter