Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen GPS op de fiets? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wel of geen GPS op de fiets?

Heb je een GPS op de fiets of overweeg je er een aan te schaffen?

Ja, ik heb een GPS en ik wil niet meer zonder
30%
36
Ja, ik heb een GPS, maar gebruik hem zelden
8%
10
Nee, maar ik ben van plan er een aan te schaffen
14%
17
Nee, maar ik sluit niet uit dat ik er ooit een zal nemen
35%
43
Nee, ik heb en wil absoluut geen GPS
13%
16

Ik heb nu een paar weken de Etrex Vista CX. Daarvoor had ik een Etrex Legend en daarvoor nog had ik een Etrex Venture. De eerste die ik had, was zonder achtergrondkaart, ik reed tracks na, kon weinig punten opslaan,... Dan geupgrade naar de Legend, nog steeds geen automatische point-to-point navigatie maar wel al een achtergrondkaart, WAT een verschil. Ik kon er ook meer dan het dubbel aan trackpoints instoppen dus ik was al tevreden. Nu kan ik dus ook point-to-point navigeren met mijn Vista Cx, maar die routes die hij voorstelt, zijn niet echt fietsvriendelijk. Ik gebruik de 2009 Navigator, ik heb ook eens de Fiets en wandelplanner Belux geprobeerd, maar die fietsroutes zijn pas echt lachwekkend, ik geef toe dat ze iets rustiger zijn om te rijden, maar ze sturen je helemaal rond. Gelukkig is hij niet voor Nederland beschikbaar. Die Onroute, daar weet ik te weinig van om die te beoordelen. Hou doe ik het dan?
Op internet kun je genoeg .gpx tracks vinden en op een aantal online fietsrouteplanners (fietsnet.be voor BE knooppunten of het commerciële programma Digifietser BE/NL knooppunten) maak je een track en die pas ik dan aan met mapsource op de pc. Dan rij ik als vanouds de tracks na. Die point-2point kan ik dan gebruiken als ik verloren fiets of onverwacht ergens anders heen moet. Nadeeltje van een aantal toestellen en ook mijn Vista Cx is dat je haast niets op het scherm ziet zonder de backlight. Zijn batterijen trekken het 32u, maar ik denk dat er met backlight op 20-30% maar 20u van overblijft, wat nog steeds genoeg is hoor.
Het huidige aanbod, vooral de Etrex en GPS60 reeks is zeer goed!
Voor mij geldt dat ik helemaal niet zonder kaarten wil rijden. Ik hou er ontzettend van om een beetje op zo'n lap papier te turen. Dat doe ik al maanden voor ik op pad ga en dat doe ik voor het slapen gaan als ik op pad ben. Het gekke is dat er nooit een vaststaande route uit komt. En juist daarom hoef ik geen GPS. Ik weet wel welke richting ik op wil fietsen en ik heb een kaart (en ik heb dat ding bekeken) om de kleine weggetjes te vinden in den vreemde. Een simpel stuurkompas doet de rest.

Toch ben ik momenteel aan het prutsen met m'n telefoon (OpenMoko) om a.s. zomer een GPS tracker te hebben. Het ding is via USB te laden (dus SON) en kan zoveel data opslaan als m'n SD kaartje groot is. Het is allemaal nog in alpha staat, dus de GPS software gaat onderuit binnen een kwartier en m'n lader is nog niet bewezen werkend, maar het gaat de goede kant op!
Als er meer mensen zijn die op deze manier met hun GPS of SON bezig zijn, laat het weten. :)
[quote="ottovds" Een GPS lijkt me ook leuk om je route te tracen... Maar enkel daarvoor koop ik dat ding nou ook niet.[/quote]

En daarvoor zijn eenvoudiger middelen.

Peter
In de Poll mis ik eigenlijk het antwoord: Ik heb een GPS en ik gebruik de GPS waar ik dat noodzakelijk vind.
Dus niet overal, niet altijd, waar het een meerwaarde heeft.
Vandaag mijn eerste rondje gemaakt met mijn Garmin Etrex Legend HCX. Ff snel een uurtje gefietst en daarna de route op google maps gezet.
Ideaal zo'n systeem, nu nog een digitale kaart van thailand vinden en ik ben helemaal tevreden over dit systeem.
Uiteraard gaat de kaart nog gewoon mee, heerlijk lekker langs de kant van de weg met een boterhammetje en op de kaart kijken
Ik wil er 1 aanschaffen.

Iemand tips voor goed model? Goede prijs/kwaliteitsverhouding?
Het model dat je kiest moet voldoen aan je specificaties. Wil je enkel een toestel waarmee je tracks kunt narijden, wil je kaartweergave en/of routebepaling? Kleurenscherm, lange autonomie,...
Simone schreef:Ik wil er 1 aanschaffen.

Iemand tips voor goed model? Goede prijs/kwaliteitsverhouding?

Er zijn winkels die je daarin uitstekend kunnen adviseren.

Ik wil hier geen reclame maken. Stuur me een PB als je mijn suggestie wil horen.
Ik heb het afgelopen jaar een nieuwe GPS gekocht, een Garmin E-trex Legend HCX, en heb daar af gelopen zommer mee van Calgary naar Denver gereden. Omdat ik voornamelijk onverharde wegen volgde in de Rockies and de Great Basin etc., was een GPS geweldig handig. Ik gebruikte hem hoofdzakelijk als backup als ik het even niet meer zeker wist, wel handig als je altijd iets bij je hebt om even de weg aan te vragen.

"Auto routing" vondt ik een erg nuttige toeppassing, het geeft aan hoeveel Km het nog is naar een bepaalde bestemming en geeft ook de mogelijkheid om alternative op die manier te calculeren.

Ik kan de Garmin E-trex HCX, van harte aan bevelen, omdat:
-In drie weken fietsen had ik genoeg aan een setje batterijen, dus energie verbruik viel alles mee.
- Garmin heeft onder tussen goeie kaarten van de meeste plekken ter wereld.
- Veel features, waarvan je sommige pas later leert waarderen.
- De nieuwere generatie GPS, bepalen snel je positie.
- De Etrex is licht en klein en er zijn veel accesiores voor op de market.

Maar ik zal toch nog altijd een overzichts kaart als back-up blijven mee nemen.

Groet,

Stijn
Hier een link naar een recente discussie op een amerikaans fietsersforum:
http://groups.google.com/group/randon/b ... bb8e7db212
Wim
Hoi Wim,

Da's inderdaad een interresant verhaal.

Als bij iemand 7x een GPS stuk is gegaan en diegene dan vervolgens toch nog een nieuwe koopt, dan begin ik wel aan zo iemand zijn verstand te twijfelen, moet ik je bekennen.

Misschien is het toch maar beter om de GPS niet permanent op het stuur te monteren op onverharde wegen, wellicht zijn ze toch niet zo robust als beweert wordt.

Groet,

Stijn
Tja. Ik denk dat het wel goed is je te realiseren dat het hier om brevetrijders gaat. Die rijden dus zelfs niet echt onverhard, al kan amerikaans asfalt daar toch veel op lijken. Maar ze rijden wel heel veel kilometers, en op smalle bandjes (28-32 mm) zonder bagage. Ik denk dat het dus vooral om relatief hoog frequente trillingen gaat. Daar gaan lampbeugels, spiegeltjes, of, weet ik uit ervaring toen ik nog met 32 mm bandjes op vakantie ging, zelfs dure mechanische camera's van kapot. Op een fiets met Big Apples en voortassen zul je er denk ik minder last van hebben. Maar treurig is het wel als die Garmin spullen hier niet tegen kunnen. Maar ja, een goede mechanische constructie is vaak ook moeilijker en duurder dan het nieuwste electronische snufje. Mensen kijken bij zoiets naar de specificaties en de prijs, en niet naar de kwaliteit van het batterijcompartiment of zo. De meeste worden waarschijnlijk toch vooral voor een wandeling op zondagmiddag gebruikt. Als 1 op de 10 terugkomt zijn ze waarschijnlijk al heel blij. Een goede garantieregeling is vast goedkoper dan betere constructie en kwaliteitscontrole in China.
Wim
Een GPS op de fiets? Jazeker voor mij wel, dat is een fantastisch hulpmiddel en maakt het fietsen een stuk aangenamer.
stijn de klerk schreef: .........Misschien is het toch maar beter om de GPS niet permanent op het stuur te monteren op onverharde wegen, wellicht zijn ze toch niet zo robust als beweert wordt.............
Ik gebruik zelf om die reden de ortlieb gps hoes die je heel gemakkelijk op je stuurtas kan bevestigen. Op deze manier maken schokken en trillingen geen kans en de afleesbaarheid is super.

Andere mogelijkheid is om een gps houder van touratech te nemen. Geweldige constructie die trillingen dempt, echter schreeuwend duur.

Groeten Bob
stijn de klerk schreef: Misschien is het toch maar beter om de GPS niet permanent op het stuur te monteren op onverharde wegen, wellicht zijn ze toch niet zo robust als beweert wordt.
Hoi,
ik gebruik al jaren mijn GPS met een RAM mount op de fiets en de motor. Heeft altijd stevig gezeten. Wat wel stuk ging was mijn RAM mount. Het bovenste oog waar de GPS in klikt begon te scheuren waardoor de GPS niet meer vast zat. Toen is mijn GPSMAP60 met 50 km/u op de straat gestuiterd. Het was even zoeken in de berm, want voordat je stil staat ben je zo 40 meter verder, maar hij deed het nog gewoon.
Van RAM kreeg ik gratis (moest wel de verzendkosten betalen) een nieuw houder.

Hier een plaatje van mijn vorige fietsstuur waar je ook de GPS kunt zien zitten:
Afbeelding
Op mijn site heb ik een pagina met GPS links voor fietsers aangemaakt:
http://www.fietsvakantielinks.nl/GPS%20pagina.htm

Re:

Aniphys schreef:Mijn vergelijking ging inderdaad tussen beide GPS systemen met displayverlichting op 'off'. Dat lijkt me de dan ook enige redelijke manier om een aanvaardbare batterijduur te verkrijgen. Ik liet me vertellen dat de zwakkere schermprestaties van de Oregon te maken hadden met het touchscreen (dat zeer goed werkt maar onvermijdelijk een hap licht wegneemt). Ik heb toen de Colorado (zonder touchscreen) niet vergeleken.

groetjes,

Bart
Ik heb onlangs de Oregon aangeschaft en het bevalt me prima.
De oregon heeft een schermoptie "automotive". Met deze optie gaat het backlite alleen aan als je van richting moet veranderen. Bovendien zoomt het scherm dan sterk in. Het is echt heel duidelijk leesbaar.

Ik heb nu een tochtje gemaakt met oplaadbare batterijen en deze gaan ca 16 tot 20 uur mee. voor een grotere reis zal ik wegwerpbatterijen gebruiken maar de levensduur hiervan heb ik nog niet getest.
Simone schreef:Ik wil er 1 aanschaffen.

Iemand tips voor goed model? Goede prijs/kwaliteitsverhouding?
Beste Simone,

Na lang wikken en wegen heb ik voor de Oregon 400t gekozen.
Er is enig kritiek op de schermafleesbaarheid. Maar zelf vind ik dit erg meevallen. Het voordeel van de Oregon 400t is dat er een topografische kaart voor nagenoeg heel Europa bij wordt geleverd. Deze topo is goed genoeg. Zeker in het buitenland waar fietspaden dun gezaaid zijn. Al met al bespaard deze topo veel geld doordat je niet ander kaartmateriaal hoeft te kopen. Voor Nederland heb ik de Onroute fietskaart aangeschaft. Dit is een fietskaart die autorouterend is en je over fietspaden in Nederland geleid. Het voordeel van een routerende kaart is bovendien dat je de Oregon dan in de schermoptie autorouterend kunt zetten. Daarbij gaat het backlite aan als je van richting moet veranderen en zoomt de kaart op het scherm in. De afleesbaarheid van het scherm is dan fantastisch.
Ook maar even mijn (on)ervaring. Ik ben 2 maanden geleden op zoek gegaan naar een gps. Een beetje omdat ik gadget-verslaafd ben, een beetje omdat de prijzen me 100% meevallen en een beetje omdat het me ontzettend handig lijkt.

Ik heb lang gezocht en wilde met een beperkt budget een goed oplossing, ik kwam dus uit opde Garmin Etrex serie, nu wilde ik kaartweergave dus bleven voor mij de Legend HCX en de Vista HCX. De vista heeft een elektronisch kompas welke alleen werk als je het apparaat recht houdt, en heeft voornamelijk nut als je stil staat. Deze functies waren voor mij niet van belang.

Ik heb dus gekozen voor de Legend HCx en tot nu toe geen eenkele spijt gehad. Laatst Zwolle-Lochem gereden welke route ik toch al wel vaker heb gedaan, maar met de etrex rijd ik in een keer nog rechter, geen moment spijt dus.