Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de winter, hoe bereid je je hierop voor - Forum Wereldfietser

Fietsen in de winter, hoe bereid je je hierop voor

Beste fietser,

Deze winter (december) wil ik naar polen fietsen en ben benieuwd of mensen nog wat tips hebben voor fietsen bij lagere temperaturen (kleding, materiaal etc, ben wel zo verstandig om niet te gaan kamperen).

Paul

Geen ervaring maar wel tips:

* Winddichte en waterdichte muts, handschoenen en sokken van Sealskinz.
* Vette creme op je gezicht en lippenbalsem voor je lippen
* Goed eten; voor je eigenste verwarming :wink:

Een vriend (pathfinder in het forum) van ons is afgelopen winter in de vorst naar ons toe gefietst. Met nog een kampeernacht ertussen. Hij heeft vast ook wel tips.

Nou ik zou zeggen brrrrrrrr, fiets ze !

Waar je ook rekening mee moet houden is de af te leggen dagafstand. Die is lager dan bij zomerse omstandigheden, o.a. veroorzaakt doordat je veel kleding aanhebt. En natuurlijk omdat de dagen heel kort zijn.
Die tip van Blanche over Sealsinkz is een hele goeie, moet je heel serieus overwegen. Verder lang thermisch ondergoed, heel comfortabel.

jim

De icebike site: http://www.icebike.org/

De hypothermia pagina van Princeton University buitensport: http://www.princeton.edu/~oa/safety/hypocold.shtml
Blader er even omheen, en je vind nog veel meer (ook tips voor heel heet weer).

Wim

Nog een leuke pagina over o.a. wintertochten:
http://bike-nord.de/
Bij -35 wordt er ook nog gekampeerd, zie de tocht door lapland.

simpele regel: stoppen om te (wild)kamperen? Eerst vuur maken!
Niet eerste de tent opzetten, je spullen uitpakken, eten koken, sneeuwballen gooien, enz. Zorg voor een hittebron waar je je aan kan verwarmen zodra je afkoelt wanneer je bent gestopt met fietsen.

Hoi!
Paul76 schreef:ben wel zo verstandig om niet te gaan kamperen.
Paul
Waarom niet kamperen?

Fietsen en kamperen is in de de winter (ook bij -15 en meer) geen enkel probleem mits je de juiste kleding hebt en wat foefjes kent.
Een iets langer en algemener antwoord dit keer :-)

Ik heb afgelopen jaar door Tibet gefietst (tot -20C) en gekampeerd (tot -30C) en ben hier in Beieren vaak in de diepe sneeuw onderweg tot -15C. Het geheim zit hem in de laagjes. Dus liever meer laagjes om te varieren ipv 1 dikke jas en 1 dikke trui.

Als je gaat fietsen kleedt je dan vooral niet te warm maar net zo dat je het net een beetje fris hebt. Als je te veel aan doet krijg je last van warmte stuwing zodra je gaat fietsen
Belangrijk is om niet te zweten want zelfs de beste goretex kleding kan dit bij lage temperaturen en de hoge warmte en zweet productie tijdens het fietsen niet kwijt en dit kan leiden tot onderkoeling en spierpijn. Dus: take it easy.
Ik heb tegenwoordig een wollen icebreaker shirt. Wol heeft als eigenschap dat het goed vocht opneemt en vormt zo een soort 'vocht afgifte buffer' voor de goretex laag. Bijkomend voordeel is dat wol ook als het nat is nog redelijk goed isoleerd (katoen heeft die eigenschap niet).
Nog een voordeel: wol stinkt minder snel. Ik heb in Tibet meer dan 30 dagen hetzelfde wollen shirt gedragen en het rook nauwelijks.

Voor wanneer je inactief bent is een donsjas erg lekker maar niet echt nodig. Niet direct je donsjas aandoen maar laat je licham weer afkoelen totdat je het iets frisjes krijgt. Gedurende die periode kan wat vocht verdampen.

Ik draag normaal bij temperaturen tot -10C: een wollen icebreaker shirt, een patagonia R1 fliece (warm, licht en compact) een een windstopper jas van mammut
Op mijn hoofd heb ik een buff met daarover heen een muts die mijn oren goed bedekt.
Tegen de sneeuw (blindheid) draag ik een gletcherbril.
Als broek heb ik een gewone bergwandelbroek met voor erg koud weer (lager dan -10C) daaronder een wollen icebreaker long john.
Meer info is te vinden op mijn website.

Bij lagere temperatren draag ik dan mijn regenkleding als extra windstopper.

De handen worden snel koud. Wanten zijn beter dan handschoenen omdat je vingers elkaar dan zo verwarmen. Nadeel is natuurlijk dat wanten onhandig zijn als je je fiets moet repareren/eten koken etc. Je kan dus als extraatje wollen handschoen meenemen voor het fijne werk.
Je kan ook een lobsterclaw nemen, een handschoen met 2 vingercompartimenten. Dan heb je het beste van beide werelden.
Voor temperaturen tot 0 graden gebruik ik gewone windstopper handschoenen. Ik draag ook binnenhandschoen (wol) zodat mijn vingers droog en dus warm blijven. Je hebt ook combi handschoen (dus kant en klaar handschoenen met meerder lagen) maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voeten is een probleem apart. Ik draag meerdere lagen sokken (lang leve de laagjes) met sandalen met als buitenste laag bij harde wind of sneew een neopreen sok (Sealskin). Voordeel: je voet kan gewoon het zweet kwijt wat in schoenen bij lage temperaturen volgens mij een probleem is. En droge voeten=warme voeten. Als je met Klickies fietst verlies je trouwens veel warmte via het metalen plaatje in de schoen.

Je verliest iets van 30% van je warmte via je hoofd dus draag een muts. Als de wind erg koud is draag ik daaronder dan noch een buff

Kook je op gas? Propaan/butaan verdampt moeilijk bij lage temperaturen. Draag het blikje dus even op je lijf of stop het in de slaapzak.
Heb je een benzinebrander? Primen is bij lage temperaturen lastig omdat de benzine niet verdampt. Je kan dan brandpasta gebruiken om hem te primen of stop de fles onder je jas/in je slaapzak. Bij het primen bij lage temperaturen ALTIJD handschoenen dragen want als je benzine op je vingers morst krijg je al snel vriesblaren (uit eigen stomme ervaring).

Bij het kamperen: eerst iets warms drinken en dan de tent opzetten en neem je kleding en water mee in de slaapzak. Bevroren kleding draagt niet lekker, brrrr.

Slaapzak: Een donzen mummie slaapzak is tot -30C het beste want dons isoleerd bijzonder goed en is erg licht. Onder -30C vriest door je zweet de dons aan elkaar. Draag in een slaapzak zo min mogelijk kleding, je moet namelijk de slaapzak verwarmen en niet je kleding.

Bij lage temperaturen verbruik je veel meer energie, dus maak vaker pauzes en drink iets warms.

Voor fietsen in de sneeuw is het handig sneeuwbanden te hebben met spikes en die op lage druk te rijden (2-3psi). Schwalbe maar vooral Nokian maken erg mooie spikebanden.

Hier een paar plaatjes van mij kou-uitrusting in actie:
Bij -10 bij mooi weer:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2136
Bij -10 in een sneeuwstorm
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2144
Bij -10 met ijskoude harde wind:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2132
Bij -20 met ijskoude storm:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2403

Andreas heeft bij temperaturen tot -50C offroad gefietst dwars door winters Groenland (hij heeft mij tot 'sandaler' bekeerd :-)) en was meerdere keren in Tibet en heeft veel informatie op zijn site: http://www.mountainbike-expedition-team.de. Op icebiker is ook vanalles te lezen, vooral het stuk over fietsen in sneeuw is erg nuttig.

Fiets de wereld (bij alle temperaturen),
Whisky

Beste mensen,

Hartelijk dank voor de tips. Ik zie dat fietsen door Duitsland in de winter eigenlijk voor mietjes, dus dat zou me wel eens kunnen gaan lukken. Mochten temperaturen richting de -30 gaan dan pak ik toch echt de trein.

Gr.

Paul

Marco Meijerink schreef:simpele regel: stoppen om te (wild)kamperen? Eerst vuur maken!
Niet eerste de tent opzetten, je spullen uitpakken, eten koken, sneeuwballen gooien, enz. Zorg voor een hittebron waar je je aan kan verwarmen zodra je afkoelt wanneer je bent gestopt met fietsen.
En doe dit ook als je 's ochtends wat eet en je tent weer afbreekt! Ik kon dat zeer waarderen toen het min 8 graden was!
Dan ga je lekker redelijk verwarmd ook weer op stap en loop je niet achter de feiten aan!

Hoi Paul,

In de winter is goede verlichting op je fiets ook erg belangrijk. Zeker in december zijn de dagen kort en is het al snel schemerig. Wij fietsten in januari in Engeland. Superleuk om te doen en helemaal niet koud. In de winter fiets je toch ook gewoon in Nederland... Inderdaad wel goed kleden, vooral de uiteinden van je lichaam en vaak genoeg een cafe in duiken!

Veel plezier,
Claar

Dat van die verlichting is inderdaad belangrijk. Helaas zijn de echte consequenties niet heel goedkoop. Batterijverlichting laat je in de echte kou in de steek, omdat de batterijen of accu's niet veel stroom meer leveren (al kom je best nog wel een eind), Een gewone roldymano kan slippen als het sneeuwt, en er zijn veel sneeuwbanden zonder dynamospoor. Een Son is de aangewezen oplossing (of het niet al te bont maken).
De vergelijking met fietsen in Nederland of Engeland gaat niet echt op. Dat zijn landen met een zeeklimaat, waar het 's winters (behalve tegen de Schotse grens of hoger in de Pennines) niet echt koud wordt. Een echt landklimaat is heel andere koek, zeker als je ook nog wat hoger gaat (Polen heeft echte bergen).
Behalve extremiteiten als vingers en tenen moet je vooral ook goed letten op oren, neus en ogen. Ik heb het in Ohio wel eens heel heel koud meegemaakt, en dat was sprookjesachtig, maar zelfs als wandelaar begonnen mijn ogen al na 10-5 minuten gevaarlijk te prikken (ik had geen skibril bij me want ik was op doorreis). Blijf je dan erg veel langer buiten, dan gaan ze bevriezen. In Amerika heb je in buitensport winkels allerlei fraaie gezichtsmaskers die je neus beschermen en mooi aansluiten op een grote bril. Vorig jaar zag ik eindelijk ook zoiets bij Bever liggen, dus je moet misschien toch maar eens kijken. Zelf ga ik niet zo ver, en hou ik het bij een hele lichte Balaclava onder mijn helm, eventueel aangevuld met een fleece band over mijn voorhoofd, en als het echt koud wordt nog een regenkapje over de helm (weer het laagjesprincipe). Omdat ik altijd een gewone bril draag heb ik het hiermee toen ik in New Jersey woonde tot onder de 20 graden uitgehouden. Maar dat waren dan geen erg lange ritten.
Als het echt koud wordt kan je fiets ook problemen krijgen. Vooral kabels hebben de nare gewoonte vast te vriezen als er water in zit. Dat hangt ervan af of de kabelloop eeen beetje slim gedaan is. Wij hebben nog een Giant dames hybride waar de achterrem een gesloten stuk kabel heeft van 20 cm, precies op het laagste punt. Dat loopt dus vol water, en vervolgens bevriest dat. Shimano atb shifters hebben een smering die na verloop van een aantal jaren bij koud weer hard wordt. Dan kun je niet of niet goed meer schakelen. WD 40 heeft bij mij steeds geholpen (het poseert als smeermiddel, maar is vooral oplosmiddel, en dat komt dan eindelijk van pas). Monteer de breedste banden die passen, met flink profiel. Wordt het heel bar, dan kun je denken aan spikes, of lekker binnen blijven.
Een thermoskan met warm drinken is erg lekker. Ik heb er een van 3/4 liter die in een bidonhouder past. Het drinken blijft heel goed warm.
Veel plezier,
Wim

Veel ervaring heb ik niet te delen met je Paul. De koudste tocht die ik heb gemaakt was een novemberweekje in Normandië. Overdag temperaturen ruim boven nul, wel wat nachtvorst. M'n vriendin en ik hadden toen niet de meest fantastische slaapzakken dus was dicht tegen elkaar aan kruipen om meer dan een reden lekker.
whisky schreef:....
Hier een paar plaatjes van mij kou-uitrusting in actie:
Bij -10 bij mooi weer:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2136.....

Fiets de wereld (bij alle temperaturen),
Whisky
@ Whisky je hebt natuurlijk al heel uitgebreid geantwoord maar de bidons/ flessen aan je frame roepen bij mij de vraag op: Heb je nog gouden tips over drinken bij lage temperaturen? (Toch niet iets wat naar je nickname verwijst hoop ik?)

Wij hebben dit jaar in Zuid Amerika ook gekampeerd met -17. Opzich ging dat prima slaapzakken waren net warmgenoeg als we tegen elkaar aankropen.

We waren met wat andere mensen op dezelfde plek en die hadden duidelijk niet genoeg warme spullen. Die hebben echt niet een leuke nacht gehad. Zoals eerder gezegd blijft de belangrijkste tip: GOEDE SPULLEN!

Het probleem waar wij echter tegen opliepen was dat in de ochtend onze slaapzakken aan de buitenkand bevroren waren. Onze adem was bevroren en als sneeuw op de slaapzakken gevallen. Ik heb eigenlijk geen idee wat je daar aan zou kunnen doen. Als het dan in de ochtend niet zonnig is en je ruimt je slaapzak op zou het bij ontdooiing een natte boel kunnen worden.
Een vuurtje maken is heerlijk, al moet dat natuurlijk wel kunnen. Genoeg plaatsen op de wereld waar geen hout voorhanden is.

Kortom; wees zuinig op je spieren en lichaam vooral de zoals reeds genoemde uitstekende delen, heb het allemaal lief en uit dat, door het daar warm te houden.

Zoiets als een flesje Arnica olie kan daar ook goed bij helpen. Deze zorgt voor een betere warmte geleiding, doordat je je benen er mee in smeert kan de warmte beter de rest van je lichaam bereiken, en aangezien die van je voeten afkomstig is... daarnaast voedt de olie ook je spieren, dus dat mooi meegenomen.

Zorg vooral dat je voorhoofd warm is/blijft. Dit is de temperatuur meter voor je handen en voeten.

Ook heel belangrijk is of er vochtige kou en droge kou is. Bij droge kou kun je prettiger fietsen. Maar de soepelheid en je rijtempo zijn wel wat trager. Neem zo min mogelijk bagage mee en slaap lekker in een warme jeugdherberg. Van mijn negen fietstochten in Amerika bijvoorbeeld waren er twee in de winter. In Wisconsin (december 1972; ik was 21 jaar) had ik vaak last van bevroren autosporen in de sneeuw bij –22 graden! Ondanks warme handschoenen grijnste de kou in mijn vingertoppen me tegemoet. Best zwaar.

Ik wens je veel succes, aan mij is het niet besteed. Heb eens een poging ondernomen eind 1999.

Om de millenium jaarwissel te vieren in Parijs was ik op kerstdag vertrokken, het was nat en koud en uiteindelijk is mijn moeder me komen ophalen op het einde van dag 1.
Ben een selfbank binnengegaan om het weer warm te krijgen terwijl ik op "taxi mama" wachte :oops:

Veel succes, met de juiste kledij is het misschien wel te doen.

Beste 'collegas',

Interessant topic. Ik vraag me af of elke tent geschikt is voor de winter?

Ik heb een 2pers tentje met een dun grondzeil en ik neem al een extra grondzeil mee... moet ik nog ergens rekening mee houden? Hoe houd ik me warm in de tent?

Wel heb ik Therm-a-Rest matje voor 4 seizoenen, met de juiste slaapzak (dons?) moet een temperatuur onder het vriespunt wel uit te houden zijn, of zie ik dat verkeerd?

Ik zou rustig aan beginnen, en zien waar jouw grens grens ligt, en de beperkingen van je uitrusting. Bij temperaturen van meer dan een paar graden onder nul zou ik toch wel graag in een Hilleberg tent slapen. Er zijn andere merken voor het echte werk, maar die zijn toch vaak niet in Nederland te krijgen.
De maat van de tent is ook belangrijk. Hij moet groot genoeg zijn, want je hebt meer spullen bij je, en je bent met die warme kleding ook groter. Anderzijds mag de tent niet te groot zijn, want je moet het zelf allemaal warm houden. Ik heb wel eens in mijn eentje geslapen in onze onze grote Hilleberg vierpersoonstent, en ik kan je verzekeren dat dat heel koud was. Als het echt koud wordt slapen de kinderen (die normaal in hun eigen tentjes slapen) toch echt weer bij ons in de grote tent. Dat vind ik veiliger voor hen, en warmer voor ons allemaal.
De kou komt toch vaak vooral van onderen. Dat was een goede reden waarom exped matjes populair werden. Onder een veel koudere (weet ik uit ervaring) thermarest zou je een gesloten cel matje kunnen leggen. Die kosten bijna niets, wegen niets, maar zijn helaas wel volumineus. Een bestaande slaapzak kun je warmer maken met een warme lakenzak, van bijvoorbeeld zijde (of fleece voor nog meer warmte). Als het meer dan een paar graden onder nul is wordt vocht/condens ook een probleem, en wil je een tijk voor je mooie donzen slaapzak hebben die tegen wat vocht kan. Ik sprak overigens nog niet zo lang geleden met een paar mariniers over kamperen in de echte kou (en dat doen zij met zekere regelmaat). Het was leerzaam. Hun voorkeur ging uit naar de Ajungilak kunststof slaapzakken die ze hadden, maar wat me wel opviel was dat ze heel andere hadden dan in de winkel liggen. Die van hen hadden extra waterdichte hoezen. Ook had het grondzeil van hun tent een opening in het midden, zodat ze daaronder een latrine konden graven, en niet naar buiten hoefden in de kou.... Leerzaam.
Tot slot kun je je zelf heel veel warmer houden in je slaapzak met een muts op je hoofd, en warme sokken. Als je slaapzak ruim genoeg is kun je ook een fleece aanhouden. Maar .. de meeste koude komt echt van onderen.
Wim